بازاریابی آفلاین که به بازاریابی سنتی هم معروف است در کشورمان با ترفندهای مختلفی انجام می‌شود و بسیاری از افراد برای تبلیغات بیشتر در حوزه کاری خود از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند. در این شیوه‌ی بازاریابی، تبلیغات به طور کلی خارج از فضای مجازی یا اینترنت صورت می گیرد و روش بازاریابی آفلاین کاملا سنتی انجام می‌شود. انواع بازاریابی‌های آفلاینی که انجام می‌شود مزایای فراوانی برای بازاریابان دارد و در این روش بازاریابی از هیچ گونه ابزارهای اینترنتی استفاده نمی‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید: پنهان

بازاریابی آفلاین (آفلاین مارکتینگ) یا سنتی چیست؟

به عبارت ساده هر بازاریابی‌ای که آنلاین نیست آفلاین است. از بیلبورد، تراکت و بروشور گرفته تا تبلیغات تلویزیونی و همه چیز در این میان بازاریابی آفلاین خواهد بود. بازاریابی آفلاین و آنلاین ممکن است از نظر رویکرد با یکدیگر متفاوت باشند اما اگر به درستی با هم ترکیب شوند می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و استراتژی کامل و یکپارچه‌ای ایجاد کند. بازاریابی آفلاین می تواند به ارتقا آگاهی از برند، جلب توجه مشتریان به جزئیات محصول یا خدمات و البته افزایش فروش کمک کند. با هر استراتژی بازاریابی آفلاین ممکن است اهداف شما متفاوت باشد بنابراین در انتخاب مسیر بازاریابی آفلاین باید مواردی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

از بارزترین روش‌های بازاریابی آفلاین می‌توان به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی یا بیلبوردها اشاره کرد. باتوجه به اینکه امروزه فضای مجازی و سرویس‌های آنلاین بسیار گسترده شده اند و بسیاری از مشاغل از طریق بازاریابی آنلاین کسب و کار خود را تبلیغ می کنند، بازاریابی به صورت آفلاین کارایی گذشته را ندارد و استفاده از این روش در میان بازاریابان کم رنگ‌تر شده است. اغلب برندهای مطرح کشور نیز تبلیغات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و کمتر شرکتی وجود دارد که امروزه برای تبلیغات از تراکت یا بروشور استفاده کند.

البته برای بازاریابی آفلاین تکنیک‌های متنوعی وجود دارد و اگر این نوع بازاریابی طبق اصول و به روشی موثر انجام شود قطعا نتیجه‌ی اثر بخشی خواهد داشت. لازم به ذکر است که در بعضی موارد بازاریابی آفلاین مرتبط با بازاریابی آنلاین است. به عبارت دیگر در بازاریابی‌های آفلاین تغییراتی انجام می‌شود که مخاطبان را به سمت بازاریابی آنلاین هدایت می‌کند. به عنوان مثال زمانی که شرکت‌های مختلف از تبلیغات چاپی مانند تراکت استفاده می‌کنند درون این تبلیغات اطلاعاتی مانند آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی درج شده است که نشان از ارتباط موثر بازاریابی آنلاین و آفلاین دارد.

 

چه کسب و کارهایی از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند؟

کاربرد بازاریابی آفلاینشرکت‌های مطرح ایران از طریق بازاریابی آفلاین اطلاعات کاملی درباره‌ی محصولاتشان به مشتریان می‌دهند و به طور کلی برندهای بزرگ دنیا علاوه بر تبلیغات آنلاین از طریق بازاریابی آفلاین نیز اقدام به تبلیغات می کنند. مشاغل خانگی از طریق بازاریابی آفلاین کسب و کار خود را گسترش می‌دهند و تا به این لحظه نیز از این روش بازاریابی رضایت داشته‌اند.

شرکت‌های ساختمانی و عمرانی، فروشگاه‌های زنجیره‎‌ای مواد غذایی، رستوران و کافی شاپ، نمایشگاه های خودرو، آتلیه عکاسی و … از کسب و کارهایی به شمار می‌روند که از طریق بازاریابی آفلاین یا سنتی می‌توانند اقدام به تبلیغ کنند. در واقع، اغلب شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ برای تبلیغ بیشتر و برندسازی مجموعه خود از بازاریابی آفلاین استفاده می‌‎کنند. همچنین استارتاپ‌ها می‌توانند برای تبلیغات خود از روزنامه و بروشورهای تبلیغاتی استفاده کنند. شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند از طریق تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد کسب و کارشان را گسترش دهند.

 

1. کسب و کارهای نوپا و کوچک

مشاغل کوچک یا متوسط نیازی به ارتباط با مخاطبان زیاد ندارند، بلکه به مخاطبانی در موقعیت مکانی خود نیاز دارند که به مشتریان وفادارشان تبدیل شوند. شرکت های کوچک یا متوسط باید بازاریابی آفلاین را اعمال کنند چون فروش در این کسب و کارها محدود به محصولات محلی است. اگر صاحب چنین مشاغلی هستید، به خاطر داشته باشید همه‌ی افراد محلی که قصد پیدا کردن آنها را دارید در اینترنت نیستند. به پرسونای مخاطب خود و فعالیت‌های روزمره‌شان فکر کنید.

 

2. کسب و کارهای خانوادگی

مشاغل خانوادگی می‌توانند در اندازه‌های مختلفی باشند. در اینجا هم مشابه استارتاپ‌ها و شرکت‌های متوسط محلی، بازاریابی آفلاین یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری است. این مشاغل هرگز نباید تبلیغات محلی را متوقف کنند زیرا صرف نظر از موقعیت مکانی یا محل استقرار آن‌ها، پرسونای مخاطبشان معمولا محدود به منطقه‌ی جغرافیایی خاصی است. مثلا اگر در محله‌ای سوپرمارکت دارید ممکن است افراد خیلی کمی در محله‌های دورتر از شما خرید کنند.

 

3. کسب و کارهای بزرگ و بین المللی

بازاریابی آفلاین کوکاکولا

همه‌ی شرکت‌های بین المللی یک وجه مشترک دارند و آن استفاده از دیجیتال مارکتینگ است. کسب و کارهای جهانی قصد تجارت در کل دنیا را دارند پس جای تعجب نیست که چرا برای فروش و پیشبرد تجارت خود از اینترنت بهره می‌برند. با این حال، بسیاری از برندهای بزرگ در دنیا وجود دارد که حضور بسیار قوی در بازاریابی آفلاین نیز دارند.

در همین رابطه بخوانید: 9 روش کاربردی برای تبلیغ محصول شما

 

روش‌های بازاریابی آفلاین

بازاریابی آفلاین هم مثل بازاریابی دیجیتال روش‌های تبلیغاتی مختلفی را در بر می‌گیرد. برخی از روش‌های بازاریابی عملکرد بهتری دارند پس قبل از تصمیم گیری چندین مورد از تبلیغات آفلاین را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام روش بازاریابی آفلاین برای مشاغل مشابه شما اثرگذار خواهد بود.

1. تبلیغات روزنامه

به جای تبلیغ کسب و کار خود در خبرنامه‌های آنلاین می‌توانید برای تبلیغ در روزنامه های محلی هزینه کنید. هزینه‌ی این گونه تبلیغات به روزنامه و اندازه‌ی تبلیغات مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. اما قبل از اینکه هزینه تبلیغات را پرداخت کنید بهتر است تحقیق کنید. موفقیت تبلیغات در روزنامه از چندین نکته مهم پیروی می‌کند: در ابتدا باید روزنامه‎‌ای را پیدا کنید که پرسونای مخاطب شما بیشتر اوقات آن را می‌خوانند. این همان روزنامه‌ای است که تبلیغات شما باید در آن قرار بگیرد. اطمینان پیدا کنید که طراحی تبلیغاتتان موثر و زیبا است، رنگ‌ها و متن مورد نظر شما با یکدیگر مطابقت دارد و در جایگاهی که می‌خواهید قرار خواهد گرفت.

 

2. تبلیغات رادیویی

تبلیغات رادیویی یکی از محبوب‌ترین راه‌های بازاریابی آفلاین است. از زمان اختراع رادیو برخی مردم روزانه آن را گوش می‌دهند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند. نه تنها در هنگام رانندگی به رادیو گوش می‌دهیم بلکه ایستگاه‌های رادیویی در اکثر فروشگاه‌ها، سالن‌ها و تاکسی‌ها پخش می‌شوند. این بدان معنی است که تعداد زیادی از افراد می‌توانند در یک لحظه تحت تأثیر قرار بگیرند.
بنابراین، اگر مشاغل محلی دارید و می‌خواهید بیشتر افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کنند در مورد کسب و کارتان چیزی بشنوند، تبلیغات از طریق رادیو با شبکه های محلی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. اگرچه می تواند روش تبلیغ گران‌تری نسبت به بقیه باشد اما رادیو هنوز یک رسانه‌ی قوی است.
وقتی که تصمیم به تبلیغ در رادیو می‌گیرید کاری که باید انجام دهید یافتن بهترین ایستگاه‌های مناسب تبلیغات کسب و کار شما است. شرکت‌ها معمولا برای تبلیغ خدمات و محصولات نریشن هایی بین سی تا شصت ثانیه تولید می‌کنند. سعی کنید مردم را خسته نکنید بلکه آنها را سرگرم کنید که به گوش دادن تبلیغتان علاقمند شوند. همچنین می توانید یک موسیقی جذاب هم به آن اضافه کنید.

در همین رابطه بخوانید: بازاریابی مناسبتی چیست و چه تاثیری روی افزایش فروش دارد؟

 

3. کارت ویزیت

کارت ویزیت شرکت

به عنوان یک مالک کسب و کار، به طور منظم در کنار سایر صاحبان مشاغل حضور خواهید داشت. با این حال، همیشه این فرصت را ندارید که تجارت خود را کامل به دیگران معرفی کنید و به همین دلیل بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کارت ویزیت خود را به دیگران دهید. سعی کنید همیشه تعدادی کارت ویزیت به همراه خود داشته باشید، البته طراحی کارت ویزیتتان هم مقوله‌ی بسیار مهمی است چون دیگران بر اساس کارت ویزیت شرکت شما را آنالیز می‌کنند بنابراین تا حد امکان طراحی منحصر به فردی را برای کارت ویزیت شرکتتان در نظر بگیرید.

 

4. بروشور

بروشورها یکی از معروف‌ترین روش‌های تبلیغات آفلاین است. مردم عاشق محتوای بصری هستند. آگهی های تبلیغاتی می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند و آگاهی از برند خود را افزایش دهند. همچنین از بروشورها می توان برای ارائه‌ی اطلاعات در رابطه با نام تجاری، معرفی کالای جدید، ارائه کوپن و تخفیف و همچنین تبلیغ رویدادها استفاده کرد. بروشورها بیشتر در مناطقی پخش می‌شوند که پرسونای مخاطبتان در آن جا حضور دارند.

 

5. شرکت در رویدادها

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم رویدادها جایی است که می‌توان افراد را ساعت‌ها با کسب و کار خود درگیر کنید. رویدادهای تجاری یکی از ساده‌ترین راه‌های ملاقات و همکاری با صاحبان مشاغل دیگر در صنعت شما است. باور کنید، هرچه افراد بیشتری در مورد کسب و کار شما اطلاعات کسب کنند پیشرفت بهتری خواهید کرد. با این حال نه تنها باید برای کسب اطلاعات در مورد مشاغل دیگران در این رویدادها شرکت کنید بلکه از فرصت استفاده کنید و آنها را در مورد تجارت خود نیز آگاه کنید.

 

6. استندهای تجاری

در صورت داشتن کسب و کار محلی راه اندازی غرفه در نمایشگاه‌ها می تواند به برندتان کمک زیادی کند. جایگاه شما باید نشان دهنده‌ی کسب و کارتان باشد. مردم بر اساس ارتباطی که با غرفه‌ی شما برقرار می‌کنند تصورشان نسبت به کسب و کارتان شکل می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر کافه دارید می‌توانید یک فنجان قهوه یا سایر نوشیدنی‌هایی که تهیه می‌کنید را به صورت رایگان به بازدیدکنندگان غرفه بدهید یا اگر کسب و کار دیگری دارید می‌توانید به آن‌ها کوپن تخفیف بدهید.

 

چه کسانی بازاریابی آفلاین را اجرا می کنند؟

شرکت های بزرگ و کوچک از کانال‌های رسانه‌ آفلاین برای تبلیغ محیطی محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند. این استراتژی ها را می توان توسط شرکت‌ها در اندازه‌های مختلف از ویترین فروشگاه‌های محلی در جوامع کوچک گرفته تا برخی از بزرگترین و مشهورترین برندهای جهان به کار برد. شرکت‌هایی که استراتژی‌های بازاریابی آفلاین را توسعه می‌دهند متناسب با محصولات و خدمات خود آن را به کار می‌گیرند.

صاحبان فروشگاه‌های کوچک

فروشگاه های محلی مانند سوپرمارکت‌ها، عکاسی‌های کوچک، بوتیک‌ها و … می‌توانند از بازاریابی آفلاین استفاده کنند.

 

مدیر بازاریابی کسب و کارهای متوسط

شرکت‌های متوسط که در یک کلان شهر یا منطقه جغرافی خاص نیاز به مشتری  دارند مانند شرکت‌های ساختمانی، فروشندگان خودرو و فروشگاه‌های مواد غذایی زنجیره ای از جمله مشاغلی هستند که می توانند از طریق تبلیغات سنتی با مشتریان ارتباط ایجاد کنند. بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی می توانند بهترین راه‌ برای بازاریابی آفلاین این کسب و کارها باشند.

در همین رابطه بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست و آیا برای کسب و کار من مناسب است؟

 

مدیر بازاریابی کسب و کارهای بزرگ

شرکت های بزرگ ملی و بین المللی برای شناساندن خود به رقبا و جذب مشتری دست به ایجاد کانال‌های بازاریابی آفلاین در محدوده‌های بزرگ‌تر می‌زنند.

 

مزایای بازاریابی آفلاین

معمولا مردم تصور می‌کنند بازاریابی اینترنتی در مقایسه با بازاریابی آفلاین سودمندتر است. اگرچه این می‌تواند درست باشد اما همیشه این‌طور نیست. همانطور که قبلاً گفته شد بازاریابی آنلاین بهترین نوع بازاریابی نیست و به همین دلیل است که شما باید بدانید که دقیقاً کدام نوع بازاریابی برای کسب و کار شما مناسب است.

وقتی صحبت از مزایای بازاریابی آفلاین می شود موارد بسیاری وجود دارد. امروزه در عصر دیجیتال بازاریابی آفلاین بسیار کم‌رنگ‌تر شده است ولی هنوز کاربردهای فراوانی دارد.
در ادامه به برخی از مزایای بازاریابی آفلاین که می تواند کمک کننده باشد اشاره کرده‌ام.

 

دسترسی به افراد مختلف

صرف نظر از اینکه چقدر عجیب به نظر می‌رسد ولی هنوز هم افرادی در این کره خاکی هستند که در استفاده از اینترنت یا هر نوع تکنولوژی دیگری امتناع می‌ورزند. این بدین معنی است که چنین مخاطبانی هرگز از طریق اینترنت به محصول و خدمات شما دسترسی پیدا نخواهند کرد. اکثر افرادی که از اینترنت استفاده نمی کنند مردم مناطق روستایی یا افراد مسن هستند. در هر صورت می توان از طریق کانال‌های بازاریابی آفلاین مانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه‌ها به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

 

ایجاد ارتباط موثر

 اگر مشاغل محلی دارید باید روی بازاریابی آفلاین تمرکز کنید. می‌پرسید چرا؟ زیرا فرصت کامل را برای برقراری ارتباط با همشهریان فراهم می‌کند. بازاریابی آفلاین راهی بسیار پویا برای برقراری ارتباط با دیگران است. افراد زمانی که به صورت حضوری با کسی ارتباط برقرار می‌کنند احساس راحتی بیشتری دارند و سریع‌تر اعتماد می‌کنند.

 

بازخورد سریع‌

برخلاف بازاریابی آنلاین بازاریابی آفلاین به شما امکان دریافت بازخورد سریع از مشتریان را می‌دهد. این مورد همیشه به نفع شما خواهد بود، زیرا باید بدانید مشتریان در مورد خدمات، محصول یا فروشگاه شما چه دیدگاهی دارند. شنیدن نظرات منفی هرچقدر هم سخت باشد باعث رشد و توسعه‌ی کسب و کارتان می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: بازاریابی محتوایی چطور باعث فروش خواهد شد؟

 

معایب بازاریابی آفلاین

اگرچه استفاده از بازاریابی آفلاین مزایای متعدد زیادی دارد، اما یک سری محدودیت‌ها و معایب نیز دارد:

قابل آنالیز نبودن

بازاریاب‌ها راه‌هایی را برای رصد کردن تاثیرگذاری کمپین‌های بازاریابی آفلاین پیدا کرده‌اند اما بسیار محدود هستند.

 

هزینه‌ی زیاد

اگر چه بازاریابی چاپی ارزان است اما بقیه‌ی اشکال بازاریابی آفلاین مثل مجلات، بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی گران هستند. این هزینه‌ها به ازای تلاش، تولید، توزیع و فضای تبلیغ است.

 

دامنه‌ی محدود

همه چیز به بودجه‌ی بازاریابی شما بستگی دارد. اگر بودجه‌ی محدودی دارید، هدف قرار دادن مناطق بیرون از حومه‌ی کاری خود سخت خواهد بود.

 

زمان محدود

زمانی که از یک جایگاه تبلیغاتی استفاده می‌کنید فقط می‌توانید به ازای مدت زمانی که هزینه‌ی آن را پرداخته‌اید تبلیغات خود را اجرا کنید.

 

ایده‌هایی برای استفاده از بازاریابی آفلاین

1. کارت ویزیت با طراحی‌ خاص

امروزه برای هر کسب و کاری داشتن کارت ویزیت بسیار اهمیت دارد. مخصوصا برای مشاغلی که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده‌اند و برای تبلیغ بیشتر برند خود باید کارت ویزیت داشته باشند. درواقع در کارت ویزیت اطلاعات یک کسب و کار نمایش داده شده است و بسیاری از افراد توانسته‌اند از طریق آن کار خود را توسعه دهند.

 

2. تبلیغات تلویزیونی خلاق

تلویزیون یک رسانه‌ی مورد اعتماد و قدیمی برای تمام عموم مردم محسوب می‎‌شود. از روش‎های سنتی بسیار موثر برای تبلیغات اغلب کسب و کارها محسوب می‌شود. در واقع تماشای تلویزیون توسط عموم افراد باعث شده است که این رسانه مخاطبان زیادی داشته باشد و برندهایی که امروزه موفقیت زیادی بدست آورده‌اند از طریق این رسانه تبلیغات خود را انجام داده‌اند. البته هزینه تبلیغات در تلویزیون بسیار بالا است و هر شرکتی نمی‌تواند محصولات خود را در آن تبلیغ کند.

تبلیغات تلوزیونیاستفاده از کارت‌های ویزیت و تبلیغ در تلویزیون همیشه از روش های موثر بازاریابی آفلاین محسوب می‌شوند اما تکنیک‌های جدیدی برای بازاریابی به شکل آفلاین وجود دارد که در سال های اخیر کارایی بسیار زیادی داشته‌اند. از ترفندهای موثر در بازاریابی آفلاین می‌توان به مواردی مانند شرکت در رویداد‌های مهم، استفاده از بارکد و … اشاره کرد.

 

3. اسپانسرینگ رویدادهای مهم

اسپانسرینگ رویداد های مهم راه مناسبی برای جذب مشتری و معرفی برند خود به مخاطبان است. این رویدادها تاثیر زیادی در برندینگ کسب و کارتان دارند و شبکه‌ی کاری شما را نیز گسترده‌تر می‎‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: مارکتینگ پلن چیست و چطور انجام می‌شود؟

 

4. طراحی کیو آر کد (QR Code)

کیو آر کد در بازاریابی آفلاین

شرکت‌هایی که هدف اصلی آنها مطرح شدن و تبلیغ بیشتر است برای محصولات خود از کیو آر کد استفاده می‌کنند و به مشتریان این امکان را می‌دهد که از طریق اسکن آن مستقیم به صفحه‌ی مربوط هدایت شوند. استفاده از QR کد از تکنیک‌های نوین بازاریابی محسوب می‌شود و چنانچه از این تکنیک به طرز خلاقانه‌ای استفاده کنید قطعا نتیجه مورد نظر خود را بدست می‌آورید.

 

5. تبلیغ جذاب در بیلبورد

تبلیغات در بیلبورد یکی از مناسب ترین راه‌ها برای بازاریابی آفلاین محسوب می‌شود و به افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را شروع کنند توصیه می‌شود که از این روش برای معرفی مجموعه‌ی خود استفاده کنند. با استفاده از تکنولوژی‌ها و طراحی‌های گرافیکی جدیدی که در بیلبوردها اعمال می‌شود شرکت‌های بزرگ به راحتی می توانند تبلیغات خود را انجام دهند.

در همین رابطه بخوانید: تبلیغات محیطی خلاقانه در ایران و جهان

 

6. فروش محصولات با بازاریابی تلفنی

به کارگیری بازاریابی تلفنی در ابتدا به تجهیزاتی جهت راه اندازی مرکز تماس نیاز دارد و همچنین باید تعدادی نیرو برای انجام کار استخدام کرد. با این شرایط بازاریابی تلفنی چندان به صرفه به نظر نمی‌رسد و انجام آن نیز برای کسب و کارهای کوچک و متوسط امکان پذیر نیست. به همین دلیل سرویس تماس خروجی را در دفترشما راه اندازی کردیم که هزینه‌ی آن بسیار کمتر از روش معمول است و کارشناسان ارتباط با مشتری ما جهت فروش محصولاتتان با مشتریان تماس خواهند گرفت.

لازم به ذکر است نتیجه بخش بودن بازاریابی تلفنی به کارشناسی که با مشتری تماس می‎‌گیرد بستگی دارد، به همین دلیل ما از کارشناسان با تجربه‌ی خود برای این کار استفاده می‌کنیم. پس اگر به دنبال افزایش فروش با استفاده از بازاریابی آفلاین هستید بازاریابی تلفنی گزینه‌ی مناسبی است.

 

داشتن استراتژی بازاریابی آفلاین برای کسب و کارهایی که قصد دارند در حوزه آفلاین مارکتینگ فعالیت داشته باشند اهمیت فراوانی دارد و کارآفرینانی که به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اند باید در ابتدا هدف و استراتژی خود را مشخص کنند تا در حوزه‌ی کاری خود موفق شوند. بازاریابی آفلاین و بازاریابی آنلاین تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و اغلب کسب و کارها از ترکیب هر دو روش استفاده می‌کنند. اگرچه بازاریابی آفلاین علاوه روش مناسبی برای تبلیغ انواع محصولات محسوب می‌شود ولی معایبی هم دارد که از جمله می‌توان به زمان بر بودن جذب مخاطب و گران بودن آن اشاره کرد.

 

اگر تجربه‌ی استفاده از بازاریابی آفلاین را دارید با ما در میان بگذارید.