با آمدن تلفن اینترنتی و تلفن ویپ حالا دیگر خط تلفن ثابت در آستانه انقراض قرار دارند. در حالیکه در سال 2004، نود درصد خانواده های آمریکایی خط تلفن ثابت داشتند، در سال 2020، تلفن ثابت  تنها در منزل 40 در صد آن‌ها باقی ماند. وقتی تلفن همراه هست چرا از تلفن ثابت استفاده کنیم؟

در محیط کار هم همین اتفاق برای خطوط ثابت افتاده است و شرکت ها استفاده از خدمات ویپ را به استفاده از آن ها ترجیح داده اند. با اینکه خطوط ثابت قبلا نقش خود را در کسب و کارها به خوبی ایفا کرده اند، اما ویپ انعطاف بسیار بیشتری در ارائه خدمات از جمله هزینه کمتر و امکانات بیشتر دارد.

خب ببینیم که ویپ چه خدماتی ارائه می دهد و آیا همیشه انتخاب درستی است؟ یا شاید همان خط ثابت برای کسب و کار شما کافی باشد؟ در ادامه ویپ و خط تلفن ثابت را با هم مقایسه می کنیم.

ویپ در مقابل خط ثابت: تفاوت این دو چیست؟

تلفن های ثابت هم چون چند قرن پیش به کار خود ادامه می دهند. پالس های الکتریکی صدا را از طریق زیر ساخت سیم مسی که ارائه دهنده این خدمات ایجاد کرده است، منتقل می کنند. می توان گفت این زیرساخت ها، تلفن های آنالوگ را بسیار قابل اعتماد می کنند چون آن ها در زمان قطعی برق، آب و هوای بد یا بلاهای طبیعی، البته تا شدتی که به خطوط تلفن آسیب نزنند، کار می کنند.

البته این قابل اعتماد بودن هزینه بر است، نصب خطوط ثابت در دفتر دشوار و پر هزینه است و زیرساخت های آن ها نیاز به رسیدگی مرتب تکنسین دارند. ناگفته نماند که هر چقدر مسافتی که سیگنال طی می کند، دورتر، هزینه تماس سنگینتر!

این روزها از ویپ هم برای برقراری و دریافت تماس استفاده می شود. در ویپ، صدای تماس گیرنده به بسته های دیتای دیجیتال تبدیل می شود و از طریق اینترنت برای گیرنده فرستاده می شود. به لطف سرعت بالا و فیبر مدرن، تماس های اینترنتی راه دور هم دیگر مشکلی محسوب نمی شود. پس با ویپ می توانید با حداقل هزینه و با کیفیتی مطلوب، تماس های راه دور بگیرید.

همانطور که از اسمش پیدا است تلفن ویپ به شدت به اتصال اینترنت و پهنای باند وابسته است. قبل از برقراری خط ویپ، باید اطمینان حاصل کنید که اینترنت و روتر شما امکان برقراری تماس های ویپ را دارند، واگرنه ممکن است کیفیت تماس ویپ خیلی از سطح انتظارات شما پایینتر باشد.

در بعضی مکان ها استفاده از سیستم های خط ثابت ایده بهتری هستند تا ویپ، مثل مناطق روستایی که اینترنت مناسب ندارند یا شهرهایی که مرتبا مورد بلایای طبیعی مثل طوفان های شدید هستند. در آن مکان ها، خطوط تلفن هنوز هم برنده هستند و احتمالا خواهند بود، چون در این شرایط برعکس ویپ، می توانند کار کنند.

اما اگر می توانید از تکنولوژی ویپ استفاده کنید، توصیه می کنیم که حتما این کار را انجام دهید چون از بسیاری جهات ویپ بهتر و مفیدتر است.

هزینه اولیه و دوره‌ای

مهمترین دلیل روی آوردن شرکت ها به تلفن ویپ، طبیعتا کاهش هزینه ها است. وقتی تلفن ویپ را به خطوط سنتی ترجیح می دهید، در 75درصد هزینه های ارتباطی صرفه جویی می کنید. چطوری؟ برای خط تلفن ثابت باید هزینه ابتدایی نصب، سخت افزار لازم، گواهی های لازم، هزینه های نگهداری و برنامه تلفن را در نظر بگیرید. اما این تنها شروع کار است.

سیستم های تلفن PBX همیشه هزینه بر هستند، باید برای 20 یا 30 نفر از کارکنان تلفن های مناسب برای این سیستم خریداری کنید. برنامه های تلفنی تجاری نیز ارزان نیستند و باید هزینه تلفن های راه دور را محاسبه کنید. اگر تماس های برون مرزی زیاد دارید، هزینه ها سرسام آور خواهند شد.

نصب تلفن ویپ در دفتر به مراتب آسانتر است. اول اگر در دفتر اینترنت دارید، باید خطی مجزا نصب کنید، البته اگر طرح و روتر فعلی قابلیت تلفن ویپ نداشته باشند. علاوه بر تلفن هایی که با قابلیت ویپ کار می کنند، می توانید از کامپیوتر خود نیز برای برقراری تماس استفاده کنید.

تنها هزینه ای که شما پرداخت می کنید هزینه اینترنت و هزینه پلتفرم ویپ است و این هزینه ها شامل هزینه تماس های برون مرزی نیز می باشد و نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست.

جابه جایی

خطوط ثابت امکان جابه جایی ندارند، یعنی اگر در اتاق دیگری باشید، تماس تلفن ثابت خود را از دست می دهید. بعد از همه گیری کرونا که نیروی انسانی بسیاری از کسب و کارها دورکار  شدند، مشکل از دست دادن تماس ها و در نتیجه مشتریان دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار بود.

اینجا بود که اهمیت ویپ مشخص شد و از طریق این سیستم، امکان برقراری و دریافت تماس از وسایل مختلف فراهم شد. تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می توانید از ویپ استفاده کنید و با شماره تلفن مجازی مختص خود از گوشی همراه هوشمند، لپتاپ، کامپیوتر شخصی و تبلت ارتباط تلفنی برقرار کنید.

قابلیت ارتقای راحت

ارتقای خطوط ثابت کار راحتی نیست و حتی اضافه کردن یک گوشی نیاز به تماس با شرکت خدماتی مربوط و وسایل اضافی دارد. اگر نیاز به اضافه کردن یک تلفن دیگر داشته باشید و در قرارداد شما تعداد تلفن ها ثابت باشد، حتی ممکن است نیاز به فسخ قرارداد و ثبت قرارداد جدید داشته باشید. اگر شعبه جدیدی باز کرده باشید، باز هم باید همه مراحل و ایجاد زیرساخت ها را برای نصب خطوط ثابت از اول انجام دهید.

اینجا است که دومین امتیاز پلتفرم های ویپ به چشم می آید. آن ها می توانند مطابق با نیازهای شرکت مناسب سازی شوند و هر زمان که لازم شد، تغییر پیدا کنند. از آنجایی که ویپ روی هر وسیله ای که به اینترنت دسترسی دارد، کار می کند، شرکت ها می توانند به سرعت در سیستم، وسایل را تغییر دهند یا به آن ها اضافه کنند. تغییر برنامه به برنامه ای ارزانتر یا گرانتر یا اضافه کردن کاربران جدید به سیستم نیز ظرف چند دقیقه قابل پیاده سازی است، بدون نیاز به کاغذ بازی یا حضور تکنسین.

امکانات تلفن ویپ

تلفن ویپ در امکاناتی که می تواند به شرکت ها ارائه کند برنده صد در صد است. دستگاه های خطوط ثابت فقط می توانند کارهای ساده ای مثل پاسخگوی گویا یا صندوق صوتی داشته باشند، البته اگر این گزینه ها موجود باشند، باید هزینه اضافی برای آن ها پرداخت کرد.

اما پلتفرم های ویپ از زمان شروع، مجموعه ای از ابزارهای مفید و متنوعی مثل ضبط صدا، دایرکت تماس و تول فری در اختیار کاربران قرار می دهند.

امنیت تلفن ویپ

همه چیز در مورد سیستم ویپ عالی به نظر می رسد، اما از نظر امنیت چطور است؟ بسیاری از کسب و کارها می ترسند که سیستم های ویپ هک شوند و این یکی از اصلی ترین دلایل ادامه استفاده آن ها از خطوط ثابت است.

شرکت ها به خطوط ثابت اعتماد دارند چون امکان هک شدن یا شنود شدن کم است و خطر قطعی ناگهانی نیز ندارند. می ترسند که با سیستم ویپ، اطلاعات آن ها دزدیده شود، گرفتار ویروس یا بدافزار شوند و یا مورد حمله DDoS قرار بگیرند.

خبر خوب اینکه امروزه خطوط تلفن ویپ دستکم به اندازه خطوط ثابت امن هستند. اول اینکه وقتی مسئله امنیت مطرح است، شما می توانید از بسیاری از ابزارها برای حفظ امنیت اینترنتی خود مثل فایروالز، ابزارهای رمزگذاری، VPN و غیره استفاده کنید. با استفاده از این ها ویپ، یکی از امنترین گزینه ها برای کسب و کار شما خواهد بود. هم چنین شرکت هایی که خدمات ویپ ارائه می کنند از روش هایی مثل رمزگذاری دیتا استفاده می کنند تا از امنیت اطلاعات اطمینان حاصل کنند و مرتبا سیستم را چک می کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

نتیجه گیری

اگرچه قبلا خطوط ثابت جایگاه مهمی در کسب و کارها داشتند، اما امروزه دیگر نمی توانند با سیستم ویپ با امکانات متنوعی که ارائه می دهد و سهولت استفاده از آن، رقابت کنند. سیستم ویپ مخابرات علاوه بر امکانات متعدد و متنوعی که دارد، بسیار مقرون به صرفه تر است. استفاده از سیستم ویپ فقط نیاز به اینترنت خوب و پلتفرمی قابل اعتماد دارد، راحت است و از همه جا قابل دسترس است.