چگونه قدرشناس باشیم؟

قدرشناس بودن یا سپاسگزار بودن به خاطر چیزهایی که در زندگی داریم راه رسیدن به یک عمر شادی و رضایت است. وقتی لحظه‌ای درنگ می‌کنید تا نعمت‌هایی را که از آن‌ها برخوردارید ببینید، احساس شادی بیش‌تری را در وجودتان تجربه می‌کنید. به علاوه، در صورت مواجهه با شکست، قدردانی امکان مدیریت ساده‌تر این گونه موقعیت‌ها‌ در زندگی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

قدردانی

قدردانی به این ۱۰ روش زندگی ما را دگرگون می‌کند

قدردانی به این ۱۰ روش زندگی ما را دگرگون می‌کند:

۱. احساس رضایت بیش‌تری می‌کنید

قدرشناسی و قدر دان بودن احساسی ماندگار است و به نسبت احساسات دیگر از دوام بیش‌تری برخوردار است. افراد قدرشناس همواره بر آن چه دارند تمرکز می‌کنند و در نتیجه از زندگی خود رضایت بیش‌تری دارند.

۲. به دیگران انگیزه می‌بخشید

وقتی به کسی می‌گویید «ممنون»، او احساس می‌کند که شما برای کاری که برایتان کرده‌، هر قدر ناچیز، ارزش قائلید. بنابراین به زبان آوردن همین یک کلمه، عامل انگیزه‌بخش قدرتمندی است تا دیگران دوست داشته باشند باز به شما کمک کنند.

قدردانی

با تشکر کردن انگیزه می بخشید

تا به حال برایتان پیش آمده کاری برای کسی کرده باشید و او برای کارتان ارزشی قائل نشده باشد؟ این رفتار باعث می‌شود دیگر دلتان نخواهد در آینده کاری برای او بکنید.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه در خود و دیگران انگیزه ایجاد کنیم؟

۳. شادتر هستید

افراد قدرشناس انسان‌های شادتری هستند. وقتی نعمت‌هایی که دارید را برمی‌شمارید (مثلاً می‌گویید به خاطر هوای خوب، به خاطر کفش‌های جدیدم، به خاطر دوستان نزدیکی که دارم قدردانم)، خُلق مثبتی پیدا می‌کنید و روحیه‌تان بهتر می‌شود.

قدردانی

شادی افراد قدرشناس

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه کارآفرین شادی باشیم، نه یک کارآفرین غرغرو؟

۴. انعطاف‌پذیرتر هستید

تک تک ما در طول زندگی خود بدون شک با سختی‌ها و شکست‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین مهارت انطباق با شرایط بیرونی برای ما حیاتی است. وقتی چالشی رو در رویتان قرار می‌گیرد، می‌توانید خدا را شکر کنید که چنین فرصتی برای تمرین صبر و استقامت برایتان فراهم کرده است. در صورت قدرشناسی، تمرکزتان بیش‌تر بروی فرصت‌هایی است که شکست پیش رویتان قرار می‌دهد، تا بر پیامدهای منفی‌اش.

به قول استفن هاوکینگ: «باهوش کسی است که بتواند خود را با تغییر شرایط وفق دهد!»

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه شلوغی و حواس پرتی در کار را به حداقل برسانیم؟

۵. روابط اجتماعی خود را استوار می‌کنید

قدرشناسی دارای قدرتی است که روابط اجتماعی شما را مستحکم‌تر می‌کند، چرا که دوستان و اعضای خانواده‌تان به قول معروف از شما انرژی مثبت می‌گیرند. در حالت قدردانی انرژی شما تغییر می‌کند و این برای تک تک افرادی که دور و برتان هستند جذابیت دارد.

کاربرد شماره تلفن مجازیبا رعایت این ۵ توصیه در محل کار شادتر باشید!

۶. از سلامتی بهتری برخوردار هستید

ارتباط بین قدرشناسی و وضعیت جسمانی بهتر، و نیز خواب بهتر و سطح استرس پایین‌تر، به اثبات رسیده است. وقتی قدردان هستید، کیفیت زندگی‌تان به مراتب بهتر می‌شود، چون با بهتر شدن رابطه شما با جهان، احساستان نسبت به جسمتان هم بهتر می‌شود.

۷. خویشتن‌داریتان را بهبود می‌بخشد

وقتی در این لحظه با وسوسه‌ای روبه‌رو می‌شوید، به جای این که تمام تلاشتان این باشد که برای مبارزه با آن اراده خود را به کار گیرید، تنها کافی است لحظه‌ای درنگ کنید و به یک چیز فکر کنید که قدردانش هستید. این کار به شما قدرت می‌دهد تصمیمی عاقلانه‌تر بگیرید.

۸. روابطتان بهتر می‌شود

چنان چه در رابطه با عزیزانتان، قدرشناسی و سخاوت بیش‌تری به خرج دهید، روابطتان با آن‌ها بهبود می‌یابد. وقتی آن‌ها احساس ‌کنند شما قدرشان را می‌دانید، همین احساس را به خود شما بازمی‌گردانند.

۹. از مادی‌گراییتان می‌کاهد

اگر نسبت به آن چه که دارید شکرگزار باشید، به این درک می‌رسید که خانه‌ای بزرگ‌تر یا خودرویی جدیدتر واقعاً چیزهایی نیستند که شما را از درون خوشحال و راضی کنند. در واقع، مسائل مادی برایتان پوچ و بی‌معنی می‌شود.

قدردانی

شکرگزاری

در عوض، وقتی به خاطر سقفی که بالای سرتان است و غذایی که می‌خورید، چیزهایی که هر کسی در جهان از آن‌ها برخوردار نیست، شکرگزار باشید، دلبستگی خود را به مسائل مادی از دست می‌دهید.

۱۰. به فرزندانتان نیز احساس غنا می‌دهید

تحقیقات نشان داده که تشویق فرزندان به قدرشناسی آثار مثبتی به دنبال دارد. کودکان قدردان شادترند، به بی‌ثباتی کم‌تری دچار می‌شوند و زندگی برایشان معنادارتر است.

می‌توانید قدرشناسی را کم‌کم تمرین کنید، مثلاً کار را با مرور پنج چیز که به خاطرش سپاسگزارید شروع کنید. به تدریج تعداد این موارد زیادتر می‌شود و این احساس در شما نهادینه می‌‌گردد.

برگرفته از: huffingtonpost