چگونه به رئیس انتقادناپذیر خود انتقاد کنیم؟

رئیس خوب رئیسی است که رهبری می‌کند و نه ریاست، و پذیرای گفتگوی بی‌رودربایستی است و فضایی را ایجاد می‌کند که کارمندانش هنگام رویارویی با مشکلی در محیط کار بدون نگرانی سراغش بروند. خبر بد این که اینجا مدینه فاضله نیست و همه رئیس‌ها در این دسته نمی‌گنجند. چگونگی انتقاد از رئیس مشکلی معمول در محیطهای کار است. به خصوص اگر رئیس جوان و کم تجربه باشد. اگر شما هم در چنین موقعیتی گیر کرده‌اید، بدانید تنها نیستید.

و خبر خوب اینکه، برای انتقاد از رئیس بدقلق چند استراتژی وجود دارد. کار را با ترتیب دادن جلسه‌ای رودررو با رئیستان شروع کنید.

انتقاد از رئیس پیش از جلسه

خود را ارزیابی کنید تا به نقش خود در این مشکل آگاه شوید: پیش از انتقاد از رئیس خود بدانید که درک و پذیرش نقش شما در مسأله‌ی پیش رو بسیار مهم است: آیا شما با سکوت، رفتار یا تهمت زدن به شکلی به این تنش دامن زده‌اید؟ آیا واقعیتی را تحریف یا بد برداشت کرده‌اید؟ آیا احساساتتان بر شما چیره شده است؟ با خود صادق باشید.

برای خود روشن کنید که از این گفتگو چه انتظاری دارید: خیلی‌ها به خوبی می‌دانند چه چیزی را نمی‌خواهند. اما برایشان روشن نیست که دقیقاً چه می‌خواهند. آیا هدفتان از انتقاد از رئیس خود فقط این است که او به ایراد خود آگاه شود؟ آیا انتظار دارید رئیستان رفتارش را عوض کند؟ یا می‌خواهید اشتباهش را بپذیرد و از شما عذرخواهی کند؟ اگر دقیق ندانید به دنبال چه نتیجه‌ای هستید، بعید است بتوانید به نتیجه‌ای مطلوب دست یابید.

با استراتژی برنامه‌ریزی کنید. برخی زمان‌ها و مکان‌ها برای نشان دادن بازخورد مناسب‌ترند. بهتر است از قبل با رئیستان در مورد زمان و مکان و علت جلسه صحبت کنید. هدف شما ایجاد محیطی امن است تا رئیستان احساس کند شما قصد کمک دارید، نه این که ناغافل به قول معروف «خفتش کرده‌اید».

انتقاد از رئیس

اگر از برخورد رئیستان ناراحتید، بهترین کار این است که جلسه ای رودررو با خود او ترتیب دهید.

کاربرد شماره تلفن مجازی۵ ویژگی یک شرکت خوب که باعث پیشرفت کارکنانش می شود.

انتقاد از رئیس در طول جلسه

برای انتقاد از رئیس به او اطمینان خاطر دهید: شاید رئیستان روحش هم خبر نداشته باشد شما از چه چیزی آزرده‌خاطرید. حواستان باشد که بسیاری از انسانها در این‌گونه موقعیت‌ها حالت تدافعی به خود می‌گیرند چون احساس خطر می‌کنند. مثلاً می‌توانید جلسه را با این موارد شروع کنید:

  • به او اطمینان خاطر دهید که به جایگاه و قدرتش واقف‌اید و برایش احترام قائلید.
  • او را متوجه سازید که رفتارش مانع از آن می‌شود که شما بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.
  • برایش روشن کنید که کدام رفتارهایش کیفیت کار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • بر تمایل خود به ایجاد یک رابطه کاری مثبت تأکید کنید.

از برخورد اتهام‌آمیز دوری کنید: هیچ کس دوست ندارد انگشت اتهام به سمتش گرفته شود. با این کار رئیستان حالت تدافعی به خود می‌گیرد. پیش از هر گونه نتیجه‌گیری، نخست تأثیر رفتار وی را بر عملکرد خود یادآور شوید و در حد امکان نقش خود را در شرایط پیش آمده انکار نکنید.

حرف‌هایی که زده شد را خلاصه‌ کنید: در گفتگوهایی که حالت هیجانی دارند معمولاً قدرت تفکر ضعیف می‌شود. برای جلوگیری از این حالت، مسائلی که حل شده‌اند و آن‌هایی که همچنان حل‌نشده باقی مانده‌اند را به همراه حرفهایی که رد و بدل شد به طور خلاصه مرور کنید.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنیم؟

پس از جلسه

قدردان باشید: سپاسگزاری پس از جلسه، فارغ از نتیجه آن، همیشه نشان از حرفه‌ای بودن شما دارد. از تأثیر ادب غافل نشوید، چرا که شرایط را برای حل مشکلات در آینده مناسب می‌کند.

پیگیری کنید: گفتگو هر قدر هم که سازنده بوده باشد، اگر پیگیری نشود راه به جایی نمی‌برد. در مورد موضوعی گفتگو می‌کنیم و سپس هر کسی پی کار خود می‌رود. بهترین حالت این است که با رئیستان زمانی را برای پیگیری موضوع تعیین کنید.

اگر نیاز بود، دوباره گفتگو کنید: تعیین زمانی برای پیگیری، فرصتی را برای شما و رئیستان ایجاد می‌کند تا اگر اوضاع طبق انتظار پیش نرفت، شرایط مورد توافق را دوباره ارزیابی کنید.

رئیس گونه خاصی از انسان نیست. رئیس یکی است مثل هر کدام از ما که به اقتضای جایگاهی که در آن قرار گرفته ممکن است رفتارهایی بکند که افراد زیرمجموعه اش را برنجاند. بعید نیست اگر هر یک از ما به جای او بودیم شرایط را از این نیز بدتر مدیریت می کردیم. پس به او به چشم انسانی نگاه کنید که دوست دارد مجموعه اش عملکرد خوبی داشته باشد. گفتگوی رودررو بهترین راه حل است.

آیا شما هم رئیسی دارید که رفتارش باعث آزارتان می شود؟ چه چاره ای برای انتقاد از رئیس اندیشیده اید؟ در بخش «دیدگاه شما» با ما در میان بگذارید.


برگرفته از:  entrepreneur