برنامه عصر جدید به عنوان یک برنامه تلویزیونی در شبکه سه سیما علاوه بر یک برنامه سرگرم کننده برای مخاطبان خود، تبعات مثبتی نیز برای کارآفرینی در ایران داشت.

برنامه های مشابه عصر جدید در سراسر جهان از سالیان قبل تا همین امروز با نام مسابقات استعداد یابی در حال برگزاری است. این برنامه ها با تاکید بر انرژی و ویژگی های درونی افراد آنها را به کارآفرینی و شناخت دقیق استعداد­های خود تشویق می کند.

جوایز این مسابقات تنها یک تحریک کننده کوچک برای شرکت افراد و گروه ها در مسابقه و رقابت است، اما چیزی که این برنامه ها و سازندگان آنها، آن را دنبال می کنند موضوعی عمیق تر و مهم تر به نام کارآفرینی است.

بزرگترین درس هایی که برنامه استعداد یابی به کسب و کارها داد، عبارت اند از:

توصیه اول: در معرض دید باشید

کارآفرینی در گذر زمان و رسیدن برنامه های استعدادیابی به مراحل پایانی خود به صورت ویژه تری خود را نشان می دهد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید این موضوع چگونه شکل می گیرد؟ بسیار روشن است، وقتی افراد برای شرکت در یک مسابقه استعدادیابی در یک مسابقه تلویزیونی شرکت می کنند، هزاران نفر شاهد این برنامه ها خواهند بود، همینطور که مراحل بیشتر از برنامه را می بینیم افراد کمتری با استعداد های بارز تری جلوی دوربین و پیش چشم حضار خودنمایی می کنند. در این حین چیزی که رخ می دهد دیده شدن است؛ دیده شدن یک استعداد فردی یا تیمی، دیده شدن یک مهارت، و …

در این شرایط فردی که برای مثال استعداد ورزشی خود را به معرض نمایش گذاشته است، می تواند برای خود در آن رشته ورزشی معلوم کسب و کاری را راه اندازی نماید.

از آنجایی که توانسته خود را در یک برنامه تقریبا زنده بسیار خوب در معرض دید تماشاگران قرار دهد، بنابراین می تواند کارآفرینی خود را به نحو احسن انجام دهد. حضور در مسابقه را حتی می‌توان از کارهای درآمدزا دانست.

توصیه دوم: از خلوتی راه نترس

می‌گویند از راهی بروید که روندگان آن کم هستند، این نصیحت حتی در انجیل هم آمده است. از پیمایش مسیرهای کمتر شناخته شده نترسید چرا که اتفاقاً فرصت‌های بکر تری در انتظارتان است.

در مسابقه عصر جدید هم تفاوت مسیرها و دنیاها جالب توجه بود.

دفترشما

از خلوتی راه نترس

افراد و گروه هایی که توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند، از دنیای بسیار متفاوتی بودند. برنامه های استعدادیابی در طی مراحل مختلف تا آخرین مرحله، قیاس جالبی را بین شرکت کنندگان ایجاد می کند. این قیاس نشان میدهد، که نیازی نیست همه ما در یک راه گام برداریم تا به موفقیت برسیم، بلکه با شناخت صحیح استعدادهایمان می توانیم تا قله موفقیت برویم.

همانطور که می دانید در آخرین مرحله عصر جدید نیز این قیاس آنجایی که یک دختر هنرمند با خاک به صفحه بی جان، جان بخشید، نوجوانی که به خوانندگی پرداخت، گروه دخترانی که با حرکات رزمی به فینال رسیدند، محمد زارع نیز با اجرای حرکات نمایشی و در آخر شعبده بازی که توانست با کارهای اسرارآمیز خود نگاه ها را خیره کند، به خوبی خودش را نشان داد.

توصیه سوم: زنده باد ایده‌ای که دم دستی نیست!

مهمترین عامل پیروزی و موفقیت استعدادهایی که در برنامه عصر جدید حضور پیدا کرده اند، ایده های ناب آنها برای اجرا بود

. ایده اولیه هر کار مهمترین بخش یک کار موفق محسوب می شود. اگر یک فرد در شکل دهی به ایده اولیه تمام تلاش خود را کند، نتیجه کارش می تواند بسیار مطلوب تر شود. اما اگر ایده خوبی برای شروع یک کار وجود نداشته باشد، هرچقدر هم برای یک اجرای خوب تلاش شود، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد

. آن دسته از شرکت کنندگان برنامه عصر جدید که با هدف کارآفرینی وارد این برنامه شدند، در ابتدا با ایده ناب و قوی پا به میدان گذاشتند. آنها تمام تلاش خود را کردند، تا بتوانند با درآمیختن، استعداد، مهارت و ایده ای ناب کاری را رقم زنند، که برایشان از لحاظ کاری بسیار کارگشا باشد.

توصیه چهارم: منتظر فرش قرمز نباش

علاوه بر این در برنامه عصر جدید در کنار شرکت کنندگان، افرادی را با استعدادهای خاصشان که در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده بود، به مردم معرفی شدند. این نیز یک حرکت بسیار خوب از جانب عصر جدید برای کمک به کارآفرینی این افراد محسوب گشته است.

با تمام این مطالبی که بیان شد، فکر می کنم، هم اکنون فضلیت این برنامه مشهور تلویزیونی برایتان در حال آشکار شدن باشد.

حال متوجه این مطلب شدید که چرا در هر مرحله از هر فرد یا هر گروه کارهایی بسیار بهتر خواسته شده است، هدف از این کار نوعی تبلیغ پوشیده برای کارآفرینی است.

هدف این برنامه و برنامه های مشابه این است که به افراد نشان داده شود، برای شروع کسب و کار منتظر سرمایه و یا حرکتی از جانب دیگران نباشید؛ کافی است به استعداد و مهارت های درونی خود کمی ایده پردازی را اضافه کنید، تا بتوانید به یک کارآفرین نمونه تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید: ایده های راه اندازی کسب و کار و درآمدزایی بر اساس شخصیت

شرکت کنندگان برنامه عصر جدید چه خصوصیاتی داشتند؟

ویژگی های مهمی در شرکت کنندگان عصر جدید وجود داشت. این ویژگی های برجسته توانست مخاطب را جذب کند. در پایین به برخی از این ویژگی ها می پردازیم.

دفترشما

شرکت کنندگان برنامه عصر جدید

  • انسان دوستی

اگر از من بپرسید می گویم فاطمه عبادی که در فینال برنامه عصر جدید به مقام اول رسید، دارای ویژگی انسان دوستی بود. این ویژگی بارز در این بانوی هنرمند، باعث می شد تا او با عشق بر خاکی بی جان، زندگی ببخشد. این دختر هنرمند با هوشمندی و انسان دوستی خود به موضوعاتی در نقاشی خود پرداخت که بتواند نگاه هایی به سمت خود بکشاند.

  • سخت کوشی گروهی

در مقابل این کار فردی، کسانی نیز مانند تیم دختران نینجا با ویژگی سخت کوشی خود توانستند مخاطب زیادی را جذب حرکات ورزشی خاص خود کنند.

این کار تیمی در نوع خود کم نظیر بود و همانطور که همه می دانیم این دختران را به جمع ۵ نفر برتر اول گروه رساند.

  • شروع موفقیت از خود

اما اگر کمی مقیاس را بزرگتر کنیم باید بگوییم که علاوه بر ۵ نفر اول افراد زیادی به این برنامه محبوب آمده بودند که توانستند با ویژگی های منحصر به فرد خود تا مراحل زیادی در عصر جدید و مهمتر از آن در ذهن مردم و مخاطب باقی بمانند. به طور کلی همین ویژگی های ممتاز در افراد به کارآفرینی آنها کمک بسیار درخشانی خواهد نمود.

بزرگترین درسی که می توان از برنامه عصر جدید گرفت این مطلب است، که برای موفقیت باید از خودتان و استعداد هایتان شروع کنید.