زمانی که برندسازی می‌کنید، اینکه در فضای آنلاین جلب توجه کنید و هویتی بسازید که با مخاطبان هدف شما سازگار باشد بسیار اهمیت دارد. با انجام دادن قدم‌های کلیدی، می‌توانید بدون اهمیت به اینکه در کجا به صورت آنلاین با شما تعامل دارند برندی بسازید که جذب کند، تعامل داشته باشد و پایگاه مشتریان شما را رشد دهد.

 

برندسازی چیست؟

برندسازی یک سیستم ارتباط جامع است که توسعه، نگهداری و تکامل شهرت شرکت‌ها  یا افراد را بر عهده دارد. با درک کامل پایگاه مشتری سازمان شروع می‌شود و از طریق نشان دادن سازمان به آن مشتریان ادامه پیدا می‌کند.

اینکه با فکر به برندینگ طراحی لوگو به ذهنتان خطور کند معمول است اما لوگو فقط یک بخش از روند ساخت هویت بصری است.

در همین رابطه بخوانید: صفر تا صد بازاریابی دیجیتال و سنتی را یاد بگیرید

 

چگونه برندسازی کنیم؟

در ادامه مراحلی که باید برای ایجاد برند کسب و کارتان طی کنید را آورده‌ام.

1. مخاطب خود را بشناسید

اولین قدم برای ساخت برند تشخیص و درک مخاطبان است. برای پاسخگویی به این سوال‌ها وقت صرف کنید که پایگاه مشتریان خود را درک کنید:

  • چه کسی به احتمال زیاد چیزی که ارائه می‌دهید را دوست خواهد داشت؟
  • چه چیزی رفتارهای آن‌ها را هدایت می‌کند؟
  • چه چیزی آن‌ها را به کلیک بر روی وبسایت شما تشویق خواهد کرد؟
  • چه چیزی آن‌ها را برای خرید کردن متقاعد می‌کند؟
  • چه چیزی آن‌ها را به مشتریان وفادار کسب و کارتان تبدیل خواهد کرد؟
  • اگر آن‌ها در آینده از برندتان دور شدند چه چیزی آن‌ها را برمی‌گرداند ؟

برای شناخت مخاطب خود اگر وبسایت دارید و در شبکه‌های اجتماعی هم حضور دارید می‌توانید آمار وبسایت را تجزیه و تحلیل کنید، بررسی کنید مردم درباره‌ی برندتان در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند، رقبای شما چگونه با مشتریان تعامل دارند و به طور بالقوه برخی از نظرسنجی‌ها را از مشتریان انجام دهید.

اگر بیشتر از یک پایگاه مشتری هدف دارید می‌توانید مخاطبان را بخش بندی کنید که شامل شناخت آن‌ها با مشخصات جزئی‌تری مثل ویژگی‌های جمعیت شناختی، سلیقه‌ها و رفتار خرید می‌شود. بر فرض مثال، تعامل با یک دانش آموز روش متفاوت‌تری از یک فرد بالغ 40 ساله دارد.

از آن جایی که ایده‌ای کامل از انواع افرادی که مخاطبان شما را تشکیل می‌دهند در اختیار دارید می‌توانید یک برند بسازید که نیازها و علایق آن‌ها را فراهم کند.

در همین رابطه بخوانید: پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

2. ماموریت و چشم انداز خود را تعیین کنید

چه چیزی الهام بخش شما برای انجام کاری است که به عنوان کسب و کار انجام می‌دهید؟ هدف نهایی شما چیست؟ پاسخ‌ها به این سوالات ماموریت و چشم انداز کسب و کارتان را مشخص می‌کند.

یک ماموریت و چشم انداز واضح به برندتان احساس هدفمند بودن می‌دهد و همچنین پایگاه مشتریان هدف را نشان خواهد داد:

  • قصد دارید چه کاری برای مشتریان انجام دهید – چه خواسته یا نیازی را محقق می‌کنید یا چه مشکلی را حل می‌کنید؟
  • چگونه قصد دارید آن وعده را انجام دهید – ویژگی‌های محصول یا سرویس شما که آن‌ها را با ارزش می‌کند چیست؟
  • چرا دنیای آن‌ها در نتیجه‌ی تعامل با شما بهتر خواهد شد؟ تاثیر محصول یا سرویس شما چیست؟

به ماموریت برندتان به عنوان نیروی محرکه پشت صحنه‌ی فعالیتتان و به چشم انداز برند به عنوان اینکه در نهایت آن فعالیت‌ها شما را به کجا خواهد برد فکر کنید. این چشم انداز حایی است که شما می‌خواهید باشید، و ماموریت چگونگی به آن جا رسیدن است.

شما همچنین می‌توانید ارزش‌های شرکت را بسازید که به مخاطبان شما کمک می‌کند و همچنین کارمندان درک می‌کنند چرا ماموریت و چشم انداز برای شما مهم است. ارزش‌های برند حس اصالت را برای ماموریت و چشم انداز و به طور کلی کسب و کارتان می آورد.

در همین رابطه بخوانید: برندینگ و هر چیزی که باید درمورد آن بدانید

 

3. پیام و صدای برندتان را توسعه دهید

صدای برند

ایجاد پیام و صدای برند متقاعد کننده در زمان ساخت برند نیز دارای اهمیت است. آن‌ها ممکن است شبیه هم به نظر برسند اما پیام و صدای برندتان دو جنبه‌ی جدا در برندسازی هستند.

پیام برند شما یک سیستم یکنواخت برای نشان دادن ارزش پیشنهادی شرکت شما است. یک پیام برند قوی داستان شرکت شما را در میان تمام تماس‌ها بیان می‌کند و درک مخاطب هدف نسبت به برند و اعتمادشان به برند شما را توسعه خواهد داد.

در حالی که پیام برند چیزی است که راجع به کسب و کارتان می‌‌گویید صدای برند این است که چگونه آن را بیان می‌کنید. لحن برند (Tone Of Voice) شما شخصیت برند شما را نشان می‌دهد و انعکاسی از شخصیت بخش‌های مخاطب هدفتان است.

صدای برندتان به افراد کمک خواهد کرد با شما در ارتباط بمانند و برند شما را به یاد بیاورند.

در همین رابطه بخوانید: هویت برند چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟

 

4. نقاط تماس برند با مشتری را تشخیص دهید

نقاط تماس برند با مشتری تعاملات مخاطب هدف شما است که با برند شما دارد. بر اساس دسترسی به برند شما یک شخص ممکن است نقاط تماس برند مختلفی را در طول یک روز تجربه کند. از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بلاگی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. بسیار مهم است که در هر نقطه‌ی تماس با مشتری یک تجربه‌ی معناداری برای مخاطب شما رقم بخورد.

آسان‌ترین روش رصد نقطه تماس برند با مشتری در فضای آنلاین است جایی که شما می‌توانید سفر مشتری را از آن جایی که آن‌ها از کمپین ایمیل مارکتینگ یا صفحات شبکه‌ی اجتماعی به وبسایت شما می‌آیند رصد کنید. برای اینکه ببینید مشتریان چگونه به صورت آنلاین با شما تعامل دارند کافی است آمار سایت را بررسی کنید.

یک بار که رصد کردید چگونه مشتریان شما با برندتان تعامل می‌کنند باید تجزیه و تحلیل نقطه تماس برند با مشتری را انجام دهید. بر فرض مثال، شما ممکن است افرادی را پیدا کنید که فقط یک صفحه از سایت را قبل از ترک کردن بازدید کردند که این منجر به نرخ پرش (Bounce Rate) بالا می‌شود. سعی کنید از تم‌های با طراحی جدید در سایت استفاده کنید و رابط کاربری خوبی را برای آن ایجاد کنید که به کاهش نرخ پرش سایتتان کمک کند.

با مرور و درک هر نقطه تماس برند با مشتری، شما می‌توانید اطمینان پیدا کنید که تجربه‌ی سازگارتری را برای مشتریان در سفر مشتری رقم زدید.

 

5. یک سیستم هویت بصری ایجاد کنید

تا به حال از کنار یک رستوران فست فود رد شده‌اید و قبل از اینکه تابلو را ببینید آن را بشناسید؟

برندسازی می‌تواند در مزه، احساس، صدا، و بو مطرح شود اما به احتمال زیاد بیشتر تعاملات با برندتان بصری خواهد بود. چه بر روی صفحه‌ی لپ تاپ یا تلفن همراه یا در مترو یا بیلبورد تبلیغاتی بسیار مهم است که برندتان با یک سیستم هویت بصری کیفیت بالا و پایدار یکپارچه باشد.

زمانی که هویت بصری برای برندتان می‌‌سازید این عناصر طراحی را در نظر بگیرید:

طراحی لوگو

لوگوی یک کسب و کار ماهیت بصری یک برند است. یک نمایش تایپوگرافی ممکن است از نام، آیکون یا نشانه باشد. لوگو اولین برداشت مهم کاربر از برند شما است. با طراحی لوگویی که جلب توجه می‌کند از ابتدا برندتان را فراموش نشدنی کنید.

 

پالت رنگی

شما می‌توانید یک تحقیق مخاطب شناسی انجام دهید که متوجه شوید کدام رنگ‌ها با مخاطب هدفتان سازگاری دارد و شروع به تست رنگ‌های مختلف برای توسعه‌ی سبک بصری برندتان کنید.

در نظر داشته باشید که برندتان قرار است چه حسی به مخاطب القا کند. اگر بخواهید برندتان مخاطبان را آرام، هیجانی یا خوشحال کند رنگ‌های مختلف افراد با احساسات مختلف را به یکدیگر متصل خواهد کرد. چند طرح رنگی مختلف را بر روی سایت خود امتحان کنید و ببینید کدام کار می‌کند.

 

تصویر سازی

تصویر سازی به شما کمک می‌کند یک تجربه‌ی بصری استوار برای مخاطب هدف خود بسازید. اشکال، ساختار، خطوط و الگویی که در عناصر گرافیکی خود به کار می‌برید را در نظر داشته باشید.

این جزئیات کوچک زیبایی بصری شما را استوار نگه می‌دارد. گزینه‌هایی را طراحی کنید که به نمایش دادن حالت برندتان به خوبی کمک کند. صرف نظر از جهتی که انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید ظاهر بصری شما با پیام و ماموریت کلی برند هماهنگ است.

در همین رابطه بخوانید: ۶ کار ضروری برای برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

 

6. شهرت برند را حفظ کنید

برندینگ یک فعالیت مداوم است که با طراجی سبک بصری شما متوقف نمی‌شود. برندهای خوب باید پرورش و نگهداری شوند. این بدین معنی است که به طور مداوم عملکرد دارایی‌های برندتان را آنالیز کنید که از بهبود شهرت برندتان اطمینان حاصل کنید.

از مخاطبان خود از طریق فرم‌های ثبت نام ایمیل، نظرسنجی‌ از مشتری و … بازخورد بگیرید. هر چه بیشتر متوجه شوید چه چیزی با مخاطبان شما سازگار است برند قوی‌تری خواهد داشت.