چشم انتظار شروع سال جدید هستید یا در تلنباری از کارهای ناتمام امسال دست و پا می‌زنید؟ سالی که پشت سر گذاشتید هر طور که بوده، هنوز فرصتی دارید که آن را در اوج به پایان برسانید، و سال جدید را با حال و هوایی مثبت شروع کنید.

در دوازده ماه گذشته موفقیت‌هایی داشته‌اید و مهم است که به آنها اذعان کنید. اما درعین حال، می‌توانید از آن کارهایی که مطابق میلتان پیش نرفت نیست درس بگیرید.

شروع سال جدید

در ۱۲ ماه سال

در ادامه روشهایی برای اینکه امسال خود را با قدرت به پایان برسانید به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. سالی که به پایان می‌رسد را مرور کنید

رخدادهای برجسته و خوبی که برایتان پیش آمده را یادداشت کنید. شگفت زده خواهید شد از اینکه سال گذشته چه قدر خوبی و شادی پشت سر گذاشتید. تمام دستاوردهایتان را یادداشت کنید مانند «بیشتر ورزش کردم»، «هله هوله خوردن را ترک کردم» یا «فلان قدر فروش داشتم».

۲. موفقیت‌های خود را در سالی که گذشت با خانواده و دوستانتان در میان بگذارید و جشن بگیرید

اذعان به دستاوردهای خود نقطه شروع خوبی برای سال جدید است. لیاقتش را دارید. مثل همیشه، شاکر بودن به خاطر نعمت‌هایی که همین الان هم در زندگی دارید به دست آوردن نعمت‌های بیشتر را ممکن می‌کند. قدرشناسی به خاطر موفقیت‌ها گام موثری در جهت داشتن اعتماد به نفس برای پذیرش چالش‌های جدید در سال جدید است.

سرویس تلفن گویا دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

۳. تبریک و تشکر برای آنهایی بفرستید که سال گذشته را برایتان سال بهتری کردند

می‌توانید از کارتهای تبریک موجود در بازار استفاده کنید، یا از آن هم بهتر دوستدار محیط زیست باشید و کارتهای الکترونیکی بفرستید. در این کارت قدرشناسی خود را نسبت به محبتهایی که فرد مقابل در حقتان کرده ابراز کنید و با یک تیر دو نشان بزنید و دوستی خود را برای آینده مستحکم‌تر کنید.

شروع سال جدید

تشکر و قدر دانی

۴. فهرست کارهایتان را مرور کنید

بی‌رحمانه هر چند کاری که می‌توانید را از این لیست حذف کنید. سپس تنها یک کار را انتخاب کنید و تا پایان سال انجامش دهید. سپس به سراغ تنها یک کار دیگر بروید. تا وقتی فرصت دارید همین طور ادامه دهید. در نهایت نیز فهرست کارهای ناتمام خود را دور بیندازید و تا شروع سال بعد فهرست جدیدی ایجاد نکنید. شگفت زده می‌شوید که این کار چه احساس خوبی بهتان می‌دهد.

۵. تمام مسائل حل‌نشده را حل و فصل کنید

دورتادور خانه به دنبال هر گونه کار کوچک ناتمام و آزاردهنده بگردید، مانند روغنکاری لولاهایی که جیرجیر می‌کنند، و خاطرجمع شوید که چنین مسائلی در سال جدید فکرتان را درگیر خود نمی‌کند.

۶. چیزهای انباشته‌شده را سروسامان بدهید

اتاقهای خانه را نگاهی بیندازید و وسایلی را که دیگر لازم ندارید یا دور بیندازید یا اگر به درد کسی می‌خورند به خیریه بدهید. در خانه فضای خالی ایجاد کنید تا سال جدید برایتان با خود ثروت و رفاه به همراه بیاورد.

شروع سال جدید

سروسامان دادن وسایل آشفته

۷. کاغذهای مهمتان را زیر و رو و به روز کنید

قطعاً نمی‌خواهید سال جدید را با نگرانی درباره کارهای اداری کسالت بار شروع کنید. اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید نیز تمامی فایلها و ایمیلهای قدیمی و غیرضروری را پاک کنید.

۸. مرور کنید که سال گذشته وقت خود را چگونه سپری کردید

و آن بخشهایی را که انرژی‌تان را می‌مکیده شناسایی کنید. طرحی بریزید تا روابطی را که دیگر به کارتان نمی‌آید از زندگیتان حذف کنید و روشهای هوشمندانه‌تری برای سپری کردن وقتتان پیدا کنید.

سال نوی خود را با «نه گفتن» به کارهایی که از دل و جان علاقه‌ای به انجامش ندارید شروع کنید. اشتراک خود را در خبرنامه‌ها، مجله‌ها، گروه‌های ایمیلی لغو کنید تا کمتر وقتتان را در سال جدید بگیرند. خروج از گروهها و کانال‌های اضافی در شبکه‌های اجتماعی را نیز فراموش نکنید.

۹. متفاوت باشید و کار جدیدی بکنید

تا به پایان سال مانده، کاری انجام دهید که تاکنون انجام نداده‌اید. به جاهایی از شهرتان بروید که تاکنون فرصتش را نکرده‌اید یا به ذهنتان خطور نکرده بوده است. به رستورانی بروید که همیشه دوست داشتید در آن غذا بخورید و نخورده‌اید. هر کاری که فکر می‌کنید طراوتی هر چند اندک به زندگیتان می‌بخشد و آن را از روزمرگی خارج می‌کند.

۱۰. شروع به پیاده‌روی روزانه بکنید

هنوز سال جدید شروع نشده، روزی دستکم ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. با این کار احساس فوق العاده‌ای که می‌کنید هیچ، از مشکلات اضافه وزن در طول تعطیلات عید نیز پیشگیری کرده‌اید. خدا را چه دیدید، شاید انقدر از این عادت جدید لذت ببرید که برای سال جدید نیز آن را ادامه دهید. هر چه نباشد پیاده روی یکی از هفت عادت نابغه هاست!

شروع سال جدید

پیاده روی روزانه

۱۱. از استراحت غافل نشوید

درست است که پیشنهادهای بالا حسابی سرشان را شلوع می‌کند، ولی مهم است که یکی دو روز را هم به «هیچ کاری نکردن» اختصاص دهید. در این یکی دو روز کم‌خوابی‌هایتان را جبران کنید و تمام کارهایی را که از انجامشان لذت می‌برید انجام دهید، خواه ولو شدن جلوی تلویزیون، خواه بیرون رفتن با دوستان یا هر کار دیگری.

نتیجه گیری

ما هر کدام سال گذشته خود را یک جور گذرانده‌ایم. فارغ از اینکه از سالی که گذشت راضی هستید یا ناراضی، هنوز فرصت دارید آن را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید. ۱۱ روش بالا را به کار ببندید تا با لبخندی حاکی از رضایت بر لب سر سفره هفت سین بنشینید و سال خود را مفیدتر شروع کنید.

تا سال جدید شروع نشده، باتری‌تان را شارژ کنید.

امسال را هر طور که به پایان رساندید، به خاطر داشته باشید که روی هم رفته سال خوبی بوده است. و سال بعد می‌تواند از امسال هم بهتر باشد. سال خوبی داشته باشید.