امروزه بازاریاب‌ها می‌دانند که کمپین‌های بازاریابی غیر متمرکز دیگر مؤثر نیستند بلکه باید از روش‌های بازاریابی بسیار شخصی‌سازی شده استفاده کنند که به لطف پیشرفت‌های اخیر در فناوری، قابل اجرا در مقیاس‌های بزرگ هستند. حتی برندها می‌توانند با استفاده از پیام‌های شخصی‌سازی شده از طریق یک استراتژی به نام بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ (interactive marketing) مشارکت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کنند. می توان بازاریابی تعاملی را در مقابل بازاریابی سنتی دانست اما با جزئیاتی که باید در عمل به آن ها توجه کرد. در بازاریابی تعاملی همانطور که از نامش پیداست همه چیز بر مبنای تعامل بین فروشنده ( کسب و کار ) و مخاطب ( خریدار ) شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در چیست؟ آیا این دو به تفاهم می رسند؟

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی یک تاکتیک بازاریابی است که خود شامل یک پاسخ مستقیم می شود،  که شامل انجام یک واکنش مستقیم به رفتارها، اولویت‌ها، انتظارات، نیازها و فعالیت‌های مخاطب می‌باشد. این استراتژی بازاریابی بیش از یک دهه است که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون که شخصی‌سازی در بازاریابی اولویت بیشتری پیدا کرده، اهمیت بازاریابی تعاملی نیز بیشتر شده است.

معمولا، بازاریاب‌ها از روند یکسان ایجاد یک تبلیغ، انتشار آن و انتظار برای پاسخ از جانب مخاطب هدف، استفاده می‌کنند. با دسترسی گسترده به داده‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف، این رویکرد سنتی با روش‌ بهتر تعامل دو طرفه جایگزین شده است.

بیشتر بخوانید: مبانی دیجیتال مارکتینگ: از کجا شروع کنیم؟ 

مزیت های بازاریابی تعاملی 

شما احتمال از استراتژی‌های بازاریابی مختلفی برای دسترسی به مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنید. چرا باید زمان و منابع خود را به جای یک استراتژی دیگر، به بازاریابی تعاملی اختصاص دهید؟ این استراتژی چه چیزی را برای یک کسب و کار به ارمغان خواهد آورد؟ مشخص شده است که این شکل از بازاریابی، مزیت‌های مجزایی از دیگر استراتژی‌های بازاریابی دارد.

بازاریابی تعاملی

مزیت های بازاریابی تعاملی

یکی از مهم‌ترین مزیت های بازاریابی تعاملی این است که به بهترین شکل ممکن به مشتریان شما نشان می‌دهد که به نیازها و علایق آن‌ها اهمیت می‌دهید، شریک لحظه های مخاطبان خود باشید، آن ها از خود بدانید و در هر شرایطی با آن ها همدلی کنید این یک راز است که برندهای معتبر از آن استفاده می کنند. به علاوه، مخاطبان شما برای صرفه‌جویی در وقت یا به دلیل اینکه حوصله‌ی کافی برای بررسی محتواهای مرتبط با محصولات یا خدمات شما را ندارند، به دنبال محتوای هدفمندتری هستند که بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر آن را بفهمند. شاید آن‌ها نیاز دارند تا در انتخاب محصول مناسبشان به آن‌ها کمک کنید یا اینکه مشکلی دارند که شما می‌تواند در رفع آن مشکل، به کمکشان بشتابید. راه های ارتباطی، لحن مناسب در پاسخگویی، خدمات پس از فروش مناسب و ایجاد اتمسفری صمیمی در پروسه ی خرید همگی جز استراتژی تعاملی است.

برای اینکه بدانید از چه فاکتورهایی در تعامل خود استفاده کنید ( مثلا لحن صمیمی یا اداری ) احتیاج به شناخت پرسونای مخاطب خود دارید. بعد از اینکه کار سخت شناسایی مخاطب هدف خود را انجام دادید، گام بعدی پیدا کردن راهی برای دسترسی مؤثر با او است منظور از دسترسی موثر این است که مخاطب را وادار سازید یک اینفوگرافیک از محصولات شما، بروشور محصولات یا خدمات شما و یا … را بخواند، ببیند و آن را درک کند و با ایجاد سوال یا نیاز به سمت کارشناسان فروش و تعامل با شما کشیده شود. از آن‌جایی که محتوای شخصی‌سازی شده عملکرد بسیار خوبی دارد، شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی تعاملی، ارتباط قوی‌تری با مخاطب خود برقرار کرده و اثر بیشتری روی او بگذارید. فراموش نکنید محتوای مناسب از برترین فاکتورهایی است که می تواند مخاطب را در این بازاریابی به سمت شما هدایت کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی بازاریابی آفلاین + نکات مهم قابل اجرا

انواع بازاریابی تعاملی 

تا اینجا اینتراکتیو مارکتینگ را تعریف کردیم و مزایای آن را به شما گفتیم اما برند شما چگونه می‌تواند این نوع بازاریابی را انجام دهد؟ در زیر، انواع بازاریابی تعاملی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱) مسابقات و هدایای ارزشمند 

مخاطبان عاشق مسابقات و هدایای مرتبط با علایقشان هستند. این روش، یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌هاب بازاریابی تعاملی است. پست های تگ کردنی، کمپین های ” فالو کن تا برنده بشی ” ، ” جواب درست چیه؟ “،  ” بازی کن امتیاز بگیر ps5 ببر! ” و هزاران مثال دیگر که هر روز در فضای مجازی با آن سر و کار داریم.

۲) سوالات

استفاده از سوالات یکی از انواع بازاریابی تعاملی برای سرعت بخشیدن به تعاملات شما با مخاطبانتان می‌باشد و نتیجه‌ی نهایی، شناخت بیشتر مخاطبان از محصولات یا خدمات شما است. این روش به مخاطبان کمک می‌کند تا نیازهای خودشان را بهتر بفهمند. اگر محصولات مراقبت از پوست را عرضه می کنید، از مخاطبانتان سوالاتی در مورد انواع کرم های مراقبتی مطرح کنید، آن ها به چالش بکشید و جواب سوالات آن ها را بدهید.

۳) بازاریابی ایمیلی و  بازاریابی پیامکی

شما می‌توانید به بهانه‌های مختلف مثل سبد خرید نیمه‌کاره، به مخاطبان خود ایمیل دهید. به مشتری بفهمانید که شما قدردان توجه آن‌ها به کسب و کار خود هستید و اطلاعات ارزشمندی در اختیارشان قرار دهید. می توان گفت حل کردن مشکلات مخاطبان در هر مرحله ای قبل از خرید تا پای پرداخت و حتی در هنگام ارسال مرسوله بسیار کارآمد است. 

۴) نظرسنجی

یکی از روش‌هایی که برندها می‌توانند از آن برای بهبود تجربه‌ی مخاطب استفاده کنند، نظرخواهی از آن‌ها در مراحل مختلف فرآیند فروش است. نظرخواهی‌ها داده‌هایی ارزشمند در رابطه با مفید بودن فرایندها و محصولات فراهم می‌آورند. به علاوه، با استفاده از نظر سنجی‌ها به مشتریان نشان می‌دهید که برای نظرات آن‌ها اهمیت قائلید. این کار را با تماس تلفنی انجام دهید تا بازخوردی بسیار عالی مواجه شوید، کافی است یکبار بعد از فروش یک محصول با لحنی صمیمی با خریدار صحبت کنید و نظرات او را تجزیه و تحلیل کنید.

بازاریابی تعاملی

نظرسنجی

۵) محتوای شخصی‌سازی شده 

شما با قرار دادن محتوای درست در زمان مناسب پیش روی مخاطب درست، نتایج بسیار خوبی از کمپین بازاریابی خود خواهید گرفت. یک ویدئوی آموزشی ممکن است برای کسی که در فاز تحقیق در رابطه با یک محصول یا سرویس است مناسب نباشد اما برای کسی که در استفاده از محصول یا خدمات شما مشکل دارد، بی‌نهایت ارزشمند می‌باشد. به عنوان مثال ویدئوهایی با مزمون کارایی دوربین گوشی … می توان مخاطبی که به دنبال یک گوشی با کیفیت دوربین بالاست را ترغیب کند تا خرید خود را از شما انجام دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول بازاریابی تلفنی + تکنیک ها

مراحل بازاریابی تعاملی

اگر می‌خواهید از اینتراکتیو مارکتینگ استفاده کنید، باید آن را کاملا درست انجام دهید. در زیر، مراحل بازاریابی تعاملی را برای شما توضیح داده‌ایم:

۱) بازار خود را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید

تمامی انواع بازاریابی تعاملی برای همه‌ی مخاطبان قابل استفاده نیستند. اگر پرسوناهای دقیقی از مشتریان خود در اختیار دارید، مشخص کنید که آن‌ها به چه محتوایی علاقه نشان می‌دهند و با آن تعامل خواهند داشت. بررسی جنسیت، میزان تحصیلات، سن و … می تواند یک گام مهم در شروع بازاریابی تعاملی شما باشد. 

۲) آغازگرها (محرک ها) را شناسایی کنید

نقطه ی شروع کار خود را بیابید، آن چیزی که باعث می شود مخاطبان رو به سوی شما آورند را پیدا کنید. این آغازگرها (محرک ها) می‌توانند با کلیک کردن روی یک لینک در یک شبکه‌ی اجتماعی برای ورود به وب‌سایت شما، تماشای یک ویدئوی ۲۰ ثانیه‌ای قبل از فیلم سینمایی یا هر چیز دیگری باشند. وقتی که تعدادی آغازگر خلق کردید، می‌توانید از آن‌ها در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید و از آمار و تحلیل های آن بهترین آن ها را برای ادامه کار بگزینید.

بازاریابی تعاملی

آغازگرها (محرک ها) را شناسایی کنید

۳) پاسخ‌های شخصی‌سازی شده ایجاد کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی تعاملی، شخصی‌سازی رویکرد شما است. شما می‌خواهید یک تجربه‌ی منحصر به فرد برای مخاطب خود ایجاد کنید که نشان دهد شما مشکلات و اولویت‌های او را درک می‌کنید. محتوای شما باید برای حل تمامی مشکلات مخاطب مفید باشد و برای او ارزشمند باشد. کلیشه ای جواب ندهید، از واژگان ساخته شده توسط برند خود بهره ببرید، پیام های تبریک خاص و یا تبلیغات پوش نوتیفیکشن را به یاد بیاورید و از آن ها بهره ببرید.

۴) محتوای خود را انگیزشی کنید

مشتری، مخاطب باید انگیزه‌ای برای پاسخ دادن به یک سوال شما، باز کردن یک ایمیل یا خواندن محتوای شما داشته باشد. هدایا و مسابقات، انگیزه‌ی مشخصی دارند. با این حال، شما باید در ازای وقت و توجهی که مشتری به دیگر انواع محتواهای شما اختصاص می‌دهد، چیزی به او عرضه کنید. به عنوان مثال می‌توان از یک دانلود رایگان، یک کد تخفیف برای محصولات یا دسترسی اولیه به محصولات جدید، به عنوان انگیزه استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید: تکنیک های استفاده از بازاریابی عصبی در کسب و کار

۵) از فناوری استفاده کنید

بسیاری از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در مقیاس وسیع فعالیت می‌کنند و بازاریابی تعاملی نیز از این نظر، تفاوتی با بقیه ندارد. اگر می‌خواهید اقدامات بازاریابی خود را شخصی‌سازی کنید، می‌تواند از فناوری استفاده نمایید تا مقیاس کارهای خود را با ابزارهای مشخصی بالا ببرید:

  • می‌توان از ربات‌های چت برای تعامل مکالمه‌ای با مشتریان استفاده کنید.
  • ابزارهای بصری‌سازی داده‌ها ابزارهایی عالی برای تولید اینوگرافی‌های تعاملی به منظور ساده‌یازی نمایش اطلاعات پیچیده هستند.
  • ویدئوهای تعاملی امکان تعامل کاربران را از طریق کامنت‌ها فرآهم می‌آورند.
  • واقعیت مجازی (AR) یک محیط تعاملی برای نمایش محصول و خدمات فرآهم می‌آورد. 

۶) نتایج خود را بررسی کنید

هر زمانی که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ راه می‌اندازید، باید نتایج خود را دنبال و بررسی کنید. باید بررسی کنید که عملکرد آن در مقایسه با دیگر روش‌ها چگونه بوده است؟ کدام یک از انواع بازاریابی تعاملی سبب مکالمات بیشتری با کاربران می‌شود؟ آیا رویکردی که در پیش گرفته‌اید، اولویت‌های کاربران را به شما نشان می‌دهد؟ از این داده‌ها برای بهینه‌سازی کمپین بازاریابی تعاملی خود در ادامه‌ی کار، استفاده کنید.

بازاریابی تعاملی

نتایج خود را بررسی کنید

مزایای بازاریابی تعاملی برای برندها

همه چیز از شناخت مخاطب شروع می شود، شما اگر بتوانید به خوبی مخاطب خود را بشناسید؛ پس محصول و خدماتی برای آن ها فراهم می کنید که آن ها قطعا برای کسب آن ها هزینه می کنند؛ سیر دومینو وار رضایت مشتری تا فروش بیشتر در همین یک جمله نهفته است. به طور خلاصه بازاریابی تعاملی کمترین ریسک ممکن را برای شما خواهد داشت چرا که مخاطب هدف را جذب شما می کند و طبق آمار و تحلیل ها رفتار مخاطب را برایتان شفاف می سازد تا بتوانید محصولات و خدمات خود را ارتقا داده و در راه پیشرفت گام بردارید. شناسایی نیازهای مخاطبان و ارائه بهترین پیشنهادات به آن ها می تواند یک بازاریابی تعاملی موفق باشد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز بازاریابی خدماتی + تکنیک های بازاریابی خدماتی

معایب بازاریابی تعاملی؛ اندک اما قابل تامل

مثل هر استراتژی بازاریابی دیگری، رسیدن به موفقیت در این نوع بازاریابی نیز به بررسی و تحلیل آمار و ارقام نیاز دارد. علاوه بر این برنامه ریزی یکی از رکن های اساسی در بازاریابی تعاملی است. دو مورد از معایب بازاریابی تعاملی را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. مزاحمت برای مخاطب!
  2. تفاوت در مخاطبان ( همه یک رنگ نیستند! )

مورد اول: ضریب راحتی برای یک مخاطب در مواجه به تبلیغات باید به نوعی باشد که بتواند از آن بگذرد، او اگر نتواند خود را از موقعیتی که در آن قرار می گیرد خارج کند قطعا احساس نارضایتی می کند! پس در ایجاد محتوای مناسب برای بازاریابی تعاملی باید فاکتور راحتی ببننده / خواننده را در نظر بگیرید.

مورد دوم: نباید انتظار داشته باشید محتوای تولید شده از سمت شما یا تعاملتان با تمام افراد موفقیت آمیز باشد، روحیات و رفتار هر فرد با دیگری متفاوت است پس عکس العمل های متفاوتی انتظار شما را خواهد کشید.

آیا شما از بازاریابی تعاملی در کسب و کار خود استفاده می کنید؟تجربه ها و نظرهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.