همیشه برای فریلنسرها، استارت آپ ها و کارآفرینانی که در ابتدای راه هستند این سوال پیش می‌آید که چگونه اولین مشتری خود را پیدا کنیم. ایده کسب و کار شما هر قدر هم که خارق‌العاده باشد، برای اینکه به درآمدزایی برسیم، باید بدانیم چطور مشتری پیدا کنیم.

چگونه مشتری پیدا کنیم؟

چگونه مشتری پیدا کنیم؟

خبر خوب اینکه حتی اگر هیچ استعدادی در زمینه بازاریابی و فروش ندارید، این ۸ تکنیک به شما کمک می‌کند اولین مشتری خود را پیدا کنید. خوبی این تکنیک ها این است که کاملاً کاربردی هستند، پس از همین امروز می‌توانید آن ها را اجرا کنید:

۱. گام های ساده و دست یافتنی

اولین قدم شما باید صحبت با افرادی باشد که همین الان می‌شناسید. وقتی به شبکه خود فکر می‌کنیم، اعضای خانواده، دوستان و روابط حرفه‌ای نخستین افرادی هستند که به فکرمان می‌رسند. اگر تا به حال برای معرفی محصول یا سرویس خود سراغ غریبه‌ها نرفته‌اید و با این کار معذب می‌شوید، کار را با معرفی محصول خود برای دوستان و آشنایان شروع کنید. پس از مدتی شبکه خود را توسعه دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه قدرت بیان خود را تقویت کنیم؟

در ابتدای راه اندازی بینابرند، دو روش کمک زیادی به من کرد تا اولین مشتریان خود را پیدا کنم:
۱. اطلاع رسانی در دایره همکاران و ارتباطات کاری و دوستان از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسانها
۲. ارتقاء سایت در موتورهای جستجو و رسیدن به صفحه نخست نتایج
با این دو روش، در کمتر از دوهفته توانستم پروژه بگیرم.

۲. مشتریان قبلی

اولین مشتری خود را پیدا کنیم

ارتباط موثر با مشتریان قبلی

اگر قبلاً کسب و کار دیگری داشته‌اید، یا همزمان با ایده جدیدتان، فعالیت شغلی دیگری نیز دارید، آیا مشتریان آن کسب و کار می‌توانند مشتریان احتمالی محصول و سرویس تازه شما باشند؟ این گزینه را به سادگی دور نیندازید. مشتریان قبلی یک بار به شما اعتماد کرده‌اند و راضی کردنشان خیلی راحتتر از مشتریان جدید است.

البته روشهای حرفه ای تری هم برای تماس گرفتن با مشتریان وجود دارد که خودتان هم مجبور به صرف وقت و انرژی برای این کار نشوید. با سرویس تماس خروجی «دفترشما»، برقراری تماس با مشتریان قدیمی خود را به اپراتورهای حرفه ای و باتجربه بسپارید.

۳. سرمایه گذاران

اگر شرکت شما سرمایه گذار دارد، از آنها بخواهید خبر محصول و سرویس تان را پخش کنند. بیشتر سرمایه گذاران شبکه ارتباطی فوق العاده ای دارند. مهم این است که وقتی کسب و کار خود را به شبکه تان معرفی می‌کنید، از آن ها هم بخواهید که خبر را به گوش شبکه خودشان برسانند. بعضی وقت ها شبکه های ارتباطی به جاهای جالبی می رسند.

۴. استفاده از شبکه فعلی خود

اولین مشتری خود را پیدا کنیم

استفاده از شبکه مشتری فعلی

برای اینکه اولین مشتری خود را پیدا کنیم باید دل را به دریا بزنیم! برای خود هدفی تعیین کنید. مثلاً در ۲۴ ساعت آینده، دستکم با ۱۰ نفر کسانی که می‌شناسید صحبت کنید و سعی کنید آنها را به خرید سرویس و محصولتان متقاعد کنید. مهم نیست این ۱۰ نفر چه کسانی هستند و مهم نیست چه واکنشی به معرفی شما نشان می‌دهند. مهم این است که یاد بگیرید دست به عمل بزنید.

۵. راه اندازی بلاگ برای این که اولین مشتری خود را پیدا کنیم 

راه اندازی بلاگ فواید بسیار زیادی برای کسب و کار جدید شما دارد:

  • کشف و توسعه روابط در بازارتان
  • راهکارتان را معرفی کنید و بازخورد فوری بگیرید.
  • ایجاد جایگاه یک فرد اثرگذار در حوزه کاری خود
  • افزایش احتمال جستجوی کسب و کارتان در گوگل

برای مثال، یکی از کسب و کارهایی که برای معرفی خود به بلاگ نویسی روی آورد، اپلیکیشن بافر بود. هم بنیانگذار بافر بازاریابی شبکه ای را خود به دست گرفت و شروع به تولید و انتشار محتوا بر روی بلاگ شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: ۲۵ کاری که فریلنسرها برای پیشرفت در کار خود باید انجام دهند+اینفوگرافی

۶. پست مهمان برای ایجاد ارتباط مستحکم با بلاگرهای قدرتمند

بافر نزدیک ۱۰۰ هزار کاربر از حدود ۱۵۰ پست میهمان در ۹ ماه نخست فعالیت به دست آورده است. متفاوت باشید! درست مانند محصولتان که باید متفاوت باشد و به چشم بیاید، بلاگتان هم باید همین ویژگی را داشته باشد و جذاب و منحصربفرد باشد.

درست است که تولید محتوا فرآیندی زمانبر است، اما سرمایه گذاری طولانی مدت بسیار خوبی است. نیازی هم نیست نویسنده حرفه ای باشید. بلاگهایی که مطالب صادقانه و شفاف منتشر می‌کنند از جذابیت بالایی برخوردارند. در بلاگ خود بخشی هم برای ثبت نام قرار دهید تا بتوانید آدرس ایمیل علاقمندان را گردآوری کنید و در مواقع مورد نیاز با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید.

در ویدیوی زیر، طراح گرافیک فریلنسر به شما می‌آموزد چگونه با وبلاگ نویسی توانست تعداد مشتریانش را چندین برابر کند

 

این از بلاگ و مقاله نویسی! حالا برویم سراغ تکنیک بعدی…

۷. بازاریابی و ارسال ایمیل به صورت سرد به مشتری 

اولین مشتری خود را پیدا کنیم

ایمیل مارکتینگ در جهت حفظ مشتری

بله، بازاریابی سرد! اگر بتوانید مثلا ۱۰۰ مشتری اول خود را از شبکه فعلی تان جذب کنید که فبها المراد! اما دیر یا زود چاره ای ندارید جز این که سراغ غریبه‌ها هم بروید و محصولاتتان را به آن ها هم معرفی کنید. وقتی به کسی که نمی‌شناسید ایمیل ارسال می‌کنید، به شکل گیری ارتباطی دوطرفه کمک می‌کند.

قبول داریم، در ایمیل مارکتینگ سرد در ازای هر ایمیلی که می‌فرستید و نتیجه می‌گیرید، شاید دهها ایمیل هم نتیجه ندهد. اما مگر چیزی برای از دست دادن دارید؟ هر تعداد که می‌توانید ایمیل بفرستید و تماس بگیرید. دیگر وقتش رسیده بر ترس خود از مواجهه با غریبه‌ها غلبه کنید. از این زاویه به قضیه نگاه کنید: هر ایمیل و هر تماس شاید شما را یک قدم به جذب یک مشتری جدید نزدیکتر کند!

۸. نسخه رایگان در مرحله آزمایشی برای این که اولین مشتری خود را پیدا کنیم 

اگر محصولتان SaaS (سرویس در قالب نرم افزار) است، باید بدانید این تکنیک به شدت میان استارتاپ های مشابهتان محبوب است، چون بازخوردی که از کاربران نسخه آزمایشی می‌گیرید، به قدری ارزشمند است که نمی‌توان قیمت روی آن گذاشت.

نسخه رایگان/فریمیوم

روشن است که میان نسخه های آزمایشی و طرح فریمیوم تفاوت بزرگی وجود دارد، اما این دو طرح را در یک مورد گنجانده‌ایم چون از مفهوم مشترکی برای جذب مشتریان خود استفاده می‌کنند.

نتیجه‎ گیری

برای این که اولین مشتری خود را پیدا کنیم،  لازم است اقداماتی را انجام دهیم. بعضی از این اقدامات در گامهای اول خیلی خوب جواب می‌دهند، مانند معرفی محصول به اعضای خانواده، بعد دوستان و بعد تمام افرادی که می‌شناسیم. در قدمهای بعدی، اگر کسب و کار دیگری دارید یا داشته اید، به سراغ مشتریان قدیمی خود بروید. از بلاگ نویسی غافل نشوید که ترافیک خوبی را به وبسایتتان هدایت می‌کند و این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا محصولتان را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید.

تاثیرگذارتر از بلاگ نویسی، شاید نگارش پست مهمان برای بلاگرهای قدرتمند باشد. عرضه نسخه های آزمایشی نیز از روش هایی است که کمک می کند اولین مشتریان خود را پیدا کنیم و پس از مدتی از آن ها کسب درآمد کنیم.

اگر روش هایی که برای این که اولین مشتری خود را پیدا کنیم برای شما مفید بوده نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید