هر فردی که قصد دارد یک آتلیه عکاسی راه‌ اندازی کند و کار عکاسی را شروع کند برای رسیدن به موفقیت باید طبق برنامه ‌ای منظم و دقیق جلو برود تا بتواند به هدفی که در ذهن خود دارد برسد. با استفاده از بخش‌ های مختلفی که بوم کسب و کار عکاسی دارد شما می ‌توانید در مدت زمان کمی تمامی بخش‌ های مختلف جزئیات کار خود را مورد بررسی قرار دهید.

پیشنهاد می ‌کنیم که قبل از طراحی و نوشتن بوم کسب و کار عکاسی حتماً با افرادی که به عنوان مشاور در این حوزه فعالیت دارند مشورت‌های لازم را انجام دهید تا شما را به درست ‌ترین شکل ممکن راهنمایی کنند. ویژگی بسیار بزرگی که بوم کسب و کار دارد این است که شما می ‌توانید در طی فعالیت کاری خود هر چند وقت یکبار بخش ‌های مختلف بوم را آپدیت و به روز رسانی کنید و تغییر دهید. بوم مدل کسب کار یک هدف و پلن مشترک است که جهت برقراری ارتباط افراد با یکدیگر و نوشتن تفکرات مختلف و به نتیجه رسیدن و جمع‌بندی نظرهای متفاوت است

ما قصد داریم تا با توضیح قدم به قدم بوم کسب و کار عکاسی به شما کمک کنیم تا بتوانید یک بوم اصولی، مناسب و استاندارد را طراحی کنید و بنویسید. بوم کسب و کار ۹ بخش دارد که قصد داریم در اینجا این بخش‌ها را با توضیحات کاملی مورد بررسی قرار دهیم.

نقش مشتریان در بوم کسب و کار عکاسی

مشتریان حوزه کسب و کار عکاسی از قشر های مختلف جامعه هستند که سن و سال‌ های مختلفی دارند و بنا به شرایط و موقعیت ‌هایی که دارند برای مناسبت ‌های مختلفی نیاز به عکاسی دارند. به همین دلیل می ‌توانیم با قاطعیت بگوییم که دست و بال شما در این شغل بسیار باز است. بیشترین و مهم‌ ترین مشتریان را در حوزه عکاسی عروس و دامادها، کودکان، افرادی که عکس پرسنلی نیاز دارند، افرادی که مدل تبلیغاتی هستند و … تشکیل می‌دهند.

عکاسینحوه ارتباط با مشتری در بوم کسب و کار عکاسی

موضوعی که می ‌تواند نه تنها در زمینه عکاسی بلکه در تمامی شغل ‌ها اهمیت داشته باشد چگونگی برقراری ارتباط با مشتریان است. در آغاز کار در حوزه عکاسی بهتر است با انتخاب مشتریان از بین دوستان و آشنایان و اعضای خانواده خود با صرف هزینه بسیار کمی نمونه کارهای با کیفیتی را در اختیار مشتری قرار دهید تا علاوه بر جلب اعتماد بتوانید مشاوره هایی که نیاز دارند را به عنوان یک فرد متخصص در اختیارشان قرار دهید. حالت چهره، نحوه صحبت کردن، تسلط بر روی کار، دانش کافی، تجربه و……. نقش بسیار زیادی در ارتباط با مشتری دارد.

کانال توزیع چیست؟

ارائه و انتخاب کانال‌ های توزیع درست و مناسب می‌ تواند به شما کمک کند تا در بین سایر رقیب ‌هایی که دارید اعتبار و شهرت خوبی را به دست بیاورید. بهتر است قبل از شروع کار کانال ‌های مختلفی را که در نظر دارید از لحاظ میزان سود و ضرر مورد بررسی قرار دهید. در کشور ما و در شغل عکاسی ۲ راه وجود دارد که بخش بزرگی از آن به شخص عکاس بر می‌ گردد. عکاس می‌تواند به محل عکاسی برود و کار خود را انجام دهد. مانند فضای باز و طبیعت، تالار، هتل، منزل و … و هم می‌ تواند در محل کار خود با چیدمان و دکور کردن آتلیه در آنجا فعالیت خود را انجام دهد.

کسب و کار عکاسی

خدمات “دفتر شما ” به هیچ قشر و کسب و کار خاصی محدود نمی‌شود. آنچه در تمام کسب و کارها مشترک است نیاز آنها به خط تلفن ثابت و خدمات ارتباطی برای رسمیت بیشتر کار و ارتباط بهتر با مشتریان است.

اهمیت ارزش پیشنهادی در بوم کسب و کار عکاسی

دلیل اینکه مشتری چرا باید شما را به عنوان یک عکاس برای کار خود انتخاب کند بسیار مهم است؟ مسلماً عکاسیها و آتلیه ‌های زیادی مشغول به فعالیت هستند اما شما باید یک ارزش یا بهتر است بگوییم یک دلیل برای مشتری داشته باشید که شما را انتخاب کند. ارائه کار با کیفیت، ارائه تخفیف‌ های مناسبتی، همراه بودن با مشتری در نظرات و پیشنهاداتی که دارد، رایگان کردن چاپ یک تا دو عکس در بین چندین عکس و…… می‌ تواند این اطمینان و انتخاب را به مشتری بدهد که شما را انتخاب کند.

تمرکز بر فعالیت‌ های اصلی

اگر شما بر روی کاری که انجام می ‌دهید دقت، تمرکز و توجه داشته باشید قطعاً کار باکیفیت و تمیزی را ارائه خواهید داد. برخی از عکاسی ‌ها به شکل هم ‌زمان در چند زمینه مختلف فعالیت می‌ کنند که این کار اشتباه محض است و می ‌تواند ضررهای بسیار زیادی را با خود همراه داشته باشد. به طور مثال هستند عکاسی‌ هایی که به دلیل نزدیک بودن به برخی از ادارات و شرکت ‌های دولتی و خصوصی کار پرینت و کپی انجام می ‌دهند، این موضوع نه‌ تنها خوشایند نیست بلکه لطمه ‌های زیادی به کار شما خواهد زد.

منابع اصلی شامل چه مواردی می‌شود؟

منابع اصلی که برای کار عکاسی لازم است شامل دوربین ‌های عکاسی، تجهیزات مربوط به دوربین (پایه دوربین، لنز، پروژکتور و…….)، نیروی انسانی، دستگاه چاپ عکس و………. امکان دارد در ابتدای کار فراهم ‌کردن تمامی این وسایل برای هر کسی امکان پذیر نباشد اما با گذشت زمان و بالا رفتن درآمد خود به خود این وسایل هم تأمین و خریداری می ‌شود.

بوم کسب و کار

هر فروشگاه اینترنتی یک سری ویژگی ‌های خوب و بد دارد، اما اینکه یک فروشگاه اینترنتی موفق باید چه مواردی را رعایت کند و در نظر بگیرد موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت در مقاله “بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی” به معرفی بوم کسب و کار های اینترنتی پرداختیم که حتما مطالعه کنید

در بوم کسب و کار عکاسی شرکای کلیدی شامل چه افرادی می‌شود؟

معمولاً در زمان شروع کار عکاسی شرکای کاری وجود ندارند اما با گذشت زمان و با مشهور شدن شما شرکت‌ها، ارگان‌ها و افرادی که پروژه‌های خود را به شما می‌سپارند شرکای کاری به حساب می‌آیند و می‌توانید با آن‌ها قرار داد کاری مدت دار ببندید.

جریان درآمدی به چه صورت است؟

در کسب و کارهای مختلف جریان درآمدی با یکدیگر متفاوت است، اما در حوزه عکاسی جریان درآمدی کاملاً مشخص است. با چاپ عکس‌ ها و فروش فایل محتوای تصویری به مشتری درآمد شما تأمین می‌شود علاوه براین بعضی از آتلیه ‌ها هستند که کار فیلم‌ برداری مجالس مختلفی را مانند مراسم عروسی و جشن تولد انجام می‌دهند این موضوع هم می‌تواند یک جریان درآمدی برای شما باشد.

بررسی بخش ساختار هزینه در کار عکاسی

هزینه ‌های مربوط به کسب و کار در زمینه عکاسی و آتلیه بستگی به میزان وسعت آن و نحوه فعالیت شما دارد، هزینه عکاسانی که به صورت انفرادی و شخصی به صورت فریلنسری فعالیت می‌کند فقط شامل هزینه تعمیرات و نگهداری دوربین، لنز و سایر تجهیزات و وسایل موردنیاز می‌شود، در حالی که شخصی که صاحب آتلیه است باید هزینه‌های مختلفی را که شامل اجاره مکان آتلیه، پرداخت حقوق به منابع انسانی، نگهداری تجهیزات، تعمیرات و… می‌شود را تأمین نماید.