هر روز صبح که با صدای زنگ ساعت یا آلارم گوشی بیدار می شوید، احساس بدبختی می کنید؟ جمعه شبها دچار اضطراب می شوید؟ اگر پاسختان به این پرسشها مثبت است، بی برو برگرد رضایت شغلی ندارید.

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی (Job satisfaction) به واکنش‌های شناختی، عاطفی و سنجشی افراد نسبت به شغلشان اطلاق می‌گردد. عوامل مهم در رضایت شغلی به دو گروه تقسیم بندی می شوند: عوامل سازمانی و  عوامل شخصیتی. از عوامل سازمانی می‌توان به نحوه مدیریت، سیستم پاداش و میزان عدالت در برخورد با کارکنان اشاره کرد. عوامل شخصیتی نیز شامل عزت نفس، رضایت از زندگی، سطح انتظارات است.

چگونه رضایت شغلی بیشتری داشته باشیم؟

توصیه ما این است: پیش از آن که به خود انگ بدبختی بزنید و متقاعد شوید که سرنوشتتان همین بوده و باید بسوزید و بسازید، راههای زیر را آزمایش کنید. شاید ورق برگشت و توانستید به کار خود علاقمند شوید.

کاربرد شماره تلفن مجازیکاهش استرس شغلی با رعایت این موارد امکان پذیر است

۱.  از کارم خسته ام.

رضایت شغلی

اگر می بینید در کار انرژی و انگیزه کافی ندارید، وقتش رسیده برای افزایش رضایت شغلی خود اقدامی بکنید.

نشانه‌ها: احساس می‌کنید بدون انگیزه‌اید. دائم از انجام کار اصلی خود طفره می‌روید. مثلاً در ساعات کاری مدام صفحات خود را در شبکه های مجازی چک می کنید، فیلم و آهنگ دانلود می کنید یا خرید اینترنتی انجام می دهید.

دلیل واقعی: به تلاش‌های شما توجه نمی‌شود.

راه‌حل: به دنبال بازخورد‌ها باشید.

به احتمال زیاد کار شما یکنواخت شده و مدتی طولانی است که مشغول انجام آن هستید. شاید هم احساس می کنید به تلاش زیاد شما در کار زیاد توجه نمی شود. اگر علت هر کدام از این موارد باشد، بهترین راه حل این است که بازخورد را از رئیس خود ببینید.

در بسیاری از مواقع کارفرما از اینکه کارمند او می‌خواهد ترقی کند، با‌خبر نیست و به او توجه کافی نشان نمی‌دهد. اگر شما چیزی نگویید و فقط  کار خود را به درستی انجام دهید، آنچه اغلب به ذهن رئیس شما می‌رسد این است که « بگذار این فرد در این شغل باقی بماند». اما اگر ابتکار‌ عمل داشته باشید و هر از گاهی مدیر خود را با مهارتهای جدیدتان غافلگیر کنید، در واقع به رئیس خود می فهمانید که «من جویای فرصت‌های بیشتر برای یادگیری بیشتر هستم» و «توانمندیهایم بیشتر از کاری است که انجام می دهم».

۲. ساعات کاری ام طولانی است.

رضایت شغلی

یکی از عواملی که رضایت شغلی افراد را در درازمدت کاهش می دهد، ساعات کاری طولانی است.

نشانه‌ها‌: شما اولین فردی هستید که به محل کار وارد و آخرین فردی هستید که خارج می‌شود. حتی وقتی سر کار خود نیستید، مدام در فکر کارهایتان هستید.

دلیل واقعی: شما وظایف کاری بسیاری دارید و نمی‌توانید از انجام بخشی از آن سر باز زنید.

راه‌حل : با رئیس خود درباره یافتن شیوه‌های بهتر مدیریت و اولویت‌بندی میزان کارتان حرف بزنید.

عده‌ای از افراد نمی‌توانند به مسئولیت‌های اضافی که به آنها داده می‌شود، نه بگویند. در بعضی موارد این مساله به دلیل ترس از مشکلات مالی است. شما باید با رئیس خود درباره حجم کاری خود صحبت کرده و در خصوص چگونگی سازماندهی آن، به ایده‌های بهتری برسید.

این بحث باعث می‌شود رئیس شما متوجه میزان کاری که شما انجام می‌دهید شود. به‌علاوه او می‌تواند در اولویت‌بندی وظایف و تعیین موعد برای انجام برخی از آنها به شما کمک کند. این به شما فرصتی برای استراحت و تجدید نیرو می‌دهد.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه بین زندگی شخصی و کاری توازن برقرار کنیم؟

۳. همکارانم را دوست ندارم.

رضایت شغلی

اگر در محل کار خود احساس تنهایی می کنید، یعنی در واقع نیمی از ساعات بیداری عمرتان را تنها هستید. پس وقتش رسیده فکری به حال احساس تنهایی خود بکنید.

نشانه‌ها‌: خیلی با همکارانتان حرفتان می شود و در حالت عادی هیچ گونه رابطه ای به جز سلام و خداحافظ میانتان نیست.

دلیل واقعی: این مشکل می‌تواند ناشی از فرهنگ سازمانی باشد نه پرسنل آن.

راه‌حل: اگر فرهنگ سازمان متناسب با فکر شما نیست، به تغییر کار بیاندیشید.

اگر فرهنگ محل کار شما با روحیه تان مطابقت نداشته باشد، روی افکار و عملکرد شما در قبال دیگران هم تاثیر خواهد گذاشت. مثلاً نوع کار شما رقابت بین همکاران ایجاد می‌کند و شخصیت شما طوری است که علاقه‌ای به رقابت ندارد، بدین‌ترتیب شما به تدریج از همکارانتان که مدام در حال رقابت هستند فاصله می‌گیرید، حال آنکه آنها فقط در حال انجام وظایف خود هستند.

اگر ممکن نیست شغل خود را راها کنید، سعی کنید استرس محیط کاری را کاهش دهید. اگر افرادی هستند که شما از آنها متنفرید، ساعت ناهار خود را قبل یا بعد از ساعت غذای آنها قرار دهید.

سعی کنید یک بازی برای خود ترتیب دهید: بر کارتان و اهدافتان تمرکز کنید. یک مدت زمان ۱۸ تا ۲۴ ماهه برای خود تعیین کنید. در طول این مدت برای ارتقا یافتن تلاش کنید. سپس جستجو برای شغل بعدی خود را آغاز کنید. سعی کنید به جای آن روابط دوستی خود را در خارج از محیط کار تقویت کنید.

۴. حقوقم پایین است.

رضایت شغلی

حقوق پایین در مقایسه با مخارج زندگی یکی از مهمترین عوامل در کاهش رضایت شغلی است.

نشانه‌ها : شما به فیش حقوقی خود نگاه می‌اندازید و گله‌مند هستید.

دلیل واقعی‌: احساس می‌کنید نیازهایتان بر‌آورده نشده است.

راه‌حل : به دنبال فرصت‌های موجود برای خودتان، نه فقط با هدف ارتقای خود به شغلی با درآمد بالاتر، بلکه با هدف کمک به پیشرفت بیشتر سازمان باشید.

قطعاً کسب درآمد بیشتر زندگی را راحت‌تر می‌کند ولی لزوماً باعث خوشحالی و رضایت دائم نمی‌شود. شما باید ترقی کنید، و در ازای آن رضایت‌مندی نیز حاصل می‌شود.

از رئیس خود درباره راه‌های کمک و همکاری با تیم‌های کاری سوال کنید. ایده‌های خود را در باب افزایش کارایی فرآیند‌ها با او در میان بگذارید. آیا ایده‌ای برای محصول تازه دارید؟ وقتی کسب درآمد تنها دلیل شما برای کار نیست، علاقه‌مندی و رضایت خواه نا‌خواه در کار حکم فرماست.

کاربرد شماره تلفن مجازیافزایش درآمد: چگونه تماس گیرندگان را به مشتری تبدیل کنیم؟

۵. از رئیسم متنفرم.

رضایت شغلی

احساس نفرت از رئیس و مدیرتان می تواند نشانه نارضایتی شغلی شما باشد.

نشانه‌ها‌: وقتی اسم رئیس خود را می‌شنوید یا صدای او را می‌شنوید برافروخته می‌شوید.

دلیل واقعی‌: رئیس شما به تلاش‌هایتان توجه کافی ندارد، به همین دلیل احساس  آزردگی و عدم‌قدردانی می‌کنید.

راه‌حل‌: از رئیس خود بخواهید بازخورد عملکرد شما را بگوید و شما نیز به او بازخورد بدهید.

اگر رئیس‌تان مدام به شما بگوید باید فلان کار را انجام دهید ولی به تلاش‌های شما اهمیت ندهد، و یا سبک مدیریتی او متناسب با نوع شخصیت شما نباشد، طبیعی است که شما از او خوشتان نیاید.

در بسیاری اوقات رؤسا نمی‌دانند که آنچه انجام می‌دهند، باعث ایجاد معضل می‌شود. اگر رئیس شما مدام با صدای بلند حرف می‌زند، مثلا به او بگویید: «من می‌دانم که شما ناامید شده‌اید و اینکه این شغلی سخت است اما من سعی می‌کنم آن را بهتر انجام بدهم، اگر شما هم لطف کنید سر من داد نزنید.» رئیس معمولا جواب می‌دهد: “من حواسم نبود صدایم تا این‌اندازه بلند است.”

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه با رئیس بداخلاق رفتار کنیم؟

۶. شغل خوبی انتخاب نکردم.

رضایت شغلی

اگر احساس می کنید توانمندیها و علاقه شما ارتباطی به شغلتان ندارد، به احتمال بسیار زیاد رضایت شغلی بالایی نخواهید داشت.

نشانه‌ها: احساس نا‌رضایتی می‌کنید و کارتان چیزی است که مجبورید انجام دهید نه آنچه لذت می‌برید.

دلیل واقعی‌: شما از رؤیاهایتان دست کشیده‌اید.

راه‌حل‌: رؤیاهای خود را خارج از محل کار خود پیگیری کنید.

ممکن است والدین تان شغلی برایتان دست‌و‌پا کرده باشند، و شما بعد از مدت‌ها تلاش اکنون فهمیده‌اید که از آن متنفرید.‌ در‌هر‌صورت شما رویا‌هایتان را دنبال نمی‌کنید و در نتیجه شور و انرژی خود را از دست می‌دهید. از خودتان بپرسید: چه‌طور می‌توانم رویا‌های خود را تحقق ببخشم؟

کاربرد شماره تلفن مجازیبا یکی از این ایده های استارتاپی کسب و کار مورد علاقه خود را راه بیندازید.

شما باید مسیر شغلی تازه‌ای برای خود ایجاد کنید. منتظر این نباشید ناگهان رئیس‌تان به شما توجه خاصی پیدا کند. در عوض شما باید تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و به سویش بروید. با رئیس خود درباره فرصت‌های پیشرفتی که برای شما در کار وجود دارد، صحبت کنید. با بخش منابع انسانی در مورد موقعیت شغلی خالی در حوزه‌های دیگر که مناسب شما است، بحث کنید. دوره‌های آموزشی لازمی که وجو دارد را بگذرانید. با انجام این موارد کنترل حرفه‌ای خود را به‌دست می‌گیرید.

آیا شما از شغل خود رضایت دارید؟ اگر ندارید، به چه دلیل؟ آیا توانسته اید اقدامی برای شادتر و راضی تر بودن خود در محل کار انجام دهید؟ در بخش «دیدگاه شما» با ما در میان بگذارید.

برگرفته از : Dailyworth.com