تعریف مدیریت رسانه

مدیریت رسانه یک رشته‌ی دانشگاهی است که محتوای آن به چگونگی مدیریت در رسانه‌ها اشاره دارد. نظرات مختلف بسیار زیادی در ارتباط با مدیریت رسانه وجود دارد که هرکدام معنی و مفهوم مخصوص به خود را دارند، اگر در چند سال گذشته با کلمه‌ی مدیریت رسانه یا همان Media Management مواجه میشدیم شاید این موضوع برای ما تداعی می شد که درباره‌ی افرادی به ما اطلاع می دهد که در زمینه‌ی برنامه‌های رادیو و تلویزیونی یا خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، نشریات و……. مشغول فعالیت هستند اشاره دارد. معمولا از اصطلاح فعالان رسانه برای نویسندگان مجلات، روزنامه‌ها، خبرنگاران، مجریان و افرادی که به عنوان کارشناس در یک برنامه‌ی رادیویی و تلویزیونی شرکت می کنند استفاده می شود.

دانش مدیریت رسانه

کلمات و اصطلاحات دیگری با رسانه ترکیب می شوند که به موضوعات مختلف در همین زمینه اشاره دارد. به عنوان مثال افرادی که در صنعت تبلیغات فعالیت دارند و تبلیغات متنوعی را در مکان‌های مختلفی ارائه می دهند با عنوان رسانه‌ی عمومی نام برده و شناخته می شوند. در دنیای امروز که افراد با اینترنت و فضای مجازی سر و کار دارند معنی و مفهوم رسانه تغییر کرده است، با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فناوری اطلاعات و دیجیتال، رسانه تعریف وسیع تری پیدا کرده است. در حال حاضر افرادی هستند که در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند به نوعی می توانیم بگوییم که این افراد جزئی از فعالان حوزه‌ی رسانه به حساب می آیند حتی اگر از اسامی و اصطلاحات دیگری برای خود استفاده کنند.

بخشی از مدیریت رسانه مربوط به کسب و کارها در حوزه های مختلف است. به طور مثال، سیستم‌های کنترل، چیدمان استراتژی، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال از جمله مواردی هستند که مدیریت رسانه خواه ناخواه با آن ارتباط دارد. در حال حاضر بیشترین میزان تمرکز در بحث‌های مرتبط با مدیریت رسانه بر روی رسانه‌های دیجیتالی است.

مدیریت رسانه از چند بخش تشکیل می شود؟

کاربرد مدیریت رسانهدر سرتاسر جهان مدیریت رسانه در سه بخش دسته بندی شده است که شامل : رسانه‌های دولتی، رسانه‌های ملی و رسانه‌های خصوصی می شود. در بعضی از جاها، رسانه به عنوان یک سازمان شناخته شده است که باید همانند سازمان‌های دیگری که در بخش‌های مختلفی فعالیت دارند ویک مدیر دارند تمامی مراحل کار که شامل برنامه‌ریزی، هدایت، کنترل، ارائه ی گزارش و….. می شود را مدیر برعهده بگیرد و مسئولیت تمامی بخش ها را برعهده داشته باشد.

چنانچه تمامی این مراحل کنترل شود و با نظم و ترتیب خاصی پیش برود و از نیروهای انسانی و منابع مالی که وجود دارد درست استفاده شود سازمان می تواند به هدف ها و برنامه هایی که دارد برسد. موضوع بسیار مهمی که در مدیریت رسانه اهمیت زیادی دارد هنر برنامه ریزی و برقراری نظم بین سازمان در جهت رسیدن به اهداف و تحقق آن است.

منظور از رسانه‌ی خرد چیست؟

زمانی که در وب کلمه‌ی مدیریت رسانه را جستجو می کنید پس از آن با کلمه ای به نام رسانه‌ی خرد یا Micro Media مواجه می شوید. با یک تقسیم بندی کلی رسانه‌ها در دودسته با نام‌های اتنوترونیک و تله ماتیک قسمت بندی می‌شوند. اتنوترونیک شامل رسانه‌هایی می شود که نیازی به زیرساخت وسیعی ندارد مانند ویدئو یا دی وی دی، اما تله ماتیک شامل رسانه‌هایی است که به زیر ساخت‌ فنی و منابع انسانی وسیعی نیاز دارد مانند روزنامه، تلویزیون، نشریات و…… با این بخش بندی می توانیم نتیجه بگیریم که رسانه خرد از دسته‌ی اتنوترونیک است.

به چه دلیل مدیران باید دانش مدیریت رسانه را بدانند؟

بیشتر مدیران و مسئولانی که صاحب یک کسب و کار هستند و وب ‌سایتی برای کار خود دارند از آن به عنوان یک رسانه استفاده می‌کنند و به این موضوع باور دارند که حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف، یک ضرورت است و بخش جدانشدنی هرکسب وکار است. امروزه بیشتر مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف با موضوع دیجیتال مارکتینگ و رسانه‌های نوین که از طریق آن معرفی و تبلیغات انجام می شود آشنایی دارند و قبول دارند که این موضوع می تواند برای رونق بخشیدن به کار آن‌ها مفید باشد.

مدیریت رسانه برای کسب و کاراما موضوعی که برخی از افراد در حوزه‌ی رسانه به آن توجه نمی کنند این است که برای حضور تاثیرگذار در رسانه‌های مختلف دیجیتال، باید دانش مدیریت رسانه را تا حدودی بشناسند و درباره‌ی آن آگاهی داشته باشند. در صورتی که سواد و دانش کافی را برای مدیریت رسانه نداشته باشید هزینه‌های بالایی در انتظار شما خواهد بود که در مقابل نه تنها مفید نیست بلکه نتیجه‌ و بازخورد مطلوب را دریافت نخواهید کرد.

آیا برای مدیریت رسانه سواد رسانه ای هم لازم است؟

در بحث مدیریت رسانه دو واژه وجود دارد که مفهوم هردوی آن‌ها بایکدیگر متفاوت است و هرکدام به موضوع جداگانه ای اشاره دارد و گاهی اوقات تشخیص تفاوت این دو واژه برای برخی مقداری دشوار است. این دو واژه مدیریت رسانه یا Media Management و سواد رسانه‌ای یا Media Literacy است. سواد رسانه‌ای برای هر فردی که مخاطب رسانه است لازم و ضروری است. یکی از سوادهایی که امروزه یادگیری آن ضرورت دارد و برای جهان امروزی که با تکنولوژی سر و کار دارد لازم است سواد رسانه‌ای است. در مقابل بحث مدیریت رسانه یک تخصص است که سواد و یادگیری آن برای مدیران رسانه‌ها و فعالان حوزه‌ی رسانه ضرورت دارد.

مدیریت رسانه هدفمند با کسب و کاردر توضیحی دیگر می توانیم این دو اصطلاح را با نحوی دیگر تعریف کنیم.

مدیریت رسانه، به بخش جنبه‌ی عرضه در فضای رسانه توجه دارد و سواد رسانه به بخش تقاضا اهمیت می دهد. اما باید به این موضوع هم اشاره داشت که در بیشتر رسانه‌ها در حال حاضر، نقش عرضه‌کننده و مصرف‌کننده با یکدیگر ادغام شده است.

زمانی که شما یک خبر را در یک رسانه‌ای که خبر را نشر داده است می خوانید و می‌بینید و همان خبر را در رسانه‌ی خود بازنشر می‌کنید یا مورد نقد و بررسی قرار می دهید یا آن را تحلیل می کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که خبری را که برای اولین بارمشاهده کرده اید از نظر محتوا، منبع و سایر بخش هایی که به آن اشاره شده نقد و بررسی کنید و مورد ارزیابی قرار دهید. در صورتی که به این موارد توجه نکنید و آن را نادیده بگیرید از طریق سایر رسانه‌های دیگر مورد حمله و نقد قرار می گیرید.