کارآفرین معمولاً به عنوان یک مبتکر، منبع ایده‌های جدید و تجارت با روش‌های نوین شناخته می‌شود. کارآفرینان برای پیش بینی نیازها و به کارگیری ایده‌های جدید خوب به بازار با بهره گیری از مهارت‌ها و ابتکار لازم در اقتصاد هر جامعه بازی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

وقتی یک کارآفرین یک نیاز و مشکل را تشخیص می‌دهد به دنبال راه حلی (محصول یا خدمات) است که آن را برطرف کند. هنگامی که یک کارآفرین ایده‌ای برای یک محصول یا خدمت تصور می‌کند به جستجوی گروهی از افراد می پردازد که به آن نیاز دارند. این تعریف کارآفرینی به زبان ساده بود.
کارآفرین کسی است که پاسخگوی حل یک مشکل برای مجموعه‌ای از مردم (مشتریان) بوده و به ازای رفع مشکل و نیاز مربوطه پاداش (پول) دریافت می‌کند.

اما چیزی که تعریف کارآفرینی به شما نمی‌گوید این است که کارآفرینی همان کاری است که افراد آن را انتخاب می‌کنند تا رویاهایشان را ممکن سازند و زندگی خود را مطابق میل خودشان کنند. آن‌ها قادرند اولین قدم را برای تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای زندگی خود و دیگران بردارند.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کیست؟

کارآفرین بودن فقط داشتن ایده‌های بزرگ نیست. یک کارآفرین واقعی دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی است که باعث می‌شود به دنبال رویاهای خود برود. اما این ویژگی‌ها چیست؟ یک کارآفرین برای موفقیت به چه چیزهایی نیاز دارد؟

چقدر خوب می‌شد اگر یک کتابچه راهنما وجود داشت که به ما بگوید با انجام این فرمول کارآفرین موفقی خواهی شد. اما حقیقت این است که هیچ فرمول قابل توجیهی برای موفقیت وجود ندارد ولی چند ویژگی مشترک بین تمام کارآفرینان است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

در همین رابطه بخوانید: داستان موفقیت کارآفرینان تاثیر گذار

 

ویژگی های یک کارآفرین چیست؟

ویژگی های یک کارآفرین چیست؟

ویژگی های یک کارآفرین چیست؟

۱. زودتر از همه شروع می‌کند

کارآفرین مبتکر است و عاشق چالش‌ جدید است. کسی که چیزی نو خواه یک برنامه، یک کسب و کار جدید یا یک شرکت خلق می‌کند. او آغازگر این مسیر مخاطره‌آمیز است. شاید ایده‌پرداز نباشد اما بدون شک او است که تصمیم می‌گیرد ایده‌ها به واقعیت تبدیل شوند. بدون وجود او ایده‌ها انجام نمی‌شوند و در حد ایده‌ باقی می‌مانند.

 

۲. کنترل همه چیز را در دست دارد

او در رأس امور است و رهبری را بر عهده دارد. در واقع تیم را به جلو هدایت می‌کند و الهام بخش بقیه‌ی اعضای تیم می‌شود تا از او پیروی کنند. کارآفرین کسی است که پشت فرمان نشسته و قادر است مسیر تجارت را عوض کند، کندتر یا سریع‌تر پیش برود یا حتی استارتاپ را متوقف کند.

 

۳. مسئولیت‌‌پذیر و پاسخگو است

کارآفرین به چه معناست؟

کارآفرین مسئولیت فعالیتی که آغاز کرده که می‌تواند یک شرکت، پروژه یا هر فعالیت دیگری باشد را برعهده می‌گیرد. او کسی است که در کسب و کاری که به راه انداخته بیش از هر کس دیگری دست به خطر زده بنابراین باید با تمام توان تجارتی را که به راه انداخته هدایت کند.

در همین رابطه بخوانید: 10 دلیلی که کارآفرینان شکست می‌خورند

 

4. انگیزه درونی نیروی محرکه اوست

عنصر دیگری که در هر کارآفرینی‌ یافت می شود چیزی جز اشتیاق و انگیزه نیست! او از سوخت و نیروی داخلی برخوردار است که محرک اصلی تمامی اقداماتی است که انجام می‌دهد. این انرژی و انگیزه‌ی فوق‌العاده به وی کمک می‌کند تا چالش‌های گوناگون را پشت سر بگذارد و هنگام پیگیری اهداف درصورت بروز مشکلات نیروی کافی برای ادامه‌ی مسیر داشته باشد. هر کسی فارغ از این که سهامدار است یا خیر، پولدار است یا نه، جوان است یا پیر می‌تواند کارآفرین باشد و همچون یک کارآفرین عمل کند. هنگام مدیریت کسب و کار نگرش فرد مهم‌ترین عامل است.

 

5. همیشه کنجکاو است

بهترین کارآفرینان همیشه می‌خواهند بیشتر یاد بگیرند. آن‌ها سوالات زیادی می‌پرسند و به دنبال فرصت‌هایی جهت رشد خودشان و کسب و کارشان هستند. این افراد بر روی چیزی که فکر می‌کنند می‌دانند زمان نمی‌گذارند. به جای این کار، زمانی که اطلاعات جدید ارائه شود نظرشان را تغییر می‌دهند. کنجکاو برای یادگیری صرفا بخشی از چیزی است که چگونه به جهان نزدیک می‌شوند.

 

6. خلاقیت دارند

این همان جرقه‌ای است که به بسیاری از استارتاپ‌های موفق منجر می‌شود. خلاقیت فقط برای خلاق بودن نیست بلکه مهارتی است که هر شخص می‌تواند آن را پرورش دهد. کارآفرینان همیشه به دنبال راه‌های خلاقانه جهت حل مشکلات یا ارائه خدمات هستند.
چیزی که به شما ایده داده است را پیدا کنید و از آن به عنوان سوخت استفاده کنید. برای پرورش این مهارت، عادت‌هایی که از خلاقیت پشتیبانی می‌کنند را انجام دهید که می‌تواند موسیقی، مدیتیشن یا ملاقات افراد جدید باشد.

 

هدف از کارآفرینی چیست؟

هدف از کارآفرینی امرار معاش نیست بلکه تغییر و بهبود در زندگی خود و افراد دیگر است. اگر صرفا برای تامین مخارج زندگی خود قصد دارید کارآفرین شوید پیشنهاد می‌کنم مسیر شغلی دیگری را انتخاب کنید زیرا یک کارآفرین به طور متوسط ​​۵ تا ۹ شغل را انجام می‌دهد و ساعات کاری برای او معنایی ندارد.
کارآفرینی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند زندگی خود را مطابق با آرزوهای خود بسازند بنابراین برای به دست آوردن آنچه که واقعا از زندگی می‌خواهند از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. کارآفرینی استفاده از مهارت های خود برای انجام کاری است که واقعا عاشق آن هستید و به آن اهمیت می‌دهید.
کارآفرینی؛ فراتر از دستاوردهای مالی
هنگام مواجه با موضوع کارآفرینی فقط منافع و خطرات مالی مستقیم آن را در نظر می‌گیریم حال آن که وقتی فرد کارآفرین در شرکتی سهامدار است در معرض ریسک فراز و نشیب‌های مالی بسیاری قرار دارد. فعالیت سهامی کارآفرینی به کارآفرینان دارای سهام اجازه می‌‌دهد بدون داشتن حق ناشی از سرمایه از سوددهی پروژه‌ها بهره ببرند.

کارآفرین موفق کیست؟

کارآفرین موفق کیست؟

کارآفرین موفق کیست؟

باید از همان ابتدا بگویم که هیچ جادو و معجزه ای وجود ندارد که بتواند یک شبه شما را به یک کارآفرین ثروتمند و موفق تبدیل کند. با این حال برای افرادی که برای رسیدن به موفقیت آماده‌ی کار سخت هستند ترکیبی از مهارت های کارآفرینی وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را از افراد عادی متمایز کند و به یک کارآفرین تبدیل شوند.
یک کارآفرین موفق باید بتواند افراد، بودجه، عملیات و در برخی موارد سرمایه گذاران را به خوبی مدیریت کند. باید چندین وظیفه را با هم به سرانجام برساند و برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار خود برنامه ریزی کند. یک کارآفرین موفق می‌تواند در رابطه با نحوه‌ی استفاده از وقت خود، ارزیابی مداوم و اولویت بندی کارها تصمیم‌های عاقلانه‌ای بگیرد.
یافتن و حفظ مشتری یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریتی کارآفرین است زیرا درآمد حاصل از مشتری تجارت را زنده نگه می دارد. کارآفرینان باید توانایی مدیریت حل مشکلات، آنالیز تعاملات مشتری با کارمندان و اطمینان از رضایت مشتری را داشته باشند. همچنین به طور مداوم خواستار مشاغل جدید و توسعه کسب و کار خود هستند.

برخی از کارآفرینان موفق ایرانی

1. برادران محمدی (دیجی کالا)

بنیانگذاران دیجی کالا حمید محمدی و سعید محمدی هستند. این پلتفرم در سال 85 توسط این دو برادر راه اندازی شد. جرقه‌ی ایده‌ی دیجی کالا از آن جا زده شد که برادران محمدی قصد خرید دوربین دیجیتالی داشتند ولی اطلاعات مفیدی برای انتخاب دوربین مدنظرشان در وب فارسی وجود نداشت و در سایت‌های انگلیسی شروع به تحقیق کردند. همین موضوع باعث شد به فکر راه اندازی سایتی برای نقد و بررسی دوربین بیفتند که بعدها به مرجعی برای خرید کالای دیجیتال هم تبدیل شد و امروزه به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران بیش از 7 میلیون تنوع کالایی دارد و روزانه بیش از 1 میلیون خرید در آن صورت می‌گیرد.

 

2. مانوئل اوهانجانیاس (ایسمینار)

ایسمینار پلتفرمی برای برگزاری وبینار آنلاین است که توسط مانوئل اوهانجانیاس راه اندازی شده است. شاید تا همین چند سال پیش افراد زیادی از وجود ایسمینار اطلاعی نداشتند ولی با شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن رویدادها کاربردی بودن این پلتفرم اثبات شد. بعد از این اتفاق ایسمینار رشد ناگهانی خوبی را تجربه کرد و در حال حاضر یکی از استارتاپ‌های موفق ایرانی محسوب می‌شود.

 

3. حسام آرمندهی (کافه بازار و دیوار)

حسام آرمندهی زاده‌ی تهران و فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است. مقطع کارشناسی ارشد را هم در دانشگاه چالمرز سوئد در رشته‌ی کارآفرینی به پایان رساند. حسام در سوئد استارتاپی را به همراه دوستانش راه اندازی کرد که به شکست منجر شد و زمانی که برای استراحت به ایران بازگشت متوجه شد یکی از دوستان صمیمی‌اش در حال کار بر روی پروژه‌ی فارسی تل است و به همین دلیل در ایران ماندگار شد. بعدها دو پلتفرم بازار و دیوار را بنیان گذاری کرد و اخیرا هم مسیریاب بلد را به بازار معرفی کرده است.