در 5 دقیقه صاحب دفترکار شوید کلیک کنید

Press ESC to close

5

چگونه فردی خلاق باشیم؟

چگونه خلاق باشیم؟

گاهی وقتها به قدری خلاقیتمان به قول معروف ته می‌کشد که تصور می‌کنیم تمامی ایده‌های دنیا تمام شده‌اند و دیگر هیچ ایده نویی وجود نخواهد داشت. و درست در همان موقع از اجرایی شدن ایده‌های ناب و ساده‌ای می‌شنویم و پیش خودمان فکر می‌کنیم: این چرا به فکر خود من نرسید؟! یا چه طور چیز به این سادگی را ندیدم؟! همه دوست داریم خلاق باشیم، اما نمی‌دانیم چگونه؟

خلاق باشیم

خلاقیت و پیدا کردن ایده‌های ناب و تازه چیزی نیست که با زور و اجبار صورت پذیرد

خلاقیت و پیدا کردن ایده‌های ناب و تازه چیزی نیست که با زور و اجبار صورت پذیرد. بلکه ذهن به آموزش‌ها و مقدماتی نیاز دارد تا هم ورزیده و هم از محدودیت‌ها رها شود. زندگی روزمره و ماشینی ذهنهای ما را تنبل و بی‌حوصله بار آورده است. وقتی هر روز سر ساعتهای مشخصی کارهایی تکراری و ثابت و به روشهای تکراری و ثابت انجام می دهیم، وقتی حتی برای انجام یک عملیات ضرب و تقسیم ساده هم به سراغ ماشین حساب گوشی‌مان می‌رویم، وقتی حتی جرأت نمی‌کنیم مسیرهای مختلف را برای رسیدن به محل کار یا دانشگاه امتحان کنیم، دیگر از این ذهن چگونه می‌توان توقع داشت ایده‌های نو خلق کند؟ با وجود تمامی این روزمرگی‌ها انسانهای موفقی را می‌بینیم که برخلاف این جریان حرکت می‌کنند و یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار می‌گیرند. اما چگونه فردی خلاق باشیم؟

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه در کارکنان خود خلاقیت ایجاد کنیم؟

خوشبختانه انسان موجودی بی‌نهایت آموزش‌پذیر است. یعنی همین که بپذیریم در زمینه‌ای به قول معروف لَنگ می‌زنیم و آغوشمان را به روی آموزش باز کنیم مهم‌ترین قدم را برداشته‌ایم. در این مقاله چند روش را می‌آموزیم که به ما کمک می‌کند فردی خلاق باشیم:

خلاق باشیم

پروژه‌ کوچک بردارید

 

۱. پروژه‌ کوچک بردارید

همیشه فکر می کنیم ایده خوب ایده ای است که بزرگ و انقلابی باشد. اما اغلب بسیاری از تفاوت های کوچک می توانند بسیار تعیین کننده باشند. اجرای ایده های کوچک نه تنها سریع تر و بی دردسرتر است، بلکه سریع تر نیز به بار می نشیند و راه را برای پروژه های بزرگتر هموار می کند. موانع خلاقیت را باید بشناسیم تا بتوانیم خلاق باشیم.

 

۲. دورتان را پر کنید از منابع الهام برای اینکه خلاق باشیم

هر گاه به چیزی برمی خورید که برایتان جالب است، خواه یک تکه تبلیغ روزنامه باشد یا پوستر یک فیلم، آن را جلوی چشم خود قرار دهید تا باعث شود خلاق باشیم. اگر در محل کار خود دیواری در نزدیکی تان قرار دارد که می توانید خیلی راحت منابع الهامتان را روی آن نصب کنید. در غیر این صورت، این کار را به صورت مجازی انجام دهید. مثلاً به صورت پست در پینترست.

بیشتر بخوانید: ایده های خلاقانه کسب و کار که متعجب تان می کند

۳. از سکوت به شلوغی پناه ببرید.

بر خلاف تصور همه سکوت بهترین صدا برای تفکر خلاق نیست. برخلاف موسیقی بلند یا سکوت، سروصدای محیطی سبب بهبود عملکرد تفکر خلاق می شود. سکوت به تقویت تمرکز کمک می‌کند، ولی تفکر خلاق در کنار صداهای محیطی مانند سر و صداهایی که در یک کافی‌شاپ شنیده می شود و یا صداهای ملایم محیطی دیگر شکوفا می شود.

 

۴. سفر به جاهای جدید برای اینکه خلاق باشیم

کافی است دو روز تعطیلی باشد تا همه مردم ایران به سمت شمال کشور به راه بیفتند. تا به حال جرأت کرده اید به جای رفتن به مناطق تکراری سفر به نقاطی کاملاً جدید را تجربه کنید؟ تجربه کارهای جدید به ما کمک بسیاری می کند تا خلاق باشیم.

 

۵. ذهن هنگام خستگی خلاقتر است

بیشتر افرادصبح زود و یا شب ها را زمان مناسبی برای تحلیل مسائل می دانند زیرا فکر می کنند در این زمانها راندمان مغزشان بیشتر از ساعات دیگر است. اما بر خلاف قدرت تحلیل، خلاقیت فرد در زمانهای غیربهینه ذهن شکوفا می شود. شما هم امتحان کنید ببینید بیشتر در زمانهای خستگی خلاق ترید یا پس از استراحت و تجدید قوا؟

 

۶. از دفتر کار بیرون بزنید؛ تا خلاق باشیم

وقتی احساس می کنید نیاز دارید از پشت میزتان بلند شوید تا ذهنتان کمی آزاد شود و باعث شود خلاق باشیم، حتماً این کار را بکنید. می توانید چند دقیقه ای از دفتر کار یا منزل خارج شوید و قدم بزنید. سعی کنید در این مدت به جای فکر کردن، توجه خود را به نکات ظریف محیط پیرامونتان معطوف کنید.

بیشتر بخوانید: روان شناسی شخصیت در محیط کار

۷. پای خلاقیت خود را بیابید

خلاقیت به ندرت در خلاء رخ می دهد. می توانید یکی از همکلاسی ها یا همکارانتان را که با او راحتید انتخاب کنید و در قبال یکدیگر متعهد شوید. همدیگر را به انجام کارهای جدید تشویق کنید، خواه پیدا کردن یک رستوران جدید باشد خواه ثبت نام در یک کلاس برای یادگیری مهارتی جدید. می توانید ایده های جالبتان، را هر قدر هم مسخره، با یکدیگر در میان بگذارید.

 

۸. خلاقیت = ربط دادن ایده‌های موجود

خلاقیت ابداع ایده‌های جدید نیست، خلاقیت ایجاد ارتباط جدید بین ایده‌های قدیمی است. استیو جابز می‌گوید: «خلاقیت تنها ایجاد ارتباطی جدید میان موضوعات قدیمی. وقتی از آدم‌های خلاق می‌پرسی چگونه کاری را انجام داده ای؟ آنها کمی شرمنده می شوند چون در حقیقت کاری نکرده‌اند، آنها فقط ارتباط را پیدا کرده اند»

 

5 Comments

  1. کیان on 1396-11-12

    دستتون دردنکنه بابت مطالب مفیدتون با تشکر

Comments are closed.