برای توسعه کسب و کار باید از کجا آغاز کنیم؟ هنگام راه اندازی کسب و کارتان، احتمالا کلی تحقیق کردید، از خیلی ها مشاوره گرفتید، در کتابها، مجلات، وبسایتها اطلاعات گردآوری کردید، پول و زمان سرمایه گذاری کردید و عرق ریختید تا کسب و کارتان از زمین بلند شود. اما حالا چی؟ به گسترش کسب و کار خود فکر کرده‌اید؟

امکانهای متعددی برای توسعه کسب و کار وجود دارد که ما ۱۰ روش و مراحل توسعه کسب و کار را در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم. انتخاب روش (یا روشهای) مناسب، به نوع کسب و کارتان، منابع موجود، میزان پول، وقت و انرژی ای که می‌توانید برای توسعه کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید بستگی دارد. اگر آماده پیشرفت هستید و به دنبال طرح توسعه کسب و کار هستید ما نیز آماده کمک به شماییم:

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی نوشتن بیزینس پلن به زبانی ساده

۱.برای توسعه کسب و کار شعبه جدید باز کنید

این روش ممکن است بهترین روش نباشد، اما آن را در اول فهرست آوردیم چون نخستین گزینه‌ای است که اغلب به ذهن کارآفرینان می‌رسد.

اگر این شعبه مجازی باشد می‌توان آن را به عنوان نخستین استراتژی بازاریابی دیجیتال شما در نظر گرفت.

اما فرانسیس مک‌گاکین، سخنران و مشاور کسب و کارهای کوچک می‌گوید: «توسعه فیزیکی کسب و کار، اگر بدون تحقیق و برنامه ریزی صورت گیرد، همیشه بهترین روش توسعه نیست» و ترفندهای زیر را برای آن دسته از افرادی که در فکر تاسیس شعبه جدید هستند پیشنهاد می‌کند:

توسعه کسب و کار

ترفندهای توسعه کسب و کار

  • اطمینان حاصل کنید که به سود حداقلی مستمری رسیده‌اید و در چند سال گذشته رشد ثابتی داشته‌اید.
  • ترندها، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر مصرف کنندگان نشانگر قدرت پایدار شرکت شما هستند. به آنها دقت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تیم مدیریتی و سیستمی استثنایی دارید. برای راه اندازی و مدیریت شعبه جدید به آنها نیاز خواهید داشت.
  • یک طرح کسب و کار (business plan) کامل و جامع برای شعبه جدید تدوین کنید.
  • روش تأمین بودجه خود را از قبل مشخص کنید.
  • مکان شعبه جدید را بر اساس کسب و کارتان انتخاب کنید، نه بر اساس بودجه تان!

۲. برای رشد و توسعه کسب و کار حق امتیاز بدهید

بِت فِتِر، بنیان گذار و مالک آموزشگاه رامبراندهای جوان، مخصوص آموزش طراحی به کودکان، ده سال صبر کرد تا ایده خود را برای فرانشیز پیشنهاد دهد، اما برای او و همسرش، بیل، این زمانبندی عالی بود. بزرگ کردن ۴ فرزند و گرداندن کسب و کار در ابعاد بومی دیگر فرصتی برای آنها باقی نمی گذاشت، تا اینکه بچه ها بزرگ شدند و آن دو به فکر گسترش کسب و کار افتادند.

توسعه کسب و کار

برای رشد و توسعه کسب و کار حق امتیاز بدهید

«دادن حق امتیاز را برای توسعه کسب و کار خود انتخاب کردیم چون به سیستمی نیاز داشتیم که به گردانندگان شعبه های رامبراندهای جوان امکان مالکیت بدهد. آدمها وقتی در کارشان ذینفع باشند از انجام آن بیشتر لذت می‌برند و از هیچ چیز برای موفقیت کلی کسب و کار دریغ نمی‌کنند. فرانشیز دادن سیستمی عالی برای رسیدن به اهداف کسب و کار ماست.»

بهینه سازی سیستمهای داخلی و بازاریابی شان در ایالتهای نزدیک به این زوج کمک کرد نخستین شعبه های خود را راه اندازی کنند و اکنون که ۳۰ شعبه در سطح کشور دارند همچنان به اصل رشد پایدار پایبندند.

بت می‌گوید: «پیش از تاسیس شعبه ۲۵۰۰ کودک را در شیکاگو آموزش می‌دادیم. اکنون بیش از ۹ هزار کودک را در سطح کشور آموزش می‌دهیم و این عدد روز به روز با افزایش شعبه هایمان بیشتر و بیشتر می‌شود.»

بیشتر بخوانید: چگونه مدیریت را شروع کنیم؟ ۸ نکته کاربردی برای مدیران تازه کار

۳. برای گسترش کسب و کار مجوز فروش بدهید

این روشی موثر و کم‌هزینه برای توسعه کسب و کار است، به خصوص اگر عرضه کننده خدمات یا محصولی دارای برند باشید. این نظر لَری بِنِت، مدیر موسسه بین المللی کارآفرینی در دانشگاه جانسون اند ویلز است بدین ترتیب می‌توانید در ازای فروش محصول یا استفاده از نرم افزار، برند و غیره حق امتیاز دریافت کنید. اعطای مجوز همچنین ریسک شما را به حداقل می‌رساند و در مقایسه با هزینه راه اندازی شرکت برای تولید و فروش برند یا محصولتان کم هزینه تر است.

توسعه کسب و کار

برای گسترش کسب و کار مجوز فروش بدهید

پیدا کردن شریک جهت اعطای مجوز را با تحقیق درمورد شرکتهایی که محصولات و خدمات مشابه با شما عرضه می‌کنند شروع کنید. اما بِنِت توصیه می‌کند که پیش از گذاشتن جلسه یا تماس با هر یک از این شرکتها، با وکیلی حاذق در زمینه حقوق معنوی مشوزت کنید. با این کار هر گونه خطری را به حداقل می‌رسانید.

بیشتر بخوانید: ۵ فیلم سینمایی دیدنی درباره کارآفرینی در روزگار تیره و سخت!

۴. برای توسعه کسب و کار ائتلاف تشکیل دهید.

تشکیل ائتلاف با کسب و کاری مشابه می‌تواند روش قدرتمندی برای توسعه سریع کسب و کار باشد.

سال گذشته جیم لابادی، کارشناس تناسب اندام، مجموعه ای CD را درمورد راههای تولید و فروش محصولات آموزشی تناسب اندام از یکی از همکارانش رایان لی خریداری کرد. در آن زمان جیم یک شرکت تناسب اندام مجلل داشت.

جیم می‌گوید «آن CDها به من یاد داد چگونه محصولات خود را طراحی کنم و در این صنعت با مربیان دیگر ائتلاف تشکیل دهم.» لابادی اکنون مهارتهای کسب و کار را از طریق مجموعه ای از محصولات که خودش طراحی کرده و بر روی وبسایتش می‌فروشد به کارشناسان تناسب اندام آموزش می‌دهد.

رایان لی که دید لابادی محصولات پرفروشی مختص خود طراحی کرده، پذیرفت تا محصولات لابادی را به فهرست بلندبالایی که از کارشناسان تناسب اندام داشت معرفی کند.

در نتیجه این ائتلاف، فروش محصولاتش از زمانی که شرکت را تأسیس کرده بود ۵۰۰ درصد افزایش یافت. به دنبال این ائتلاف، لابادی ائتلافهای دیگری نیز با مربیان دیگر و وبسایتها برای فروش درصدی محصولاتش تشکیل داد.

اگر نسبت به تقسیم سودتان با یک همکار صرفاً به خاطر ائتلاف احساس خوبی ندارید، لابادی توصیه می‌کند که دید خود را گسترده تر کنید و به قول معروف فقط نوک بینی خود را نبینید. «اگر دوست دارید کل سودتان را دودستی بچسبید و از آن چیزی به دیگری ندهید، در واقع دارید تیشه به ریشه خود می‌زنید. شما نیاز دارید با کسب و کارهای دیگر که دارای فهرستی از مشتریان احتمالی تان هستند متحد شوید. این راه، سریعترین راه به سمت موفقیت است.»

بیشتر بخوانید: داستان موفقیت کارآفرینان تاثیر گذار

۵. برای توسعه کسب و کار به محصولات و خدمات خود تنوع ببخشید

یکی از روشهای تنوع بخشیدن به محصولات، طراحی و عرضه محصولات و خدمات تکمیلی است.

برای مثال، دفتر کار مجازی «دفترشما»، در ابتدای راه اندازی در سال ۹۰، صرفاً سرویس تلفن گویا برای مدیریت تماسها به کسب و کارها عرضه می‌کرد. علی دشتی، مدیر این استارت آپ، پس از مدتی احساس کرد که زمان توسعه کسب و کارش فرارسیده است. بنابراین سرویس منشی مجازی به خدمات دفترشما اضافه شد.

توسعه کسب و کار

برای توسعه کسب و کار به محصولات و خدمات خود تنوع ببخشید

با معرفی سرویس منشی مجازی، بسیاری از مشتریان قدیمی دفترشما که از سرویس تلفن گویا استفاده می‌کردند، مشترک این سرویس نیز شدند. از آن گذشته، تعداد زیادی مشتری جدید نیز که سرویس جدید پاسخگوی نیاز کسب و کارشان بود، به مشتریان دفترشما اضافه شدند.

اکنون نیز چند وقتی است سرویس تماس خروجی به خدمات دفترشما افزوده شده و کسب و کارهای بیشتری مشترک دفترشما شده‌اند. بنابراین «دفترشما» با بهره گیری از روش ایجاد تنوع توانست کسب و کار خود را رشد دهد و بازار خود را بزرگتر کند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ساخت کسب و کار آنلاین

برگرفته از entrepreneur.com