اگر بخواهم کمی از روند تولید محتوا در شرکت‌ها صحبت کنم زمانی که تصمیم به ساخت محتوا می‌شود تعدادی از کارمندان تمرکز خود بر روی ساخت محتوای جذاب می‌گذارند. محتوایی که با استراتژی‌های بازاریابی هماهنگ باشد و برای موتور جستجوی گوگل بهینه شده باشد.

با توجه به اینکه وقت زیادی برای آن گذاشتند انتظار دارند با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شوند که در واقعیت این طور نیست و به همین دلیل خودشان به لایک کردن، کامنت گذاری و اشتراک گذاری پست مشغول می‌شوند ولی وقتی دوباره بازدهی کافی را نداشت شروع به تبلیغ می‌کنند که باز هم بی‌نتیجه است.

در آخر هم به این نتیجه می‌رسند که باید محتواهای بیشتری تولید شود ولی با گذشت یک سال علی رغم تلاش و هزینه‌ای که کردند هنوز هم نتوانستند مخاطبان زیادی را به دست آورند. دلیلش چیست؟

خب من قرار است در این مقاله اصولی برای محتوایی که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد به شما بگویم که بلای شرکت بالا به سرتان نیاید و وقت و هزینه‌ی خود را هدر ندهید.

همه‌ی ما می‌دانیم یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب کلید موفقیت است و آمار محتواهای موفق در سرتاسر جهان این موضوع را به ما اثبات می‌کند. طبق ترندهای رایج پیش رفتن، ایجاد تعامل و محتوای جذاب در سایت بسیار تاثیرگذار است اما لازمه‌ی آن این است که تولیدکنندگان محتوا تلاش بیشتری کنند. بر اساس آمار سایت SmartInsights در سال 2017 بزرگترین چالش‌های بازاریاب‌های محتوا ساخت محتوای تعاملی، سنجش میزان اثربخشی محتوا و همسو بودن آن با استراتژی کسب و کار است. البته جای نگرانی نیست چون من این مقاله را در جهت کمک به شما و مقابله با این چالش‌ها نوشتم.

این‌ موارد مهم‌ترین نکات برای بهبود تعامل و افزایش جذابیت در محتوا هستند:

1. محتوای هدفمند تولید کنید

شناخت مخاطب اهمیت زیادی در پارامترهای مختلف محتوا اعم از لحن، تصویر مناسب و … دارد که از آن به عنوان پرسونای مخاطب در کسب و کار هم یاد می‌شود. با هدف گیری مخاطبان علاقه‌مند، این فرصت را خواهید داشت که بر روی آن‌ها مطالعه کنید و آن‌ها را بیشتر بشناسید. آشنایی با ویژگی‌های جمعیت شناختی و غرایز رفتاری آنان بخشی از این شناخت است. زمانی که به اندازه‌ی کافی اطلاعات جمع کردید، مشکلاتی که مخاطبان با آن مواجه می‌شوند را پیدا کنید و بررسی کنید چگونه محصول شما به آن‌ها برای رفع این مشکلات کمک خواهد کرد. وقتی که به اندازه‌ی کافی ایده پردازی کردید، می‌توانید محتوا را با بالاترین کیفیت تولید کنید و مخاطبان را شگفت‌زده کنید! بازدیدکنندگان به سمت راه حل‌هایی که برای مشکلاتشان پیشنهاد می‌دهید جذب خواهند شد.

 

2. مطمئن شوید ایده‌ای مناسب دارید

محتوا باید بر اساس ایده‌ای جذاب ساخته شود. همچنین می‌توانید از توصیف واقعیات، بررسی محصول یا مقاله‌های چگونگی انجام کاری (مثلا چگونه در اینستاگرام صفحه ایجاد کنیم؟) استفاده کنید.

بعضی مقاله‌ها باعث افزایش درآمد می‌شوند و به ارتقای برند شما به خوبی کمک می‌کنند. به دست آوردن دانش و اطلاعات توسط مخاطبان از موضوعات مختلف و استراتژی محتوا باعث تعامل آن‌ها با محتوای ایجاد شده می‌شود. شروع بدون داشتن استراتژی و برنامه‌ محتوایی منجر به نتیجه‌ی دلخواهتان نخواهد شد.

 

3. محتوا را در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر کنید

شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از تعامل با مخاطب می‌شود هیچ چیز به اندازه‌ی شبکه‌های اجتماعی کارساز نیست. در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان شما حضور دارند وارد شوید و محتوای خود را از این طریق به اشتراک بگذارید و با لینک به سایت خودتان تعداد بازدیدکنندگان را بالا ببرید. ایجاد یک کال تو اکشن به جا و مناسب، تصاویر و ویدیوهای با کیفیت هم کمک زیادی می‌کنند. در واقع باید کسب و کاری بسازید که افراد با برند آن ارتباط برقرار کنند و از آخرین بروزرسانی‌های شما مطلع باشند. نماینده‌ی برند در شبکه اجتماعی می‌تواند به مخاطبان در صورت وجود مشکل کمک کند. البته تلفن گویا هم به دلیل اینکه مخاطب را به بخش مربوطه متصل می‌کند سرعت حل مشکلات مشتریان را بالا می‌برد و با پشتیبانی بهتر مشتری تصویر بهتری از برند شما دارد پس پیشنهاد می‌کنم برای افزایش مشتریان خود با کسب و کارتان از سرویس تلفن گویا دفترشما 15 روز به صورت رایگان استفاده کنید.

«منظور از call to action ترغیب مشتریان بالقوه نسبت به انجام کاری است. مثلا از آنان بخواهید محصولات جدیدی که در فروشگاه اینترنتی خود قرار داده‌اید را مشاهده کنند.»

 

4. روی پست مهمان و اینفلوئنسرها هم حساب کنید

پست مهمان و بازاریابی اینفلوئنسر دو حوزه‌ی متفاوتی هستند که هر کدام مزایای خوبی به بازاریاب‌های محتوا می‌دهد. به منظور جذب ترافیک بیشتر برای سایت و پست‌های بلاگ، می‌توانید محتواهای خود را در سایت‌ها و بلاگ‌های دیگران قرار دهید که این روش به عنوان پست مهمان شناخته می‌شود. در واقع می‌توانید از دیگر سایت‌ها درخواست کنید که با قرار دادن یکی از محتواهای آن‌ها در سایت خودتان محتوای شما را در سایت یا بلاگشان منتشر کنند که این یک توافق برد برد برای هر دو طرف است. علاوه بر این، استفاده از تکنیک بازاریابی اینفلوئنسر بیشتر از این روش تاثیرگذارتر است و بازدیدکنندگان را در تعامل با سایت شما نگه می‌دارد. مردم به دنبال این هستند که شخصیت‌های معروف، سلبریتی‌ها و مدل‌ها چه حرفی برای گفتن دارند. با پست کردن محتوای تولید شده توسط اینفلئونسرها، شما چیزی که مخاطبان به دنبال آن هستند را ارائه می‌دهید و همین موضوع آن‌ها را در تعامل با سایت و صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی شما نگه می‌دارد.

 

5. محتوای بصری را فراموش نکنید

همان طور که در پلتفرم‌های مختلف می‌بینید، بسیاری از افراد از تصاویر الهام بخش با کیفیت و ویدیوهای کوتاه برای رساندن پیام به مخاطبان استفاده می‌کنند. اگر واقعا قصد دارید محتوای تعاملی و جذاب تولید کنید این روش رایج این روزها است. بازدیدکنندگان، امروزه برای خواندن مقاله‌های طولانی تنبل شده‌اند و به دنبال یک ویدیوی دو یا سه دقیقه‌ای هستند که هر چیزی که باید راجع به محصول بدانند را توضیح دهد. لازم به ذکر است اینفوگرافیک‌ها، ارائه‌ها، اسلایدها و کنفرانس‌های آنلاین بسیار محبوب شده‌اند.

 

6. با داده‌ها مسیر را مشخص کنید

آنالیز داده

تکنیک آنالیز داده هیچ وقت قدیمی نمی‌شود و زمانی که قصد دارید نتیجه‌ای اثرگذار رقم بزنید بسیار کارساز خواهد بود. با آنالیز عملکرد هر پست، اینکه چند بار دیده شده، چه زمانی بازدیدکنندگان آن را می‌بینند، محبوب بوده یا خیر و اطلاعات بسیار دیگری؛ شانس این را پیدا خواهید کرد که بر روی رفتار بازدیدکنندگان مطالعه انجام دهید. وقتی این کار را بکنید، خواهید فهمید کدام محتوا بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دوباره شبیه به آن را ایجاد کنید. علاوه بر این، می‌توانید متوجه شوید کدام بازاریابی محتوایی به تعامل با مخاطبان کمک زیادی نکرده و از آن صرف نظر کنید.

 

7. از تکنیک داستان سرایی استفاده کنید

داستان سرایی همه‌ی مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک مطالعه در نشریه‌ی NueroImage که بر روی عملکرد مغز مطالعه دارند انجام شده و از این صحبت می‌کند که چگونه گوش دادن به داستان مغز انسان را تحریک می‌کند. به علاوه ضربان قلب شنونده را کمی بالا می‌برد و باعث تحریک قسمت‌هایی از مغز که احساس را درک می‌کنند می‌شود. در نهایت به ساخت تصویر خوبی در ذهن مخاطب از شخص یا برند گوینده‌ی داستان منجر می‌شود. این موضوع به در تعامل نگه نداشتن خواننده کمک می‌کند و مطمئن می‌شوید که مخاطبان از برند شما حمایت می‌کنند. اگر دقت کرده باشید در مقدمه‌ی مقاله من از این تکنیک برای تفهیم موضوع و تعامل با شما استفاده کرده‌ام.

 

در پایان

خب این هفت موردی بود که می‌توانید برای ساخت محتوای جذاب‌ از آن‌ها استفاده کنید و به نظر من ارزش امتحان کردن را دارند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند با افراد زیادی تعامل کنید و آن‌ها را به نقشه سفر مشتری هدایت کنید. زمانی که بازدیدکنندگان زیادی جذب کردید، سرعت کسب درآمد کسب و کارتان بالاتر خواهد رفت.

چه تکنیک دیگری برای ساخت محتوای جذاب می‌شناسید؟