آیا طرحی با درآمدزایی میلیاردی در سر دارید و منتظر عملی کردن آن هستید؟ احتمال شکست در انتهای کار چه میزان است؟ تخمین میزان تحقق ایده ها برای انواع کار در منزل، استارتاپ های موفق، فریلنسرها و رهبری خوب امری ضروری است.

همیشه سوالات مشترکی میان کارآفرینان پیش از آغاز یک کسب و کار جدید وجود دارد که گاهی سبب می گردد افراد از شروع آن صرف نظر نمایند.

خوشبختانه در دنیای امروز می توانید قبل از اینکه برنامه ریزی کنید یا زمان، انرژی و هزینه صرف نمایید میزان شکست یا موفقیت یک کار را بسنجید. در اینجا ۲۰ سوال ارائه می شود که به وسیله آن می توانید میزان موفقیت ایده خود را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد تبدیل ایده به واقعیت

آنچه در این مقاله می‌خوانید: پنهان

۱. برای تخمین میزان تحقق ایده ها؛ اشکالات ایده خود را پیدا کنید

درصورتی که نمی توانید دلیل مناسبی برای ارائه محصول خود پیدا کنید می توانید نتیجه بگیرید که ایده شما در این هنگام مناسب نبوده است.

 ۲. راه حل هایی که افراد قبل از شما ارائه داده اند را بررسی کنید و دریابید منجر به شکست یا موفقیت شده است؟

افراد زیادی قبل از شما مشابه کار شما را انجام داده اند می توانید از تجربیات استفاده کنید و راحت تر مشکل خود را حل نمایید.  

۳. قابلیت هایی که محصولات یا خدمات شما دارا می باشند را مورد بررسی قرار دهید

اگر کار شما دارای قابلیت ویژه بیشتری باشد احتمال اینکه در برطرف کردن نیاز دیگران موفق باشید، بیشتر خواهد بود.

۴. خصوصیات اصلی محصولات خود را به روشنی بیان کنید

اگر به طور کافی بر بیان خصوصیات محصولات خود مسلط نباشید نشان دهنده آن است که شما به همه جوانب ایده خود فکر نکرده اید. بنابراین قبل از هر چیز باید بتوانید خصوصیات محصولات خود را به راحتی بیان نمایید.

۵. درباره پیشینه ایده خود اطلاعات کسب کنید

گاهی ممکن است ایده شما شبیه ایده ای باشد که قبلا اجرا شده است بنابراین بایستی ایده شما نسبت به ایده قبلی برتری منحصر به فردی داشته باشد تا بتوانید در اجرای آن موفق باشید. در غیر اینصورت باید از اجرای آن صرف نظر کنید.

۶. شناخت کافی در رابطه با رقبای احتمالی

وجود رقیب در کسب و کار نشانه بدی نیست بلکه نشان دهنده آن است که برای ایده شما متقاضی وجود دارد اما باید به میزان نفوذ رقبا در بازار توجه داشته باشید چون در میزان موفیقت شما تاثیر گذارند.

۷. خصوصیات منحصر به فرد محصولات شما باید به گونه ای باشد که کسی نتواند شبیه آن را ایجاد کند

باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی که می خواهید وارد بازار شوید محصول شما نسبت به رقبایتان مزیت منحصر به فردی داشته باشد تا بتوانید در بازار خودی نشان دهید همچنین محصولی که ارائه می دهید باید به صورتی باشد که تولید و ارائه آن انحصاری بوده و رقیبتان نتواند شبیه آن را به بازار عرضه نماید.

۸. استفاده از (جدول SWOT) برای تخمین میزان تحقق ایده ها 

در این جدول نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت یک کار را مورد بررسی قرار می دهیم، این جدول به شما کمک می کند با دیدی بازتر موضوع را بررسی کنید و مسائلی که نیاز به توجه بیشتر دارند را مورد بررسی قرار دهید.

۹. دسترسی به منابع مختلف برای آغاز کار

ابتدا برای آغاز یک کسب و کار سعی کنید زمینه های لازم برای این کار را ایجاد کنید سپس برای شروع آن اقدام نمایید زیرا در صورت نبود برخی از منابع اولیه مانند زمان و پول موفق به ایجاد یک کسب و کار مطلوب نخواهید شد.

۱۰. داشتن مشاوری مناسب برای آغاز کسب و کار و ارزیابی اندازه تحقق ایده ها 

وجود یک فرد کارآمد و با تجربه در حوزه کاریتان به شما کمک می کند تا در مراحل اولیه کار کمتر دچار مشکل شوید زیرا افراد در ابتدا به دلیل بی تجربگی دچار اشتباهاتی می شوند که گاهی جبران ناپذیرند.

۱۱. شناخت متقاضی محصولات و خدمات در بازار

سعی کنید قبل از شروع کار شناخت کافی از متقاضیان محصولات  و خدمات خود پیدا کنید تا بتوانید بر اساس سلیقه و نیاز آن ها محصول خود را در بازار ارائه دهید.

۱۲. از میزان متقاضیان آینده خود در بازار مطلع باشید

یکی از موضوعاتی که باید پیش از شروع کار بررسی نمایید تعداد متقاضیانتان در بازار می باشد. اینکه بدانید پس از شروع کار چه میزان متقاضی دارید و حاضر هستند برای استفاده  از محصول و یا خدمات شما هزینه کنند در برنامه ریزی شما برای آینده موثر خواهد بود و نشان دهنده آن است که ایده شما تا چه میزان قابل قبول می باشد.

۱۳. تهیه بازخورد پیش از شروع کار برای تخمین میزان تحقق ایده ها

قبل از شروع کار و پس از مشخص کردن میزان مشتریانتان در آینده سعی کنید بازخورد آن ها را از تولید محصول خود جویا شوید زیرا این مسئله سبب می شود زمان، پول و انرژی خود را صرف کاری بی ثمر نکنید. اگر شما ایده ای خوب داشته باشید اما در بازار متقاضی زیادی نداشته باشد در کسب و کارتان موفق نخواهید بود.

۱۴. ایجاد سایت و ثبت متقاضیان در آن به صورت آنلاین

با استفاده از یک صفحه وب ساده می توانید ایده خود را بسنجید و بدانید چه کسانی متقاضی محصولات شما می باشند.

۱۵. تولید محصول کم هزینه به صورت آزمایشی برای ارزیابی نیاز بازار

بایستی توجه داشته باشید اگر محصول نهایی را بلافاصله در بازار ارائه دهید خطراتی را در پی خواهد داشت. امکان اینکه محصول ارائه شده مشکلاتی در پی داشته باشد زیاد بوده و در نتیجه ممکن است مشتریان حاضر به خرید آن نباشند به همین دلیل شما دچار ضرر و زیان خواهید شد، بنابراین توصیه می شود ابتدا محصول را به صورت آزمایشی و کم هزینه ارائه دهید و پس از تایید بازار به صورت انبوه آن را در بازار توزیع نمایید.

۱۶. تشویق مشتریان برای پرداخت هزینه ی پیش تولید آزمایشی

اگر افراد حاضر باشند هزینه ای برای محصول آزمایشی شما پرداخت کنند نشان دهنده آن است که محصولاتتان تا حدودی در بازار پذیرفته شده است و موفقیت احتمالی شما را در بر دارد.

۱۷. چه کسی محصول شما را تولید می کند؟

مسئول تولید ایدهبایستی توجه داشته باشید چه کسی محصول شما را تولید می کند؟ خود شما یا شریک تجاریتان و یا یک متخصص در بیرون از شرکت و با توجه به این موضوع هزینه های حاصله از این موضوع را برآورد نمایید تا از اتفاقات غیر منتظره و ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید.

۱۸. وجود شریک یا افرادی که در توزیع و ارائه محصولات و خدمات به شما کمک کنند

زمانی که شما متقاضی در بازار دارید باید افرادی باشند که به شما در ارائه محصول و خدمات کمک نمایند که بتوانید اثر مطلوبی در بازار داشته باشید، مهم این است که چنینن افرادی را دارید و یا می شناسید؟

۱۹. مواردی که برای رسیدن به نقطه سر به سری نیاز دارید

نقطه سربه‌ سر زمانی رخ میدهد که هزینه‌ها با درآمد حاصل از فروش برابر باشد. باید بدانید نقطه سر به سری به این دلیل اهمیت دارد که بدانید برای سودآوری به چه اندازه مواد اولیه، سرمایه و وقت نیاز دارید و از چه هنگامی کسب و کارتان به سودآوری می رسد. اگر ایده شما به سرمایه زیادی نیاز دارد سعی کنید متقاضیانتان را جذب کنید و با برنامه ریزی پیش بروید.

۲۰. سود مورد نظر سرمایه داران چگونه حاصل می شود؟

ایده شما باید از نظر سرمایه قابلیت برآورده شدن داشته باشد و در زمانی مشخص به آن ها سود رسانی نمایید در نتیجه این موضوع سبب میشود که ایده شما متداوم و معتبر گردد و نشان دهنده موفقیت آن خواهد بود در غیر اینصورت سعی در تغییر و یا تعویض ایده خود نمایید.

اگر این موضوع تخمین میزان تحقق ایده ها برای شما جالب بوده است نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: زنان کارآفرین موفق که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد

منبع: entrepreneur