از ۱۱ فوت و فن برای زندگی شادتر چه می دانید؟

فوت و فن های زندگی شادتر

در این مقاله دکتر کلی نف بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند، یازده روش را برای شادتر زندگی کردن برای ما شرح می دهند که البته هیچ ربطی به پول ندارد.

شاد بودن و خوشبختی چیزی هست که همه ما به دنبالش هستیم. ولی خیلی از ما احساس می کنیم بدست آوردن آن بسیار کار سختی هست و سخت تر، حفظ  کردن شرایط  نسبی فعلی هست، مخصوصا در این اوضاع بد اقتصادی. البته خوشبختی به نظر خیلی نزدیک میاد، شاید یه کار جدید، افزایش حقوق و … انگار خوشبختی پشت در بعدی به انتظار ما نشسته است.

تحقیقات نشون می دهد که شاد بودن و خوشبختی رابطه زیادی به مقدار پول و درآمدزایی ما ندارد، بلکه بیشتر به افراد اطراف ما و نحوه زندگی ما مربوط می شود.

۱- برای زندگی شادتر قدرشناسی را تمرین کنید

آدم‌های شاد هر کجا که باشند و شغلشان هر چه که باشد، همواره چیزی را پیدا می‌کنند که قدردانش هستند. تحقیقات نشان داده که افراد قدردان، شادترند، فشار عصبی کمتری دارند و کمتر به افسردگی دچار می‌شوند و حواس پرتی در کار ندارند.

بیشتر بخوانید: قدردانی به این ۱۰ روش، زندگیتان را بهبود می‌بخشد

۲- «تَچان» را پیدا می‌کنند

در روانشناسی مثبت‌نگر، مفهوم «تچان» این گونه تعریف می‌شود: غرق شدن کامل در فعالیتی به خاطر خود آن فعالیت. وقتی در وضعیت تچان هستیم، مثلاً وقتی در مسابقه‌ای می‌دویم، ترانه‌ای می‌نویسیم یا کتاب خوبی می‌خوانیم، گویی زمان برای ما متوقف می‌شود.

افرادی که تچان را به کرات تجربه می‌کنند، معمولاً انسان‌های شادتر، مفیدتر، خلاق‌تر و متمرکزتری هستند. برای رسیدن به وضعیت تچان باید توجه ویژه‌ای را معطوف به فعالیت‌هایی کنید که برایتان لذت‌بخش است. به بیان دیگر، زمانی را صرف یافتن کاری کنید که به آن عشق می‌ورزید! و دیگر کلمه حوصله ندارم برایتان بی معنی می شود.

۳- برای زندگی شادتر، لبخند بزنید

لبخند باعث زندگی شادتر

اگر کسل هستید یا روز سختی داشته‌اید، برای این که خودتان را سر حال بیاورید کافی است به کسی، مکانی یا موقعیتی فکر کنید که شما را به لبخند وامی‌دارد! تحقیقات نشان داده که خود عمل فیزیکی لبخند زدن شما را شادتر می‌کند، حتی اگر فقط عضلات صورتتان را به حالت لبخند درآورید!

۴- اشتباهاتتان را بپذیرید

همه ما شنیده‌ایم که انسان جایزالخطاست. تلاش برای انکار اشتباهات فقط حالتان را بدتر می‌کند و اجازه نمی‌دهد از خطاهایتان درس بگیرید و رشد و پیشرفت کنید. تنها زمانی که اشتباهاتتان را بپذیرید می‌توانید خودتان را ببخشید.

۵- برای زندگی شادتر نگرشی خوش‌بینانه اتخاذ کنید

فرد خوش بین

انسان‌های شاد به نسبت انسان‌های ناراضی واکنش خوش‌بینانه‌تری به اتفاقات منفی نشان می‌دهند. خوش‌بینی را می‌توان «واکنش به مشکلات با اعتماد به نفس و توانمندی شخصی بالا» تعریف کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد میان مثبت‌نگری و طول عمر، بهبود از بیماری، سلامت جسمانی کلی و مهارت حل مشکلات در شرایط دشوار رابطه‌ وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ۷ ترفند افزایش اعتماد به نفس

۶- دور و بر خود را از افراد حمایتگر پر کنید

درست است که گاهی انگار زندگی سفری تک‌نفره است، اما ما برای شاد بودن به انسان‌های دیگر نیاز داریم. طبق تحقیقات، روابط اجتماعی از عوامل مهمی برای شادی هستند، به مراتب مهم‌تر از درآمد یا ثروت.

۷- برای زندگی شادتر یاد بگیرید چه زمانی «نه» بگویید

به قول روانشناس دکتر تِما دیویس، «برای بله گفتن به شادی باید یاد بگیریم به چیزها و کسانی که باعث فشار عصبی به شما می‌شوند نه بگویید.»

آدم‌های شاد می‌دانند چه زمانی به دیگران، اندیشه‌ها و رفتارهایی که به صلاحشان نیست نه بگویند. بله گفتن به همه کس و همه چیز شما را از پای درمی‌آورد، استرستان را افزایش می‌دهد و زمان و انرژی کمی برایتان باقی می‌گذارد که به خودتان برسید!

۸- از زندگی مدرن فاصله بگیرید و زمان بیشتری را در طبیعت سپری کنید

رفتن به طبیعت برای زندگی شادتر

با این که پس از یک عمر شرطی شدن ممکن است طبیعی به نظر برسد، بشر به گونه‌ای طراحی نشده که کل روز را پشت میز کار قوز کند و لوازم الکترونیک مدام در گوش و چشمش باشد.

نه، ما برای زندگی در محیط بیرون، به دور از سیطره فناوری، امواج رادیویی تلفن‌های همراه و نور مانیتورها و صفحه‌ها ساخته‌ شده‌ایم.

انسان‌های شاد درک می‌کنند که این حق ذاتی و انسانیشان است که زمانی را به سکوت برای تفکر و یافتن آرامش اختصاص دهند. بودن در محیط بیرون به واسطه مواجهه با نور که موجب بالا رفتن خُلق انسان می‌شود با شاد بودن در ارتباط است.

اگر واقعاً می‌خواهید مزایای بودن در محیط بیرون را به حداکثر برسانید، اوقات خود را در طبیعتی سرسبز سپری کنید. حتی پنج دقیقه ورزش در فضایی سرسبز باعث بالا رفتن خلق و عزت نفس انسان می‌شود. و یا می توانید از گیاهان در دفتر کار خود استفاده کنید.

۹- برای زندگی شادتر؛ بخشایندگی را تمرین کنید

این یک مورد ممکن است برای خیلی از ما که افرادی در زندگیمان در حقمان ظلمی کرده‌اند دشوار باشد. اما وقتی خشم، نفرت و ترس نسبت به دیگران را در وجودمان نگاه می‌داریم، این احساسات در واقع بخشی از فضای درونی ما را اشغال کرده‌اند و مانع از خوشحالی و رضایت حقیقی ما می‌شوند.

۱۰- چیزهای جدید را امتحان کنید

انسان‌های شاد از شکستن مرزها و امتحان کردن چیزهای جدید هیچ واهمه‌ای ندارند. درست است، در ابتدا ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟

با عبور از ناحیه امن خود شاید پی به توانمندی‌هایی در خود ببرید که پیش از این از آن‌ها غافل بودید. اگر هم اوضاع طبق برنامه پیش نرفت، دستکم سعی خود را کرده‌اید، این طور نیست؟

۱۱- هر روز صبح در آینه نگاه کنید و بگویید «دوستت دارم!»

برای بسیاری از ما عشق به خود بزرگ‌ترین مانع بر سر راه خوشحالیمان است. سال‌ها خانواده، معلم‌ها و به خصوص رسانه‌ها در گوشمان خوانده‌اند آن قدر که باید خوب، موفق، جذاب و توانمند نیستیم،‌ که در نتیجه آن نوعی احساس سرخوردگی و بی‌ارزشی در ما به یادگار مانده است.

اما حقیقت چیز دیگری است: هر که هستید و در زندگیتان هر اتفاقی که رخ داده، شما لایق عشق هستید! آن قدر این را با صدای بلند به خود بگویید که باورش کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته کلیدی برای شاد بودن در محل کار