با توجه به اینکه امروزه کسب و کا‌رهای آنلاین رشد چشمگیری داشته، کسب و کارهای آفلاین هم تصمیم گرفتند برای توسعه بازار خود و به روز بودن به فضای آنلاین روآورند ولی با توجه به تعداد کاربران آنلاین نسبت به گذشته هنوز هم بازار گسترده‌ای برای کسب درآمد در این فضا وجود دارد.

«با توجه به برخی آمارها تعداد کاربران ایرانی در اینستاگرام بیش از 47 میلیون نفر است.»

با من همراه باشید تا 5 روش از بهترین‌راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام در ایران است را به شما آموزش دهم:

روش اول: فروش محصول

فروش محصول شامل دو نوع فروش می‌شود:

1. محصول آموزشی

خب اولین روشی که می‌توانید از فروش محصول کسب درآمد کنید فروش محصول آموزشی است که بستگی به تخصص و تجربه‌ی شما دارد. محصول آموزشی می‌تواند هر موضوعی داشته باشد; از آموزش پرورش شترمرغ گرفته تا آموزش مدیریت کسب و کار.

«افرادی مثل احمدکلاته، علی حاجی‌محمدی که از اینلفوئنسرهای آموزش اینستاگرام هستند از این روش استفاده می‌کنند.»

شما در پیج خود باید پست و استوری‌های آموزشی مرتبط با تخصصی که دارید قرار دهید که کاربر ترغیب به فالو کردن‌تان شود سپس مواردی که جزئی‌تر هستند و افراد برای یادگیری آن باید پول بپردازند در قالب یک بسته آموزشی به آن‌ها می‌فروشید! میزان فروش‌تان هم بستگی به خودتان دارد، هر چه کاربران بیشتری را به استفاده از محصول‌تان ترغیب کنید درآمد بالاتری هم خواهید داشت. به هر حال اگر حرفی برای گفتن دارید این گوی و این میدان!

2. محصول فیزیکی

فروش آفلاین

خب به روش دوم فروش محصول رسیدیم که درصد زیادی از پیج‌های کسب و کار در اینستاگرام را تشکیل می‌دهد و مناسب کسانی است که از قبل محصولی را برای فروش در اختیار دارند و یا می‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند. البته اگر شما محصولی برای فروش ندارید جای نگرانی نیست چون می‌توانید محصولی که به فروش آن علاقه دارید و در اینستاگرام هم قابلیت فروش دارد را انتخاب کنید و در بازار به دنبال تهیه‌ی آن باشید. از کسی که فروشند‌ه‌ی محصول است سراغ تامین کنندگان را بگیرید و درخواست کنید تجربه‌ی فروش این محصول را در اختیارتان قرار دهد.

معمولا محصولی که مشتریانش قشر جوان یا نوجوان باشد به دلیل اینکه میزان خرید اینترنتی نسل جدید از نسل قدیم بیشتر است نسبت به محصولی که مختص سنین بالاتر است می‌تواند فروش بیشتری را تجربه کند.

روش دوم: فروش خدمات

به روش دوم کسب درآمد از اینستاگرام یعنی کسب درآمد از خدمات رسیدیم. خدمات هم دسته‌های مختلفی دارد:

1.خدمات غیرحضوری

اگر خدمتی که دارید می‌توانید به صورت غیرحضوری به مشتریان خود ارائه کنید پس می‌توان آن را بر روی بسترهای آنلاینی مثل اینستاگرام و سایت یا آفلاین مثل تلفن به مشتری ارائه داد و در ازای آن پول دریافت کرد. از خدمات غیرحضوری می‌توان خدماتی نظیر مشاوره در حوزه‌های مختلف، هاستینگ و … را مثال زد.

2.خدمات حضوری (آفلاین)

اگر خدمات شما قابلیت ارائه‌ به صورت غیرحضوری را ندارند و یا خودتان تمایل به این کار ندارید می‌توانید از اینستاگرام به عنوان فضایی برای برندسازی کسب و کارتان استفاده کنید.

بر فرض مثال شما صاحب یک پارک آبی در شهر شیراز هستید که می‌خواهید دایره مشتریان خود را گسترده‌تر کنید بنابراین باید پارک آبی خود را برای مردم شیراز برندسازی کنید که مشتریان بیشتری را به مجموعه خود بکشانید و درآمدتان را افزایش دهید. از خدمات حضوری خدماتی مانند آرایشگری، مکانیکی و … را می‌توان مثال زد.

روش سوم: تبلیغات

بازاریابی

 

روش سوم کسب درآمد تبلیغات است. در اینجا شما صاحب پیجی با مخاطبین زیاد هستید که باید رسانه‌ای برای تبلیغ کسب و کار دیگران باشید. این روش نیاز به صبر و حوصله‌ی زیاد دارد چون شما باید چندین ماه به صورت روزمره برای پیجتان تولید محتوا کنید و زمانی که به میزان مناسبی از فالوور رسیدید (مقدار مشخصی برای تعداد فالوور وجود ندارد ولی معمولا زیر 10 هزار کاربر دیگران تمایلی به تبلیغ کسب و کارشان در پیج شما ندارند) برای تبلیغ به سراغتان می‌آیند! پیج‌های بزرگ اینستاگرام و پیج‌های اینفلوئنسرها، ورزشکاران و هنرمندان درآمد خوبی را با تبلیغات کسب می‌کنند.

«بر اساس برخی آمارها محمدامین کریم‌پور بلاگر طنزپرداز اینستاگرام برای هر پست تبلیغی حدود 8 میلیون تومان دریافت می‌کند.»

نکته دیگری که گفتنش خالی از لطف نیست راجع به برخی پلتفرم‌هاست که اگر پیج شما فالوورهای زیادی داشته باشد مدیریت تبلیغات شما را بر عهده می‌گیرند و در ازای هر تبلیغ درصد مشخصی را برمی‌دارند. (اگر حوصله‌ی مدیریت تبلیغات را ندارید می‌توانید روی این پلتفرم‌ها حساب کنید.)

برای کسب درآمد از روش تبلیغات موضوع پیج شما هر چیزی می‌تواند باشد و هر چه موضوع آن عمومی‌تر باشد دایره‌ی فالوورهای شما بزرگتر است.

روش چهارم: همکاری در فروش

همکاری در فروش مناسب افرادی است که محصولی را برای فروش مد نظر ندارند و یا ترجیح می‌دهند محصولات دیگران را بفروشند. من دو روش را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

1. همکاری در فروش آفلاین

شما برای همکاری با فروشندگان باید قدرت مذاکره‌ی خوبی داشته باشید. اول به بازار بروید و به دنبال فروشنده‌ای باشید که 1. قیمت محصولاتش مناسب است. 2. محصولاتش کیفیت خوبی دارند. 3. سود خوبی به شما می‌دهد. در مرحله بعدی شما باید تصاویر بسیار با کیفیت و جذابی از محصولات را تهیه و سعی کنید مشتری را ترغیب به خرید کنید، در آخر بر اساس توافقی که کردید سود مشخصی را در ازای فروش هر یک از محصولات دریافت می‌کنید. اگر بتوانید فروشنده را راضی کنید که ارسال محصولات هم بر عهده‌ی خودش باشد که عالی می‌شود.

2. همکاری در فروش آنلاین

برخی فروشگاه‌های اینترنتی پلتفرمی را برای همکاری در فروش محصولاتشان دایر کرده‌اند که برای فروش آن‌ها سود خوبی به شما می‌دهند. از معروفترین آن می‌شود سیستم کسب درآمد از دیجی‌کالا را مثال زد که از طریق اینستاگرام، وبسایت، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید محصولات را معرفی و به ازای فروش محصولات درآمد خوبی کسب کنید.

 

روش پنجم: بلاگری

فود بلاگر

 

چیزی که امسال در ایران بسیار رواج پیدا کرده بلاگری است. از بلاگرهای مطرح در اینستاگرام می‌توان بلاگر غذا، بلاگر مد، بلاگر گردشگری و بلاگر سبک زندگی (لایف استایل) را مثال زد. برخی حوزه‌ها هستند که بلاگرهای زیادی ندارند و یا شناخته شده نیستند پس در آنجا رقابت کمتر است و شانس پیروزی شما بالاتر می‌رود. اگر در حوزه‌ای تجربه دارید یا متخصص هستید می‌توانید از همین الان با گرفتن یک فیلم از خود و منتشر کردن آن در اینستاگرام شروع کنید ولی اگر هم با حوزه‌ای آشنایی ندارید شروع به جستجو و مطالعه کنید. ما در زمینه‌های کتاب، فیلم و جواهرات بلاگرهای مطرحی نداریم پس این‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. بلاگرها در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، بر فرض مثال شما اگر می‌خواهید در حوزه‌ی غذا بلاگری کنید می‌توانید آموزش آشپزی در پیج خود قرار دهید و علاوه بر آن مجموعه‌های غذایی را نیز معرفی کنید.

«از بلاگرهای شناخته‌شده غذا در ایران می‌توانیم مسترتیستر و مسترهانتر را نام ببریم.»

بلاگری دو مدل رایج برای کسب درآمد دارد:

  • انجام تبلیغات کسب و کارهای مختلف (به خصوص کسب و کارهای مرتبط با حوزه بلاگری شما)
  • استفاده از محصولات مرتبط با حوزه بلاگری‌تان. بر فرض مثال اگر شما در حوزه عینک بلاگری می‌کنید و فالوورهای زیادی دارید یک برند عینک برای اینکه شما در مدت زمان مشخصی از محصولاتش استفاده کنید حاضر می‌شود مبلغی را به شما پرداخت کند.

نتیجه‌گیری

ما پنج روش برای کسب درآمد از اینستاگرام را توضیح دادیم ولی اینکه چه مقدار درآمد داشته باشید و کدام روش را انتخاب کنید بستگی به خودتان دارد. هر چه بیشتر تلاش کنید و فعالیت پررنگ‌تری داشته باشید خب درآمد بیشتری هم دارید.

اگر نمی‌دانید کدام روش را برای کسب درآمد از اینستاگرام انتخاب کنید پیشنهاد من این است اگر تخصص خاصی دارید با آموزش، ارائه دادن خدمتتان به افراد و بلاگری شروع کنید ولی اگر تخصص ندارید بهتر است روی تبلیغات یا فروش محصول فکر کنید! (ناگفته نماند که فروش بعضی از محصولات نیاز به تخصص دارد.)

بعد از این که یکی از پنج روش بالا را انتخاب کردید و در اینستاگرام کسب و کار راه اندازی کردید فراموش نکنید نخست مشتری‌های وفادارتان را راضی نگه‌دارید سپس به جذب مشتری جدید اقدام کنید زیرا جذب مشتری جدید زحمت و هزینه‌ی زیادی دارد.

بعد از این که یکی از پنج روش بالا را انتخاب کردید و در اینستاگرام کسب و کار راه اندازی کردید سعی کنید همیشه در دسترس مشتری باشید. یکی از مواردی که حس خوبی برای مشتری ایجاد می‌کند و باعث جلب اعتماد می‌شود پاسخگویی مناسب و سریع شماست. اگر یک کسب و کار نوپا هستید و دفتر کار ندارید می‌توانید سبا هزینه‌ای بسیار کم (در برخی مواقع رایگان) پاسخگوی مشتریان ارزشمندتان باشید. سرویس‌های چت آنلاین، ثبت تیکت و تلفن اینترنتی در ابتدای راه با توجه به نوع کسب و کارتان می‌توانند مناسب باشند و نیاز شما را رفع کنند.

با توجه به نکات بالا و شرایط خودتان شما کدام روش را برای راه‌اندازی کسب و کار در اینستاگرام انتخاب می‌کنید؟