گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) توسط گوگل به‌ عنوان یک ابزار رایگان جهت بررسی، تحلیل و آنالیز سایت ‌هایی که فعالیت بر روی آن انجام می‌ شود در اختیار افرادی که به ‌صورت تخصصی وب مستر هستند قرار داده شده است. از طریق گوگل آنالیتیکس این امکان وجود دارد تا اطلاعات کامل و دقیقی را درباره میزان ترافیک ورودی، چگونگی رفتار کاربر در سایت، نرخ پرش، نرخ تبدیل و……. را به‌صورت یک گزارش کار دقیق در اختیار صاحبان و مدیران وب سایت‌ ها قرار دهد.

با استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می ‌دهد می ‌توانید کارهای مختلفی را بر روی وب ‌سایت انجام دهید تا علاوه بر بهینه سازی سایت به رشد و پیشرفت آن نیز کمک کنید.

علاوه بر وب ‌سایت شما می‌ توانید از طریق این ابزار نظارت کاملی بر روی وبلاگ و شبکه ‌های اجتماعی مختلفی که دارید داشته باشید و مواردی مانند نحوه ورود کاربر به صفحه مورد نظر، رفتار کاربر، زمان ماندن کاربر در صفحه، نوع دستگاهی که از طریق آن به صفحه وارد شده است و اتفاقات مختلفی که در سایت و وبلاگ شما به وجود می‌آید را مشاهده نمایید و بررسی کنید.

ویژگی بسیار بزرگی که این ابزار دارد این است که می ‌توانید علاوه بر بهینه‌ سازی سایت هرگونه مشکلی که وجود دارد را از بین ببرید و رفع کنید تا شاهد رشد و پیشرفت آن شوید. گوگل آنالیتیکس با بیشتر ابزارهای گوگل مانند گوگل ادز، یوتیوب، تگ منیجر و … که بازدید کننده دارند و میزان ترافیک در آن‌ها مهم است و حساب می ‌شود می ‌تواند ترکیب شود.

آنالیتیکس

چرا یک وب سایت به گوگل آنالیتیکس نیاز دارد؟

این موضوع که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ یک موضوع بسیار مهم است، اگر که شما یک وبلاگ شخصی دارید یا وظیفه‌ ی مدیریت یک وب‌ سایت را برعهده دارید باید گوگل آنالیز داشته باشید. شاید از خودتان این سؤال را بپرسید که چرا داشتن گوگل آنالیتیکس این میزان ضروری است مواردی مانند:

  • چه افرادی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند؟
  • تعداد افراد بازدید کننده در یک بازه زمانی مشخص چند نفر است؟
  • چه میزان تایم و وقت خود را برای بازدید از سایت شما می‌گذارند؟
  • آیا محتوای موجود در صفحه مفید، ارزشمند و جذاب است یا نه؟
  • شهر، کشور و محل زندگی افراد بازدیدکننده کجا است؟
  • افراد بازدیدکننده از چه مسیری به سایت شما رسیده‌اند؟
  • طراحی صفحه همخوانی با دستگاه‌های مختلف مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ و … را دارد یا نه.

مواردی است که از طریق این ابزار به راحتی برای شما قابل بررسی است.
از طریق گوگل آنالیتیکس می ‌توانید آمار و ارقام دقیقی را به دست بیاورید و شناخت نسبی درباره افراد بازدید کننده از سایت به دست بیاورید تا به روند رشد سایت کمک کنید. ابزار گوگل آنالیز را می ‌توانید بروی تلفن همراه چه نسخه اندروید باشد و چه نسخه iOS نصب و راه ‌اندازی کنید. با لغت‌ های مختلف گوگل آنالیتیکس آشنا شوید

گوگل آنالیتیکس چیست

پس از نصب و راه‌ اندازی گوگل آنالیتیکس زمانی که وارد صفحه اصلی می ‌شوید لغات جدید و بخش ‌های مختلفی را مشاهده می‌ کنید که امکان دارد با همه آن‌ ها آشنا نباشید و شما را دچار سردرگمی کند از جمله این لغات می ‌توان به چند مورد اشاره کرد:

  • دوره‌ها یا Sessions : مدت زمانی که کاربران از طریق سیستمهای مختلف مانند لپ‌ تاپ، تلفن همراه و سایر دستگاه‌ های ارتباطی در صفحه سایت فعالیت دارند یک دوره حساب می ‌شوند. به طور معمول دوره ‌ها پس از ۳۰ دقیقه عدم فعالیت کاربر بسته می‌شود و در صورت بازگشت مجدد کاربر یک دوره جدید آغاز می‌شود.
  • کاربران یا Users : به افرادی که حداقل یک دوره در وب‌ سایت بوده‌اند، کاربر محاسبه می‌شود.
  • بازدیدکنندگان یا Visitors : به افرادی که به سایت شما مراجعه کرده ‌اند و اطلاعات موجود در سایت را مشاهده کرده‌ اند. بازدید کننده گفته می ‌شود. این افراد به دو دسته تقسیم می ‌شود بازدیدکننده جدید و بازدیدکننده تکراری، افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند و یک دوره را طی کرده‌اند بازدید کننده تکراری هستند.
  • نرخ پرش یا Bounce Rate : به میزان بازه زمانی که کاربران از صفحه وب ‌سایت بازدید کرده‌اند و پس از بازدید از سایت خارج شده‌اند نرخ پرش گفته می ‌شود. هر چه میزان نرخ پرش کمتر باشد، وب‌سایت در نگه‌داشتن و حفظ کاربر موفق ‌تر بوده است.
  • جذب یا Acquisition : به راه‌ هایی که شما توانسته ‌اید از طریق آن کاربر به دست بیاورید جذب گفته می‌ شود.
  • رفتار یا Behavior : نحوه رفتار کاربر این امکان را به شما می‌ دهد تا محتوای قرار داده شده را طبق سلیقه و نیازی که دارد تغییر دهید و به ‌روزرسانی کنید.

معرفی منو های گوگل آنالیتیکس

آنالیتیکس گوگلدر سمت چپ صفحه گوگل آنالیز منوی اصلی را مشاهده می‌ کنید که می‌ توانید بخش‌ های مختلف سایت را از طریق آن مشاهده و بررسی کنید.

  • خانه یا Home : صفحه اصلی است که اطلاعات کامل و جامعی را برای تمام وب سایت ‌هایی که دارید را در اختیار شما قرار می ‌دهد.
  • گزارش یا Reports : در این قسمت رویدادهایی که در سایت اتفاق افتاده است به‌صورت یک گزارش در اختیار شما قرار می ‌گیرد.
  • مدیریت یا Admin : از طریق این بخش می‌ توانید تنظیمات بخش مدیریت و کنترل حساب را انجام دهید، همچنین می ‌توانید دسترسی را به افرادی که همکار شما هستند ایجاد کنید.
  • کشف یا Discover : در این بخش لینک منبع‌ های مختلفی که شامل ابزارهای مختلف، اپلیکیشن ها و مقالات می‌ شود را در اختیار شما قرار می ‌دهد تا در مواقعی که به آن‌ ها نیاز دارید از آن استفاده کنید.

از طریق بخش ‌‌های مختلف دیگری مانند تنظیم تاریخ و زمان، داشبورد، اطلاعات کلی یا Overview، اطلاعات جمعیت‌ شناختی یا Demographics، اطلاعات جغرافیایی یا Geo، سرعت سایت یا Site Speed و … تمامی اطلاعاتی که در ارتباط با کاربران نیاز دارید و تنظیمات مختلفی که قصد ویرایش و تغییر آن را بر روی وب سایت دارید به راحتی انجام دهید.