مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نرخ مناسب باز شدن ایمیل‌ها (Open Rate) بین 12 تا 25 درصد است. با مزایای زیادی که ایمیل مارکتینگ دارد، کسب و کارها به دنبال راه‌های برای بهتر کردن نرخ باز شدن ایمیل‌ها هستند.

اگر قصد بهینه‌سازی ایمیل‌های کسب و کارتان را دارید، در ابتدا اطمینان حاصل کنید که زمان ارسال ایمیل‌ها در زمان مناسبی است. حتی یک کمپین بازاریابی حرفه‌ای با زمان نامناسب ارسال ایمیل بازدهی کمتری خواهد داشت. به چه دلیل زمان ارسال انقدر اهمیت دارد؟ چون زمان ارسال ایمیل ارتباط مستقیمی با توجه مخاطب نسبت به آن دارد.

با یک زمان مناسب، ایمیل‌هایتان موقعی که مخاطبان در حال چک ایمیل‌هایشان هستند به دستشان می‌رسد. این موضوع به طور موثری بر روی بهبود نرخ کلیک ایمیل‌ها تاثیر دارد. علاوه بر این، از آن جایی که دریافت کنندگان توجه بیشتری می‌کنند پس جذب مشتری هم راحت‌تر خواهد بود.

تعیین بهترین زمان ارسال ایمیل می‌تواند تجربه‌ای ناامید کننده به همراه داشته باشد. روش‌ها و معیارهای بازاریابی ایمیلی در هر کسب و کار متفاوت است، اما ما آمارهایی از تحقیق بازاری که اخیرا انجام شده را پیدا کرده‌ایم که به تعیین بهترین زمان برای ارسال ایمیل‌های کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

بهترین روز ارسال ایمیل چه روزی است؟

بر اساس این مطالعه یکشنبه‌ها نرخ باز شدن ایمیل‌ها به 18 درصد می‌رسد بنابر این بهترین روز برای ارسال ایمیل‌های بازاریابی است. بعد از یکشنبه بهترین روز سه‌شنبه است. تحقیقات نشان می‌دهد که یکشنبه بالاترین نرخ باز شدن ایمیل‌ها را دارد. همان طور که تصور می‌کنید، ارسال ایمیل در این روز بر روی نرخ تبدیل هم تاثیر مثبتی دارد.

در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد یکشنبه بهترین نرخ کلیک را دارد، ولی چهارشنبه نرخ کلیلی معادل 20.58% را دارا است.

خودداری از ارسال ایمیل در طول آخر هفته اهمیت زیادی دارد، چون شواهد نشان می‌دهد که پنجشنبه و جمعه کمترین نرخ باز شدن را در میان روزهای هفته دارند. به این دلیل که اکثر افراد از آخر هفته برای انجام کارهای شخصی استفاده می‌کنند. اگرچه، به بازاری که در آن فعالیت دارید نیز بستگی دارد، برخی از کسب و کارها با ارسال ایمیل در طول آخر هفته موفق‌تر خواهند بود، بنابر این حوزه‌ی کاری خودتان را نیز در نظر بگیرید.

 

بهترین ساعت ارسال ایمیل چه زمانی است؟

زمانی که بحث بهترین زمان ارسال ایمیل به میان می‌آید، بسیاری از مطالعات نتایج مختلفی را نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن مخاطب هدف و برنامه‌ی روتین روزانه‌ی آن‌ها برنامه ریزی بهتری خواهید کرد.

بهترین ساعت‌های ارسال ایمیل:

  • 6 صبح: برخی افراد روزشان را با چک کردن ایمیل‌ها شروع می‌کنند. پس در نتیجه، این ساعت نرخ باز شدن خوبی برای ایمیل‌ها دارد.
  • 10 تا 11 صبح: در حالی که 11 صبح زمان محبوب‌تری برای ارسال ایمیل است اما تحقیقات نشان می‌دهد که ارسال ایمیل در 10 صبح نرخ باز شدن و نرخ کلیک بهتری دارد.
  • 2 ظهر: در این ساعت روزکاری برای کارمندان کند پیش می‌رود پس افراد از این زمان برای چک کردن ایمیل‌هایشان استفاده می‌کنند.
  • 8 تا 12 شب: بسیاری از افراد ایمیل‌هایشان را قبل از رفتن به تخت خواب چک می‌کنند. پس این زمان فرصت خوبی برای بهبود نرخ باز شدن و نرخ کلیک ایمیل‌های شما است.

 

چگونه بهترین زمان ارسال ایمیل را مشخص کنیم؟

تعیین بهترین موقع ارسال ایمیل

رقبا را آنالیز کنید

شما می‌توانید استراتژی بازاریابی خودتان را با مطالعه‌ی رقبا بهبود دهید. برای انجام این کار کافی است در خبرنامه‌های ایمیلی آن‌ها عضو شوید و به برنامه‌ی زمانی ارسال ایمیل‌ها دقت کنید. این روش باعث می‌شود که با استراتژی رقبای خود همراه شوید. علاوه بر این، می‌توانید برای الگو گرفتن در هنگام توسعه‌ی برنامه‌ی خودتان از برنامه‌ی زمانی آن‌ها استفاده کنید.

 

توازن در ارسال ایمیل

فرکانس ایمیل می‌تواند موجب موفقیت یا شکست کمپین شما شود. اگر به صورت مداوم ایمیل‌های فروش ارسال کنید ممکن است در ایمیل‌های اسپم‌ها قرار بگیرید. بالعکس، اگر ایمیل‌های کمی ارسال کنید نرخ تبدیل کمتری خواهید داشت و همچنین ممکن است مخاطبان کسب و کار شما را فراموش کنند.

فرکانس ایمیل به تعداد دفعات ارسال ایمیل در بازه‌های زمانی مختلف مثل روز، هفته، ماه و سال می‌گویند.

در زمان برنامه ریزی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، باید تست A/B بر روی زمان‌ ارسال آن‌ها انجام دهید که بتوانید بهترین زمان را پیدا کنید. با مقایسه‌ی این شاخص‌هادر زمان‌های ارسال مختلف، می‌توانید بهترین زمان ارسال ایمیل مختص کسب و کارتان را مشخص کنید.

 

بازارتان را بشناسید

قبل از برنامه ریزی زمان ارسال ایمیل‌ها نیاز است که مخاطبان خود را درک کنید. با مطالعه‌ بر روی اینکه چگونه الگوهای رفتاری مخاطبان بر روی کسب و کارتان تاثیر دارد می‌توانید برنامه‌ی زمانی اثرگذارتری ایجاد کنید.

برای درک بهتر مخاطبان، از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) جهت جمع آوری داده‌های مرتبط استفاده کنید. برفرض مثال، از این داده‌ها و اطلاعات می‌توانید برای گروه بندی لیست مشترکین بر اساس موقعیت جغرافیایی و اطلاعات جمعیت شناختی استفاده کنید.

 

برخی از مقاله‌های مرتبط با بازاریابی:

بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی تلفنی؟ کدام مناسب من است؟

بازاریابی مناسبتی چیست و چه تاثیری بر روی افزایش فروش دارد؟

9 روش کاربردی برای تبلیغ محصول شما