کشمون چیست؟

«کشمون» به تعدادی از زمین های کشاورزی که از یک قنات آبیاری می‌شوند، اطلاق می‌شود. استارتاپی که با همین نام در سال‌های گذشته شکل گرفته، یکی از مشتریان خوش فکر «دفترشما» است. این گروه با پیشینه و تاریخچه‌ی پربار خود تصمیم به ایجاد پلتفرمی نموده‌اند که زعفران را با خرید مستقیم از کشاورز به دست مشتریان برساند.
زعفران یکی از ارزشمندترین ادویه های دنیاست که به طلای سرخ نیز معروف است و ایران با تولید ۹۰ درصد از زعفران جهان بزرگ ترین تولید کننده زعفران دنیا است. ریشه این ادویه معطر در تابستان به خواب رفته و زمستان رشد می‌کند. همین ویژگی باعث می‌شود مناطق جغرافیایی کم آبی مثل کشور ما، محل مناسبی برای رشد این گیاه باشد.

با مطالعه گفتگوی «دفترشما» و «کشمون» از نحوه‌ی شکل گیری، اهداف و شیوه کار زیبای این استارتاپ موفق با خبر خواهید شد.

کشمون؛ خرید مستقیم از کشاورز

زعفران

ایده اولیه کسب و کار چطور شکل گرفت؟

آقای محمد قائم پناه موسس کشمون اهل روستای قائن در خراسان جنوبی هستند و شغل خانوادگی آنها کشاورزی است. به علت خشکسالی که در سال ۹۴ در قائنات اتفاق افتاد، کار کشاورزی در آن منطقه بسیار سخت شد و همین خشکسالی ایده این استارتاپ را شکل داد. اما فعالیت رسمی «کشمون» به عنوان یک استارتاپ از یک سال پیش آغاز شد.

در واقع این کسب و کار به صورت خانوادگی و توسط خانواده قائن پناه شکل گرفت. به این دلیل زعفران را به برای کشت و فروش آنلاین انتخاب کردند که تابستان در خواب فرو رفته و زمستان رشد می‌کند و در این فصل می‌توان از بارندگی ها برای آبیاری استفاده و در مصرف آب صرفه جویی کرد.

هدف کشمون چیست؟

همانطور که می‌دانید در مسیر فروش زعفران از کشاورز تا مشتری، واسطه های زیادی قرار دارد و همین موضوع باعث کاهش سود کشاورزان زحمت‌کش می‌شود. «کشمون» با مهیا کردن پلتفرمی که مشتری بتواند کشاورزان مختلف را بشناسد، با خانواده، وضعیت مالی و داستان زندگی کشاورزان زعفران آشنا شده، از میان آنان کشاورز خود را انتخاب کرده و خرید مستقیم از کشاورز انجام دهد. سعی در ایجاد ارتباط بین کشاورز و مشتری، قطع دست واسطه‌ها و افزایش سود کشاورزان دارد. در واقع یک فروشگاه اینترنتی ایجاد شده است که در آن مشتریان از سراسر ایران بتوانند بدون واسطه از یک شخص واقعی خرید کنند. اهداف دیگر؛ آشنایی کشاورزان با دنیای آنلاین و ورود به این دنیا، حمایت از کالای اصیل ایرانی و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب هستند.

سرویس تلفن گویا دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

کیفیت زعفران‌های «کشمون» در چه حدی است؟

زعفران‌هایی که توسط کشاورزان گروه کشمون کشت می‌شوند ۲ بار درسال در آزمایشگاه ما از نظر عطر و رنگ کیفیت سنجی خواهند شد و تنها در صورتی که کیفیت لازم را داشته باشند به همکاری خود ادامه می‌دهند. همچنین کشاورزان نباید از رنگ، موادی برای سنگین کردن زعفران و کود شیمیایی استفاده کنند و تنها مجاز به استفاده از کود حیوانی هستند.

استاندارهای تعریف شده برای عطر و رنگ زعفران در ایران به این ترتیب است:

امتیاز ۲۰۰: زعفران معمولی

امتیاز ۲۲۰: زعفران ممتاز

امتیاز زعفران کشاورزان کشمون بین ۲۳۵ تا ۲۸۰ قرار دارد که مشتریان می‌توانند با مطالعه در مورد هر کشاورز در سایت از میان آنان کشاورز دلخواه خود را انتخاب کنند.

کشاورزان را چطور انتخاب می‌کنید؟

کشاورزان همگی بومی و اهل روستای قائن یا روستاهای اطراف قائن در خراسان جنوبی هستند. شرایط همکاری کشاورزان عزیز با کشمون همانطور که بیان شد؛ عدم استفاده از رنگ، آفت کش و کود شیمیایی، سنگین نکردن زعفران و کشت ریشه اعلا است. به علاوه اینکه زعفران کشت شده توسط آنان باید دو بار در سال آزمایش شود و امتیاز کیفیت بالاتر از ۲۲۰ بگیرد.

خرید مستقیم از کشاورز

بسته بندی های زیبای کشمون در کجا انجام می‌شود

بسته بندی های زیبای کشمون در کجا انجام می‌شود؟

در کارگاهی در روستای قائن. قوطی های فلزی برای بسته بندی طراحی شده است چون زعفران نباید در معرض نور قرار گیرد که عطر و رنگ خود را از دست ندهد.

اما زعفران کشمون در جعبه هدیه در شیشه قرار دارد، به همین دلیل کیسه‌ی سفیدی که دستباف یکی از خانم‌های هنرمند اهل قائن است کنار شیشه قرار دارد که زعفران را در آن بپیچند. همچنین هاون و انبر چوبی که در جعبه قرار دارد توسط اهالی روستا ساخته می‌شوند.

یکی دیگر از اجزاء جعبه هدیه، یک کتابچه است که روایت واقعی و زیبای کشاورز آن زعفران در آن نوشته شده است. به این ترتیب کسی که جعبه را هدیه می‌گیرد با زندگی و پیشینه کشاورز محصول نیز آشنا خواهد شد.

چه چشم اندازی برای کشمون در نظر دارید؟

ایجاد ارتباط میان مشتریان و کشاورزان و افزودن محصولاتی مثل چای، عناب، عسل، زرشک، آویشن و… که همگی در همان منطقه و توسط کشاورزان بومی کشت می‌شود و خرید مستقیم از کشاورز می توانند داشته باشند.

خدمات «دفترشما» چه کمکی به کشمون کرده است؟

تمام تلفن‌ها و ارتباط ما با مشتریان‌مان از طریق بسته های تلفنی و سیستم تلفن گویای دفترشما است و این بسته ها به خوبی توانسته است ارتباطات ما را با هزینه کم، پوشش دهد. دفترشما با ارائه این خدمات توانسته است به خوبی از استارتاپ‌هایی مثل کشمون حمایت کند.