جالب ترین فیلم های کارآفرینی و فیلم های کسب و کار که تا به حال دیده اید چه بوده است؟ در روزهای سخت اقتصادی که هر روز خبرهای ناامیدانه به گوش می‌رسد، چگونه می‌توان سرپا ایستاد و کسب و کار موفق را راه اندازی کرد؟

درپاسخ به این پرسش ۵ فیلم سینمایی که داستان واقعی و جذاب کارآفرینانی است که در بدترین شرایط توانستند کسب و کار خود را رونق ببخشند را معرفی کرده‌ایم:

۱. فیلم استارتاپ دات کام Startup.com

دفترشما

Startup.com

 ایده های کسب و کار سوژه جالبی برای کارگردان سینما هستند. استارتاپ دات کام یک فیلم مستند ساخته شده در سال ۲۰۰۱ است که به فراز و نشیب های یک استارتاپ واقعی با نام GovWorks می پردازد که توانست در روزگار سخت یک سرمایه ۶۰ میلیون دلاری دریافت کند.

این فیلم کارآفرینی رونق و رکود بازار دات کام ها را به خوبی به تصویر می کشد این فیلم سینمایی کسب و کار داستانی هشدار دهنده را روایت می کند که شراکت در یک کسب و کار چگونه می تواند به راحتی دوستی ها را تهدید نماید.

حباب دات-کام یک حباب اقتصادی در خلال سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی بود (که در ۱۰ مارس ۲۰۰۰ با رسیدن شاخص نزدک به ۵۱۳۲٫۵۲ به اوج رسید) که طی آن بازارهای بورس سهام کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی شان بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه‌های مرتبط با آن ناشی می‌شد.

از مشخصه‌های این دوره تأسیس (که در بسیاری موارد به شکست اقتصادی انجامید) گروه جدیدی از شرکتهای بر پایهٔ اینترنت بود که به‌طور کلی به آنها شرکت دات-کام گفته می‌شد. شرکتها دریافته بودند که اگر یک پیشوند «-e» به ابتدای نام خود ویا یک پسوند «دات کام» به انتهای نام خود بیفزایند، بهای سهام آنها در بازار افزایش می‌یابد.

از جمله موضوعاتی که در این فیلم پوشش داده شده می توان به مسائل مالی برای کارآفرینان، افزایش سرمایه، مدیریت رشد، مهارت های کارآفرینی، تیم سازی و مهارت های مدیریتی اشاره کرد.

 

۲. فهرست شیندلر

فهرست شیندلر فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال ۱۹۹۳ است. فهرست شیندلر بر پایه زندگی واقعی اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی است که جان بیش از هزار لهستانی یهودی را با استخدامشان در جریان هولوکاست نجات داد. این فیلم سینمایی کارآفرینی را نشان می‌دهد که در میانه جنگ بین سودآوری و انسانیت گیر کرده است. سوال اینجاست که این دو را چگونه مدیریت کنیم؟

داستان فیلم به این شرح است:

اسکار شیندلر که تاجری معمولی است که عضو حزب نازی می‌باشد، به خاطر طبع خوشگذران و عیاش خود و با توجه به دوستی بین او و مقامات رده بالای ارتش که بیشتر به خاطر سخاوت وی است، موفق می‌شود کارخانه‌ای را با پول یهودیانی که در خفا با آنان شریک شده بخرد. سپس با توجه به همین روابط خود یهودیان را به عنوان کارگر ارزان و حتی رایگان در کارخانه اشتغال می‌دهد. رفته رفته این راه فراری برای بعضی از یهودیان می‌شود که در قرنطینه مانده‌اند و خطر مرگ هر لحظه آنان را تهدید می‌کند. فیلم در ستایش شیندلر است. نظر شما چیست؟ آیا او شایسته ستایش است یا سرمایه داری فرصت طلب است؟

بیشتر بخوانید: داستان موفقیت کارآفرینان تاثیر گذار

 

۳. ممنونم که سیگار می کشی؛ فیلم کسب و کار

دفترشما

ممنونم که سیگار می کشی

فیلم در مورد کارآفرین موفق و به سبک کمدی درام است. “ممنونم که سیگار می کشی” داستان یک کارآفرین بازاریابی زرنگ و باهوش و یا فردی که قصد دارد چندین ترفند برای فروش هر محصولی را یاد بگیرد به تصویر می کشد. داستان این فیلم لابی گر صنعت توتون و تنباکو، نیک نیلر را روایت می کند که به صورت کاملا خلاقانه ادله و استدلال ها را به گونه می چرخاند که در چالش برانگیزترین شرایط نیز از صنعت سیگار دفاع کند.

تماشای این فیلم برای افرادی که قصد دارند مواردی از جمله مدیریت بحران، ارتباطات سازمانی، روابط عمومی و تاکتیک های مذاکره را یاد بگیرند به شدت توصیه می شود.

از جمله موضوعاتی که در این فیلم سینمایی کارآفرینی پوشش داده شده می توان به روابط عمومی، بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی، مدیریت بحران، ارتباطات سازمانی و مهارت های مذاکره موثر اشاره کرد.

البته سیگار برای سلامتی ضرر دارد، ما از جنبه موثر بودن روابط عمومی در هنگام ضد تبلیغات بحث می‌کنیم وگرنه که سیگار ضرر دارد. شما نکشید، ما هم نمی‌کشیم!

 

۴. گرگ وال استریت؛ فیلم در مورد کارآفرینی

۴-گرگ وال استریت؛ فیلم در مورد کارآفرینی

گرگ وال استریت

این فیلم داستان از صفر به قله رسیدن دلال سخت کوشی است که اواخر دههٔ ۸۰ وارد این بازار می‌شود و با این بدشانسی مواجه می‌شود که جواز خود را در روز دوشنبهٔ سیاه، روز بزرگترین سقوط اقتصادی بعد از دههٔ ۲۰، به دست می‌آورد. او شغل خود را از دست می‌دهد اما مجدداً به عنوان تأمین کننده‌ای وارد بازار سهام کم ارزش می‌شود. در این گوشهٔ تاریک بازار اقتصادی کلاهبرداری به وفور دیده می‌شود و بلفورت با موج همراه می‌شود تا به ثروت برسد.

در دوشنبه سیاه (۱۹ اکتبر ۱۹۸۷) سقوط شدید شاخص های بازار سهام در سراسر جهان (سقوط ۲۲ درصدی شاخص داوجونز در یک روز)، باعث نابودی بسیاری از کسب و کارها شد.

بیشتر بخوانید: کارآفرینی در شرایط تحریم و بمباران: داستان استارتاپ موفق سوریه ای

 

۵. فیلم در جستجوی خوشبختی

این فیلم داستان واقعی کریس گاردنر سیاه پوست، خرده فروش اسکنرهای پزشکی در سال ۱۹۸۱ است که به همراه لیندا و پسر کوچکش کریستوفر در سانفرانسیسکو زندگی بسیار سختی دارند. وضع مالی کریس بسیار بد است. او که توانایی پرداخت اجاره خود را ندارد صاحبخانه‌اش بیرونش کرده و از این رو لیندا نیز او را ترک می‌کند. کریس که هم باید پدر خوبی باشد و هم خرج کریستوفر را تأمین کند دچار مشکل شده است. کریس سعی می‌کند در شرکتی استخدام شود و از سویی باید کریستوفر را حفظ کند مبارزه سختی برای زندگی کردن پیش روی کریس قرار دارد.

کارگردان فیلم در جستجوی خوشبختی، به شکلی جالبی ارزش استقامت در برابر مشکلات را نشان داده و بیان می کند که هرکس در مقابل مشکلات ایستادگی کند، در انتها به نتیجه خواهد رسید.

 

6. بنیانگذار (The Founder)

این فیلم درباره‌ی پیدایش یکی از بزرگترین کسب و کارها در دنیای غذا است.
Ray Kroc فروشنده به برادران مک دونالد می‌پیوندد، ایده‌ی آن‌ها بدون پرداخت هیچ پولی بابت حق امتیاز می‌دزدد و همه‌ی اعتبار برای توسعه رستوران‌ها را به دست می‌آورد. در واقع به کارآفرینان گوشزد می‌کند که مراقب باشید شریک تجاری شما چه کسی است.
در سال 2016 ساخته شد و یک داستان الهام بخش برای کارآفرینانی است که می‌خواهند اتفاق بزرگی را رقم بزنند. اگر چه برخی اوقات بی رحمانه و جاه طلبانه است ولی Ray Kroc مک دونالد را به محبوب‌ترین رستوران زنجیره‌ای فست فود در جهان تبدیل می‌کند.

 

7. استیو جابز (Steve Jobs)

زندگینامه‌ی بنیان گذار اپل، داستان‌های پشت پرده درباره‌ی استیو جابز و مبارزات او در مسیر برای رسیدن به هدفش را بیان می‌کند.
همچنین مهم‌ترین لحظه‌های زنگی شخصی استیو به خوبی موانعی که در کسب و کارش با آن‌ها مواجه شد به نمایش گذاشته می‌شود.
استیو جابز ایده‌های جابز را سیر می‌کند و تصمیم می‌گیرد اپل را بنیان گذاری کند و به اوج برساند. این فیلم یکی از فیلم‌های کارآفرینی است که هر کسی می‌تواند چیزی از آن یاد بگیرد، حتی اگر چندین سال تجربه در راه اندازی کسب و کار داشته باشد. نگاهی گذرا به ذهن جابز می‌تواند آموزنده و پرمایه باشد پس به این فیلم به عنوان یک فرصت نگاه کنید.

 

8. شبکه اجتماعی (Social Network)

شبکه اجتماعی داستان نهایی درباره‌ی فیس بوک و بنیانگذار آن است. مارک زاکربرگ و روش او برای اجرا کردن ایده‌ی ساخت پلتفرم شبکه اجتماعی را نمایش می‌دهد.
کمی بعد پروژه‌ی او پشتوانه مالی قابل توجهی دریافت می‌کند و یک مرتبه فیس بوک در سراسر جهان در دسترس قرار می‌گیرد. اگرچه، همیشه شرایط به خوبی پیش نرفت و فیلم مبارزه و دادخواهی مارک از اولین دوست و سرمایه گذارش Eduardo Saverin را نمایش می‌دهد.
روش خلاقانه‌ی مارک برای تماشا و آنالیز شگفت انگیز است و شما احساس می‌کنید در دنیای تکنولوژی در سیلیکون ولی قرار دارید. همچنین این فیلم نشان می‌دهد حتی شرکت‌های بزرگ هم شروع کوچک و دشواری دارند که دیدن آن می‌تواند برای کارآفرینان جوان کاملا الهام بخش باشد.

شما کدام یک از این فیلم ها را دیده اید؟ آیا فیلم جذاب دیگری درباره کارآفرینی و کسب و کار می‌شناسید؟