فریلنس کار کردن این روزها خیلی ایده آل است. فریلنسر که باشی، دیگر مجبور نیستی همیشه سر ساعت خاصی در مکان خاصی کارت یا انگشت بزنی. فواید کار فریلنسینگ یکی دو تا نیست، پس به امتحانش می ارزد. خدا را چه دیدید؟ شاید روزی به این نتیجه رسیدید که این روش بهترین روش کاری برای شماست!

فریلنسر

فواید کار فریلنسینگ یکی دو تا نیست

چه فریلنسر تازه کار باشید و چه کارکشته، باید چک لیست زیر را در دستور کار خودت قرار دهید:

مطمئناً با خود فکر می کنید که این تازه اول کار است و همین ابتدا آدم نمی داند قرار است چه برنامه ای پیش رو داشته باشد. اما باورتان می شود که هستند فریلنسرهایی که چند سال از کار فریلنسینگ شان می گذرد و هنوز که هنوز است هیچ برنامه ای ندارند. از تهیه پایگاه داده ای اطلاعات مشتریانشان تا ساختن رزومه کاری مناسب برای نشان دادن برند کاریشان که همه اینها جز برنامه‌ریزی اولیه است. برنامه که داشته باشید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید چه کاری را قبول کنید و چه کار را نه. 

سرویس تلفن گویا دفتر شما

مطمئناً با خود فکر می کنید که این تازه اول کار است و همین ابتدا آدم نمی داند قرار است چه برنامه ای پیش رو داشته باشد

  • آیا وبسایتی برای معرفی برند خود دارید؟

برندسازی از عوامل مهم موفقیت در  کسب‌ و کار شماست، ولی زمانی که در ابتدای راه فریلنسینگ هستید بهتر است توجه ویژه ای‌ به نمونه کار، وب‌سایت و یا کارت ویزیت خود داشته باشید که این عوامل، تأثیر زیادی بر مشتریانتان می‌گذارد. اگر تاکنون هیچ مشتری ای نداشته اید و اکنون می خواهید مشتری جذب کنید، یکی دو نمونه کار آماده داشته باشید تا مشتری بداند که قرار است چه کاری از شما ببیند.

بسته به نوع کاری که راه انداختید، داشتنوب‌سایتی پرمحتوا  به هدف شما جهت می‌دهد. می‌توانید از ابزارهای ورد پرس برای مدیریت سایتتان استفاده کنید. زمانی که سایتتان راه‌اندازی شد، حتماً آن را به‌روزرسانی کنید تا مشتریانتان کارها و پروژه‌های جدید شما را مشاهده کنند.

  • آیا تمام ابزارهای موردنیاز را به کار گرفته اید؟

تکنولوژی امکان مناسبی برای تکمیل کار فریلنس شماست. از مدیریت مالی گرفته تا اپلیکیشن ها. در درجه اول در نظر داشته باشید که چه اپلیکیشن و ابزارهایی به بهبود عملکرد کار شما کمک می‌کند و بعد هزینه مورد نیازش را بررسی کنید.

فریلنسر

تکنولوژی امکان مناسبی برای تکمیل کار فریلنس شماست

یک ابزار قدرتمند و در عین حال بسیار در دسترسی که خیلی از فریلنسرها از آن غافل هستند، داشتن یک شماره تلفن ثابت (تکرار می کنم، ثابت و نه همراه) و اختصاصی برای کسب و کارشان است که اکنون می توانید شماره تلفن ثابت را بر بستر اینترنت تهیه کنید (با نامهایی مانند شماره تلفن مجازی، شماره تلفن ابری یا حتی شماره تلفن اینترنتی). همین که شماره تلفن ثابت شما بر بستر اینترنت است و بر روی خطوط مخابراتی مزیت های بسیاری دارد، از جمله امکان استفاده از هر مکان و امکان راه اندازی سرویس تلفن گویا برای روی آن بدون نیاز به تهیه هیچ سخت افزار و نرم افزار خاصی. فقط به یک دستگاه تلفن معمولی نیاز دارید.

سرویس منشی مجازی دفتر شما

حالا چرا تأکید داریم شماره تلفن ثابت

حالا چرا تأکید داریم شماره تلفن ثابت؟ چون شماره تلفن ثابت و اختصاصی اعتبار بیشتری به کسب و کار شما می بخشد. و حالا چرا اختصاصی؟ چون خیلی بهتر است تماس را به نام کسب و کارتان پاسخ دهید. مثلاً سلام. با فلان کسب و کار تماس گرفته اید. بفرمایید! قطعاً نمی خواهید وقتی خاله تان با شماره تلفن ثابت منزلتان تماس می گیرد این گونه جوابش را بدهید.

از طرف دیگر، وقتی کسی با شماره تلفن ثابت منزل شما تماس می گیرد، ممکن است هر کس دیگری جز شما به آن تماس پاسخ دهد که اصلاً صورت خوشی ندارد. تازه اگر هم فقط خودتان به تماسها پاسخ می دهید، خیلی بهتر است که پیش از برداشتن تلفن به یقین بدانید که آن تماس کاری است یا شخصی، چون بر نحوه پاسخگویی شما اثر دارد.

یک ابزار فوق العاده قدرتمند دیگری که خیلی ها هنوز از وجود آن بی خبرند، سرویس منشی مجازی است. خیلی ها از آن بی خبرند چون در ایران پدیده جدیدی است. یعنی شما با یک خط تلفن مجازی در خانه خود کاری فریلنسینگ خود را انجام می دهید و یک منشی از راه دور تماسهای شما را پاسخ می دهد و مدیریت می کند.

  • زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

فری لنسرها به سختکوشی معروف هستند ولی بدانید که باید زمانی را نیز به شارژ کردن انرژی از دست رفته تان اختصاص دهید. حال این بستگی به خودتان دارد که چگونه این زمان را سپری کنید. درست است که رئیس ندارید، اما لازم است گاهی با خود مثل رئیس رفتار کنید.

  • مدیریت پرداخت ها را فراموش نکنید

برای دریافت دستمزد پروژه هایی که انجام می دهید به نوعی سیستم نیاز دارید تا کسی حق شما را نخورد. دریافت پیش پرداخت که باید درصد قابل توجهی از مبلغ کل پروژه باشد یکی از روشهای تضمین پرداخت است.

ده سال پیش که کار فریلنسینگ ترجمه را تازه شروع کرده بودم، تجربه ای در این زمینه نداشتم. بارها برایم پیش آمد که مشتری بعد از چند روز تماس گرفت و گفت سفارشم را کنسل کنید. فرض کنید بعد از چند روز وقت گذاشتن روی کار با شنیدن این حرف چه حالی می شدم. تا این که تصمیم گرفتم ۳۰ درصد از مبلغ کل پروژه را پیش از شروع کار دریافت کنم.

نکته مهم دیگری در زمینه پرداخت این است که حتماً پیش از شروع کار درمورد مبلغ دستمزد خود به صورت مکتوب با مشتری به توافق برسید. من همیشه با ایمیل یک پیش فاکتور برایشان می فرستم و پس از تأیید مشتری و دریافت پیش پرداخت شروع به کار می کنم. درمورد پروژه های بزرگ بی برو برگرد

کاربرد شماره تلفن مجازیچند ترفند که به موفقیت فریلنسرها کمک می‌کند!

  • ارزش و قدر خود را بدانید

بعضی از فریلنسرها سرشان برود حاضر نیستند کار کم منفعت قبول کنند و برخی دیگر معتقدند هر از گاهی کار کم منفعت ام خوش آتیه خالی از فایده نیست. جزء هر یک از این دو دسته هستید باید برای خودتان ارزش قائل باشید. زمانی که قدر مهارت خود را بدانید، آن زمان دیگر مشتری می‌داند که چه نیروی ماهری را در اختیار دارد تا آنکه خود شما در تلاش باشید خودتان را اثبات کنید.

این را بدانید که شروع کار فریلنسینگ ماجراجویی بزرگ و تازه ای است، ولی نباید از آن بترسید. یا علی بگویید و کار خود را شروع کنید. این هم یکی دیگر از مزایای فریلنسینگ است که هیچ تعهد درازمدتی به کسی جز خودتان ندارید. بنابراین هر زمان به این نتیجه رسیدید که این روش کار مناسب شما نیست می توانید در کوتاهترین زمان تغییر مسیر بدهید.

ویدیوی طنز از مزایای فریلنسینگ و دورکاری

 

برگرفته از grasshopper.com