لایو اینستاگرام رسانه محبوب استریم این روزها است. در روزهای دورکاری و خانه نشینی، استارتاپ های موفق لایو اینستاگرام را کشف کرده اند. در غیاب رسانه های استریم دیگری مثل یوتیوب که در ایران فیلتر است، اینستاگرام یکه تاز میدان است.

لایو اینستاگرام

لایو آقای دشتی (مدیر عامل دفترشما)

اینستاگرام بستر مناسبی است که محتوای گرافیکی و ویدئویی خود را عرضه کنید و میدانی وسیع برای ارتباط با مخاطبین شما است؛ از آن غافل نشوید. در این مقاله توصیه هایی داریم تا بتوانید یک لایو اینستاگرامی با کیفیت مطلوب داشته باشید.

هدف‌تان از لایو اینستاگرام را مشخص کنید

مثل تمام کارهای دیگر این عالم برای ضبط یک لایو اینستاگرامی هم باید پیش از آغاز هر کاری از خودتان بپرسید که هدفتان چیست؟ پیشنهاد ما این است که برای لایو اینستاگرام خود یک عنوان انتخاب کنید. عنوانی که ساده، گویا و جذاب باشد تا مخاطب ترغیب شود که لایو شما را مشاهده کند. اگر می‌خواهید لایوتان با استقبال بیشتری روبرو شود یادتان باشد که صفحه اینستاگرام شما باید عمومی(پابلیک) باشد.

مشکل رسانه استریم که در عین مشکل عامل جذابیت آن هم هست، زنده بودن آن است. لایو اینستاگرام دکمه ادیت ندارد! پس باید تمام عواملی که منجر به سوتی دادن می‌شود را به حداقل برسانید، باید پیش از آغاز کار لباس مناسبی بپوشید و طراحی صحنه انجام دهید. به بک گراندتان توجه کنید و نور و زاویه دوربین را چک کنید.

شما باید برای لحظه به لحظه لایوتان برنامه داشته باشید و برای اینکار باید از خلاقیت خود بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اینستاگرام واقعا چطور کار می‌کند؟

قبل از پخش لایو آن را تبلیغ کنید

لایو

قبل از پخش لایو آن را تبلیغ کنید

یک پوستر برای لایوتان طراحی کنید و از چند روز قبل در اینستاگرام پست و استوری کنید. برای دوستانتان دایرکت بفرستید و یا در سایر شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

اگر لایو شما مهمان یا مهمانی دارند از آن‌ها هم درخواست تبلیع و معرفی لایو کنید. اگر محصول یا خدماتی ارائه می‌کنید می‌توانید اعلام کنید که در زمان پخش لایو کد تخفیف ارائه می‌کنید.

می‌توانید یک استوری تعاملی  پیش از برگزاری لایو داشته باشید و از مخاطبانتان بخواهید با توجه به موضوع، سوال خود را مطرح کنند.

کیفیت صدا و تصویر را چک کنید

پیش از پخش زنده باید کیفیت دوربین موبایل خود را چک کنید، اگر نیاز است لنز دوربین خود را تمیز کنید و اگر می‌توانید از یک میکرفون خروجی با کیفیت استفاده کنید. حتما اینستاگرام‌تان آپ دیت باشد تا بتوانید تمامی امکانات را استفاده کنید. اگر فضای پخش زنده اجازه می‌دهد می‌توانید از فیلترهای بامزه اینستاگرام هم استفاده کنید.

می‌توانید یک اکانت اینستاگرام برای تست بسازید و یک بار کیفیت صدا و تصویر لایو را آنجا امتحان کنید. نور محیط خیلی مهم است و همینطور دوربین بهتر است که روبروی صورت شما باشد.

از کیفیت اینترنت و شارژ گوشی هم مطمئن شوید.

بادیدکنندگان را به تعامل وادار کنید

لایو اینستاگرامی

بادیدکنندگان را به تعامل وادار کنید

خیلی‌ها در زمان برگزاری لایو کامنت‌ها را می‌بندند تا تمرکز بیشتر داشته باشند. نظرات بازدیدکنندگان لایو اما می‌تواند نقطه قوت شما باشد. در طول برگزاری لایو از بازدیدکنندگان سوال بپرسید و بازخورد بخواهید. حتما در پایان لایو اینستاگرام هم زمانی را به پرسش و پاسخ اختصاص بدهید.

شاید برخی از کاربران تمایل نداشته باشند سوالاتی را از شما در حین لایو بپرسند به همین دلیل می توانید در حین لایو اینستاگرامی خود، ۲ یا ۳ بار تکرار کنید که کاربران و فالوورهای شما می توانند از طریق دایرکت سوالاتشان را از شما بپرسند.

همچنین چندین بار در هر لایو نام برند خود را تکرار کنید تا به گوش مخاطبان آشنا شود و برای معرفی کسب و کار شما، نام کسب و کارتان را در میان دوستان و آشنایانشان ذکر کنند.

اخیراً امکان مشاهده لایو در دیسکتاپ کامپیوتر هم فراهم شده است، می‌توانید بازدیدکنندگان را ترغیب کنید که به جای صفحه تنگ موبایل، لایو را با کیفیت بهتری روی مانیتورهای لپ تاپ یا کامپیوتر ببینندتا هم به سلامت باتری گوشی و هم مفاصل دستانشان کمک شایانی کنند.

پس از اتمام لایو آن را منتشر و ذخیره کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که باید بعد از اتمام لایو اینستاگرامی خود انجام دهید این است که آن را استوری کنید تا مخاطبان شما بتوانند تا ۲۴ ساعت آینده آن را مشاهده کنند.

خوشبختانه مدتی است که قابلیت ذخیره ویدئوها هم فراهم شده است. اینستاگرام همچنین به طور آزمایشی و محدود امکان ذخیره لایو روی IGTV را فراهم کرده است. چنانچه این امکان بر روی گوشی شما وجود دارد در استفاده از آن تردید نکنید.

اگر لایو خود را در اینستاگرام ضبط کرده اید توصیه میشود آن را در پلتفرم های دیگر نیز به اشتراک بگذارید تا مخاطبان آن پلتفرم ها را نیز با خود همراه کنید.

منبع: greenbuzzagency