شاید باور عمومی این باشد که اگر مدیری قدرشناسی خود را به کارکنانش ابراز کند، وجهه و غرورش خدشه‌دار می‌شود و یا حتی کارمندان به اصطلاح پر رو می‌شود. اما مدیرانی که خلاف این جریان آب شنا کرده‌اند، به کرات از فواید بی‌شمار این عادت سودمند و سازنده می‌گویند. و البته ابراز قدرشناسی نیز خود روش‌هایی دارد که اثرگذاری آن را بیش‌تر می‌کند.

ابراز قدردانی نباید به زمان خاصی از سال محدود شود و باید عادتی هر روزه باشد، اما پایان سال همواره زمانی عالی برای تشکر رسمی از کارکنان است. در ادامه هشت راه برای تشکر از کارکنانتان پیشنهاد می‌شود:

 قدرشناسی خود را ابراز کنید

 قدرشناسی خود را ابراز کنید

قدرشناسی خود را ابراز کنید

در طول هفت سال گذشته، من و شریکم هر سال شب عید ایمیل تشکر بلندبالایی برای کل کارکنان شرکت می‌فرستیم. در این ایمیل ما از تک تک کارکنان سازمانمان تشکر می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا آن فرد برای ما ارزشمند است. از یک نفر به خاطر خوش‌قولی‌اش، از یکی دیگر به خاطر زود سر کار آمدن، از دیگری به خاطر رفتار خوبش با ارباب رجوع و غیره تشکر می‌کنیم.
شما نیز راهی پیدا کنید تا به کارکنانتان نشان دهید که آن‌ها در نظر شما فقط عدد و رقم نیستند، بلکه عضو مهمی از خانواده کاری شما هستند.

بیشتر بخوانید: برای اینکه تبدیل به یک رهبر خوب شوید ابتدا باید خودتان را رهبری کنید

 رویدادهایی را مختص قدردانی برنامه‌ریزی کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کارکنانتان نشان دهید دوستشان دارید برگزاری میهمانی یا مراسمی رسمی و دعوت از همسر و فرزندانشان است. با این کار این پیغام را به آن‌ها می‌دهیم که ما فقط کارکنانمان را دوست نداریم، بلکه برای کل خانواده‌شان به خاطر مشارکت و همراهی‌شان سپاسگزاریم.

 برنامه گردش تفریحی بگذارید

یک روز را برای تیمتان تعطیل و یک برنامه تفریحی گروهی برنامه‌ریزی کنید. من به شخصه امسال به توصیه کارکنانمان یک روز را برای سفر و خرید دسته‌جمعی تدارک دیدم.

چه کاری برای یک کارفرما بهتر از این که به کارکنانش نشان دهد به پیشنهاداتشان توجه می‌کند؟

برایشان یادداشت‌های شخصی بفرستید

چگونه از کارکنانتان سپاسگزاری کنید؛برایشان یادداشت‌های شخصی بفرستید

چگونه از کارکنانتان سپاسگزاری کنید؛برایشان یادداشت‌های شخصی بفرستید

علاقه به اعضای تیم و قدرشناسی از آن‌ها را می‌توان با یک یادداشت ساده نیز نشان داد. من روزی پنج یادداشت برای کارکنانم می‌فرستم. این بهانه‌ایست که بنشینم و فکر کنم چه کسی در شرکتم شایسته تشویق است. لازم نیست نامه‌ای مفصل باشد. صرفاً یادداشتی کوتاه برای تشکر از همراهی آن فرد و وفاداریش کافی است. مثلا سپاس از همراهی شما، سپاس از شما، و از این جملات.

اگر بدانم که یکی از اعضای تیمم با مشکلی شخصی در زندگی دست به گریبان است، کتابی پیدا می‌کنم که در پشت سر گذاشتن این دوران مشکل کمک حالش باشد و کتاب را به همراه یادداشت برایش می‌فرستم.

بیشتر بخوانید: ۸ ویژگی مثبت یک کارفرمای نمونه

 به کارکنانتان کمک کنید آن‌ها نیز قدردانی خود را به دیگران نشان دهند

یکی از روش‌های من برای نشان دادن قدرشناسیم به کارکنانم که نزدیک به ۳۰۰ نفر می‌شوند این است که به آن‌ها کمک می‌کنم آن‌ها نیز قدردانی خود را نسبت به مراجعان و مشتریانشان نشان دهند.
مثلاً ما در شرکت خود دو روز مانده به عید، برای هر یک از کارکنانمان تعدادی کیک تدارک می‌بینیم تا به نشان سپاسگزاری بین مراجعان خود پخش کنند. قدردانی از مراجعان و مشتریان را برای کارکنانتان ساده کنید و دایره قدردانی را بسیار فراتر از درهای شرکتتان گسترش دهید.

کارمند منتخب ماه

چگونه از کارکنانتان سپاسگزاری کنید؛ انتخاب کارمند نمونه ماه

چگونه از کارکنانتان سپاسگزاری کنید؛ انتخاب کارمند نمونه ماه

شما می توانید یک کارمند ماه را انتخاب کنید و بقیه اعضای تیم از آن مطلع شوند. دلیل انتخاب این کارمند نمونه و دستاوردهای این کارمند نمونه را ذکر کنید و جایزه بدهید تا بقیه کارمندان نیز مشتاق بشوند کارمند منتخب ماه بعد بشوند و  به او مزایای واقعی مانند ساعت های انعطاف پذیر یا ساعت ناهار بیشتر بدهید.

در جلسات آنها را تشویق کنید

در جلسات آنها را تشویق کنید

در جلسات آنها را تشویق کنید

چه روش بهتری برای تشکر از کارمندان خود با تقدیر و سپاسگزاری از آنها در جلسات، وجود دارد؟ وقتی یک کارمند ایده های خلاقانه ای کسب و کار داشته باشد، جای تشویق و قدردانی دارد.

تولد کارمندان را جشن بگیرید

چه راهی بهتر برای تشکر از کارمندان خود با برگزاری جشن تولد و به یاد آن فرد بودن است؟ با کیک جشن بگیرید و یا کل دفتر را به ناهار ببرید.

شما چه روش هایی را برای این که از کارمندانتان سپاسگزاری کنید می شناسید؟برای ما بنویسید.

درباره مدیریت بیشتر بخوانید:چگونه مدیریت را شروع کنیم؟