برند سازی شخصی یک روند مستمر و هدف‌دار است که تا تصویری که از خودمان می‌خواهیم در ذهن مخاطب جا بیفتد. این تصویر قرار است ویژگی‌ها و مزیت‌های ما را  ترسیم کند و به دیگران بگوید که چه چارچوب‌ها و اصولی بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های ما حاکم است و در نهایت دیگران بر اساس این تصویر، قضاوت می‌کنند که رابطه با ما چه ارزشی برای آنها ایجاد می‌کند.

برند شخصی شما صرفا برای مطرح کردن نام‌تان نیست، بلکه ابزاری است برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی‌های شما. پس لازمه پرسونال برندینگ داشتن توانایی و ظرفیت‌های جالب توجه است؛ دخیل کردن احساسات کاربران و مشتریان در یک کسبوکار نتیجه مؤثری در دستاوردهای آن دارد. به همین خاطر توصیه میشود تا از لحاظ احساسی یک رابطه مستحکم با مخاطبین برقرار کنید تا آنها به شما حس خوبی داشته باشند. در این مقاله، به بعضی از تاکتیکهای برند سازی شخصی می‌پردازیم که تاریخ انقضا ندارند. اگر این تاکتیکها را درست به کار ببندید، رقیبتان نمی‌تواند آنها را کپی کند. حالا ببینیم چگونه برندسازی کنید تا به چشم بیاید.

 قاپ مخاطبانتان را با حقیقت بدزدید

حقیقت همیشه می‌درخشد. حتی بدون فناوریهای امروزی، آدمها همیشه راهی برای پیدا کردن راست و دروغ داشتند. و حالا که همه در رسانه‌های مجازی حضور فعالی دارند، پشت کردن به حقیقت کار دشواری است.

بعضی از کسب و کارها وسوسه می‌شوند و برای رسیدن به سود سریع و آنی حاضر می‌شوند به حقیقت پشت کنند و به مشتریان خود دروغ بگویند. اما در درازمدت واقعاً ارزشش را ندارد. این قبیل روشهای غیراخلاقی برای کسب و کارهایی که می‌خواهند نامشان بر سر زبانها بیفتد و به نیکی از آنها یاد شود جواب نمی‌دهد.

حتی امکان مرجوع کردن محصول را برای مشتریانتان فراهم کنید و سر قولتان بمانید. همواره محتوای ثابت و مشخصی عرضه کنید و به برندتان وفادار بمانید.

دفترشما

خدمات مربیگری (coaching) به کارآفرینان

برای مثال، اگر خدمات مربیگری (coaching) به کارآفرینان عرضه می‌کنید، از برندهای بی ربط حمایت مالی نکنید. به محض اینکه از مراقبت و توجه به برندتان دست بکشید، مخاطبتان متوجه خواهد شد. آن گاه در مورد شرافت شما تردید خواهند کرد و اعتمادشان را به برندتان از دست خواهند داد.

اما اگر اعتماد مشتریتان را به دست آورید، رفته رفته میان جمع رقیبانتان برجسته می‌شوید. مشتریان نیز که می‌دانند شما درستکار هستید، هنگام خرید از شما احساس امنیت می‌کنند.
بیشتر بخوانید: گوگل چطور به برندسازی شما کمک می‌کند؟

 برای برندینگ شخصی، داستانی را به اشتراک بگذارید که هیچ کس نتواند آن را کپی کند

برای برندسازی شخصی باید داستان منحصر به خود را داشته باشید. چند دهه پیش، یک برند بدون تک بودن هم می‌توانست از شکست جان به در ببرد. چون آن زمان راه اندازی کسب و کار برای همه ممکن نبود. یا باید پول و پله کافی می‌داشتید و یا از اعتبار زیادی برخوردار می‌بودید.

امروزه، فناوری بسیاری از این موانع را از میان برداشته است. برای مثال، این روزها حتی یک دانشجو هم می‌تواند در یک هفته یک پادکست راه بیندازد. می‌تواند در چند ساعت وبسایتی ایجاد کند و چند اپیزود پادکست ضبط کند. اگر در کارش سمج باشد، می‌تواند پس از مدتی دنبال کنندگان زیادی به دست آورد و از طریق حامیان مالی به درآمد برسد.

برندینگ

داستانی را به اشتراک بگذارید

درست است که این خبر خوبی برای کارآفرینان باانگیزه است، اما به این هم توجه کنید که هیچ زمانی تا این اندازه رقابت وجود نداشته است. چیزی نگذشته بقیه کسب و کارها شروع به کپی برداری از ایده شما می‌کنند. اما آنچه هیچ کسب و کاری نمی‌تواند از شما بدزدد داستانتان است.

به همین دلیل است که باید داستان خود را با مخاطبتان در میان بگذارید.

برای مثال اگر بلاگی در زمینه کسب درآمد دارید، با خوانندگانتان در میان بگذارید که چگونه دشواریهای مالی را پشت سر گذاشتید. اگر یک کسب و کار نویسندگی فریلنسری دارید، برایشان بگویید که چگونه از پس فلج قلم برآمدید. هر چه مخاطبانتان بیشتر با شما همذات پنداری کنند، بهتر است.

بدون داستان، کسب و کار شما نخواهد توانست از رقیبان متمایز شود و با کپی کردن داستان موفقیت آمیز دیگر کسب و کارها، تنها به موفقیتی کوتاه مدت دست خواهید یافت.

بیشتر بخوانید: داستان موفقیت کارآفرینان تاثیر گذار

 برای پرسونال برند، از اختراع دوباره هر چیزی دست بردارید

حتماً شنیده‌اید که راز متمایز بودن در اصالت داشتن است. این گفته تا حدودی درست است، اما نه درمورد چیزی که همین الان هم عملکرد خوبی دارد.

مثلاً وقتی رقیبتان یک پادکست کارآفرینی دارد که در حوزه کاری شما موفقیت آمیز است، شما هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید. اگر پادکست جواب می‌دهد، دیگر به دنبال جایگزینهای بهتر از پادکست نباشید.

چرا؟

چون اتلاف وقت است و به رشد استارتاپی شما کمک نمی‌کند. در عوض، آن چه را که همین الان تأثیرگذار است کپی و آن را از آن خود کنید. مثلاً در مورد پادکست ببینید در چه حوزه‌هایی می‌توانید آن را بهبود ببخشید و آن را با برند خود سازگار کنید. اما حواستان باشد که چیزی که عوض دارد، گله ندارد. یعنی رقیبتان هم می‌تواند درست همین کار را با ایده‌های شما بکند.

این است که وفادار بودن به برندتان و صداقت داشتن با مخاطبانتان این قدر اهمیت دارد. در این صورت، رقیبتان نخواهد توانست ویژگیهای منحصربفرد شما را کپی کند.

 به خاطر تک بودنتان به چشم بیایید

دست از تلاش برای کمک کردن به کل دنیا بردارید و به جایش تمرکز خود را بر روی کمک به گروه خاصی بکنید.

برندسازی شخصی

به خاطر تک بودنتان به چشم بیایید

می‌دانم دلتان می‌خواهد به همه کمک کنید چون می‌خواهید به کسب و کار خود رونق بدهید. اما واقعیت این است که  اگر قرار باشد به ساز همه برقصید، به ساز هیچ کس نخواهید رقصید.

مثلاً یک آژانس بازاریابی را در نظر بگیرید که به کسب و کارها برای معرفی محصولاتشان کمک می‌کند. این آژانس هیچ فرد خاصی را مخاطب قرار نمی‌دهد و علاقه ای به برندسازی شخصی ندارد بلکه هر از گاهی در طول سال به فروشی می‌رسد.

اما اگر آژانس بازاریابی مشابهی تمرکز خود را بر گروه هدف بنگاههای املاک قرار دهد چه؟ فرض کنید یک بنگاه املاک به دنبال یک آژانس بازاریابی اینترنتی می‌گردد تا کسب و کارش را معرفی کند. فکر می‌کنید سراغ چه آژانس بازاریابی خواهد رفت؟ به همین دلیل است که پیدا کردن گوشه‌ای از بازار یا نیچ مارکتینگ برای متمایز شدن از دیگر رقیبان ضروری است.

ببینید به کار کردن با کدام دسته از مشتریان علاقه بیشتری دارید و کدام دسته از مشتریان درآمد بیشتری برایتان به همراه خواهد آورد. به محض اینکه داده‌های کافی گردآوری کردید، تمرکز خود را بر خدمت رسانی به مشتری ایده‌آل خود بکنید.

انتظار نتایج آنی نداشته باشید، زیرا این تغییر رویه ساده نخواهد بود. اگر در حال حاضر مخاطبان تک و توک و پراکنده دارید، آرام آرام مسیر خود را به سمت مخاطبان خاص تغییر دهید. انتخاب گوشه‌ای از بازار برای دست و پا کردن مشتریان و طرفداران دوآتشه اقدامی ضروری است.

 برندی باشید که هر کس بتواند به آن اتکا کند

اینکه برندی باشید که مشتریانتان بتوانند به آن اتکا کنند کم چیزی نیست. چند بار پیش آمده محصولی بخرید که فروشنده از پس وعده وعیدهایش برنیامده باشد و به خدماتی متوسط بسنده کرده باشد؟

فرارفتن از انتظارات مشتریان روشی مطمئن برای متمایز کردن برندتان است.

کاربرد شماره تلفن مجازیبرای حفظ مشتری او را غافلگیر کنید!

مطالعات روانشناسی شخصیت نشان می‌دهد که وقتی چیز رایگانی به دیگران می‌دهید، آنها درصدد جبران برمی‌آیند. مشاوره رایگان، کتاب الکترونیک رایگان یا محتوای با کیفیت رایگان به مشتریان خود عرضه کنید. در نهایت، آنها نیز از جان و دل لطف شما را جبران خواهند کرد.

ببینید رقیبانتان چه کار می‌کنند و از پیشنهادهای ویژه آنها پیشی بگیرید. مثلاً اگر رقیبتان مشاوره رایگان ۱۵ دقیقه‌ای به مشتریان خود می‌دهد، شما آن را ۳۰ دقیقه کنید. وقتی تمرکز خود را بر کمک به دیگران قرار می‌دهید، مشتریان حواسشان هست و متوجه می‌شوند.

مأموریت خود را این بگذارید که دغدغه‌تان نخست، خدمت رسانی به مشتریانتان باشد و بعد سود مالی. درست است، کسب و کار فقط فروش نیست و کمک به مشتریان برای رسیدن به خواسته‌هایشان نیز بخش مهمی از آن است.

 یک ارتباط خاص با مخاطبین خود برقرار کنید

یکی از نکات مهم برندینگ شخصی تعریف یک راه ارتباطی ویژه با دنبال کنندگان شما است. ارتباط با مخاطبین باید مدیریت شده و صحیح باشد، باید بتوانید یک ارتباط حرفه‌ای با دنبال کنندگان خود برقرار کنید تا بتوانند سوالات خود را از شما بپرسند و با شما آشنا شوند. برای برقراری یک ارتباط حرفه‌ای باید تصویری قوی از شما در ذهن مخاطب بر جای بماند. یک پیشنهاد برای ایجاد این تصویر استفاده از خدمات دفتر کار مجازی است.

شما با کمک دفتر کار مجازی می‌توانید بدون نیاز به استقرار در یک دفتر کار یا مکان فیزیکی مشخص، شماره ثابت تهران برای خود داشته باشید، این شماره تلفن می‌تواند یک شماره رند و یا شماره منحصر به فرد 6 رقمی باشد که روی کارت ویزیت خود درج می‌کنید و یا در فوتر سایت و یا بایو اینستاگرام خود قرار می‌دهید. اما این تنها یک شماره تلفن معمولی نیست بلکه امکاناتی مثل تلفن گویا و یا منشی مجازی را روی این خط می‌توان قرار داد.

شما با تلفن گویا می‌توانید در ابتدا یک پیغام خوشامدگویی تعریف کنید و داخلی‌های متعددی ایجاد کنید تا تماس مخاطب به همکاران شما وصل شود و یا به صندوق صوتی انتقال پیدا کند. از مزایای استفاده از تلفن گویا این است که هیچ تماسی از دست نمی‌رود و شما امکان پاسخگویی همزمان به تماس‌های تلفنی را دارید.

سرویس دیگر دفتر کار مجازی که به ایجاد تصویری قوی از برند شما کمک می‌کند، سرویس منشی مجازی است. شما با کمک سرویس منشی مجازی برای خود یک منشی دورکار دارید و یک منشی مجرب و کارآزموده طبق دستورالعمل شما پاسخگوی مخاطبان است و گزارش تماس‌ها را برای شما ارسال می‌کند. این راهکار ارتباطی می‌تواند یک حس خوب از شما در بین مخاطبانتان به وجود بیاورد، در واقع شما یک راه ارتباطی ویژه با مخاطبان خود ایجاد کرده اید.

سخن پایانی

تصور کنید مشتریان کمتری با درآمد بیشتری دارید.

با این ذهنیت و با وجود رقابت سرسختانه طرفدارانی خواهید داشت که در پی خرید محصولات یا خدمات شما هستند. ممکن است این هدف در این لحظه دست نیافتنی به نظر آید، اما این گونه نیست. وقتی برندهای دیگر توانسته‌اند در بازارهای شلوغ خود را برجسته کنند، پس شما هم می‌توانید.

حقیقت این است که متمایز شدن از رقیبان ساده نیست. هیچ فرمول سری هم وجود ندارد که بقیه برندها از آن باخبر باشند و شما بی‌خبر. فوت کوزه گری این است که کاری را بکنید که بیشتر برندها زحمت انجامش را به خود نمی‌دهند.

خیلی از برندها به اشتباه حاضر نمی‌شوند مشتریان خود را به گروه خاصی محدود کنند چون در کوتاه مدت به معنای سود کمتر است. اما همین سود کمتر کوتاه مدت بهایی است که برای موفقیت در درازمدت می‌پردازید. چون انتخاب گوشه‌ای از بازار برای ایجاد برندی که مشتریان دوستش داشته باشند ضروری است.

خیلی از کسب و کارها هستند که هزینه‌های زیادی می‌کنند تا نوآوری کنند، اما از راهکارهای موجود موثر غافل هستند. ولی شما نه!

حالا هر آنچه برای متمایز شدن با رقیبان برای برندسازی شخصی نیاز است را در اختیار دارید. به قول معروف آهسته آهسته شروع کنید و در تک تک اصولی که در این مقاله مطرح شد خبره شوید.

منبع: lifehack