چگونه یک مجوعه را مدیریت کنیم؟

چه کسی می گوید افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال نمی توانند مدیران موفقی باشند؟ با آموزش اصول مدیریت در کار و راهنمایی های صحیح، جوانان نیز می توانند مدیران موفق و کارآمدی باشند.

مدیران تازه کاردر اینجا ۸ نکته برای راهنمایی مدیران جوان را توضیح می دهیم:

۱- یک مشاور پیدا کنید

 پیدا کردن یک مشاور خوب در حوزه مدیریت می تواند به شما کمک بزرگی کند. دنبال کسی باشید که هم در کسب و کارش موفق است و هم کارکنانش دوستش دارند، و از او درخواست کنید تا به شما مشاوره دهد.

بسیاری از مدیران باتجربه با کمال میل حاضرند تجربیات خود را بدون چشمداشتی در اختیار مدیران جوان قرار دهند. این دیگر هنر شماست که یکی از این مدیران را پیدا و اعتمادش را جلب کنید.

بیشتر بخوانید: فرصت کارآفرینی برای مشاوران روانشناسی

۲-مدیریت زمان

مدیریت موفق با منشی مجازی دفترشما

یک مدیر موفق و یک رهبرخوب باید برای زمان کاری خود برنامه ریزی دقیق داشته باشد و از تمام زمان خود به نحو احسنت استفاده کند.  استارتاپ های موفق و فریلنسرهای معروف همیشه برنامه ریزی منظم دارند.

برخی امور جاری کسب و کار، مانند پاسخگویی به تماس ها، ثبت قرار ملاقات، دریافت و ارسال فکس علاوه بر این که وقتگیر هستند، با پاره کردن رشته افکارتان مانع از تمرکزتان برای روی وظیفه اصلی تان، یعنی مدیریت کسب و کار، می شوند.

خوشبختانه اکنون مدیران ایرانی نیز می توانند مانند مدیران دیگر کشورها مدیریت و پاسخگویی تماس های خود را از هر کجا که هستند، در ازای مبلغ ماهیانه اندکی به منشی های حرفه ای بسپارند و هیچ نگرانی ای بابت از دست دادن تماسی که می تواند به یک مشتری وفادار تبدیل شود نداشته باشند.

۳- نقاط ضعف و قوت کارکنانتان را بشناسید

مدیریت موفق

شناختن توانایی های بالقوه و بالفعل کارکنان سبب می شود که شما آن ها را در جایگاه مناسبی قرار دهید و آن ها را به سمت بیشترین بهره وریشان هدایت کنید. صحبت کردن یکی از بهترین روش های شناخت آن ها ست.

صحبت کردن در زمان ناهار و یا چای نوشیدن در فضایی خارج از فضای کاری می تواند ارتباط شما را دوستانه تر نماید و شناخت شما را از توانایی های فرد افزایش دهد. شما هر چه بیشتر و بهتر کارکنان خود را بشناسید، بهتر می توانید تیم خود را هدایت کنید، و توسعه کسب و کار خود را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بدون این ۸ راهکار مدیریت کسب و کار ممکن نیست

۴-هوش هیجانی خود را تقویت کنید

تا همین چند سال هوش تنها به معنای ضریب هوشی یا IQ بود. اما امروزه روانشناسان معتقدند هوش ابعاد گوناگونی دارد که IQ تنها یکی از ابعاد آن است.

همان قدر که برای حل یک معادله ریاضی بالا بودن IQ مهم است، برای مدیریت و ارتباط با انسان ها به هوش هیجانی (هوش عاطفی یا EQ) نیاز دارید.

شما برای نحوه مدیریت یک مجموعه و مدیریت مجموعه خود باید بتوانید با اعضای تیم خود و مشتریان بالقوه رفتاری تأثیرگذار داشته باشید، که این ویژگی همان هوش هیجانی است. اگر فردی با هوش هستید ولی در ارتباط با دیگران مشکل دارید، نمی توانید یک مدیر موفق باشید.

کاربرد شماره تلفن مجازیهوش هیجانی و نفوذ کلام خود را با این ترفندها تقویت کنید. 

۵- به کار گروهی اهمیت دهید

مدیریت موفق بدون تیم ورک یا همان کار گروهی خودمان تحقق پیدا نخواهد. مدیران موفق با تشکیل گروه در حوزه های مختلف تلاش می کنند تا افراد را به کار تیمی تشویق کنند.

برعکس تصورعموم، مدیر موفق مدیری نیست که تمام کارها را خود به تنهایی انجام دهد، بلکه مدیری است که به مجموعه خود اطمینان داشته باشد و بخشی از کار را به افراد و گروه ها  واگذار کند.

توانایی هر فردی محدود است و یک مدیر نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد بلکه باید تجربه و دانشتان را به افراد گروه منتقل کنید و به آن ها مسئولیت بدهید و بر عملکرد آن ها نظارت کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک مدیریت کسب و کار برای داشتن بهترین تیم

۶- منعطف اما قاطع باشید

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های بارز یک مدیر موفق است به شرط آن که قاطعیت در برخورد هم داشته باشد. باید به شکلی رفتار کنید که کارکنانتان شما را دوست خود بدانند اما در عین حال متوجه باشند که شما مدیریت کردن مجموعه را برعهده دارید و در کار و رسیدن به اهداف مشخص شده کسب و کار با جدیت تلاش می کنید و حرف آخر را شما می زنید.

۷- احترام گذاشتن به کارمندان با سابقه

 

مدیر موفق و احترام به باسابقه ها

کارکنانی که سابقه طولانی نزدیک به ده سال در یک کار دارند و لزوما هم سن بالایی ندارند ممکن است با مدیر جدید خود خیلی رابطه خوبی را برقرار نکنند مخصوصا اگر فکر کنند که این مقام حق انها بوده و آن ها ناعادلانه رد شده اند.

شما به عنوان یک مدیر موفق باید این نارضایتی را درک کنید و با احترام گذاشتن به آن ها و قدردانی از زحمات آن ها در گذشته این شکاف را بردارید. شاید آن های ایده های کسب و کار خوبی برای شما داشته باشند.

۸-اعضای تیمتان را تشویق کنید

مدیر باهوش و تشویق کارکنان

تشویق فقط مختص به کودکان نیست! ۹۰ سالمان هم که بشود، دوست داریم به خاطر کارهایی که درست انجام می دهیم از ما قدردانی و تعریف شود. مدیری موفق است که بتواند به موقع و به طرز مناسبی کارکنانش را تشویق کند، حتی در حد یک جمله دلگرم کننده مقابل بقیه.

مدیریت صحیح لزوما به تخصص دانشگاهی خاصی نیاز ندارد. همین که این اصول هشت گانه را رعایت کنید و به کارکنانتان به چشم انسانهایی محترم و باارزش نگاه کنید، می توانید مدیری با کاریزما باشید که دیگران حرفتان را بخوانند.

شما فکر می کنید مدیر موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ و نحوه مدیریت او باید چگونه باشد؟ با ما به اشتراک بگذارید.