چگونه بین کار و زندگی توازن ایجاد کنیم؟

حفظ توازن بین کار و زندگی شخصی این روزها که زندگی ها سرعت گرفته اند برای تمامی افراد شاغل، به خصوص مادران شاغل، نه فقط لازم، بلکه حیاتی است.این توازن معمولاً با سنگینی کفه کار از بین می رود. پدر و مادری که مشغله کاری به آنها اجازه نمی دهد نظارت بیشتری روی فرزندان خود داشته باشند، هر قدر هم که درآمد خوبی داشته باشند و در کار خود موفق باشند، از بین رفتن این توازن چنان پیامدهایی دارد که گاه حاضر می شوی دار و ندارت را بدهی تا آن صدمه غیرمادی را جبران کنی.

خوشبختانه با رعایت برخی موارد، که حتی در ظاهر شاید کارساز و تأثیرگذار نباشند، می تواند به حفظ این توازن کمک کند:

۱. معنای «توازن» را به خوبی درک کنید.

بایستید و پاهایتان را کمی از هم باز کنید. حال به سمت راست خم شوید. آیا همچنان در حالت ایستاده هستید؟ بله. درست است که اکنون پای راستتان وزن بیشتری را متحمل می‌شود، اما با این حرکت شما توازن و تعادل خود را از دست نمی‌دهید. پس «توازن» به معنای «برابری» نیست. گاهی کار یا زندگی شخصیتان متحمل وزن بیشتری می‌شود، و این هیچ ایرادی ندارد. مهم این است که این توازن بین کار و زندگی شخصی بسته به شرایط حفظ شود.

۲. حد و مرز تعیین کنید.

توازن بین کار و زندگی

برای این که هم در حق خانواده اجحاف نشود و هم تماسهای مهم را از دست ندهید سرویس منشی مجازی را امتحان کنید.

اگر مشتریان یا همکاران فکر کنند که ۱۱ شب هم می‌توانند با شما تماس بگیرند، مطمئن باشید دست از سرتان برنمی‌دارند. برای حفظ توازن بین کار و زندگی شخصی، در این مورد حد و مرزی سفت و سخت تعیین کنید. با این کار می‌توانید خارج از ساعات کاری آرامش داشته باشید و از فرسایش کاری جلوگیری کنید.

اما بی پاسخ ماندن تماسهای مشتریان هم ممکن است به کارتان لطمه بزند. چاره کار خرید سرویس منشی مجازی است. با این سرویس شما می توانید در ساعاتی که نمی خواهید خودتان به تماسهایتان پاسخ دهید یک منشی حرفه ای از راه دور تماسهای شما را مدیریت می کند، پیغام تماس گیرندگان را می گیرد و گزارشی کامل از تمامی تماسها به شما می دهد.

کاربرد شماره تلفن مجازی۳ نکته ساده برای پاسخگویی حرفه ای به تماسها

۳. درباره انتخاب محل زندگیتان دقت کنید.

درست است که نزدیک بودن به شهرهای مهم از نظر تجاری و اقتصادی برای کسب و کارتان بهتر است، اما فاصله گرفتن از این فضاها به حفظ توازن بین کار و زندگی شخصیتان کمک می‌کند. حتی اگر امکان انتخاب شهر دیگری ندارید، محله‌ای را انتخاب کنید که برایتان آرامش‌بخش باشد.

۴. فناوری را خاموش کنید.

توازن بین کار و زندگی

فاصله گرفتن از این فضاها به حفظ توازن بین کار و زندگی شخصیتان کمک می‌کند

با وجود گوشی‌های هوشمند لپ تاپ های جمع و جور، امروزه در فرهنگی «همواره در دسترس» زندگی می‌کنیم. اما هر کس بر لوازم خود کنترل دارد. درمورد خاموش کردن لوازم الکترونیک (و نه فقط بی‌صدا کردنشان) جدیت به خرج دهید. این کار بی‌اندازه به حفظ تمرکز در طول زمان‌های پربارتان به شما کمک می‌کند.

۵. انرژی خود را مدیریت کنید، نه زمانتان را.

هر انسانی در طول روز دارای یک چرخه انرژی طبیعی است. اگر به چرخه‌های خود در طول روز دقت کنید، متوجه می‌شوید در زمان‌های خاصی تمرکز و کارآیی بیشتری دارید، و به همین منوال، زمان‌هایی هست که دلتان نمی‌خواهد حتی یک لحظه دیگر پشت کامپیوتر بنشینید و دوست دارید خودتان را به رختخوابتان برسانید. به جای این که دقیقه به دقیقه زمانتان را برنامه‌ریزی کنید و به زور در طول چرخه‌های کم‌انرژیتان از خود کار بکشید، وظایفتان را بر اساس انرژی خود برنامه‌ریزی کنید.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا در کمترین زمان بیشترین کار را انجام دهیم؟

۶. به گروه‌های اجتماعی بپیوندید.

اگر به دلیل مشغله کاری پیدا کردن فرصتی برای معاشرت با دیگران برایتان دشوار است، می‌توانید در موقعیت‌هایی همچون تورهای یک روزه یا پیوستن به تیم‌های ورزشی با افرادی جدید آشنا شوید.

۷. کارهای خانه را به فرد دیگری بسپارید.

اگر امکان مالیش را دارید، می‌توانید فردی را برای تمیزکاری منزل استخدام کنید. مثلاً با آوردن یک نظافتچی هفته‌ای یک بار کارهایی که روی هم جمع شده‌اند را سروسامان دهید. با این کار می‌توانید زمان شخصیتان را به جای انجام کارهای داخل منزل به دیدن دوستان و اعضای خانواده خود اختصاص دهید.

۸. از سررسید خود برای داشتن تمرکزی صد-در-صدی استفاده کنید.

اگر سررسید دارید، خوب از آن استفاده کنید تا زمان‌هایی بدون خلل را برای مهم‌ترین وظایفتان برنامه‌ریزی کنید. اگر در دفتری کار می‌کنید، حتماً همکارانتان از این زمان باخبر کنید تا  در آن مدت سراغتان نیایند. درِ دفتر کارتان را ببندید، زنگ گوشی خود را کم و notification ایمیل و پیامکتان را قطع کنید.

به خاطر داشته باشید، توازن بین کار و زندگی شخصی به این معنا نیست که زمان و تمرکزی برابر را به این دو حوزه اختصاص دهید. بلکه به این معناست که اطمینان حاصل کنید اولویت‌هایتان در هر دو زمینه تأمین می‌شود.

منبع: www.entrepreneur.com