در 5 دقیقه صاحب دفترکار شوید کلیک کنید

Press ESC to close

11

از پاسخگویی تلفنی می‌ترسید؟ این مطلب را بخوانید

برای پاسخگویی تلفنی بدون اضطراب چه کار باید کرد؟

ترس از پاسخگویی تلفنی و یا زنگ زدن به این و آن چندان هم عجیب و نادر نیست و از ۱۰ نفر ۴ نفر از پاسخ دادن به تماس ها می‌ترسد. دلیل این تلفن هراسی چیست و برای پاسخگویی تلفنی بدون اضطراب چه کار باید کرد؟.

بیشتر بخوانید: ۱۴ تکنیک بازاریابی تلفنی (telemarketing) موفق

پاسخگویی تلفنی

تکنیک‌های پاسخگویی

نماد تلفن و گفتگوی تلفنی

«آقای واتسون بیا اینجا من با شما کار دارم »این جمله الکساندر گراهام بل به دستیارش، نخستین حرفی بود که از دستگاه تلفن رد و بدل شد. از اون زمان تا به امروز بیش از ۱۴۰ سال میگذره و امروزه اکثرمون تلفن‌های همراه هوشمند داریم که باهاش هزارتا کار می‌کنیم بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ کمپانی سیسکو، تا سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۵٫۴ میلیارد انسان  یا بیش از سه چهارم انسان های زنده روی کره زمین، یک تلفن موبایل خواهند داشت، ولی جالبه با اینکه اصلی ترین کار هر تلفنی، طبیعتا پاسخگویی به تماس ها و یا زنگ زدن به این و اونه، خیلی از ماها تا اونجایی که بتونیم از این کار طفره می‌ریم و یا اینکه برامون سخته که سر و ته یک مکالمه تلفنی رو به هم بیاریم.

بیشتر بخوانید: چگونه پاسخگویی به تماسها را با بالاترین کیفیت انجام دهیم؟

قضیه وقتی بغرنج‌تر میشه که به خاطر شغل مون باید پاسخگویی به تماس‌های کاری رو به بهترین نحو انجام بدیم ولی به هر دلیلی نمیتونیم اون جوری که می‌خواهیم با مشتری یا اون طرف خط ارتباط برقرار کنیم و تماس های مهم مون ممکنه از دست بره،

در این یادداشت از مهارت‌های گفتگوی تلفنی می‌گیم و اینکه چه راه‌هایی برای تقویت این مهارت‌ها وجود داره و نکته جالب تر روش های ارزون قیمتی رو بررسی می‌کنیم که میشه باهاش از شر مکالمات تلفنی کاری خلاص شد و اون رو به بقیه سپرد. چه طور؟.

تلفنت را زمین نگذار!

ما عاشق تلفن هایمان هستیم ولی چرا از تماس گرفتن بیزاریم؟.

پاسخگویی تلفنی

تلفنت را زمین نگذار!

خیلی از ماها به ترس از تماس تلفنی داریم و در عوض ترجیح می دهیم مثلا توی تلگرام فیلترشده و واتس اپ و ایمیل غیره پیام ارسال کنیم.

چرا این طوری هستیم؟

شاید یک دلیلش این میتونه باشه که یک تماس تلفنی ریسک هایی را به همراه داره که ارسال یک متن نداره!

اگر زمان نادرستی را برای تماس گرفتن انتخاب کردیم چی؟ اگر حرف احمقانه یا چرتی اون هم در فضایی که دکمه پاک کردن ندارد بزنیم چی؟

در عوض ترجیح میدیم که پیام متنی بفرستیم و صبر کنیم و صبر کنیم تا شخص مقابل اون پیام رو ببینه و پاسخ بده.

راستش رو بخواهید پیام رسان‌ها هراس ما رو نسبت به مکالمات تلفنی بیشتر کردن همه ترجیح میدیم که اونجا بریم تکست بزنیم تا اینکه مستقیم حرف مون رو مطرح کنیم، در نظرسنجی سال ۲۰۱۳ از ۲۵۰۰ بریتانیایی مشخص شد که ۴ نفر از هر ۱۰ پاسخگو بین ۱۸ تا ۲۴ سال، در حین برقراری تماس تلفنی دچار اضطراب می شوند . حتی یک واژه هم برای این هراس وجود دارد به نام «فوبیای تماس تلفنی» که ترس مردم از صحبت کردن پشت تلفن را توصیف می کند.

تماس تلفنی گرفتن یعنی پاسخ را هم سریع تر می گیریم. این مسئله کمک می کند تا به جلو حرکت کنیم و سراغ مسئله بعدی برویم. از چی می ترسیم؟

دستور العمل برای نترسیدن از تلفن و فوبیای تماس تلفنی

خب ببینم اصلا دستور العمل مدونی و مشخصی وجود داره که بتونیم راحت تر تماس هامون رو جواب بدیم؟

سایت سایکولوژی تودی ۳ تا تکنیک ساده ولی موثر رو ذکر کرده که با پیاده کردنش ترس مون از پاسخگویی به تماس های کاری میتوته کمتر بشه:

پاسخگویی تلفنی

نترسیدن از تلفن

۱-مواجهه و تمرین

هر چه‌قدر که فرد بیش‌تر خودش را در موقعیت قرار دهد و فعالیتی که از آن هراس دارد را انجام دهد، در برابر واکنش‌ها و جریان‌های مختلفی که برایش ترس‌آور است، آمادگی بیش‌تری خواهد داشت و متوجه خواهدشد که می‌تواند این موقعیت را پشت سر بگذارد بدون این‌که با بدترین نتیجه‌ای که خودش انتظار دارد، روبه‌رو شود. تمرین مداوم، باعث می‌شود که “شخصیت تلفنیِ” صوتی خود را که آرام است و اعتماد به نفس دارد، ایجاد کنید.

۲-درمان شناختی

تمرکز دوباره روی افکار منفی خودکار که ناشی از تلفن هراسی هستند، مهم است. درمان شناختی می‌تواند کمک‌تان کند که روی واقعیت و شواهد ترسی که در موقعیت‌های خاص ایجاد می‌شوند تمرکز کنید، تعدیل‌شان کنید و احساس کنید که آنها را تحت تسلط و اختیار خود دارید. آنها می‌توانند کمک کنند توقع خود را برای کامل و بی‌نقص بودن کاهش دهید و از فشار ناشی از “عملکرد فوری” که یکی از ویژگی‌های مکالمه‌ی تلفنی است، کم کند، ترس از ایجاد مزاحمت را تعدیل کنند، یا صدا را با یک تصویر واقعی و بدون تهدید از آن شخص ارتباط بدهند و تجسم کنند.

۳- آرامش فیزیکی

تکنیک‌های آرام‌سازی مثل تنفس عمیق و بیوفیدبک، و در موارد شدید مراقبه می‌تواند در بهبود پریشانی غیرارادی فیزیکی تاثیرگذار باشد.

آدم‌هایی که دچار تلفن هراسی هستند و فوبیای تلفن دارند می‌توانند یاد بگیرند که مدارا کنند و خودشان را ببخشند حتی اگر تماس‌ها به طور کلی بدون دردسر پیش نروند یا ناشی‌گری‌هایی هم رخ بدهد. در زمینه‌ی اضطراب اجتماعی به طور کلی، کلید اصلی این است که خودتان را در تجربه‌ی چنین اختلالی تنها احساس نکنید و اطمینان حاصل کنید که اقدامات و درمان‌هایی وجود دارند که قطعا کمک‌کننده هستند. فناوری، رفاه می‌آفریند، اما سبب ایجاد اضطراب‌های جدید نیز می‌شود. خبر خوب این‌که، تکنیک‌های اساسی که اختلالات اضطرابی دیگر را درمان می‌کنند، موثر هستند. اگر نیاز به کمک داشتید، تردید نکنید و کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول بازاریابی تلفنی + تکنیک ها

این مطلب را گوش دهید

شما این امکان را دارید که این مقاله را از اینجا گوش دهید.

11 Comments

  1. ناشناس1 on 1399-09-24

    دلیل اینکه جواب نمیدم اینه که دوست ندارم صدای بدمو کسی بشنوه!

    پاسخ
  2. امید on 1400-02-04

    من بییشتر از این ترس دارم که کاری ازم بخوان که طوری باشه که برنامه هامو بهم بزنه. یا آرامشو ازم بگیره. بعضی توقعات زیاد از حد دارند.

    پاسخ
  3. سروش on 1400-02-13

    یکی از دلایلیش واسه من اینه که سوال طرفو همون لحظه باید جواب بدی و منم واقعا ادمیم که هرچیزو راجعش فکر میکنم بعد جواب میدم فرقی نداره چی باشه
    تماس های کاریم چون اکثر ادما توقع دارن که محصولو پشت تلفن واسشون توضیح بدی که واقعا غیر ممکنه
    از اون طرفم وقتی که تو خودمم اصلا نمیتونم با هیچ کس صحبت کنم واقعا،کلا واسه تصمیم گیری واسه هر چیزی نیاز به زمان دارم،فک کنم مغزم مشکل داره😂

    پاسخ
    • مهتاب شاردی on 1400-02-21

      سلام
      متشکرم که نظرتون رو نوشتید.
      دوست گرامی، پیشنهاد ما فقط تمرین، تمرین و تمرینه تا اضطراب تون از پاسخ به تماس های کاری از بین بره و راه حل دیگه می تونه نوشتن پاسخ های متداول و ویژگی های محصول و خدمات تونه و این نوشته ها رو جلوی چشمتون بذارید و موقع پاسخگویی به نحوی که مشتری متوجه نشه که از روی کاغذ می خونید پاسخ بدید.
      در آخر اینکه سعی کنید دنبال کمال گرایی نباشید تا با آرامش و خونسردی بتونید پاسخ مشتری رو بدید.

      پاسخ
  4. آتش on 1401-04-05

    سلام وقتتون بخیر
    من فوبیای تلفن دارم روز به روز هم بدتر میشه
    دو بار خبر بد شنیدم زنگ زدن
    چند بار هم تماس کاری گرفتن بدون فکر در لحظه قبول کردم و جواب مثبت دادم که برام گرون تموم شد

    پاسخ
    • سجاد محمدی (مسئول محتوا) on 1401-04-05

      سلام دوست عزیز
      بهتره به مشاوره مراجعه کنید

      پاسخ
  5. امیرممتازی on 1401-08-26

    سلام من هنگامی با تلفن صحبت میکنم و طرف مقابل از من اسم و فامیل میپرسه نمیتونم بهش اسم و فامیلمو بگم انگار قفل میشه دهنم چه کارکنم کمکم کنید دارم دیونه میشم

    پاسخ
    • سجاد محمدی on 1401-09-05

      سلام امیر جان
      این موضوع به اعتماد به نفس شما برمیگرده
      اگر مشکلتون حل نشد بهتره به مشاوره مراجعه کنی

      پاسخ
  6. Mohammad dehghani on 1402-08-20

    سلام.وقت بخیر من میخوام تلفن کنم یا جواب بدم میگم پیش خودم که چجوری جواب دادنی چی گفتنی اصلا میتونی؟تماس تصویری هم همینطور.موقع زنگ زدن به کسی یا بام تماس میگیرن کلمات یادم میره جمله بندی خوب نیست به شدت کمال گرام میگم جواب کسی رو میدم یا با کسی حرف میزنی باید بی نقص باشی واضطراب زیادی دارم کمکم کنید لطفا

    پاسخ
  7. حسین on 1402-12-26

    سلام و عرض ادب من وقتی تلفنم زنگ می‌خوره مخصوصاً اگه شماره غریبه باشه استرس می‌گیرم،کلا پشت تلفن احساس می‌کنم دارم با چشمای بسته جواب میدم فکر کردن برام راحت نیست و شاید گاهی اوقات به پت پته بیفتم, حالا که فکر می‌کنم مبینم زیاد تو زندگی قضاوت شدم و بزرگترین دلیل دوری کردن من از آدما و علاقه نداشتن به جواب ندادن به تلفن می‌تونه همین باشه
    لطف کنید کمکم کنید تشکر

    پاسخ
  8. hossein on 1402-12-26

    سلام و عرض ادب من وقتی تلفنم زنگ می‌خوره مخصوصاً اگه شماره غریبه باشه استرس می‌گیرم،کلا پشت تلفن احساس می‌کنم دارم با چشمای بسته جواب میدم فکر کردن برام راحت نیست و شاید گاهی اوقات به پت پته بیفتم, حالا که فکر می‌کنم می‌بینم زیاد تو زندگی قضاوت شدم و بزرگترین دلیل دوری کردن من از آدما و علاقه نداشتن به جواب ندادن به تلفن می‌تونه همین باشه
    لطف کنید کمکم کنید تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.