مشاوره می‌تواند به بهبود عملکرد کسب و کار کمک کند و تغییرات لازم جهت به دست آوردن موفقیت را رقم بزند. مشاور کسب و کار به شرکت‌ها جهت غلبه بر چالش‌ها، افزایش درآمد و رشد کمک می‌کنند. همکاری با مشاوران کسب و کاری که دارای تجربه هستند و موفقیت‌هایی در گذشته به دست آورده‌اند بسیار مهم است.

مشاوران کسب و کار ممکن است به صورت پروژه‌ای، ساعتی، روزانه یا ماهانه هزینه را دریافت کنند. این مقاله مخصوص کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ‌هایی است که قصد دارند از مشاوره‌های کسب و کار بهره‌مند شوند ولی نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.

راه اندازی کسب و کار کوچک یا متوسط به دلیل وظایف زیادی که برای موفق شدن باید انجام شود چالش برانگیز است. از حسابداری گرفته تا منابع انسانی در پشتیبانی فنی، انجام همه‌ی این کارهای توسط صاحبان کسب و کار غیرممکن است. اما مشاور کسب و کار کیست و مشاوره چگونه به رونق کسب و کارتان کمک می‌کند.

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار فرد یا موسسه متخصص با مهارت‌های مختلف است که با فعالیت‌های خود به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند. مشاوران به دلیل تجربه و اطلاعاتی که دارند آگاه هستند.

علاوه بر این، مشاور کسب و کار برای کمک به بهبود عملکرد سازمان‌ها و تاثیرگذاری بیشتر مشاوره‌ی مدیریتی برای آن‌ها فراهم می‌کند. این افراد متخصص کسب و کار را آنالیز می‌کنند و در حالی که به شرکت‌ها برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند راه حل‌هایی نیز ایجاد می‌کنند. صاحبان کسب و کار باید بهره بردن از مشاوره‌ی کسب و کار را در زمانی که به کمک نیاز دارند یا در انتخاب مسیر درست مردد هستند را در نظر بگیرند.

در همین رابطه بخوانید: مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

 

چرا باید از مشاوره‌ی کسب و کار استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از مشاوره‌ی کسب و کار استفاده کرد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره کرده‌ام:

  • فراهم کردن تخصص در بازاری خاص
  • تشخیص مشکلات و چالش‌ها
  • تکمیل کارکنان موجود
  • آغاز تغییر
  • آموزش و تمرین کارمندان
  • انجام کارهای ناخوشایندی مثل اخراج کارمندان
  • احیا کردن یک سازمان
  • ساخت یک کسب و کار جدید
  • تاثیرگذاری بر روی افراد

 

انواع مشاوره کسب و کار

انواع مختلفی از مشاوره در جنبه‌های مختلف کسب و کار وجود دارد.

1. مشاوره در استراتژی و مدیریت

مشاوره در استراتژی و مدیریت کسب و کار می‌تواند مهارت موجود در صنعت را جهت کمک به گسترش، جذب فرصت‌های جدید و افزایش درآمد به کسب و کارتان وارد کند.

مشاورانی که در استراتژی و مدیریت تمرکز دارند می‌توانند به کسب و کارتان در به کارگیری موارد زیر کمک کنند:

  • توسعه به بازارهای جدید یا افزایش آگاهی در بازار فعلی
  • تشخیص مدل کسب و کار شما جهت ساخت استراتژی مقرون به صرفه
  • افزایش ظرفیت‌های کسب و کارتان
  • پیدا کردن یک سرمایه گذار جدید
  • ادغام با دیگر کسب و کارها یا تغییر ساختار کسب و کارتان

در همین رابطه بخوانید: استراتژی کسب و کار چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

 

2. مشاوره عملیاتی

مشاوران کسب و کاری که در عملیات تخصص دارند می‌توانند به بهتر کردن روند روزانه به شما کمک کنند. در این مشاوره مدل کسب و کار فعلی شما برآورد می‌شود و بهترین راه جهت کاهش نتایج مشابه کیفیت در نسبت قیمت و زمان پیدا می‌شود. این مشاوران همچنین از طریق کنترل کیفیت و درک اینکه چگونه باید تولید را برای نتایج بهتر بهبود داد کمک می‌کنند.

 

3. مشاوره مالی

مشاوره مالی کسب و کار

یک مشاور مالی می‌تواند گستردگی دامنه‌ سلامت مالی کسب و کارتان را به شما نشان دهد. آن‌ها در اصل در تصمیمات سرمایه گذاری و پیدا کردن بهترین راه جهت کنترل دارایی‌ها و بدهی‌ها  شرکت دارند. حتی ممکن است مشاوران مالی تخصص بیشتری داشته باشند و کارهایی از قبیل برنامه ریزی مالی، راهنمایی کسب و کارتان در رابطه با مالیات و هزینه‌های روزانه را انجام دهند.

 

4. مشاوره منابع انسانی

بهترین شرکت‌های برون سپاری منابع انسانی و و پیمانکاران می‌توانند در فرآیندهای منابع انسانی مشاوره دهند. این مشاوران می‌توانند وظایف روزانه‌ی منابع انسانی مثل جذب و حفظ کارمندان، پردازش حقوق و دستمزد، انجام وظایف اداری و مدیریت عملکرد کارکنان را بر عهده بگیرند.

 

5. مشاوره بازاریابی

مشاوره در حوزه‌ی بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند نقاط قوطشان را به عنوان یک برند را تشخیص دهند و جهت ساخت آگاهی از برند آن‌ها را توسعه دهند. اگر کسب و کارتان به یک لوگو یا استراتژی بازاریابی جدید نیاز داشته باشد یک مشاور بازاریابی می‌تواند نقطه قوتی در توسعه‌ی دستیابی‌های کسب و کار باشد.

در همین رابطه بخوانید: صفر تا صد بازاریابی دیجیتال و سنتی را یاد بگیرید

 

مشاوره کسب و کار رایگان دفترشما

مشاوره در جنبه‌های مختلف کسب و کار می‌تواند از بروز مشکلات قابل پیش بینی و چالش‌های مختلف جلوگیری کند و باعث صرفه جویی در زمان، منابع مالی و نیروی انسانی کسب و کار خواهد شد. همچنین در صورتی که کسب و کاری مشاوره‌ی اشتباهی دریافت کند می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به او وارد شود بنابراین انتخاب مشاور کسب و کار مناسب بسیار مهم است.

ما در دفترشما تجربیات و اطلاعات خود را به صورت رایگان در اختیار دیگر کسب و کارها قرار خواهیم داد و به شما مشاوره‌ی کسب و کار ارائه می‌دهیم. قطعا ما با چالش‌هایی روبرو شدیم و از متخصصین کسب و کاری برخوردار هستیم که تجربه و مهارت کافی در امور کسب و کار دارند.

برای مشاوره رایگان کافی است فرم زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید

فرم مشاوره کسب و کار