چه قصد داشته باشید درآمد از سایتتان بخشی از درآمدتان را تشکیل دهد و  چه کل درآمد ماهانه‌ی شما باشد کسب درآمد از وبسایت تا به حال به این اندازه رایج و پولساز نبوده است. این روزها همه به دنبال ساخت سایت پولساز هستند. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا فروشگاه‌های اینترنتی تنها وبسایت‌هایی هستند که کسب درآمد می‌کنند؟ جواب این سوال نه است.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن در سایتتان کسب درآمد کنید. البته که فروشگاه‌های آنلاین نقش پررنگی دارند اما این روزها هر کسی می تواند با روش‌های دیگری اقدام به کسب درآمد از وبسایت خود کند. برخی از شیوه‌های کسب درآمد ساده هستند و برخی دیگر کمی پیچیده‌تر اما اگر به درستی انجام شوند همگی شگفتی آفرین‌اند. در ادامه به 11 شیوه‌ی رایج کسب درآمد از سایت اشاره کرده‌ام.

1. فروش محصولات

کسب درآمد از فروش محصول

احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند فروش محصول است. امروزه فروش آنلاین در کشورمان رایج شده است و روز به روز به تعداد فروشگاه‌های آنلاین افزوده می‌شود. بهترین قسمت آن جا است که هر کسی می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی داشته باشد و به مرور صاحب یکی از سایت های پول ساز شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کسب درآمد دلاری برنامه نویسی

چگونه فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنیم؟

سازندگان فروشگاه‌های اینترنتی از جمله Shopify و BigCommerce بیش از هر زمان دیگری ساخت فروشگاههای آنلاین را برای افراد غیر فنی آسان ساخته اند که در نمونه‌های ایرانی می‌توان به دیجی فای، شاپفا و … اشاره کرد.
پلتفرم‌های آنلاینی وجود دارد که قالب های از پیش طراحی شده‌ای دارند و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که یک قالب انتخاب کنید، محتوا و محصولات خود را در آن قرار دهید و هر قابلیتی که لازم دارد درون آن قرار دهید. امکانات آن‌ها مواردی چون فرم‌های عضویت، تحلیل آمار فروش و … می باشند. ی هم اکنون قابلیت‌های مختلفی در Shopify و BigCommerce قرار داده شده است اما می‌توانید هر قابلیت اضافه ای که نیاز دارید را در آن‌ها نصب کنید.

اگر به امکانات و قابلیت‌های فنی تری نیاز دارید سایت WordPress.org مناسب شما است که اکثر کارآفرینان تازه کار نیز از آن استفاده می کنند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که به شما اجازه می‌دهد سایت خود را از پایه بسازید. پلتفرم‌های فروشگاه ساز زیادی وجود دارد اما وردپرس بسیار روان تر است و امکان شخصی سازی‌های نامحدودی را به شما می‌دهد که برای کسب درآمد فروشگاه اینترنتی مناسب است. متاسفانه برای استفاده کارآمد از آن باید دانش برنامه نویسی داشته باشید یا هزینه‌ای را برای استخدام برنامه نویس صرف کنید.

 

2. فروش خدمات

یکی دیگر از شیوه‌های رایجی که مردم از آن به طور آنلاین درآمدزایی می کنند فروش خدمات است. فروش خدمات می‌تواند شامل هر چیزی از طراحی رژیم های غذایی گرفته تا نظافت منزل باشد. این شیوه همانند فروشگاه‌های آنلاین عمل می کند ولی تفاوت بزرگ در آن است که نیاز به راه اندازی فروشگاه اینترنتی ندارید. ترفند فروش خدمات پیدا کردن ارزش پیشنهادی شما است. به عبارت دیگر، چه چیزی خدمات شما را از سایر کسب و کارها متمایز می‌ کند؟ چرا افراد باید خدمات شما را بخرند؟

بیشتر بخوانید: ۱۷ روش شگفت انگیز برای کسب درآمد دلاری آسان و روزانه

 

3. فروش فضای تبلیغ

ممکن است به نظرتان بی فایده یا کسل کننده باشد اما واقعیت این است که نمایش دادن تبلیغات در وبسایت‌ها یکی از ساده ترین روش‌های کسب درآمد از وبسایت است. رایج‌ترین شیوه برای درآمد از تبلیغ در سایت استفاه از مدل پرداخت در ازای کلیک است. در این روش هر بار که فردی در وبسایت شما بر روی تبلیغی کلیک کند مبلغی را دریافت می‌کنید.

دو راه برای فروش فضای تبلیغ وجود دارد. اولین روش استفاده از سرویس‌های تبلیغاتی مثل گوگل ادسنس، یکتانت، مدیااد و … است که کدی را به شما ارائه می‌دهند که باید در سایت خود قرار دهید. پس از قرار گرفتن کد در قالب سایت تبلیغ‌ها به صورت اتوماتیک نمایش داده می‌شوند. روش دوم فروش مستقیم فضای وبسایت به شرکت‌ها است. در این روش بر اساس توافقی که با کسب و کارها صورت می‌گیرد تبلیغات آن‌ها در سایت نمایش داده می‌شود و چه کاربران بر روی آن کلیک کنند و چه نکنند باید هزنیه پرداخت شود.

ایجاد تبلیغات وبسایتی آسان است اما اگر وبسایت شما ترافیک بالایی نداشته باشد درآمد زیادی به دست نخواهید آورد. اگر احساس می‌کنید تبلیغات بنری فضای زیادی از وبسایتتان را اشغال می‌کند می‌توانید تبلیغات متنی وبسایت‌های دیگر را در سایت خود قرار دهید. لازم به ذکر است نرخ هزینه‌ی تبلیغات متنی نسبت به تصویری کمتر است.

 

4. بازاریابی وابسته (افیلیت مارکتینگ)

با ظهور بلاگرها و اینلفوئنسرها بازاریابی وابسته بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است. ممکن است حتی بدون آنکه متوجه شوید از یک لینک وابسته در اینترنت (افیلیت مارکتینگ) استفاده کرده باشید. اما این روش چگونه می‌تواند برای شما درآمد ایجاد کند؟ در بازاریابی وابسته توافقی بین وبسایت شما و یک شرکت صورت می‌گیرد که در آن شما مشتریان بالقوه را به سمت سایت آنها هدایت کنید.

دو شیوه برای کسب درآمد از همکاری در فروش (بازاریابی وابسته) وجود دارد :

پرداخت به ازای کلیک

مشابه تبلیغات، در شیوه‎‌ی پرداخت به ازای کلیک هربار که فردی روی لینکی از وبسایت شما که آنها را به شرکت تبلیغ دهنده هدایت می کند کلیک کند مبلغی دریافت می کنید.

پرداخت به ازای حصول

در شیوه پرداخت به ازای حصول تا زمانی که کاربر محصولی را خریداری نکند یا برای دریافت خدماتی از شرکت اقدام نکند پولی دریافت نمی‌کنید. همان‌طور که انتظار دارید هزینه های شیوه پرداخت به ازای حصول بسیار بالاتر از شیوه پرداخت به ازای کلیک است چرا که شما بر خلاف شیوه پرداخت در ازای کلیک که افراد تنها ممکن است از تبلیغ بازدید کنند در حال ایجاد درآمد برای شرکت وابسته هستید.

به جای آنکه تنها قصد داشته باشید تبلیغاتی را برای کسب درآمد در سایت خود قرار دهید با استفاده از بازاریابی وابسته می توانید تبلیغات مرتبط با محتوای خودتان قرار دهید. با کاربران امروزی این نوع از بازاریابی بازدهی بهتری دارد و به طور کلی گزینه‌ی پرسودتری خواهد بود. برای مثال، می‌توانید رابطه‌ای وابسته با تیغ های اصلاح هری داشته باشید. اگر این طور باشد احتمالا باید در مورد محصولات اصلاح که دارای لینک‌های انحصاری به سایت تیغ های اصلاح هری هستند محتوا تولید کنید.

این لینک های انحصاری بسیار اهمیت دارند. در واقع این گونه است که شرکت موردنظر می‌تواند خرید مشتری از وبسایت شما را ردیابی کند. به این لینک‌ها لینک‎‌های وابسته می‌گویند و ساخت آن‌ها بسیار آسان است. طبیعتا هر چه وبسایت تان ترافیک بالاتری بدست آورد ترافیک بیشتری به شرکت تبلیغ دهنده خواهید فرستاد. در این زمینه شباهت زیادی به فروش فضای تبلیغ وجود دارد. نیاز دارید بازدید کنندگان زیادی بدست آورید تا جریان درآمدی باارزشی برایتان باشد و جزء سایت‌ های پولساز شوید.

برای استفاده از این روش‌ می‌توانید از سیستم‌های همکاری در فروشی مثل همکاری در فروش دیجی کالا، میهن استور، سبز گستر، می مارکت و … استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ شغل پردرآمد در ایران کدامند؟

 

5. حمایت مالی (دونیت)

حمایت مالی در وبسایت

با اینکه فروختن فضای تبلیغاتی و بازاریابی وابسته به ترافیک سایت شما بستگی دارد حمایت مالی در صورتی که اجتماعی مشارکتی بسازید روشی کارآمدتر برای کسب درآمد است. در این روش لازم نیست حتما از سایت‌های پولساز باشید، در واقع اگر بازدید کنندگان‌تان به محتوای شما علاقه مند باشند برخی از آن‌ها به جهت قدردانی از کارتان مایل به ارائه‌ی کمک مالی هستند.

حمایت مالی در میان پادکست‌ها امری رایج است و بسیاری ازآنها برای ادامه‌ی تولید پادکست از طریق شنوندگان پادکست اقدام به تامین مالی می‌کنند. یکی از سایت‌های بزرگ که از این روش استفاده می‌کند ویکی پدیا است. ویکی پدیا مخزنی از اطلاعات منبع باز است که استفاده از آن رایگان بوده و پایه گذارانش می خواهند آن را به همین صورت ادامه دهند ولی برای قدردانی از این منبع می توانید از آن حمایت مالی کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ روش برای کسب درآمد از اینترنت

چگونه در وبسایت خود حمایت مالی را فعال کنم؟

اکثر درگاههای پرداخت اصلی به شما اجازه قرار دادن دکمه کمک‌های مالی در سایت تان را می دهند ولی معمولا مردم پی پال را به دلیل محبوبیت جهانی و نحوه استفاده آسان آن انتخاب می کنند. البته اگر مخاطبانی خارج از ایران دارید بهتر است به فکر درگاه پرداخت پی پال باشید و در غیر این صورت می‌توانید از پرداخت‌یارهایی مثل زرین پال استفاده کنید یا از پلتفرم‌های تخصصی در حوزه‌ی حمایت مالی مثل حامی باش، سیبمو، پی پینگ و … بهره ببرید.

 

6. پست های حمایتی (رپورتاژ)

پستهای حمایتی عبارتی است که در اینستاگرام راجع به آن صحبت زیادی می‌شود. در این روش کسی که از تعداد زیاد فالوورهای برخوردار است در ازای پول  تبلیغ محصول انجام می‌دهد. البته استفاده از این روش نه تنها در اینستاگرام بلکه در وبسایت نیز امکان پذیر است.

وقتی محبوبیت وبسایت تان زیاد شود خواهید دید که شرکت‎های مختلف به امید آنکه برندشان را تبلیغ کنید برای درج پست حمایتی در سایت به سراغتان می آیند. با این حال برای آنکه به برندتان خدشه‌ای وارد نکنید سعی کنید پست‌های حمایتی مرتبط با حوزه‌ی کاری خود و موردعلاقه‌ی مخاطبان قرار دهید. همچنین دستورالعمل‌های سفت و سختی وجود دارند که می گوید باید به بازدید کنندگان تان اعلام کنید محتوایی که قرار داده‌اید حمایتی است.

برای مثال، اگر سایتی را اداره می کنید که در آن به نقد و بررسی ساعت‌ها می‌پردازید، عاقلانه نیست که پذیرای محتوایی از شرکتی باشید که مبلمان می فروشد ولی می‌توانید پست‌های حمایتی کسب و کارهای فعال در حوزه‌ی ساعت را قرار دهید. بدین ترتیب نه تنها محتویاتی مرتبط تولید می‌کنید بلکه تنها با نشان دادن برند دیگر درآمد زایی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: با مشاغل پردرآمد برای خانم ها آشنا شوید

 

7. تولید مشتریان بالقوه (Lead Generation)

جمع آوری لید

تولید مشتری احتمالی فرآیند در ارتباط قرار دادن مشتریان بالقوه با شرکت‌هایی است که ممکن است برایشان سودمند باشند. این شیوه کمی پیچیدگی دارد و به همین منظور در ادامه مثالی آورده‌ام:

اگر وبسایتی را اداره می کنید که مخاطب آن ورزشکاران هستند می توانید با برندهای ورزشی کار کنید تا آنها را در ارتباط با ورزشکارانی قرار دهید که به دنبال ارتقای عملکرد خود می باشند. این با بازاریابی وابسته از آن جهت که شما تلاش نمی کنید تا افراد را تشویق به خرید یک محصول مشخص کنید تفاوت دارد و بیشتر در ارتباط با نشان دادن خدمتی است که ممکن است بدان علاقه مند باشند. می‌توانید با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی همکاری کرده و مخاطبان یا مشتریان بالقوه را به سمت خدمات تجاری‌شان هدایت کنید.

چگونه شروع به تولید مشتری بالقوه کنیم؟ سایت های پول ساز سایت هایی هستند که در زمینه جمع آوری لید و یا همان تولید مشتری به خوبی کار می‌کنند. تولید مشتری بالقوه کمی از سایر شیوه های موجود در مقاله پیچیده‌تر است و نه تنها لازم است تا شرکت هایی را پیدا کنید که علاقه مند به برقراری ارتباط تجاری با شما هستند بلکه نیاز دارید برای موفق شدن به صورت مداوم سایتتان را بهینه کنید. منظور از بهینه آن است که به وبسایتی کاربردیبا کال تو اکشن‌های مشخص نیاز دارید. کال تو اکشن دکمه ای است که مردم را به کلیک بر روی آن تشویق می کند.

برای آنکه کال تو اکشن‌های موفقی داشته باشید لازم است تست انجام دهید و میزان جمع آوری لید را اندازه گیری کنید. همچنین شرکت‌های تبلیغ دهنده شما را در مورد کیفیت مشتریانی که تولید می کنید ارزیابی می کنند و در نهایت هدایت ترافیک زیاد به وبسایت آن‌ها در صورتی که هیچ کس ثبت نام نکند یا خریدی انجام ندهد ارزشی ندارد.

 

8. حق اشتراک

کسب درآمد از حق اشتراک وبسایت

این روزها تنها مجلات و روزنامه ها نیستند که مردم برایشان حق اشتراک می پردازند. هر چیزی از آموزش آنلاین گرفته تا دسترسی به نرم افزار و محتوای دیجیتال برتر از طریق الگوی حق اشتراک می‌تواند درآمدزا باشد. بازار تجارت الکترونیک حق اشتراک در پنج سال گذشته به تنهایی بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته است و روشی عالی برای تضمین درآمد مکرر است. حق اشتراک‌ها زمانی که شما محصول یا خدماتی داشته باشید که مردم به طور فیزیکی قادر به خرید آن نیستند اما مرتب به آن نیاز دارند به بهترین شکل عمل می کند. وبسایت ساز‌ها مثالی عالی هستند که در آن در ابتدا ماهیانه برای ایجاد وبسایت و سپس میزبانی سایتتان مبلغی پرداخت می کنید.

اگر وبسایت تان به اندازه کافی محبوب است می توانید محتواهای منحصر به فردی در وبسایت تان قرار دهید که بازدید کنندگان برای دسترسی به آن می بایست مبلغی را پرداخت کنند. این می‌تواند یک استراتژی پر ریسک باشد، به خصوص اگر از ابتدا محتوایتان رایگان بوده است. اگر به درستی بازاریابی شود می‌تواند منبع درآمد خوبی باشد و این احساس را به بازدید کنندگان بدهد که عضوی از یک جامعه انحصاری هستند.

بیشتر بخوانید: ۷ راه کاربردی کسب درآمد از وردپرس کدامند؟

 

9. نقد و بررسی محصولات

در این روش باید در رابطه با بررسی محصولات در وبسایت خود تولید محتوا کنید که تقریبا مشابه روش پست‌های حمایتی است. سعی کنید محصولاتی را مورد نقد و بررسی قرار دهید که مرتبط با موضوع سایت باشد و پرسونای مخاطب سایتتان نیز به آن علاقه دارد.

کسب درآمد از آن نیز می‌تواند به دو شیوه باشد. در روش اول شرکت با معرفی محصولش به شما هزینه‌ای را پرداخت می‌کند و در روش دوم با هر خریدی که کاربر سایت از تبلیغ دهنده دارد پورسانتی را دریافت خواهید کرد.

 

10. ارائه تخفیفات فروشگاه‌های اینترنتی

با فراگیر شدن فروشگاه‌های اینترنتی افراد زیادی قبل از اقدام به خرید برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به جستجوی کد تخفیف در گوگل می‌کنند. در این روش باید آخرین کد تخفیف‌ها و کمپین‌های فروشگاه‌های اینترنتی را در سایت خود قرار دهید و سعی کنید وبسایت خود را به روز نگه دارید. با خرید کاربران سایت به وسیله‌ی کد تخفیف از فروشگاه اینترنتی مربوطه کسب درآمد خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: 40 ایده کارهای هنری درآمدزا و راه اندازی کار آسان در منزل

 

11. فروش وبسایت

در ابتدای راه اندازی وبسایت نمی‌توانید با قیمت مناسبی آن را بفروشید ولی در صورتی که مدتی است محتواهای مختلفی برای وبسایت خود تولید می‌کنید و به میزان ترافیک نسبتا خوبی رسیده‌اید می‌توانید به فکر فروش آن با قیمت بالایی باشید. برای این کار نیز می‌توانید از پلتفرم‌های فروش وبسایت مثل سدوفا استفاده کنید.

 

شما چه ایده‌های دیگری برای کسب درآمد از اینترنت و تبدیل شدن به یکی از سایت های پولساز دارید؟