شغل مورد علاقه من چیست؟

قبل از اینکه به فکر پیدا کردن شغل مورد علاقه من و کار مناسبی برای خود باشید بهتر است که به این موضوع فکر کنید که به چه حرفه‌ای علاقه دارید و دوست دارید در چه زمینه‌ای فعالیت داشته باشید سپس اقدام به پیدا کرن کار کنید. مهمترین موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که افرادی که در اطراف شما هستند و مشغول به انجام کار هستند واقعا به کاری که انجام می دهند علاقه دارند و آیا مهارت کافی برای انجام آن را دارند یا نه.

شغل مورد علاقه افرادی که توانسته اند شغل موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنند تمام سعی و تلاش خود را می کنند تا آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. پدر و مادرها بهترین افرادی هستند که می توانند از همان دوران کودکی استعداد، مهارت و علاقه‌ی فرزند خود را پیدا کنند و تلاش کنند تا فرزنداشان در آن زمینه رشد کند و به شکوفایی برسد. علاوه بر بحث مالی و دستمزدی که قرار است از انجام کار به دست بیاورید، باید کاری که انجام می دهید با روحیه‌ی شما سازگاری داشته باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای پیدا کردن شغل موردعلاقه‌ی خود باید چه مواردی را در نظر بگیرید و به چه چیزهایی باید توجه داشته باشید.

انجام شغل مورد علاقه چه تاثیری بر روند زندگی دارد؟

داشتن علاقه برای هر کاری، از کارهای روزمره گرفته که شامل ورزش، آشپزی، مطالعه، تماشای فیلم و…… تا کاری که از آن کسب درآمد می کنید می تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی شما داشته باشد. زمانی شما احساس رضایت درونی از کارتان دارید که از انجام آن لذت ببرید و احساس آرامش درونی داشته باشید. هرچه احساس رضایت در شما بیشتر باشد کیفیت کاری که قرار است انجام دهید یا قبلا انجام داده اید بسیار بالاتر است.

افرادی که به شغل خود علاقه دارند هم از مسیر و مراحل مختلف کار لذت می برند و هم در کسب درآمد بسیار موفق تر هستند. اگر به شغلی که انجام می دهید علاقه داشته باشید، کار شما می تواند تفریح شما باشد و پس از پایان تایم کاری و یک روز کاری طولانی که داشته‌اید به جای خستگی احساس خوشحالی دارید. شعاری که افراد موفق آن را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده اند این است که شغل مورد علاقه من، تفریح من است.

چطور می توانید شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید؟

۱- کاری را که دوست دارید انتخاب کنید

بیشتر افراد برای پیدا کردن شغل مناسب خود به سایر افراد جامعه نگاه می کنند تا مسیر درست را پیدا کنند: بهترین افرادی که می توانند در این زمینه به شما مشورت دهند معلم‌ها، والدین و افراد موفق در بین دوستان و آشناهای شما هستند. پس از پیدا کردن رشته و شغل موردعلاقه تان قبل از شروع حتما از مشورت و راهنمایی دیگران کمک بگیرید.

پیدا کردن شغل دلخواه من۲- مهارت‌هایی که دارید را شناسایی کنید

بهتر است از همان دوران نوجوانی به کارهایی که انجام می دهید و در آن خوب عمل می کنید نگاه کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را شناسایی کنید با پیدا کردن مهارت‌ها شغلی و تقویت آن می توانید به راحتی شغل مورد علاقه‌ی خود را در آینده پیدا کنید. زمانی که شما یک حیطه‌ی کاری را برای خود مشخص کنید می توانید تمام توانایی‌های خود را در آن بگذارید به عنوان مثال اگر به موسیقی علاقه دارید می توانید سازی که به نواختن آن علاقه دارید را خریداری کنید و شروع به ساز زدن کنید، می توانید در آینده یک آموزشگاه موسیقی تاسیس کنید و هنرجوهای زیادی را برای آموزش ساز ثبت نام کنید و آموزش دهید.

۳- با یک دیدگاه کلی به زمینه‌ی کاری نگاه کنید

با پیدا کردن رشته‌ای که به آن علاقه دارید بهتر است شغل انتخابی تان به شکلی باشد که به صورت همزمان بتواند حداقل ۴ تا ۵ شاخه ی مختلف را تحت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال اگر رشته ای مانند پزشکی را انتخاب کنید علاوه بر کار در مطب و بیمارستان می توانید در دانشگاه تدریس کنید و به صورت همزمان دانش خود را آپدیت کنید.

۴- به کارهای میان حیطه‌ای فکر کنید

زمانی که تصمیم دارید در یک شغل فعالیت کنید به این موضوع فکر کنید که آیا می توانید با شاخه‌های مرتبط با کارتان فعالیت دیگری داشته باشید یا نه. به عنوان مثال، معلم‌ها می توانند علاوه بر آموزش در چندین حوزه‌ی مختلف فعالیت داشته باشند، معلم های ادبیات که توانایی بالایی دارند می توانند به عنوان نویسنده و ویراستار در یک انتشاراتی از مهارت هایی که دارند نهایت استفاده را ببرند.

علاقه کاری و پیدا کردن شغل مورد علاقه

۵- به جمع آوری اطلاعات بپردازید

بهتر است قبل از انتخاب شغلی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید اطلاعات کافی جمع آوری کنید. این روزها منابع زیادی از جمله کتاب، اینترنت، روزنامه و…… در دسترس شما است که می تواند شما را با زوایای مختلف کار آشنا کند و به شما اطلاعات لازم را در ارتباط با رشته و شغل موردعلاقه تان به شما بدهد. با مطالعه‌ی کامل حتی می توانید آینده کاری خود را پیش بینی کنید.

۶- از افرادی که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت دارند مشورت و راهنمایی بگیرید

زمانی که شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کردید قبل از اینکه وارد آن شوید و آن را شروع کنید با افرادی که در شغل موردنظر شما سابقه و تجربه دارند صحبت کنید به پیشنهادها، نظرات و مشاوره هایی که در اختیار شما قرار می دهند با دقت توجه کنید.

۷- اطلاعات به دست آمده از شغل موردعلاقه را بررسی کنید

نظرات و اطلاعاتی را که جمع آوری کرده‌اید مورد ارزیابی قرار دهید و با تفکرات خود مقایسه کنید. پس از بررسی هایی که انجام دادید می توانید درست ترین تصمیم و انتخاب را برای شغل آینده تان بگیرید. بهتر است سبک زندگی شما با کارتان همخوانی داشته باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید و به اطرافیان خود بگویید که شغل مورد علاقه من بهترین انتخاب من است.

پیدا کردن شغل مورد علاقه من۸- در کنار شغل موردعلاقه‌تان آموزش را ادامه دهید

بهتر است اگر کار شما به صورت پاره وقت است حتما از تایم اضافه‌ای که دارید نهایت استفاده را ببرید و برای دوره‌های آموزشی که مناسب و مرتبط با شغلتان است را ثبت نام کنید چون این موضوع می تواند به رشد، ارتقا و پیشرفت شما در کارتان کمک کند.

۹- با روحیه ی مثبت و انگیزه کارتان را انجام دهید

برای شروع هرکاری بهتر است که افکار خود را به جهت مثبت هدایت کنید این کار سبب افزایش تمرکز در شما می شود . بهتر است از مشکلات، موانع و چالش‌های پیش آمده در کارتان به عنوان یک فرصت استفاده کنید. معمولا کارفرماها و مدیرعامل‌ها به دنبال کارمندان منحصر به فرد هستند که ویژگی‌های بارزی نسبت به بقیه داشته باشند پس این موارد را در نظر داشته باشید و خاص بودن خود را حفظ کنید.