شغل‌های پردرآمد در ایران شامل موقعیت‌های شغلی در پزشکی و سلامت، فناوری اطلاعات، مدیریت، مهندسی و حقوق است. چرا کارکنان این شغل‌ها درآمد بالایی دارند؟ اکر بخواهم اشاره‌ی کوتاهی کنم به دلیل مهارت‌های ارزشمندی است که دارند و کارفرمایان باید پاداش کارشان را پرداخت کنند.

اگر به دنبال شغل‌های پردرآمد هستید بهتر است یکی از این مسیرهای شغلی زیر را پیش بگیرید. این شغل‌ها به تحصیلات عالی، تمرین و تجربه‌ی کافی در رشته‌ی مربوطه نیاز دارند. نباید بدون دانایی وارد این شغل‌های پردرآمد شد اما اگر یکی این شغل‌ها متناسب شما بود تلاش‌هایتان جبران خواهد شد.

در ادامه شغل‌هایی که در ایران درآمد خوبی دارند را برایتان شرح خواهم داد.

1. پزشکی و جراحی

اگر به دنبال شغل پردرآمدی هستید به نصیحت پدر و مادرتان گوش کنید و دکتر شوید.

عناوین‌های شغلی پزشکی شامل پزشک، روانپرشک، ماما، جراح و متخصص بیهوشی می‌شود.

در کل، دکترها بیماری‌ها را در بیمارستان‌ها، اورژانس و مطب‌های شخصی خود تشخیص و درمان می‌کنند. آن‌ها دارو تجویز می‌کنند، اقدامات جراجی انجام می‌دهند، بیماران را به متخصص ارجاع می‌دهند، ارزیابی‌های پزشکی را انجام می‌دهند و بیماران و خانواده‌هایشان را آگاه می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: مشاغل خانگی پرسود کدامند؟

 

2. دندانپزشکی

دندانپزشکان مراقب بیمارهای دندان و لثه هستند، مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. آن‌ها ممکن است دندان‌های آسیب دیده را تعمیر کنند یا حذفشان کنند و با ایمپلنت یا دندان مصنوعی جایگزین کنند. دندانپزشکان معمولا به صورت تیمی کار می‌کنند که متشکل از دستیار دندانپزشک و لابراتور می‌شود.

در حالی که بعضی از دندانپزشکان به صورت عمومی کار می‌کنند دیگران بر روی تخصص‌هایی مثل ترمیم، ارتودنسی یا جراحی دهان و دندان کار می‌کنند. متخصصان معمولا تمرین و آموزش بیشتری داشته‌اند و از دندان پزشکان معمولی نیز درآمد بیشتری دارند.

 

3. مدیران ارشد

مدیران ارشد اجرایی (CEO) مسیر شرکت را تعیین می‌کنند، اهداف را مشخص می‌کنند، سیاست‌ها را ایجاد می‌کنند و به طور کل هدایت کشتی را بر عهده دارند. مدیران ارشد اجرایی اغلب به هیئت مدیره گزارش می‌دهند و بقیه‌ی مدیران مثل مدیر ارشد عملیاتی (COO) و مدیر ارشد مالی (CFO) را مدیریت می‌کند.

اگر قصد دارید موقعیت شغلی مدیر ارشد اجرایی را برگزینید برای گرفتن MBA و کسب تجربه‌ی کاری آماده باشید.

در همین رابطه بخوانید: مشاغل پردرآمد برای خانم ها کدامند؟

 

4. خلبان هواپیما

شغل پردرآمد خلبانی

خلبان‌‍‌ها کارهایی بیشتر از صرفا به پرواز درآوردن هواپیما انجام می‌دهند. معمولا، آن‌ها همچنین مسئولیت کارهای سختی که باعث می‌شود اطمینان حاصل کنند هواپیما بدون خطر و به آرامی  پرواز می‌کند که شامل ارائه برنامه پرواز، چک‌های قبل از پرواز هواپیما، مسیریابی در آسمان و پاسخگویی به شرایط اضطراری و هر تغییر دیگری در پرواز می‌شود.

خلبانان هواپیما معمولا مدرک تحصیلی این رشته را دارند و اکثرشان کار خود را از گواهینامه‌ی خلبانی بازرگانی شروع کردند.

 

5. مدیران فناوری اطلاعات

معمولا با نام مدیران IT شناخته می‌شوند، این متخصص‌ها مسئولیت فناوری اطلاعات سازمان‌اه را بر عهده دارند. انواع مختلفی از مدیران IT مسئولیت‌های مختلفی دارند که ممکن است شامل نیازهای رایانه‌ای سازمان، ارائه پیشنهاد در رابطه با تعمیرات و بروزرسانی، استخدام و مدیریت دیگر متخصصان IT و اطمینان از امنیت سیستم‌ها می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: ۱۷ روش شگفت انگیز برای کسب درآمد دلاری آسان و روزانه

 

6. مهندسی نفت

با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما وابسته به نفت است پس به این موقعیت شغلی نیاز داریم. مهندسان نفت بهترین روش‌های استخراج نفت و گاز را تشخیص می‌دهند، طراحی و توسعه‌ی تجهیزات استخراج را انجام می‌دهند و طرح ریزی و پیاده سازی برنامه‌ی حفاری را به عهده دارند. کارفرمایان معمولا داوطلبانی که دارای مدرک رشته‌ی تحصیلی مهندسی نفت هستند را به بقیه ترجیح می‌دهند.

 

7. قضاوت

قضات معمولا در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها کار می‌کنند که ریاست جلسه و دادرسی را بر عهده دارند. معمولا باید صلاحیت قاضی توسط قوه‌ی قضائیه سنجیده شود و در نهایت انتخاب شود. قضات دارای مدرک رشته‌ی تحصیلی حقوق هستند و در قضاوت نیز تجربه دارند.

 

8. داروسازی

داروسازها نسخه‌های پزشکان را تفسیر می‌کنند، اثرات داروها را آنالیز می‌کنند، داروها را بر اساس استانداردها توزیع می‌کنند، تکنسین‌ها را آموزش می‌دهند و بر کارشان نظارت می‌کنند و بیماران را نسبت به نحوه‌ی استفاده از دارو و عوارض جانبی آن آگاه می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: با شغل های پولساز ایران آشنا شوید

 

9. وکالت

شغل پردرآمد وکالت

وکلا نماینده‌ی افراد، شرکت‌های خصوصی یا سازمان‌های دولتی هستند که حقوق قانونی و مسئولیت‌های موکل را به او گوشزد می‌کنند، قانون  و مشکلات قانونی را آنالیز می‌کنند که بتوانند بهترین عملکرد را تشخیص دهند. همچنین بعضی از وکلا از حق موکلان خود در جلسه‌ی دادگاه دفاع می‌کنند.

 

10. مدیر فروش

مدیران فروش نیروهای فروش در تیم‌ها را مدیریت می‌کنند. آن‌ها اهداف فروش را تنظیم می‌کنند، ترندهای فروش را آنالیز می‌کنند، برنامه‌های تمرینی می‌سازند و اجرا می‌کنند و شکایات مشتریان را بررسی می‌کنند. معمولا، معمولا مدیران فروش یک فروشنده‌ی حرفه‌ای محسوب می‌شوند و به اندازه‌ی کافی در فروش تجربه دارند.

در همین رابطه بخوانید: با پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیا آشنا شوید

 

11. مدیران تبلیغات و بازاریابی

تا به حال شده که محصول یا خدمتی را به دلایلی که نمی‌توانید توضیح دهید به بقیه ترجیح دهید؟ به احتمال زیاد بر روی محصول مدنظرتان تبلیغات و بازاریابی زیادی توسط مدیران بازاریابی صورت گرفته است. آن‌ها معمولا روش‌های بازاریابی مختلف را می‌دانند و به اندازه‌ی کافی نیز تجربه دارند.

این متخصصان بر روی علاقمند کردن مشتریان و تبدیل کردن آن به فروش کار می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: مشاغل پردرآمد برای خانم ها کدامند؟

 

12. برنامه نویسی

برنامه نویسی مناسب افرادی است که می‌توانند ساعت‌های طولانی بر روی صندلی بنشینند و با رایانه‌ی خود کار کنند. برنامه نویسان معمولا وب سایت، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل را طراحی و توسعه می‌دهند. آن‌ها معمولا یا به صورت فریلنسری کار می‌کنند یا در شرکت‌های ایرانی و خارجی مشغول به کار می‌شوند.

اگر به حل چالش‌ علاقه دارید و می‌توانید همیشه در حال یادگیری باشید این شغل پردرآمد مناسب شما است.

در همین رابطه بخوانید: راهنمای کسب درآمد دلاری برنامه نویسی

 

نتیجه گیری

تقریبا ما در همه‌ی شغل‌ها افرادی با درآمدهای مختلف داریم بنابر این بهتر است تمرکز خود را بر روی علاقه‌ای که داری قرار دهید و همیشه آموزش ببینید. هر چه بیشتر آموزش ببینید و تجربه کسب کنید در آن حرفه مهارت بیشتری دارید و در نتیجه درآمدتان نیز افزایش خواهد یافت. پس دیگر نیازی نیست به فکر تغییر شغل خود باشید یا درگیر انتخاب شغل های پردرآمد در جامعه شوید.‌ اگر به دنبال شغل‌هایی با سرمایه‌ی کم هستید بهتر است به فکر کسب درآمد از اینترنت باشید.