آنچه باید درباره شراکت در کسب و کار بدانید

از زمان‌های قدیم تا به امروز بحث درباره‌ی شراکت در کسب و کار از موضوعاتی بوده است که در بین افراد رواج داشته است. عامل اصلی که باعث شراکت در کارها شده است نداشتن توانایی برای انجام کار و عدم تامین منابع مالی توسط فرد صاحب کار بوده است به همین دلیل فرد به دنبال پیدا کردن شریک کاری مناسب با شرایط خود است تا بتواند کار خود را جلو ببرد و در نهایت به رشد و موفقیت برسد. در همچین مواقعی دو یا چندنفر باتوجه به شرایطی که درباره‌ی آن صحبت می کنند بایکدیگر به توافق می رسند تا گوشه‌ای از کار را بگیرند و کارها را انجام دهند. نکته‌ی جالبی که درباره‌ی بیشتر کسب و کارهای بزرگ و کمپانی‌های مشهور وجود دارد این است که در ابتدا کار خود را با شراکت آغاز کرده اند. شرکت‌های بزرگی مانند اپل و مایکروسافت که موفق بوده اند جزو همین کمپانی هایی هستند که شریک کاری داشته اند.

اصول مهم شراکت در کسب و کاراصول شراکت بر این پایه است که شریک انتخابی باید لیاقت، شایستگی، دانش، مهارت، تجربه و تخصص کافی را در زمینه‌ی فعالیت کاری همچون بازاریابی آفلاین ،داشته باشد و نباید بر اساس سلیقه و علاقه‌ی شخصی شریک کاری را انتخاب کنید. به طور صد در صد و با قاطعیت تمام نمی توانیم بگوییم که نتیجه‌ی هر شراکتی با موفقیت همراه است شراکتی موفق است که برپایه ی اصول و قواعد درستی جلو برود. بسیاری از شراکت‌ها هستند که به دلایل مختلفی از جمله عدم تعهد شرکا نسبت به کار و انجام ندادن وظایفی که برعهده‌ی آن‌ها بوده است با شکست مواجه شده است. چنانچه قصد شروع و راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید یا قصد توسعه و گسترش کار خود را دارید می توانید با انتخاب شریک کاری درست و مطالعه درباره‌ی اصول قواعد شراکت به موفقیت برسید.

شریک کاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قبل از اینکه به دنبال پیدا کردن و انتخاب شریک کاری باشید باید به یک سری موارد توجه داشته باشید تا در نهایت پشیمانی را برای شما به دنبال نداشته باشد از مهمترین مواردی که برای انتخاب شریک کاری نیاز است می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

دانش و مهارت‌ مرتبط با کار داشته باشد

از مهم‌ترین مواردی که عامل موفقیت شراکت در کسب و کار می شود، داشتن مهارت‌های کافی در تیم کاری و شرکا است. زمانی که شما کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و نیروی متخصصی ندارید با استفاده از دانش و مهارتی که منابع انسانی و شریک کاری شما دارد می توانید به موفقیت برسید، لازم نیست مبلغ زیادی را بابت انجام کار به نیروهای متخصص که بیرون از شرکت فعالیت می کنند بپردازید و با این کار تا حد زیادی در صرف هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. برای افزایش حس مسئولیت پذیری در بین شرکا بهتر است از همان ابتدای کار انتظارات و وظایفی را که از یکدیگر دارید مشخص کنید تا در زمان مشخصی کارها انجام شود. می توانید برای صرفه جویی در منابع انسانی و هزینه ها از خدماتی همچون : منشی مجازی ، دفتر کار مجازی و … استفاده نمایید.

به ادب و احترام متقابل توجه داشته باشید

در هر مقطعی از کار هستید باید به این موضوع توجه کنید که شما و شریک کاری تان به یک اندازه سهم و امتیاز دارید و با استفاده از مهارت‌ها، نظرات و تصمیماتی که داشته اید، توانسته‌اید به موفقیت برسید. تا زمانی که ادب و احترام بین شرکای کاری وجود داشته باشد می‌توانید شاهد موفقیت شرکت و کسب و کارتان باشید. اگر از لحاظ اخلاقی، مالی و…… بین شرکا اختلاف نظر و مشکل به وجود بیاید وضعیت شرکت دچار تغییر می‌شود و ادامه ی شراکت در وضعیت نامطلوب می تواند به ضرر شرکت تمام شود. فعال نبودن و کاری نبودن شریک کاری می تواند باعث خستگی شما و از بین رفتن انگیزه و هیجان شما در کسب و کارتان شود.

داشتن هم فکری، انگیزه و مشارکت در کسب و کار

انگیزه و مشارکت در کسب و کارهم فکر بودن شرکای کاری در کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد تجربه نشان داده است که بهتر است قبل از اینکه فرد موردنظر را برای شراکت انتخاب کنید حتما در طی چند جلسه ملاقات داشته باشید و در ارتباط با موضوع کاری بحث و گفتگو داشته باشید تا ببینید می توانید در آینده بایکدیگر تعامل و همکاری داشته باشید یا خیر. داشتن تعهد برای هر یک از طرفین در شراکت از موارد بسیار مهم است هدفی که شرکا قرار است به آن برسند باید برای آن ها مهم باشد همچنین داشتن تفاهم و هم نظر بودن می تواند به رسیدن هدف مشترک و ایده های پولساز بسیار کمک کننده باشد.

منعطف بودن در شراکت و کسب و کار

معمولا کسب و کارهای اینترنتی، استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها در ابتدا با شکست مواجه می شوند افرادی که در این زمینه با یکدیگر شراکت دارند باید شکست را بپذیرند و قبول کنند که می توانند از ابتدا و با رفع نواقص و مشکلاتی که در کارشان بوده است می توانند دوباره به بازار کار و رقابت برگردند و نباید بر سر عقیده و نظری که یک نفر از آن ها دارد پافشاری کند. پذیرفتن و مواجه شدن با شکست سخت است اما شروع دوباره و تغییرات می تواند به بازگشت دوباره کمک کند.

۱۱ اصل مهم که در شراکت و کسب و کار باید به آن توجه داشت

اصول شراکت اصول شراکت برپایه‌ی قاعده و قانون خاصی باید پایه گذاری شود تا برای دستیابی و تحقق اهداف مشترک بین شرکا مشکلی به وجود نیاید از مهمترین اصل که برای شراکت در کسب و کار مهم است می توان به مواردزیر اشاره کرد.

  1. داشتن نظم و برنامه‌ی مشخص
  2. خواسته‌ها و انتظارات را بیان کنید
  3. مشکلات شخصی را وارد کسب و کارتان نکنید
  4. از کارمندان و اعضای تیمی که دارید کمک بگیرید
  5. در ارتباط با تقسیم درآمد و میزان سهم بایکدیگر صحبت کنید
  6. به قراردادی که بسته اید تعهد داشته باشید
  7. مسئولیت پذیر باشید
  8. روحیه‌ی کار تیمی و شراکتی داشته باشید
  9. در برابر موانع و مشکلات جا نزنید
  10. پول و سرمایه‌ای که برای انجام کار و شراکت درنظر گرفته اید را با اطمینان به میدان بیاورید
  11. درباره‌ی موارد حقوقی که کسب و کارتان دارد تحقیق و مطالعه کنید.