کسب و کار (بیزینس) به مجموعه‌ای از افراد که برای هدف خاصی دور هم جمع می‌شوند که برای رفع نیاز گروهی از افراد محصول و خدمتی را خلق کنند و آن را به فروش بگذارند گفته می‌شود. کسب و کارها از کلیدی‌ترین عوامل تاثیرگذار در اقتصاد دنیا هستند. هر کسی که قصد راه اندازی کسب و کار را دارد یکی از اهداف اصلی او کسب سود است. البته که کسب و کار هدف‌های دیگری هم مثل خلق ارزش دارد.

«به فعالیت‌های منظمی که برای ایجاد‌ ارزش (مثل ارائه‌ی خدمات، تولید کالا یا علم و ) و به دست آوردن ارزش (مثل پول، اعتبار، تاثیر اجتماعی و ) انجام می‌شوند، کسب و کار گفته می‌شود.»

در تعریف کسب و کار که به موضوع کسب‌ ارزش اشاره می‌شود محدودیتی در نوع مزیت به دست آمده وجود ندارد، مگر این‌که روی ارزش مالی یا نقدی تاکید شده باشد؛ در نتیجه اگر شرکتی بدون داشتن درآمد به خدمات عام‌المنفعه مشغول شود یک کسب و کار محسوب می‌شود چون مزایای انسانی (اجتماعی) و احساسی به دست میاورد و ارزشی خلق می‌کند. به این نوع کسب و کارها کسب و کار اجتماعی می‌گویند.

باور عمومی این است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادی است در حالی که درست نیست. همان طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی‌کند تنها هدف کسب و کار هم کسب سود نیست. بنابراین، کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی‌اند و هم اهداف اجتماعی‌اند.

به چه کسب و کارهایی بیزینس موفق گفته می‌شود؟

بسیاری از افراد معتقدند کسب و کارهای موفق بیشترین میزان سود را با کمترین ریسک دارند ولی من با این موضوع مخالف‌ام. اکثر بیزینس‌های موفق کسب و کارهایی هستند که انگیزه سود خود را با احساس مسئولیت اجتماعی جهت تبدیل اجتماع به محل مناسبی برای زندگی و کار تبدیل می‌کنند.

ویژگی‌های زیادی هستند که برترین کسب و کارها را از متوسط‌ها متمایز کرده است. پس چگونه می‌توان تشخیص داد چه عواملی یک کسب و کار را موفق می‌کند؟ آیا دلیلی وجود دارد که برخی کسب و کارها از بقیه‌ی آن‌ها موفق ترند؟ چه عواملی است که به شکوفا شدن شرکت شما کمک می‌کند؟ دلایل زیادی برای موفقیت یا شکست یک کسب و کار وجود دارد ولی بعضی عوامل مهم هستند که تاثیر به سزایی دارند و سعی کنید آن‌ها را در کسب و کارتان به کار بگیرید.

1. رهبری استادانه

مدیر کسب و کار

کسب و کار شما به همان اندازه‌ای موفق است که شما به عنوان رهبر آن موفق عمل کنید. شما به عنوان صاحب بیزینس باید ارزش‌های اصلی، ماموریت‌های شرکت و بهترین روش‌ها را به کارمندان خود القا کنید. منظور از کارمندان شامل همه‌ی مدیران اعم از مدیریتی و نظارتی هم می‌شود پس در این صورت آن‌ها هم می‌توانند کارمندان خود را به سمت موفقیت بیشتر هدایت کنند. همه‌ی صاحبان کسب و کار باید اهمیت مشارکت و پاسخگو بودن را بدانند. باید یاد بگیرند چگونه عملکرد را در ساختار شرکت با سیستم سازی بالا ببرند.

«مدیران موفق‌ با تصمیمات درستی که می‌گیرند در مواقع مختلفی باید درآمد و سود بالایی را برای کسب و کار ایجاد کنند یا اگر شرکت در اوضاع مناسبی نبود آن را از ورشکستی نجات دهند.»

 

2. ارتباط استثنائی با مشتری

خارج از فروش محصول یا سرویس کسب و کار شما چه کاری برای گسترش روابط با مخاطب هدف انجام می‌دهد؟ کسب و کارهای موفق به صورت منظم تلاش می‌کنند با جامعه هدف مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند. البته ارتباط فقط برای فروش محصول نیست، باید سعی کنید به آن‌ها مشاوره دهید و مشکلشان را حل کنید. به عنوان مثال با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شما ارتباطات خود را با مشتری می‌توانید بهتر می‌کنید. پس شما بیشتر از شرکتی که در ماه یک بار با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند با مشتریان ارتباط دارید و راه‌های موثر ارتباط با مشتری را می‌دانید! برای ارتباط با مشتری سرعت‌عمل تاثیر زیادی دارد و با سرویس‌هایی مثل سانترال مجازی که تماس‌ها را مدیریت می‌کند و هر تماسی را به کارمند مربوطه انتقال می‌دهد این موضوع شدنی است.

3. روابط خوب با کارمندان

روابط خوب با کارمندان

به همان اندازه‌ای که ارتباط با مشتریان اهمیت بالایی دارد ایجاد روابط خوب با کارکنان در بیزینس هم دارای اهمیت است. کارمندان شما مسئول کمک به رشد کسب و کارتان هستند و اگر احساس کنند بین آن‌ها و مدیریت فاصله‌ای وجود دارد این موضوع به سرعت بهره وری را کاهش خواهد داد. برای ایجاد فضای کاری مثبت باید در نظر بگیرید کارمندان صرفا نباید همیشه در حال کار باشند بلکه آن‌ها هم انسان‌اند و گاهی اوقات ممکن است خسته شوند یا انگیزه‌ای نداشته باشند. برای ارتقای کیفیت کار نیروها باید ارزش زیادی برای آن‌ها قائل باشید بر فرض مثال بعضی از کسب و کارهای موفق روی کارمندان خود سرمایه گذاری می‌کنند، فضای کاری لذت بخشی را فراهم می‌کنند، مزایایی برای خودشان و خانواده‌هایشان قرار می‌دهند، زمان استراحت مناسبی را تعریف می‌کنند، و فعالیت‌های تفریحی در نظر می‌گیرند که نشان بدهند کارمندها برای آن‌ها ارزشمند هستند و با این کار تشویقشان می‌کنند.

 

4. مدیریت صحیح امور مالی

عامل بزرگی از یک کسب و کار موفق این است که بتواند امور مالی را به خوبی مدیریت کند. شرکتی که بودجه تعیین می‌کند، گزارش گیری می‌کند، هزینه ها را ثبت می‌کند و هر کاری که بتواند انجام می‌دهد که پول بیشتری برای آینده کسب و کار ذخیره شود احتمال موفقیتش بیشتر است. اون روی سکه کسب و کاری که موارد مالی را در برخی مواقع بررسی می‌کند و فقط در هنگام گرفتن مالیات نگران می‌شود به نظر نمی‌رسد کسب و کار موفقی شود. صاحب کسب و کاری که از امور مالی آگاه است باعث موفقیت بیزینس خود می‌شود.

 

5. محصول و سرویس با کیفیت

شما نمی‌توانید محصولی افتضاح بفروشید، با مشتریان خود غیرحرفه‌ای رفتار کنید و انتظار داشته باشید که موفق شوید. زمانی که کیفیت محصول پایین می‌آید یا سرویس خوبی ارائه نمی‌کنید، مشتریان وفادار نمی‌مانند و به دنبال رقبای شما برای چیزی که نیاز دارند می‌روند.

«یک کسب و کار موفق همه منابع و تمرکز خود را برای ارائه‌ی محصول و سرویس با کیفیت به کار می‌گیرد.»

 

6. انعطاف پذیری

عامل دیگری که شما به عنوان صاحب کسب و کار به آن نیاز دارید و ممکن است از آن آگاه نباشید انعطاف پذیری است. در مسیر موفقیتتان، به یقین به چالش‌های زیادی می‌خورید و اشتباهاتی را مرتکب خواهید شد. از اشتباهات خود درس بگیرید و بعد از هر شکستی شروع بهتری را رقم بزنید. هر شرکت موفقی مثل کوکاکولا و مک دونالد به شکست‌های زیادی در طول مسیر برخوردند و بهترین آن‌ها کسانی هستند که توانستند دوام بیاورد و سرویس دهی به مشتریان خود را از سر بگیرند.

 

نتیجه گیری

کسب و کار موفق کسب و کاری است که برنامه‌ای مشخص داشته باشد، باورهای خود را فراموش نکند، ارتباط خوبی با مشتری برقرار کند، کارمندانی حرفه‌ای داشته باشد، محصول و سرویس با کیفیتی به مشتری ارائه ‌دهد، انعطاف پذیر باشد و با قدرت بازاریابی کند.

 

با الهام از Business Opportunities