«تلفن اینترنتی» و«تلفن مجازی» عبارتهایی است که در دنیای امروز کسب و کار زیاد می شنویم، اما شاید ذهنیت روشنی نسبت به آنها و تفاوت هایشان نداشته باشیم. در این مقاله می خواهیم ببینیم این عبارتها به چه معنا هستند و چه تفاوتی باهم دارند.

تلفن اینترنتی چیست؟

تلفن اینترنتی مخابرات یک شماره معمولی با پیش شما ۹ است که مانند تلفن مجازی، نیاز به سیم کشی مخابرات ندارد و به وسیله‌ی نرم افزاری که نصب می‌شود، مستقیما بر روی موبایل یا دسکتاپ کامپیوتر دایورت خواهد شد. با استفاده از تلفن اینترنتی می‌توان تماس دو طرفه برقرار کرد اما وابستگی اصلی این خط، یک اینترنت پر سرعت است و کیفیت ارتباط به سرعت اینترنت وابسته است. در صورتی که اینترنت قطع باشد، امکان برقراری تماس خروجی وجود ندارد و تماس‌های ورودی با کسر هزینه دایورت به موبایل انتقال داده می‌شود.

تلفن اینترنتی عموما بین ۳ تا ۵ تماس همزمان را پشتیبانی می کند و برای برداشتن این محدودیت باید هزینه جداگانه ای پرداخت کرد. ضمن اینکه به جز هزینه راه اندازی اولیه باید به ازای هر کاربر یا (داخلی) که مایلید پاسخگوی تماس باشد، هزینه ماهانه جداگانه ای نیز پرداخت کنید.

تلفن مجازی چیست؟

تلفن مجازی یک شماره تلفن ثابت با پیش شماره های معمول ۲ تا ۸ است که محدود به مکان خاصی نیست و بدون نیاز به سیم کشی مخابرات، بدون نیاز به سخت افزار یا حتی نصب نرم افزار در هر گوشه کشور قابل استفاده است. تماس های ورودی بدون هزینه و به صورت رایگان به موبایل، شماره تلفن ثابت تهران یا تلفن ثابت شهرستان دایورت خواهد شد. سرعت راه اندازی این خطوط بسیار بالا است. برای مثال با استفاده از پورتال آنلاین دفتر شما می‌توان در ۵ دقیقه تلفن مجازی تهران را روی یکی از سرویس های تلفن گویا یا منشی فعال کرد.

مزیت اصلی تلفن ثابت مجازی دفترشما این است که می‌توانید خدمات متنوعی بر روی آن دریافت کنید، از جمله سرویس تلفن گویا، سرویس منشی مجازی یا حتی مرکز تماس که در توسعه کسب و کار و افزایش بهره وری به شما کمک شایانی می کنند. همچنین امکان دریافت فکس اینترنتی و استفاده از صندوق صوتی نیز بر روی خطوط تلفن مجازی دفترشما به صورت رایگان فراهم است. به مجموعه این خدمات دفتر کار مجازی گفته می‌شود.

هرچند سیستم تلفن مجازی بر روی بستر اینترنت به وجود آمده است اما برای برقراری و اتصال تماس نیازی به اینترنت نیست و همچنین بواسطه ارتباط مخابراتی کیفیت تماس عالی است.

خطوط مجازی دفترشما ۳۲ تماس ورودی همزمان می پذیرند و روی سرویس تلفن گویا مجازی می توان منوها و داخلیهای متعدد و بدون محدودیت ایجاد کرد تا نفرات مختلف هر کسب و کار بتوانند پاسخگوی تماس ورودی مستقیم خود باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه تلفن ثابت دایورتی با کمترین هزینه داشته باشیم؟

مقایسه امکانات و قابلیت های تلفن اینترنتی و تلفن مجازی

تلفن اینترنتی

مقایسه تلفن مجازی دفترشما با تلفن اینترنتی

مقایسه هزینه های راه اندازی و استفاده از تلفن مجازی و تلفن اینترنتی

برای مثال اگر دو کسب وکار متفاوت با ۶ نفر نیروی پاسخگو باشند که هر دو حدودا ۶۰۰ دقیقه تماس ورودی ماهانه داشته باشند و بخواهند یک خط تلفن ثابت تهران بگیرند. می توانیم ببینیم هر کدام چقدر باید برای سرویس خود هزینه کنند.

تلفن اینترنتی

مقایسه هزینه های راه اندازی و استفاده از تلفن مجازی و تلفن اینترنتی

روش اول: استفاده تلفن ثابت مجازی

اگر فرض کنیم خانم شکری صاحب کسب و کار “الف” از تلفن مجازی برای پاسخگویی به تماس ها استفاده کند با امکانات و هزینه های زیر رو به رو خواهد شد:

پوشش دهی این مجموعه تماس با استفاده از بسته استاندارد تلفن گویا که یکی از سرویس های دفتر شما است به راحتی قابل انجام است. هزینه راه اندازی و استفاده از این بسته تلفن گویا ماهانه ۶۹ هزار تومان است که برای کل سال ۸۲۸ هزار تومان خواهد شد با احتساب ۱۲% تخفیف بابت خرید بسته سالانه و ۹% مالیات بر ارزش افزوده، خانم شکری باید سالانه ۷۹۴ هزار تومان پرداخت کند. به این ترتیب که می‌توانند:

  • از یک خط ثابت تهران با پیش شماره ۲ استفاده کنند و به کسب و کار خود رسمیت و وجهه حرفه ای تری ببخشند.
  • بدون حضور در دفترکار، هر کجای ایران که باشند و در ۲۴ ساعت شبانه روز با هزینه دایورت رایگان تماس مشتریان خود را پاسخ دهند.
  • ۱۰ منو و بی نهایت داخلی مختلف تعریف کنند و حتی در هر داخلی زیر بخش های مختلف تعریف کنند که به آن قابلیت «منو در منو» گفته می شود.
  • با اولویت بندی تماس ها و تعریف زیربخش برای هر داخلی به ۳۲ تماس به طور همزمان پاسخ دهند.
  • هر ۶ نفر به طور همزمان و بدون پرداخت هزینه اضافه به تماس ها پاسخ دهند و مشتریان پشت خط معطل نشوند.
  • به صورت دلخواه تماس های خود را زمانبندی کند. برای مثال ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر تماس به تلفن دفتر کار انتقال داده شود و ۵ تا ۱۲ شب به تلفن همراه ایشان، همچنین ۱۲ شب تا ۸ صبح تماس ها به صندوق صوتی هدایت شوند که خانم شکری و همکارانشان بتوانند با شروع ساعت کاری با ایشان تماس بگیرند.
  • از خدمات صندوق صوتی و فکس نیز می توانند بصورت رایگان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اینترنتی خط تلفن ثابت تهران

روش دوم: استفاده از خط تلفن اینترنتی

اگر آقای انصاری صاحب کسب و کار “ب” از تلفن اینترنتی برای برای پاسخگویی به تماس ها استفاده کند با امکانات و هزینه های زیر رو به رو خواهد شد:

هزینه راه اندازی تلفن اینترنتی ۳۵۰ هزار تومان است. برای برقراری تماس به اینترنت نیاز است و اگر هزینه تهیه اینترنت به صورت ماهانه ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شود سالانه ۳۶۰ هزار تومان است. همچنین برای اینکه ۵ نفر از نیروهای کسب و کار “ب” بخواهند به تماس ها پاسخ دهند باید ماهانه ۷۵ هزار تومان پرداخت کنند که سالانه ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد.

اگر به هر دلیلی اینترنت قطع شود آقای انصاری و همکارانشان باید بابت هر دقیقه دایورت تماس تومان پرداخت کنند که اگر قطعی اینترنت را فقط دو هفته در کل سال در نظر بگیریم و طبق پیش فرض هر ماه ۶۰۰ دقیقه تماس ورودی داشته باشند، در طول آن دو هفته ۳۰۰ دقیقه تماس خواهند داشت که باید برای دایورت تماس ها هزار تومان پرداخت کنند.

با استفاده از خط تلفن اینترنتی تنها می‌توان ۵ تماس به صورت همزمان داشت و اگر بیش از ۵ مشتری همزمان با کسب و کار “ب” تماس بگیرند بوق اشغال خواهد زد. راه حلی که برای این مشکل در نظر گرفته شده است امکان ارتقا تعداد تماس همزمان است اما به ازای هر ۵ تماس که اضافه تر وصل می‌شوند آقای انصاری باید ۲۷۲ هزار تومان پرداخت کند.

با احتساب هزینه های راه اندازی، اینترنت، کاربران، دایورت تماس ها و تماس همزمان؛ هزینه سالانه آقای انصاری ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد و به این ترتیب می‌توانند:

  • از یک خط ثابت تهران با پیش شماره ۹ استفاده کنند.
  • در مناطقی که اینترنت دارند تماس مشتریان خود را پاسخ دهند در غیر این صورت باید هزینه دایورت تماس را پرداخت کنند.
  • تنها ۵ منو داخلی تعریف کنند.
  • تنها به ۲ تا ۵ تماس همزمان پاسخ دهند.
  • بابت تعداد کاربران باید ماهانه ۷۵ هزار تومان پرداخت کنند.
  • نمی‌توانند فکس دریافت کنند.

آیا میخواهید در ۵ دقیقه تلفن مجازی داشته باشید؟