بازاریابی وفاداری به چه معناست؟

بازاریابی وفاداری یعنی به جای این که تمامی دغدغه خود را بر پیدا کردن مشتریان جدید قرار دهید، تمرکز خود را بر مشتریان فعلی خود معطوف کنید. چگونه؟ با ایجاد مشوق هایی برای تکرار و ادامه همکاری مشتریان با کسب و کار شما می توانید وفاداری مشتری‌های خود را مستحکم کنید. این نوع از بازاریابی می تواند ابزار قدرتمندی برای کسب و کارهای کوچک باشد که در تلاش‌اند کسب و کارشان را توسعه دهند، بهره‌وری کسب و کار و درآمد خود را بالا ببرند. از آن گذشته، به طور کلی حفظ مشتریان فعلی و ترغیبشان به خرید مستمر از محصولات و خدمات شما بسیار کم هزینه‌تر از تلاش مکرر برای جذب مشتریان به قول معروف صفر کیلومتر است.

 

برای حفظ وفاداری مشتری چه اقداماتی انجام دهیم؟

وفاداری مشتریان را با اقدامات متنوعی می توانید در کسب و کار کوچک خود بالا ببرید. در اینجا من 10 ایده را به شما معرفی می کنم:

۱. محصول رایگان:

یکی از روشهای حفظ مشتریان و تشویقشان به بازگشت دادن محصولات و خدماتی به صورت رایگان در مدت محدود است. هدیه رایگانی را از محصولات و خدمات جدیدتان انتخاب کنید تا مشتریان قدیمی را دوباره به سمت خود بکشانید. همین که توجه مشتری دوباره به سمت شما برگردد، تشویق به خرید تازه می شود.

۲. محصولات آزمایشی:

اگر کسب و کارتان در زمینه فروش نرم افزار، خدمات یا محصولات گران‌قیمت است، عرضه محصولاتتان به صورت آزمایشی برای مدتی مشخص می تواند روش خوبی هم برای حفظ مشتریان قدیمی، تشویقشان به خرید محصولات جدید و همچنین جذب مشتریان جدید است.

۳. باشگاه مشتریان ویژه یا VIP:

ایجاد باشگاهی مختص مشتریان نوعی احساس خاص بودن در آنها ایجاد می‌کند که تشویق به بازگشت می شوند. این باشگاه بهتر است هزینه ای برای مشتریانتان نداشته باشد و لزومی هم ندارد پیاده سازی آن برای خودتان هم هزینه بالایی داشته باشد. می‌توانید در این باشگاه امکانات خاصی مانند پیش نمایش محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه، نمونه محصولات رایگان، تسریع فرآیند خرید در مقایسه با مشتریان جدید و بسیاری از ترفندهای خلاقانه بسته به نوع کسب و کارتان باشد که حتی به فکر ما هم نرسد.

مشتری های خود را اینگونه غافلگیر کنید.

۴.  یکی بخر دو تا ببر:

این روش قدیمی و معروف تأثیر زیادی در تشویق به خرید بیشتر دارد. وقتی به مشتری این فرصت را می‌دهید که در ازای خرید مشخصی (مثلاً در ازای خرید سه تکه جنس)، جنسی را به طور رایگان یا با قیمت کمتر بردارد، او حتی اگر یک تکه جنس نیاز داشته باشد، برای به دست آوردن آن جنس چهارم که حکم جایزه دارد حاضر می‌شود دو جنس دیگر هم بخرد. با این طرح، مشریان قدیمی به قول معروف پایشان به کسب و کارتان دوباره باز می‌شود و فرصت معرفی اجناس جدید را به آنها پیدا می کنید.

۵. کارت وفاداری:

بسیاری از کسب و کارها کارت‌هایی را در اختیار مشتریانشان قرار می دهند تا سابقه ای از خرید و وفاداری مشتری خود داشته باشند. مشتری هر چه بیشتر خرید کند، تخفیف ها و هدایای بیشتری دریافت می کند؛ به گونه ای که بالا بردن امتیاز کارتش برایش انگیزه‌ای ایجاد می کند تا خریدهای بیشتری بکند.

۶.  نظرسنجی از مشتریان:

نظرسنجی از مشتریان

نظرسنجی روشی فوق العاده برای پی بردن به نظر مشتریان است. با این روش می توانید بفهمید آنها از شما چه توقعاتی دارند و در آینده دوست دارند چه تغییراتی در شما ببینند. روش‌های گوناگونی برای نظرسنجی وجود دارد، مانند قرار دادن یک لینک یا کد QR برروی رسید، ارسال فرم نظرسنجی به ایمیلشان و یا تماس‌های پیگیری برای دریافت بازخورد و میزان رضایتشان از شما.

۷. خدمات مشتریان بی نقص:

از تجربه خود می گویم، ولی حتماً شما هم تجربه مشابه‌ای داشته اید: سال‌ها پیش از شرکت خوش‌نامی سرویس اینترنت خریداری کردم. یک روز مشکلی برایم پیش آمد و با پشتیبانی تماس گرفتم. کارشناسی که به تماسم پاسخ داد به قدری بی‌حوصله بود و پرسش‌های مرا تحقیرآمیز پاسخ می داد که به محض تمام شدن بسته ام، با اینکه از کیفیت سرویس دهی رضایت داشتم، رغبت نکردم دوباره از همان جا سرویس بگیرم و به سراغ یک شرکت دیگر رفتم که نامش را از یکی از اقوام شنیده بودم و از خدماتشان راضی بود.

رقابت بالا در بازار امروز فرصت برای اشتباه به ما نمی‌دهد. کافی است یک روز کسالت داشته باشی و تماسی را با روی خوش پاسخ ندهی. مشتری از دستت لیز می خورد و در تور رقیبت می افتد. برای اطمینان از کیفیت بالای پاسخگویی به تماس‌ها، سرویسی به نام «منشی مجازی» راه اندازی شده است. حالا چرا مجازی؟ چون منشی ها از راه دور و بدون نیاز به تهیه مکان فیزیکی از طرف شما تماس‌هایتان را مدیریت می کنند. پس اگر نمی‌خواهید مشتری شما را به خاطر پشتیبانی بد ترک کند بهتر است دست به کار شوید!

8. هدیه و تبریک تولد و سالگرد ازدواج:

پیشنهاد ما این است که پایگاه داده‌ای پر و پیمان از مشتریان گردآوری کنید تا بنا بر اطلاعاتشان بتوانید طرح‌هایی برای تشویقشان به بازگشت اجرا کنید. برای نمونه می‌توانید به مناسبت تولد یا سالگرد ازدواجشان هدیه ای کوچک، کارت تبریک، تخفیفی مختص به تاریخ مورد نظر به آن‌ها بدهید یا اصلا یک پیامک تبریک برایشان ارسال کنید. می‌توانید هدایایی ویژه برای روزهای ویژه مشروط به ثبت نام در وب سایتتان هم پیشنهاد دهید. با این روش آدرسهای ایمیلشان را نیز برای بازاریابی ایمیلی به دست می آورید.

9. در کارتان متخصص باشید

فرض کنید در حال خرید یک تلوزیون هستید ولی یک سری سوالاتی از فروشنده دارید. از شرکتی تلوزیون می‌خرید که به همه‌ی سوالاتتان جواب دهد یا از شرکتی که نمی‌تواند پاسخگوی شما باشد؟ شما به احتمال زیاد علاقمند به خرید از شرکتی هستید که همه‌ی دلواپسی‌هایتان را رفع کند و با خیال راحت خرید کنید. اگر می‌خواهید مشتریان جدیدی را جذب و مشتریان قدیمی هم حفظ کنید، باید یک متخصص قابل اعتماد و معتبر در زمینه‌ی کاری خود باشید. چطور این کار ممکن است؟ اول باید اطمینان پیدا کنید که کارمندانتان نسبت به محصول و حوزه‌ی کاری شما اطلاعات کافی دارند و سپس سعی کنید اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای خود را در قالب پرسش/پاسخ در سایت قرار دهید یا با نوشتن پست‌های بلاگی به دیگران انتقال دهید.

10. زمان بیشتری را با مشتری سپری کنید

اگر با مشتری زمان زیادی را صحبت کنید با یک تیر چند نشان می‌زنید و به محصول ایده‌آل مناسب مشتری نزدیک‌تر خواهید شد! برای صاحبان کسب و کاری که تازه شروع کرده‌اند در درجه‌ی اول فهمیدن این که چه چیزی آن‌ها را تبدیل به مشتریان شما می‌کند مهم است. این اطلاعات می‌تواند برای تقویم محتوایی آینده و کمپین‌های بازاریابی استفاده شود. شما همچنین می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تجربه‌های خود از خرید را در اختیار شما بگذارند. با به کارگیری این موارد مطمئن خواهید شد مشتریان شما راضی هستند چون زمان زیادی را برای گوش دادن به نیازها و گله‌هایشان صرف کردید.

 

این ترفندهای آزموده را که به کار ببرید، با هزینه (مالی، انرژی و زمانی) کمتری درآمد خود را بالاتر می برید و به جای اینکه وقت و سرمایه خود را صرف ایجاد علاقه در افراد جدید کنید، مشتریانی را که از علاقه شان به محصول یا خدمات خود با خبرید را دوباره سمت خود می‌کشانید. با حفظ وفاداری مشتری‌ها و رضایتشان، شک نکنید که آنها از شما پیش دوستان و اطرافیان خود خواهند گفت و از تبلیغات دهان به دهان آنها نیز برخوردار خواهید شد.

چه مواردی برای شما مهم است که نسبت به برندی خاص وفادار بمانید؟