بررسی تاثیر رنگ در فضای اداری

انتخاب رنگ مناسب برای محیط کار به شخصیّت و علایق شما بستگی دارد. اما اگر محیط کاری تان یک دفتر است نباید از تاثیر رنگ در فضای اداری غافل شوید. چون هم خودتان و هم کارمندان دیگر قرار است ساعاتی طولانی در آن کار کنید.

ویژگی های خاص نوع کار، انتخاب رنگ را آسانتر خواهد کرد. قبل از انتخاب رنگ در نظر گرفتن عوامل مختلف مهم است. رنگها می توانند اتاق را کوچکتر، بزرگتر، گرمتر یا سردتر کنند. اینکه چه رنگی برای دفتر کارتان انتخاب کنید یک انتخاب شخصی است. پس رنگی را انتخاب کنید که دوست دارید. نوع رنگی که در در فضای اداری استفاده می کنیم با توجه به نوع کسب و کار  که دارید متفاوت است. یعنی با ورود به یک فضای کاری، اگر فضای دلنشین و زیبا و از رنگهای جذابی برخوردار باشد حس خوبی به مشتریان خواهد داد.

رنگ‌های سرد

در محیط‌هایی که فعالیت‌های فیزیکی انجام می‌شود، رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش، از خستگی می‌کاهد و به افراد کمک می‌کند در تمام زمان‌ها از پس انجام کارها برآیند. رنگ آبی فضای اداری آرامی را فراهم می‌کند و افراد را از هیجانات کاذب دور نگه می‌دارد. البته ممکن است این آرامش را در فضای کاری نپسندید و به دنبال هیجان و انرژی بیشتری باشید، اما در برخی محیط‌های کاری که تنش و استرس زیاد است، شاید این راهی برای تسکین تنش‌های روانی به علت کار باشد، بنابراین نباید در انتخاب رنگ تنها به سلیقه رجوع کرد و باید به تاثیر رنگ در فضای اداری نیز توجه داشت.

رنگ‌های گرم

تاثیر رنگ در فضای اداری

رنگ گرم در دکوراسیون رستوران هم اشتهای مشتریان را بیشتر می کند و هم سرعت غذا خوردن آنها را!

در بسیاری از محیط‌های کاری که فعالیت‌های بدنی آنچنانی صورت نمی‌گیرد، رنگ‌های گرم مثل طیف‌هایی از زرد، قرمز و آجری به افراد کمک می‌کند دچار خواب آلودگی نشوند. به عنوان مثال در فضای اداری یک دفتر که محیطی نسبتاً ساکت و ساکن است، حضور رنگ زرد یا قرمز حتی اگر در بخشی از اتاق نیز استفاده شود می‌تواند به بالا رفتن سطح انرژی کمک کرده و از کسالت نیروهای کار جلوگیری کند. جالب است بدانید علت این که بیشتر رستورانها با رنگهای گرم رنگ آمیزی می شوند این است که هم در مشتریان ایجاد اشتهای بیشتر می کند و هم سرعت غذا خوردن را در آنها بالاتر می برد تا میزها سریعتر برای مشتریان بعدی خالی شود.

رنگهایی با تاثیری دوگانه

رنگ‌هایی مانند بنفش به جهت نزدیکی به هر دو رنگ آبی و قرمز، خصلتی دوگانه از خود نشان می‌دهند و می‌توانند بنابر اینکه به کدام سمت متمایل هستند، تاثیرات متفاوتی بر جای بگذارند. اما در مجموع رنگی عمیق و باهویت است که بهتر است از طیف‌های ملایم آن در محیط  اداری استفاده شود.

رنگهای خنثی
سفید، خاکستری، سیاه و قهوه‌ای

سفید رنگی خنثی است . در کنار همه رنگ‌های دیگر به شفاف‌تر شدن اثر آنها کمک می‌کند و در فضاهای کوچک باعث بزرگ‌نمایی می‌شود. بهتر است از سفید یا رنگ‌های خنثی دیگر برای سطوح بزرگ و رنگ پس‌زمینه مثل دیوارها استفاده شود تا فضای اداری از آشفتگی در بیاید و رنگ آمیزی با رنگهای دیگر را بر سطوح کوچکتر اجرا کرد.

عموماً افراد رنگ‌ها را براساس سلیقه شخصی و حس درونی خود و بدون توجه به تاثیر رنگ در فضای اداری انتخاب می‌کنند، اما اصولی نیز وجود دارند که می‌توانند ترکیب هایی صحیح و موثر به وجود آورند و در جذب بیشتر مشتری موثر باشند. در این مطلب چند توصیه کلی در مورد تأثیر رنگ در فضای اداری پیشنهاد دادیم که می‌توانید با توجه به نوع کار و روحیه شخصی‌تان از میان آنها انتخابی مناسب داشته باشید.

اگر شما هم تجربه ای در زمینه انتخاب رنگ برای فضای کاری خود دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.