افزایش فروش به خصوص آنلاین، یک هدف ثابت بازاریابی است اما رقابت بسیار تنگاتنگ است. وقتی کاربران با یک کلیک هزاران محصول را در اختیار دارند، شما چگونه می‌توانید متفاوت باشید و دیده شوید؟

10 راهکار مفید برای شما جمع آوری کردم که به فروش آنلاین‌ کسب و کارتان کمک شایانی می‌کند. این راهکارها شما را برای معرفی محصولات به روش‌های کارآمد و جذاب راهنمایی خواهد کرد، باعث می‌شود مخاطب ایده آل خود را جذب کنید و فرآیند خرید را برای مشتری آسان‌تر کنید. پس بزن بریم!

آنچه در این مقاله می‌خوانید: پنهان

1. پرسونای مخاطب خریدار را بشناسید

برای جذب مشتری هدف، ابتدا باید آنان را به خوبی بشناسید. ساخت پرسونای مخاطب یک تکنیک ضروری در فروش است و باید یکی از اولین قدم‌ها برای توسعه‌ی استراتژی بازاریابی برندتان باشد. اگر پرسونایی برای مشتریان ندارید هیچ وقت دیر نیست پس با تیم خود برای ساخت پرسونای مشتری دست به کار شوید.

یک پرسونای خوب مشتری باید در نهایت شامل اطلاعات زیر باشد:

– مشتری شما کیست؟

اطلاعاتی در خصوص مشخصات جمعیت شناختی کلی، شغل، وضعیت خانواده، تعیین کننده هویت (مثلا اینکه ترجیح می‌دهد چگونه با او رفتار شود و …) اطلاعاتی است که موردنیاز هستند.

– چگونه شرکت شما به خریدار کمک می‌کند؟

در واقع باید اهداف، چالش‌های اولیه و ثانویه‌ی مشتریان را تشخیص دهیم و به مشتری بفهمانیم محصول یا سرویس ما چه مشکلی از او حل می‌کند.

– چرا آن‌ها علاقه‌مند به خرید از شما هستند؟

انگیزه‌های آنان زمانی که محصول و سرویس شما را انتخاب می‌کنند چیست، درواقع منظور ویژگی‌ها و ارزش‌هایی است که باعث شده مشتری در میان رقبا شما را انتخاب کند.

– چطور آن‌ها را جذب می‌کنید؟

بهترین بازاریابی برای فروش چیست و بهترین پلتفرم برای برقراری ارتباط با آن‌ها کدام است؟

اگر همیشه سایت خود را به روزرسانی می‌کنید، مفیدترین ترفند برای شروع ساخت پرسونای خریدار بررسی گوگل آنالیتیکس است. چون می‌توانید اطلاعاتی از قبیل سن کاربران، جنسیت، علایق اصلی و مشخصاتی که بیشترین نرخ تبدیل دارند را پیدا کنید.

در رابطه با پلتفرم مناسب جهت برقراری ارتباط موثر با مشتریان که در بالا اشاره شد روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد مثلا استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت ارتباط با مشتری ممکن است کاربر را مجبور به نصب آن پیام‌رسان کند. پیشنهاد من این است سعی کنید روشی را برای ارتباط با مشتری انتخاب کنید که بتوانید احساس او را مورد تاثیر قرار دهید و با احساسات انسانی که بین شما و مشتری رد و بدل می‌شود فرآیند فروش محصول را آسان‌تر کنید. ارتباط حضوری با مشتری در کسب و کارهای آنلاین تقریبا ناممکن است پس استفاده از تلفن گزینه‌ی مناسبی است. با توجه به دردسرهای تلفن فیزیکی مثل قطعی سیم، کیفیت پایین انتقال صدا استفاده از بهترین تلفن اینترنتی بهترین گزینه است.

 

2. فروشگاه آنلاین خود را بهینه کنید

فروشندگان آنلاین می‌توانند با کانال‌های مختلفی تطبیق پیدا کنند. سرمایه‌گذاری بر روی فروشگاه آنلاین خودتان شما را در معرض ارتباط مستقیم با مشتریان قرار می‌دهد و باعث می‌شود اطلاعات ارزشمندی در رابطه با آن‌ها به دست آورید.

برای موفقیت در تجارت آنلاین، باید سایت به خوبی طراحی و بهینه شده باشد. یک صفحه‌ی سنگین که زمان زیادی برای بارگذاری می‌برد و اطلاعات نامشخصی دارد اثر منفی مخربی بر روی نرخ تبدیل شما دارد. از طرفی، سایتی که کاربر می‌تواند به راحتی چیزی که دنبالش می‌گردد را پیدا کند و با چند کلیک خرید کند نرخ کلیک را افزایش خواهد داد.

برای هدر ندادن ترافیک ارگانیکی که به فروشگاه آنلاین شما می‌آید، این نکته‌های کلیدی را در نظر بگیرید:

– دسترسی از طریق موبایل (ریسپانسیو بودن)

امروزه، خرید مستقیم با موبایل توسط کاربران رو به افزایش است. اطمینان حاصل کنید سایت شما تجربه‌ی خوبی برای استفاده در همه‌ی دستگاه‌ها ایجاد می‌کند. سایت  باید یک طراحی ریسپانسیو داشته باشد و زمان بارگذاری در کمترین زمان ممکن باشد.

– تجربه کاربری (UX)

تجربه‌های کاربری موفق برای ایجاد تعاملات طراحی شده‌اند. (در این مثال منظور وبسایت شما است.) و باید پروسه‌های خرید را برای مشتری بهینه کند. این نوع از تجربه نه تنها نرخ تبدیل را بهتر می‌کند، بلکه بر روی دید مردم نسبت به برندتان تاثیر دارد.

سئو و SEM (بازاریابی موتورهای جستجو)

اگر قصد دارید فروش آنلاین را بیشتر کنید، کاربران باید به راحتی شما را پیدا کنند، پس تبلیغات در موتور جستجو (هم رایگان و هم پولی) یک ضرورت است.

 

3. صفحات فرود (landing pages) متمایزی بسازید

صفحات فرود برای موفقیت در فروش آنلاین بسیار حیاتی است. یک لیندینگ پیج صفحه‌ای است که وقتی بازدیدکننده به سایت شما سر می‌زند آن را می‌بیند.

برای ساخت صفحات فرود تاثیرگذار، اولین قدم پیدا کردن ساختاری است که کار می‌کند. به طور کل، صفحه‌ی فرود مرتب و ساده بهتر است. برای هر محصول ویژه‌ی خود صفحه فرودی جدا بسازید، و در نهایت، یک صفحه برای هر طیف محصولات مرتبط با یکدیگر ایجاد کنید. از این راه، آنالیز اتفاقات در حال رخداد برای شما آسان‌تر خواهد بود و از راهکارهای بهینه کردن بازاریابی آنلاین کسب و کارتان را متوجه خواهید شد. لندین، وبزی و لندیک سه سرویس ایرانی ساخت لندینگ پیج هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.‌

 

4. فرآیند خرید را برای مشتریان آسان‌تر کنید

فرآیند خرید اینترنتی

همان‌طور که می‌دانید، مشتریان عادت کرده‌اند با چند کلیک نیاز خود را رفع کنند. اگر پروسه‌ی خرید شما موانعی داشته باشد، کاربران برای ترک شما مشتاق‌تر می‌شوند و به سراغ رقبا می‌روند. برای جلوگیری از این اتفاق این موارد را رعایت کنید.

– پروسه‌ی خرید آسان

به طور کلی، کلیک‌های کمتر بهتر است، اما همیشه در هر مرحله اطلاعاتی که مورد نیاز کاربر است را در اختیارش قرار دهید. یک مثال موفق در این زمین آمازون است، در واقع سیستمی طراحی کردند که کاربر بتواند با یک کلیک محصول مورد نظر را بخرد که باعث شد مقاومت کاربر برای خرید کمتر از پیش شود.

– روش‌های پرداخت متنوع

اغلب، کاربران روش‌های متداول خود را برای پرداخت دارند، پس شما باید از روش‌های پرداخت مرسوم پشتیبانی کنید که شامل روش‌های پرداختی درگاه پرداخت آنلاین، کارت به کارت و یا حتی پرداخت در محل می‌شود.

– هزینه‌ی بیشتر دریافت نکنید

هیچ چیز برای خریدار به اندازه‌ی اینکه هنگام پرداخت یک محصول آنلاین متوجه شود قیمتش بالاتر از چیزی که است فکر می‌کرد آزاردهنده نیست. اگر قرار است هزینه‌ی اضافی بر روی قیمت محصول اعمال کنید، همیشه به طور واضح و در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام کنید.

– هزینه‌ی ارسال کم

هر وقت که برایتان مقدور بود ارسال را رایگان کنید.

– امکان بازگشت محصول

رهبر صنعت فروش آنلاین یعنی دیجی کالا به خوبی این کار را انجام می‌دهد، که در صورت رضایت نداشتن مشتری حداکثر تا 7 روز کالا را پس می‌گیرد. اگر قصد انجام این کار را دارید شرایط را به خوبی توضیح داده و به قولی که به مشتری دادید عمل کنید وگرنه اعتماد مشتری از بین خواهد رفت.

– ارسال سریع

به طور دقیق زمان تحویل کالا به مشتری را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. مشتری از زمان سفارش محصول تا موقع تحویل بی‌صبرانه منتظر است، در صورتی که شاید اصلا نیازی به آن نداشته باشد! حال تصور کنید این زمان انتظار مشتری بیشتر شود و شما کالا را دیرتر به او تحویل دهید خب باعث می‌شود اعتماد کاربر نسبت به کسب و کار شما از بین برود و حتی ممکن است برای خریدهای بعدی به سراغ شما نیاید.

 

5. به تصاویری که استفاده می‌کنید توجه کنید

برخی معتقدند یک تصویر به اندازه‌ی هزاران کلمه ارزش دارد که به خصوص در فروش آنلاین این موضوع بیشتر صدق می‌کند. از آنجایی که کاربران امکان دیدن، لمس یا تست محصول شما را ندارد، لازم است تا حد امکان اطلاعات بصری زیادی به آن‌ها بدهید.

تصاویر واضحی از محصولات با زوایای مختلفی داشته باشید ولی مراقب باشید که با طراحی بصری سایت تطابق داشته باشد. اگر قصد دارید بیشتر پیش بروید، استفاده از ویدیوهای سه بعدی و دموی محصول می‌تواند کمک خوبی به باور پذیری مشتری ‌کند.

 

6. ارزشی را برای مشتری خلق کنید

برای دوام در رقابت موجود، باید چیزی علاوه بر محصولات و سرویس‌ها به مشتری ارائه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار بازاریابی محتوا است.

ساخت محتوای مرتبط با برندتان به دیده شدن و جایگای سئویی سایت‌تان کمک خواهد کرد، به علاوه شما را به عنوان یک متخصص در بازار تثبیت می‌کند. یکی از روش‌های مرسوم و تاثیر گذار انجام این کار از طریق بلاگ برند است که باعث می‌شود محتوا از کانال‌های مختلف اجتماعی منتشر شود. برای شروع قوی، این دو اصل را دنبال کنید:

– برنامه محتوایی بنویسید

مثل تکنیک‌های دیگر فروش، بلاگ شما باید با اهداف کلی شرکت مطابقت داشته باشد و یک استراتژی طراحی شده‌ی خوبی در پس آن باشد. قبل از شیرجه زدن در آب، باید یک برنامه محتوایی که شامل مقالات مختلفی است و تقویم محتوایی داشته باشید.

– از فرمت‌های مختلف محتوا استفاده کنید

فرمت‌های متفاوت محتوا ویدیو، اینفوگرافیک، پادکست، متن و عکس هستند. امکانات مختلفی برای فراتر رفتن از یک پست ساده‌ی متنی وجود دارد. از وجود فرمت‌های مختلف محتوا در برنامه محتوایی اطمینان حاصل کنید و بهترین آن که برای مخاطب شما مناسب است را استفاده کنید.

 

7. از پیشنهادات غافل نشوید

بازاریابی دهان به دهان هنوز یکی از تاثیرگذارترین تکنیک‌های فروش است. به طور طبیعی خریداران  به کابران اعتماد بیشتری نسبت به برندها دارند، پس پیشنهادات نقش بسیار مهمی در فروش آنلاین بازی می‌کند.

زمانی که سایت خود را طراحی می‌کنید، دو تکنیک پایه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید:

– قرار دادن دکمه‌های اشتراک گذاری

از این راه، کاربران را به اشتراک گذاری محتوا یا محصول خودتان در شبکه‌های اجتماعی تشویق خواهید کرد که به طور طبیعی بازدیدکننده‌های بیشتر جذب می‌شود.

– رضایت و تجربه‌ی مشتریان قبلی را در سایت قرار دهید

دیدن رضایت مشتریان به بازدید کننده‌ها کمک می‌کند با محصول و سرویس شما ارتباط برقرار کنند و متوجه شوند چگونه با استفاده از محصول سود خواهند کرد. در بازاریابی B2B، می‌توانید لوگوی برندهایی که با شما کار کرده‌اند را نیز قرار دهید.

 

8. قدرت ایمیل مارکتینگ را دست کم نگیرید

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) یک ابزار کلاسیک برای فروش آنلاین است، و سال‌های متمادی است که تاثیرگذاری خودش را حفظ کرده است.

ایمیل به شما یک روش مستقیم و شخصی برای ارتباط با مخاطبان پیشنهاد می‌کند، که می‌توانید با استراتژی‌های مختلف تطبیق دهید و در چرخه‌ی خرید مشتری قرار دهید. فراموش نکنید از این نکات هم استفاده کنید:

– پایگاه داده‌ی خود را بخش بندی کنید

به عنوان بخشی از استراتژی، شما باید مطمئن شوید اطلاعات ابتدایی از دنبال کنندگان خود دارید. از همان طریق، می‌توانید از رفتارشان برای گسترش اطلاعات خود در رابطه با علایقشان استفاده کنید و ارتباط با آن‌ها را تا جایی که ممکن است شخصی سازی کنید.

– ایمیل ریسپانسیو بفرستید

مثل سایت کسب و کارتان، ایمیل‌ها هم باید از دستگاه‌های مختلفی به راحتی قابل دیدن باشند. برخی از آن‌ها می‌توانند با آحرین عناصر تعاملی طراحی شوند در حالی که بقیه‌ی آن‌ها باید با یک متن و تصویر ساده ارسال شوند که پیام اصلی را به آسانی منتقل کنید.

– با استفاده از ایمیل نقشه سفر مشتری را طراحی کنید

نقشه سفر مشتری

زمانی که کاربر ایمیلش را در اختیارتان می‌گذارد، باید به او خوش آمد بگویید و یک ایمیل آغازین جهت آشنایی آنان با محتوای‌ خود بفرستید. اگر آن‌ها خریدی را رقم زدند، می‌توانید به مشتری وفادار تبدیلشان کنید. به طور خلاصه، درک اینکه مشتری در چه مرحله‌ای از نقشه سفر قرار دارد برای طراحی پیشنهاد وسوسه انگیز و ارسال ایمیل بسیار مهم است.

 

9. از تبلیغات اجتماعی برای ارتقای برند استفاده کنید

تبلیغات اجتماعی یکی روش بسیار عالی برای پیاده‌سازی تکنیک‌های فروش مثل جذب دنبال کننده، تشویق افراد به دانلود یک اپلیکیشن، استفاده از بازاریابی مجدد (remarketing) یا حتی نمایش یک کاتالوگ شخصی سازی شده است!

یک مزایای دیگر از تبلیغات اجتماعی داشتن امکانات مختلفی است که در پلتفرم‌های دیگر پیدا‌ نمی‌کنید. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی راجع به کاربران دارد، شما می‌توانید از آن‌ها برای اجرای کمپین‌های خیلی خاص استفاده کنید.

اگر قدرت تقسیم‌بندی مخاطبان را جدی بگیرید، آن را با فرمت‌های مختلف محتوا و انواع کمپین تبلیغاتی ترکیب کنید، خواهید دید چگونه این دسته از تبلیغات فروش آنلاین شما را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

 

10. احساس فوریت ایجاد کنید

یک کلک بازایابی قدیمی و کاربردی این است که به کاربر اطلاع دهید زمان محدودی برای بهره‌گیری از تخفیف خاصی دارند یا تعداد محصولات در حال اتمام است. این یک ابزار بسیار رایج کپی رایتینگ است. از این راه، بازدید کننده تشویق می‌شود از پیشنهاد ما در اولین فرصت ممکن بهره‌مند شود.

اگر تصمیم به استفاده از این استراتژی گرفتید، تخفیف‌ها و کمپین‌های بازاریابی که ایجاد می‌کنید را در صفحه اصلی سایت، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به طوری که کاملا برای کاربر مشخص باشد نمایش دهید. ایجاد لیندینگ پیج خاص برای هر کمپین و تخفیفی هم ایده‌ی بسیار خوبی است.

چه روش دیگری برای افزایش اینترنتی محصولات کاربردی است؟