کارآفرینی سن و سال یا جنسیت نمی‌شناسد. هر فردی به‌طور بالقوه می‌تواند کارآفرین باشد. مردان و زنان کارآفرین موفق زیادی در دنیا وجود دارند که با توجه به ایده‌های ذهنی‌شان دست به عمل می‌زنند و زندگی مرفه‌ و خوبی برای خود و سایرین ایجاد ‌می‌کنند. البته کارآفرینی به این راحتی که ما راجع به آن صحبت می‌کنیم هم نیست!

زنان کارآفرین

زنان کارآفرین زیادی وجود دارند که ممکن است حتی بعضی از آنها در اطراف محل زندگی شما مشغول به کار باشند و شما آنها را به خوبی بشناسید یا از دید شما فردی ناشناس باشد اما آنقدر در کسب و کارشان موفق‌اند که زندگی خوبی برای خودشان دست و پا کرده‌اند. بانوان کارآفرین با ایده‌های خلاقانه کسب و کار و شرکت‌های موفق‌شان در حال تغییر دنیا هستند. امروز با کمک اینترنت ایده های کسب و کار اینترنتی زیادی وجود دارد.

تلفن ابری

زنان کارآفرین موفق ایرانی

در این جا ما به کارآفرینان موفق زن که تغییراتی در زندگی خودشان و دیگران ایجاد کرده‌اند می‌پردازیم. آشنایی با این زنان کارآفرین برتر و مطالعه زندگی آنها می‌تواند چراغ‌هایی را در ذهن شما روشن کند. در زیر با تعدادی از این زنان کارآفرین موفق ایرانی آشنا می‌شوید:

نازنین دانشور

زنان کارآفرین

نازنین دانشور

نازنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه صنعتی امیرکبیر گرفت. سپس به آلمان رفت ولی پس از چند سال دوباره به ایران بازگشت و شرکت تخفیفان را راه اندازی کرد. تخفیفان بستری‌ است برای ارایه تمامی انواع خدمات و محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره، از رستوران‌ها و مراکز تفریحی تا انواع محصولات و سفر. تخفیفان تمامی این خدمات را با بالاترین میزان تخفیف و با استفاده از قدرت خرید گروهی ارایه می‌دهد.

تبسم لطیفی

زنان کارآفرین تبسم لطیفی مامان پز

تبسم لطیفی

تبسم بنیان گذر استارتاپ مامان پز است. او فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف است. مامان پز شبکه ای از آشپزها در منزل هستند. این خانمهای خانه‌دار به سفارش مشتریان غذاهای خانگی درست می‌کنند و به دست مشتریان می‌رسانند. او از بانوان کارآفرین ایران محسوب می شود.

ایده های کارآفرینی در منزل

فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی

در سال 1337 در رشت متولد شد. کسی که در حوزه‌ای مردانه یعنی حمل و نقل (حداقل در ایران) پا به میدان گذاشت. او در ابتدا سال 1358 در شرکت حمل و نقل بین المللی در بخش ترجمه و سپس کامیون داری کارش را شروع کرد و بعد از سه سال تصمیم گرفت شرکت خصوصی خودش را راه اندازی کند که بالاخره در سال 1363 موفق به این کار شد. در حال حاضر مدیرعامل شرکت سدیدبار است که در عرصه‌ی حمل و نقل بین المللی و کشتیرانی خصوصی فعالیت می‌کند. همچنین او اولین نماینده‌ی سازمان جهانی تبلیغات (IAA) در ایران است. در سال 2016 موفق به دریافت عنوان کارآفرین برتر زن در کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا شد. مدارک تحصیلی او کارشناسی مدیریت بازرگانی راه و ساختمان، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گرایش تحول و دکترای مارکتینگ (DBA) است.

تلفن تجاری

سهیلا سلحشور کردستانی

سهیلا سلحشور کردستانی

سهیلا سلحشور کردستانی مدرک فوق دکترای تخصصی بیولوژی دارد که در تولید تجهیزات پزشکی و دارویی فعالیت می‌کند. شرکت کیوتک را در سال 1380 تاسیس می‌کند و در حال حاضر از موفق‌ترین شرکت‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. وی بیش از 22 مورد اختراع ثبت شده دارد و همچنین دو کتاب و 50 مقاله را نیز منتشر کرده است.

شرکت کیوتک مخفف سه کلمه‌ی کیفیت، تولید و تکاپو است. محصولات این شرکت شامل ترمیم کننده‌، ضدعفونی کننده‌، بندآورنده خون و … می‌شود. اختراعات وی نیز در زمینه‌ی مهندسی پزشکی است، مثلا پوشش پلیمری زخم از ابتکارات او است.‌

 

زنان کارآفرین ایرانی موفق در جهان

ما در اینجا، کارآفرینان برتر ایرانی زن در خارج از ایران را به شما معرفی میکنیم و ایده های کارآفرینی آنان را بررسی می کنیم.

انوشه انصاری

بعید می‌دانم تا به حال اسم اولین ایرانی که به فضا رفته به گوشتان نخورده باشد. او در حوزه‌ی اینترنت و ارتباطات کارآفرینی کرده است. انوشه انصاری چهارمین کسی بود که به در قالب سفر توریستی به فضا رفت.

«انوشه اولین زن توریست فضایی جهان،‌ اولین فرد ایرانی‌تبار و دومین فارسی زبانی است که به مدار کره زمین سفر کرد.»

چندین اختراع دارد و مقاله‌های معتبر علمی، حمایت از تحقیقات و ایده‌های پیشتازانه فضایی از دستاوردهای اوست. او در سال 2015 به عنوان نخستین زن توریست فضایی جایزه‌ی پیشگام فضا را از جامعه‌ی ملی فضای آمریکا دریافت کرد. در سال 2000 توسط مجله‌ی زنان شاغل آمریکا جایزه‌ی بهترین کارآفرین را دریافت کرد و درست یک سال بعد مجله‌ی معتبر فورچون (Fortune) نام وی را در لیست تاجران موفق دنیا قرار داد. او اصالتا اهل مشهد است و دوران کودکی و نوجوانی خود را در تهران سپری کرد و سپس همراه با خانواده به آمریکا مهاجرت کردند.

او در سفر فضایی خود از پرچم ایران و آمریکا بر روی لباس فضایی خود استفاده کرد و همین باعث جلب توجه کاربران ایرانی شد.

انوشه انصاری

انوشه انصاری

پریسا تبریز

پریسا تبریز

پریسا تبریز

پریسا تبریز متخصص امنیت‌ کامپیوتر است. او در حال حاضر در گوگل مشغول است و به او لقب شاهزاده‌ی امنیت را داده‌اند.

«نشریه فوربز (Forbes) از پریسا تبریز به عنوان یکی از 30 چهره برتر تکنولوژی در دنیا نام برده است.»

پدرش یک پزشک ایرانی و مادرش پرستاری لهستانی- آمریکایی است. او در حال حاضر مدیریت تیم‌های امنیتی گوگل را بر عهده دارد که باگ‌‌های امنیتی موتور جستجوی گوگل و مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارد.

او در ابتدا در رشته‌ی مهندسی مواد مشغول به تحصیل بود و بعد از مدت کوتاهی به کامپیوتر علاقه‌مند شد و به این رشته پا گذاشت. در سال آخر دانشگاه خود به کارآموزی گوگل رفت و توانست توجه مدیران امنیتی را جلب کندکه سال 2007 در گوگل استخدام شد.

سحر هاشمی

سحر هاشمی

سحر هاشمی

اگر بخواهیم کمی از زنان موفق کارآفرینی در حوزه‌ی فناوری فاصله بگیریم و و از زنان موفق ایرانی در دنیا صحبت کنیم سحر هاشمی قطعا یکی از آن‌هاست. کسی که به همراه برادرش بابی هاشمی با بنیان گذاری کافی شاپ‌های زنجیره‌ای (Coffe Republic) در سال 1995 در انگلیس ثروتی در حدود 35 میلیون دلار دارد.

«کافی‌شاپ‌های ریپالیک 374 شعبه در سراسر دنیا دارد که 324 تا از آن‌ها در انگلستان است.»

ایده‌ی راه اندازی کافه از جایی شروع شد که سحر برای دیدن برادرش به نیویورک رفته بود و زمانی که با برادرش در کافه‌ای نشسته بودند بوی قهوه‌ای که در کافی شاپ پیچیده بود توجه او را جلب کرد. اولین چیزی که به ذهن سحر خطور کرد این بود که چرا این بوی لذت‌بخش قهوه در کافه‌های انگلستان وجود ندارد و پس از کمی تحقیقات در بازار متوجه شد کیفیت قهوه‌ای که در انگلیس سرو می‌شود  هم چندان مناسبت نیست و همین موضوع او را برای راه اندازی کافه مصمم‌تر کرد. در همان زمان که سحر به فکر تاسیس این کسب و کار بود مصرف قهوه در انگلیس در حال افزایش بود و بعضی مردم از چایی به سمت قهوه رو آورده بودند که در موفقیت سحر بی‌تاثیر نبود.

 

نگین میرصالحی

نگین میرصالحی

نگین یکی از مدل‌های مشهور ایرانی است. او درواقع یک بلاگر در حوزه‌‌ی فشن و مد است. بیش از 3 میلیون و نیم فالوور در اینستاگرام دارد و برند گیسو متعلق به او است.

او فعالیت بلاگری خود را از سال 2013 شروع کرد و در همان سالیان اولیه نیز پیشرفت چشم گیری داشت. دلیل موفقیت او به کارگیری خلاقیت در کار و ترکیب لباس‌های متنوع با رنگ‌های مختلف بوده است.
برخی از مجلات سرشناس در دنیا با وی مصاحبه کرده‌اند و حتی تصویر او بر روی جلد مجلاتی مثل Glamour, Cosmopolitan و Marie Clair چاپ شده است.
تحصیلات کارشناسی وی مدیریت بازرگانی بوده است و در کارشناسی ارشد هم در گرایش بازاریابی مشغول به تحصیل شد. طبق گفته‌های خود او علاقه‌اش به دنیای مد از کودکی شروع شده است.

 

سخن پایانی

صحبت راجع به کارآفرینی آسان است ولی راه اندازی کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرینی موفق کار ساده‌ای نیست. به هر حال باید از جایی شروع کرد که بتوان ارزشی خلق کرد.
بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کار سردرگمی‌های فراوانی دارند. مثلا اینکه باید کدام ایده را به کار بگیرند یا واقعا از کجا شروع کنند. در این مواقع باید از مشاوران کسب و کار که با تجربه‌اند و این فرآیند را طی کرده‌اند کمک گرفت. ما در دفترشما امکان مشاوره رایگان را برای کسب و کارهای نوپا در فراهم کرده‌ایم که می‌توانید از آن بهره مند شوید.

کارآفرین موفق زن دیگری که ایرانی باشد و در داخل یا خارج از ایران فعالیت کند می‌شناسید؟