ویژگی‌های یک رئیس خوب چیست؟

حتماً شما هم این تجربه را داشته اید: بعضی رئیس ها رفتارشان طوری است که آدم دلش نمی خواهد حتی یک قدم برایشان بردارد، بلکه می خواهی دستورشان را اجرا کنی تا فقط دهانشان را ببندی. و بر عکس، بعضی از رئیس ها به گونه ای با کارکنان خود رفتار می کنند که همه از جان و دل دوست دارند خواسته ها (و نه دستورات) آنها را اجرا کنند، یا به قول معروف «مهره مار» دارند. اما این مهره مار چیزی نیست جز دوری از برخی رفتارهای آزاردهنده و توهین آمیز. اگر شما هم می خواهید یک مدیر موفق باشید و مهره مار داشته باشید، دقت کنید که ویژگیهای یک رئیس خوب چیست و آنها را به کار ببندید:

رئیس خوب رئیس بازی در نمی آورد

«آقایان و خانمهای رئیس! ما می دانیم شما رئیس ما هستید. پس لطفاً این قدر رئیس بازی درنیاورید!» این، حرف دل خیلی از کارمندانی است که از رفتارهای قلدرمآبانه رئیس خود به تنگ آمده اند. بسیاری از مدیران این روش را به کار می بندند تا به خیال خود  بهره‌وری را بالاتر ببرند، اما رئیس بازی درآوردن از ویژگی های یک رئیس خوب نیست. یک مدیر موفق برای این که کارکنانش از او حرف شنوی داشته باشند، به زور و تهدید متوسل نمی شود. توسل به زور در حقیقت آخرین تیر ترکش یک رئیس است.

رئیس‌بازی درآوردن یکی از مباحثی است که بسیار کم به آن پرداخته شده، حال آن که شایع‌ترین مشکل مدیریتی است. مدیریت بیش از حد، یا به بیان دقیق‌تر، مدیریت ناکارآمد، که اغلب به آن رئیس‌بازی درآوردن اطلاق می‌شود، دشمن بهره‌وری است.

ویژگیهای یک رئیس خوب چیست

رئیس خوب رئیس بازی درنمی آورد

رئیس خوب مچ نمی گیرد

بعضی از رئیس های عزیز که پا را فراتر می گذارند و کارکنان خود را زیر نظر می گیرند تا سر بزنگاه گیرشان بیندازند. اما مدیر موفق کسی نیست که کارمندانش را زیر ذره‌بین قرار دهد تا مچشان را بگیرد، زیرا این کار رفتارهای تدافعی را در آنها تشویق می کند. رئیس خوب کسی است که خواسته خود را صریح و شفاف ابراز کند، کارکنانش را راهنمایی کند و سپس به آنها اختیار عمل دهد تا به روش خود خواسته وی را اجرا کنند. با این کار خلاقیت کارکنان نیز شکوفا می‌شود.

اگر کارکنان احساس کنند زیر ذره بین رئیس خود هستند تا فقط ایرادهایشان پیدا شود، دچار استرس شغلی می شوند، و کیست که نداند استرس شغلی تا چه اندازه بهره وری را کاهش می دهد؟ از ویژگی های یک رئیس خوب این است که به شما انگیزه می‌دهند تا برای آن‌ها مفید کار کنید. او نخست نقاط قوت شما را می بیند و بعد ایرادهای کارتان را. و وقتی ایرادی در کارتان دید، از آن یک برگ برنده برای خود درست نمی کند، چون مچ گیری بازی ای است که در آن همه بازنده اند. گذشته از آن، تصور کنید مدیری تمام وقت و انرژی خود را صرف مچ گیری از کارکنانش کند. آیا دیگر زمان و توانی برایش باقی می ماند تا برای آینده کسب و کار برنامه ریزی کند؟

البته مچ گیری نکردن به این معنا نیست که کارکنان هر قدر هم که اشتباه کردند، پیامدی برایشان نداشته باشد. گاهی برخی از کارکنان از ویژگیهای خوب یک رئیس سوء استفاده می کنند. لازم است کارکنان بدانند رفتارها و کارهایشان زیر نظر است، اما با هدف بهبود عملکردشان.

ویژگیهای رئیس خوب چیست

رئیس خوب مچ گیری نمی کند.

رئیس خوب مدام نمی گوید «من»، بلکه می گوید «ما»!

بعضی از رئیس ها در صحبت هایشان «من» زیاد به کار می برند، یا به قول معروف «مَنم مَنم می کنند». اما از ویژگیهای یک رئیس خوب این است که خواسته شخصی خود را به خواسته و هدف کل تیم ارجح نداند. اگر کاری در جهت منافع تیم است، باید خواسته خود را فدای خواسته جمع کند.

البته اگر شما بنا به تجربه مدیریتی خود می دانید و شک ندارید که انجام کاری به ضرر تیم و کسب و کار است، نباید از موضع خود کوتاه بیایید، حتی اگر به قیمت دلخوری موقتی اطرافیانتان تمام شود. گذر زمان به آنها ثابت خواهد کرد که شما درست می گفته اید.

رئیس خوب همیشه «وسط بام می ایستد»

مدیران خوب محیطی را ایجاد می‌کنند که کارمندان با اعتماد به نفس عمل کنند و در صورت لزوم خطر ‌کنند، نه این که مدام در سایه ترس از اشتباه کردن محتاطانه و لرزان قدم بردارند. اما یکی از اصلی ترین ویژگیهای یک رئیس خوب که به قول معروف همچون نخ تسبیح، همه مهره ها را به هم وصل می کند، حفظ تعادل در رفتار است. رئیس خوب رئیس بازی در نمی آورد، اما بی جذبه هم نیست و کارکنان از او حساب می برند. رئیس خوب مچ نمی گیرد، اما از کنار اشتباهات کارکنانش هم بی تفاوت عبور نمی کند. رئیس خوب مدام نمی گوید «من»، اما اگر احساس کند خطری پیش روی تیم و کسب و کار است، از موضع خود کوتاه نمی آید. پس کلام کوتاه می کنیم که خیرالامور اوسطها.

آیا رئیس شما هم رفتارهای آزاردهنده ای دارد که فکر می کنید در نهایت به ضرر مجموعه تمام می شود؟ آیا رئیستان رفتارهایی دارد که از او یک فرد دوست داشتنی ساخته و کارکنانش از جان و دل برایش کار می کنند؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا ما هم از تجربیات شما استفاده کنیم.