کارآفرینان و استارتاپ های موفق، زنان کارآفرین و یک رهبر خوب اصول روان شناسی در کار را بلد هستند و در برخورد با کارکنان خود از این اصول و نکات مهم استفاده می کنند تا توسعه کسب و کار و بهره وری در کار را افزایش بدهند.

روان شناسی در محیط کار

 از روان شناسی در کار چه می دانید؟

روانشناسی در کار به عملکرد اصول و شیوه های روانشناختی در محیط کار اشاره دارد. این یک علم کاربردی در زمینه روانشناسی است. هدف، شناسایی و حل مشکلات، افزایش رضایتمندی کارکنان و بهبود دینامیکی محل کار است. در حالی که بیشتر به عنوان روانشناسی سازمانی صنعتی مطرح می شود. همچنین روان شناسی IO (مخفف روان شناسی صنعتی و سازمانی)، روان شناسی کار، روان شناسی تجارت و روان شناسی شغلی به این موضوع مربوط اند.

چرا روان شناسی در کار مهم است؟

مطالعات نشان داده اند که استفاده از روان شناسی در کار می تواند به حل مسائل و ایجاد پیشرفت در محیط کار کمک کند. باید اعتراف کنیم که محیط کار می تواند یک محیط کاملا استرس زا باشد. کارفرمایان در مورد راه های مقابله با این استرس شگفت زده می شوند زیرا این بخش مهمی از بهره وری کارکنان و رضایت شغلی است.

 استرس در محل کار تقریبا اجتناب ناپذیر است، خواه افراد با یک رئیس سخت گیر، شرایط نامناسب کار، مهلت های محدود، بار اضافی کار یا پرداخت ناکافی دست و پنجه نرم کنند اما وقتی استرس کار مزمن شود، می تواند برای سلامتی جسمی و عاطفی مضر باشد. سازمان ها به طور فزاینده ای برای پیاده سازی برنامه های سلامتی در محل کار به روانشناسان، متخصصان تغذیه و سایر متخصصان روی می آورند.

چگونه درک روانشناسی صنعتی یا روان شناسی کاربردی به شما کمک می کند؟ اصول روان شناسی در کار در ابتدا می تواند به کارفرمایان کمک کند تا مهارت های کلیدی را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: هشت تکنیک روانشناسی برای افزایش بهره وری در کار

۴ نقش اصلی روان شناسی در کار

استفاده از روانشناسی در کار هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. به طور معمول هدف بهبود روحیه ذهنی کارکنان است تا آن ها احساس امنیت،با ارزشی کنند تا بتوانند کار خود را به روشی مؤثر انجام دهند. این به نوبه خود سطح استرس را کاهش می دهد و بهره وری کارمندان را افزایش می دهد که می تواند نتایج بهتری به وجود بیاورد.

۱)  نقش روان شناسی کار در جبران خسارت

نقش روانشناسی کار در جبران خسارت
این روش جبران کردن یک مشکل روانی با پیشرفت در جهت دیگری است. جبران خسارت بخشی اساسی از رضایت کارکنان و روانشناسی در محیط کار است. استراتژی های روان شناسی محیط کار هنگام تدوین استراتژی های جبران خسارت مانند پرداخت برنامه های عملکردی این امر را مورد توجه قرار می دهد.
آزار و اذیت روان شناختی عبارت است از هرگونه رفتار خصمانه یا ناخواسته از یک فرد یا گروه در محیط کار به فرد یا گروه دیگر. این رفتار نادرست معمولا به صورت اظهار نظرهای کلامی، حرکات یا اقداماتی اتفاق می افتد که در ذهن فرد هدفمند تأثیر می گذارد و منجر به یک محیط کار خصمانه می شود. کارفرمایان وظیفه اخلاقی و قانونی دارند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از کارمندانشان تحت آزار و اذیت روحی ناخواسته در محیط کار قرار ندارند.

۲)  روان شناسی انگیزه و بهره وری در کار

افزایش انگیزه به افزایش بهره وری منجر می شود. با این حال، برعکس این حالت هم ممکن است درست باشد. روان شناسی در کار معتقد است که تاکتیک هایی مانند روش های حل مسئله، فرایند حل مسئله، به اشتراک گذاری ارزیابی های دقیق و بسیار شایسته عملکرد، اقدامات فوری در مورد مشکلات یک کارمند، حقوق به موقع و کمیسیون ها همه می توانند انگیزه ها را بهبود بخشند. و اگر به به طور مستمر انجام شود در نهایت می تواند منجر به بهره وری بیشتر شود.

۳) روان شناسی مثبت نگری در کار

روانشناسی مثبت نگری در کار توجه را به دور از جنبه های منفی تر محیط کار مانند خشونت، استرس، فرسودگی شغلی و عدم امنیت شغلی از طریق ارتقاء هدفمند روانشناسی مثبت و کار مثبت متمرکز می کند. این زمینه در حال ظهور روانشناسی مثبت به دنبال افزایش بهره وری در محیط کار با اجرای سیاست ها و رفتارهای سازمانی است که یک محیط کار را سرگرم کننده، برای کارمندان ایمن کرده و باعث کاهش مسائل روانی در آن ها می شود.

۳)  آموزش و توسعه با پشتیبانی روان شناس IO

شاید تعجب کنید که یک روانشناس سازمانی صنعتی چه می کند؟

خوب، روان شناسان محیط کار از استراتژی های تحقیق روانشناسی برای ارزیابی محیط های کار، شناسایی مناطق نیاز به پیشرفت و توسعه راهکارهایی برای رفع آن موضوعات استفاده می کنند.

آن ها ممکن است نظرسنجی و ارزیابی های فردی انجام دهند و برنامه هایی را برای اثربخشی ارزیابی کنند، که در زمینه های خاص مورد توجه قرار می گیرد. این ممکن است شامل مواردی مانند کسب استعداد، مدیریت و حفظ رهبران باشد.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های یک رئیس خوب چیست؟

۴)  روان شناسی عملکرد و ارزیابی ها با استفاده از ابزار روانشناختی IO 

ارزشیابی اندازه گیری عملکرد یک سیستم و کیفیت عملکرد کارمندان در محل کار است. عملکرد در برابر چنین عواملی، ابتکار عمل، توانایی های رهبری، نظارت، قابل اعتماد بودن، همکاری، قضاوت و غیره ارزیابی می شود. این یک روش منظم برای سنجش رفتارهای مرتبط با کار و بنابراین پتانسیل کارمندان است.
بگذارید دو روش متداول را برای شما تعریف کنم.

الف)مدیریت توسط هدف (MOB)

MOB توسط پیتر داک و (۱۹۵۴) داگلاس مک گرگور (۱۹۶۰) ساخته شده است. این یک روش مدرن و از ارزیابی عملکرد ایجاد شده است. روانشناس IO با همدلی، احترام متقابل و برابری نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

ب) ارزیابی های روان شناختی در کار

ارزیابی های روانشناختی برای تعیین یا کارایی پتانسیل پنهان کارمندان مفید است. این روش برای تجزیه و تحلیل هفت مؤلفه اصلی عملکردهای کارکنان از جمله مهارت های بین فردی، تواناییهای شناختی، مهارت های یک رهبر خوب، ویژگی های شخصیتی، ضریب عاطفی و سایر مهارت های مرتبط استفاده می شود. روان شناس IO در مصاحبه های عمیق، تست های روانشناختی، بحث ها و موارد دیگر برای ارزیابی کارآمد یک کارمند تست های متنوعی را انجام می دهد.
شما در مورد روان شناسی درمحیط کار چه می دانید؟ اگر این مقاله برای شما مفید بود تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: robuststory