مدیریت زمان برای مقابله با فشارهای زندگی مدرن و بدون استرس ضروری است. شما هم افرادی را دیده اید که همیشه سرشان شلوغ است و «وقت ندارم» وِرد زبانشان، اما در نهایت کار خاصی انجام نمی دهند؟ پس به جای این که الکی دور خودمان بچرخیم، باید ببینیم چگونه وقت خود را مدیریت کنیم و چه طور می توانیم در کمترین زمان بیشترین و مفیدترین کار را انجام دهیم. اگر شما هم فکر می کنید زمان کافی برای انجام وظایفتان ندارید، با آشنایی با اصول مدیریت زمان می توانید ۲۴ ساعت خود را به ۷-۲۶ ساعت افزایش دهید:

مدیریت زمان

دغدغه جدی همه در سر کار این است: چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

۱. اهداف خود را مشخص کنید

اولین پله پرسیدن چند سوال از خودتان است ”می خواهید تلاش کنید چه کسی باشید؟ همه ما به دنبال ایده های پولساز هستیم. اما از خود بپرسید در زندگی شخصی و کاری خود چه چیزی می خواهید بدست اورید؟ ”  پاسخ این سوالها نشان می دهد که چطور می خواهید وقت خود را سپری کنید و آن را مدیریت کنید. زمانی که اهداف خود را تنظیم کردید، باید آنها را اولویت‌بندی کنید. اولویت‌بندی اهداف در مدیریت زمان بسیار مؤثر و حیاتی است. افراد با در نظر نگرفتن این مرحله ضروری نمی توانند مدیریت زمان کار آمدی داشته باشند.

اهداف را به طور واضح مشخص کنید و تعریف کنید که آنها چه هستند و چقدر اهمیت دارند. اهدافی که کم  اهمیت هستند باید در مراحل پایانی زمانبندی جای بگیرند و اهداف پر اهمیت باید در بهترین موقعیت زمانی قرار گیرند.

۲. لیستی از وظایف خود را تهیه کنید

آیا می‌خواهید بدانید چگونه زمان را کنترل کنیم پس خیلی سریع یک چک لیست ایجاد کنید! یک اشتباه رایج در مدیریت زمان تلاش کردن برای به یاد نگهداشتن جزئیات زیاد است که منجر به از یاد رفتن برخی از انها می شود. بهترین راه برای تحت کنترل داشتن و منظم بودن پروژه ها و کارهای روزانه داشتن لیستی از وظایف است. فهرستی از کارهایی  را که باید انجام دهید تهیه کنید و به هر یک از موارد به نسبت اهمیتشان عددی اختصاص دهید و اهداف را اولویت بندی کنید.

۳. هوشمندانه تر کار کنید نه بیشتر

مدیریت زمان خوب به معنای با کیفیت کار کردن است نه بیشتر کار کردن. کسی که همیشه سرش شلوغ است لزوماً کار زیادی انجام نمی دهد.  با حذف کارهای کم اهمیت و کم اولویت می توانید به جای اضافه کار ماندن، سر ساعت کارتان را به پایان برسانید. به مرور زمان شما از اینکه بعد از ساعت کاری کار می کنید ناراحت خواهید شد و به احتمال زیاد در ان زمان  بهره وریتان پایین میاید و درباره دستاوردهای ناچیز خود در ان زمانها ناامید می شوید که اینها همگی استرس شما را بالا می برد.

۴. وقت نهار! اسمش رویش است

بسیاری از مردم در ساعت ناهار خود برای بدست اوردن زمان بیشتر کار می کنند در حالی که این کار می تواند بهروری شما را پایین بیاورد. به عنوان یک قانون کلی حداقل ۳۰ دقیقه دور بودن از میز کار به شما کمک می کند بهره وری زمان کاری بعدازظهر خود را افزایش بدهید. زمانی که از وقت استراحت خود بر می گردید پر انرژی تر و متمرکز تر هستید. برنامه ریزی کردن روز با استراحت های کوتاه به شما کمک خواهد کرد تا کارتان را در زمانبندی های کوچکتری مدیریت کنید.

این روزها همه احساس می کنند گذر زمان شتاب گرفته است و عقربه ها سریعتر از گذشته حرکت می کنند. اما زمان همان زمان ۲۰ سال پیش، ۱۰۰ سال پیش و هزار سال پیش است و این ما هستیم که تغییر کرده ایم. با انجام کارهای زائد و بیهود بیخود و بی جهت سر خودمان را شلوغ کرده ایم. مشغله زیاد لزوماً مایه افتخار نیست. پس اگر شما هم می بینید که زمانهایی از روز را الکی دور خود می چرخید، در فعالیت های روزانه تان بازنگری کنید.

پادکست مدیریت زمان

ما این پادکست مدیریت زمان را در آپارات آپلود کردیم. با گوش دادن به این پادکست ۵ دقیقه ای با  مراحل مدیریت زمان و تکنیک پومودورو آشنا شوید:

اگر پادکست مدیریت زمان و مرتبط با شیوه های تمرکز در کار می‌شناسید در کامنت به ما معرفی کنید.

چک لیست ۲۴ مرحله ای مدیریت وقت

داشتن چک لیست برای انجام کارهای روزانه بسیار مفید و کاربردی است. هر شبانه روز ۲۴ ساعت است برای این ۲۴ ساعت چگونه برنامه ریزی کنیم؟ بهتر است که یک چک لیست یا to do list داشته باشیم و برنامه روزانه خود را یادداشت کنیم.

پیشنهاد ما این است که این برنامه ریزی منعطف باشد، حتی اگر به صورت تقریبی هم بتوانید به آن عمل کنید، زمان را مدیریت کرده اید. پس ایده آل نگاه نکنید و به صورت تقریبی کارهای روزانه خود را در این چک لیست بنویسید.

بیشتر بخوانید: چک لیست “شاد بودن در محیط کار” به ۲۸ روش جدید و کاربردی

از قانون مدیریت زمان چه می‌دانید؟

دفتر شما در مقاله «راز بزرگ بیشترین بهره وری در کار» قانون مدیریت زمان و تکنیک‌های آن را بررسی کرده است:

بیشتر بخوانید: راز بزرگ بیشترین بهره وری در کار

شما هم روشی برای مدیریت زمان در روزهای پرمشغله کاری خود دارید؟ در بخش «دیدگاه شما» برای ما بنویسید.