یکی از تفاوت‌های میان کسب و کارهای موفق و شکست خورده ساز و کاری است که در زمان راه اندازی کسب و کار ایجاد کرده‌اند. پیش بینی همه موارد در زمان راه اندازی کسب و کار باعث می‌شود مسیری قوی ترسیم شود و برای سازگاری با چالش‌های پیش رو آماده باشید. کسب و کارهایی که زنده می‌مانند و رشد می‌کنند مزیت متمایز کننده‌ای در شروع دارند و توسط کسانی راه اندازی می‌شوند که آماده‌ی رویارویی با مشکلاتی که در انتظارشان است هستند.

راه اندازی یک کسب و کار جدید شامل برنامه ریزی دقیق، تصمیم‌ گیری‌های مالی، انجام یک سری فعالیت‌های قانونی کلیدی، توسعه‌ی هویت برند، انتخاب محصولات و خدمات مناسب می‌شود. در ادامه تمام مراحلی که برای راه اندازی یک کسب و کار موفق نیاز دارید را برایتان توضیح داده‌ام پس تا انتهای مقاله همراه من باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید: پنهان

مرحله‌ی اول: یک ایده‌ی خوب پیدا کنید و تحقیق بازار انجام دهید

بدون داشتن یک ایده‌ی خوب نمی‌توانید یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید. بینش، استراتژی‌ها و نکاتی که برای پیدا کردن یک ایده‌ی خوب نیاز است را باید بدانید و برای تصمیم گیری در رابطه با ایجاد مزیت رقابتی باید تحقیق بازار انجام دهید. با یک مزیت رقابتی خوب می‌توانید ایده‌ی خود را به یک کسب و کار پرسود و پایدار تبدیل کنید.

شروع یک کسب و کار مستلزم این است که نقاط قوت خود را شناسایی کنید. ایده‌های تجاری که از نقاط قوت شما استفاده می‌کنند، به شما امکان می‌دهند که برتر باشید. تجربه، مهارت ها و استعدادهای گذشته شما می تواند به شما در شناسایی نقاط قوت کمک کند. هنگامی که نقاط قوت خود را شناسایی کردید، به این فکر کنید که چگونه می توان آنها را در یک تجارت اعمال کرد. به عنوان مثال، اگر شما با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می کنید، ممکن است در کسب وکارهای مربوط به روابط عمومی یا بازاریابی موفقتر عمل کنید.

برای پیدا کردن ایده‌ی مناسب کسب و کارتان می‌توانید مقاله‌ی بهترین ایده‌های راه اندازی استارتاپ در ایران را مطالعه کنید.

 

ایده را توسعه دهید

در زمان راه اندازی کسب و کار نیاز است نقاط قوت، نقاط ضعف و علایق خود را در نظر بگیرید. بعد از همه‌ی این‌ها، اساسی‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چرا می‌خواهید کسب و کار راه اندازی کنید؟

هر ایده فرصتی برای ایجاد کسب و کار ایجاد می‌کند و ایده‌های زیادی وجود دارد ولی همه خوب نیستند و مناسب هر شخصی نیستند.

تمرکز بر علایق راهی عالی برای ارائه یک ایده تجاری جدید است. اگر کسب‌وکاری را مطابق با چیزی که به آن علاقه دارید راه‌اندازی کنید، به احتمال زیاد از آن لذت خواهید برد و تلاش لازم را برای موفقیت آن انجام می‌دهید. به این فکر کنید که واقعاً به چه چیزی علاقه دارید و چه مهارت‌هایی دارید.

تحقیق بازار انجام دهید

قبل از اینکه غرق در بیزینس پلن شوید اینکه بازار هدفی که در آن وارد می‌شوید را بشناسید بسیار مهم است. این کار را از طریق تحقیق بازار در بازار هدف و بررسی اطلاعات مشتریان هدف انجام دهید که در نوشتن بیزینس پلن به شما کمک خواهد کرد و باعث می‌شود یک کسب و کار موفق و پایدار ایجاد کنید. رقبای مستقیم شما چه کسانی هستند؟ آیا شخص دیگری وجود دارد که در حال انجام کاری است که شما قصد داشتید انجام دهید؟ اگر خیر، دلیل آن چیست؟

شرکت ها قبل از معرفی محصولات جدید تحقیقات بازار را انجام می دهند تا جذابیت آنها را برای مشتریان بالقوه تعیین کنند و از ابزارهایی شامل تلفن و پرسشنامه استفاده می کنند. نتایج تحقیقات بازار، طراحی نهایی محصول و نحوه ارائه آن در بازار را مشخص می کند. تحقیقات بازار معمولا  اطلاعات اولیه که مستقیما از مصرف کنندگان جمع آوری می شود و اطلاعات ثانویه که داده های موجود از منابع خارجی است را لحاظ می کند.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید بهتر است تحقیق بازار چیست و چرا باید انجام شود؟ را مطالعه کنید.

مرحله دوم: بیزینس پلن بنویسید

یک بیزینس پلن می‌تواند به شفاف شدن ایده‌ی شما و فراهم کردن نقشه‌ی راهی برای چگونگی ساختار، راه اندازی و رشد کسب و کارتان کمک کند. در واقع از بیزینس پلن خود برای متقاعد کردن دیگران جهت سرمایه گذاری در کسب و کارتان، همکاری با شما یا قرض دادن پول استفاده خواهید کرد.

 

چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟

از آن جایی که ایده‌ی کسب و کارتان را پیدا کرده‌اید و تحقیق بازار هم انجام داده‌اید، وقت آن رسیده که شروع به نوشتن بیزینس پلن کنید. در زمان راه اندازی کسب و کار داشتن بیزینس پلن الزامی نیست، اما به شفاف سازی ایده‌ی شما کمک می‌کند. البته همه‌ی این‌ها برای شروع کافی نیست، شما همچنین باید بدانید چگونه باید کسب و کار را راه اندازی کنید. در واقع، افراد در زمان راه اندازی کسب و کار جدید دچار اشتباهات زیادی می‌شوند و بدون درنظر گرفتن جنبه‌های مهم کسب و کارشان کارها را انجام می‌دهند.

برخی از صاحبان کسب و کار بیزینس پلن را به روش سنتی می‌نویسند در حالی که بقیه‌ی کارآفرینان بر روی بیزینس پلن مدرن یک صفحه‌ای کار می‌کنند، مثل بیزینس مدل کانواس که مهم‌ترین اطلاعات کسب و کار را در بر می‌گیرد. بیزینس پلن شما باید اطلاعات مختصر و مفیدی داشته باشد و جنبه‌های مهم کسب و کارتان را در نظر بگیرد.

اگر زمان کافی برای نوشتن بیزینس پلن ندارید و نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید در مقاله‌ی همه چیز درباره ی نوشتن بیزینس پلن به زبان ساده این روند را به صورت کامل برایتان توضیح داده‌ام.

 

مرحله سوم: ساختار کسب و کار و مسائل حقوقی آن را تعیین کنید

ساختار کسب و کارتان بر روی هر چیزی، از مالیات گرفته تا رویارویی با مشکلات حقوقی تاثیر دارد. باید این فرآیندهای قانونی را برای کم کردن ریسک‌ها و آماده سازی با مسیر پیش رو درک کنید.

 

امور حقوقی را به وکیل بسپارید

اکثر صاحبان کسب و کار از استخدام وکلا هراس دارند. برخی از این ترس‌ها به هزینه‌های سرسام آور حقوقی و برخی دیگر به ارائه‌ی توصیه‌های حقوقی اشتباه توسط وکلا منتهی می‌شوند. ولی معمولا کسب و کارهای با تجربه امور حقوقی خود را به یک وکیل شایسته می‌سپارند که با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.

 

تعیین ساختار کسب و کار

قبل از اینکه بتوانید شرکت خود را ثبت کنید و قانونی عمل کنید، نیاز است راجع به ساختار حقوقی موجودیت کسب و کار و ثبت شرکت خود تصمیم بگیرید. حتی اگر کسب و کارتان کوچک باشد باید این فرآیندهای اداری و حقوقی را طی کنید چون ساختار حقوقی بر روی تسریع فرآیندها در کسب و کارتان تاثیر دارد. با تعیین ساختار حقوقی کسب و کارتان از هرگونه مسئولیت و مشکلات قانونی در آینده کم خواهید کرد.

در همین رابطه بخوانید: با این ۱۵ نکته کسب و کار موفق داشته باشید

 

انتخاب نام کسب و کار

یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های راه اندازی استارتاپ انتخاب نام مناسب برای آن است. نام برند شما مهم‌ترین عنصر تعیین کننده‌ی هویت شرکت است. باید به گونه‌ای باشد که مشتریان به راحتی شما را تشخیص بدهند آن را به یاد داشته باشند. نام کسب و کارتان بخشی از هویت برند شما است و بر روی طراحی لوگو و هویت بصری نیز تاثیر دارد.

بنابر این، تصمیمی نیست که به راحتی گرفته شود. به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب نام ثبت بودن یا نبودن آن را بررسی کنید. نحوه‌ی استعلام نام‌های ثبت شده و نحوه‌ی انتخاب آن را در راهنمای کامل انتخاب نام برای شرکت توضیح داده‌ام.

 

انتخاب لوگو

هر کسی برداشت خود را از لوگوی ایده‌آل دارد. زمانی که آن را انتخاب می‌کنید باید عناصر لازمی که لوگوی کسب و کارتان نیاز دارد را در نظر بگیرید همچنین باید با هویت برند و پرسونای مخاطب شما سازگار باشد.

 

ساخت وبسایت

سایت شرکت یکی از مهم‌ترین عناصر معرفی شما و بخشی ضروری از بازاریابی و استراتژی برندینگ شما است. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده است 97 درصد از مشتریان قبل از خرید هر چیزی تحقیقات خود را به صورت آنلاین بر روی سایت شرکت انجام می‌دهند.

یک وب سایت عالی کسب و کار شما را تقویت می کند، اعتماد ایجاد می کند و به مشتریان احتمالی شما اطمینان می دهد که قدم بعدی را با شما بردارند و در تصمیم خود برای خرید از شما شک نکنند. بدون حضور آنلاین، کسب و کار شما به سادگی این فرصت بزرگ را از دست می دهد.

فعالیت در فضای آنلاین

امروزه حضور فعال در فضای آنلاین می‌تواند به معرفی و برندینگ کسب و کارتان کمک کند پس باید دست به کار شوید و به فکر راه اندازی سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باشید چون در غیراین صورت رقبایتان از شما پیشی خواهند گرفت. برای فعالیت آنلاین از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

 

مرحله پنجم: حسابداری، موقعیت مکانی و مسائل مالی کسب و کار را مشخص کنید

مسائل مالی کسب و کار

بدون ارزیابی مسائل مهم مالی نمی‌توانید کسب و کار راه اندازی کنید پیش بینی مالی و برنامه ریزی می‌تواند شما را برای ساخت کسب و کاری قوی و پرسود توانمند کند. دیدگاه، استراتژی و نکاتی را برای انجام این کار را در ادامه با شما به اشتراک گذاشته‌ام.

 

ارزیابی مسائل مالی

قبل از اینکه شروع کنید نیاز است با دقت به مسائل مالی خود نگاهی بیندازید. سرمایه بنیان راه اندازی کسب و کار موفق است. هزینه‌های راه اندازی استارتاپ شما بستگی به نوع کسب و کارتان و برنامه‌ریزی انجام شده برای شروع دارد ولی روش‌های برای کاهش هزینه‌های راه اندازی استارتاپ وجود دارد.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند زیرا قبل از کسب سود، پولشان تمام می‌شود. هرگز ایده بدی نیست که میزان سرمایه اولیه مورد نیاز خود را بیش از حد تخمین بزنید، زیرا ممکن است رسیدن کسب و کار شما به درآمد پایدار زمانبرتر از آنچه فکر می کنید باشد.

مدیریت حسابداری کسب و کار

برای پیگیری مسائل مالی نیاز است که یک سیستم حسابداری مناسب در اختیار داشته باشید. برای اینکه میزان نقدینگی کسب و کارتان را متوجه شوید و میزان مالیات پرداختی خود را محاسبه کنید داشتن سیستم حسابداری قوی بسیار مهم است. سیستم حسابداری شامل درآمد، هزینه‌ها، هزینه‌های راه اندازی و میزان سود است.

 

راه اندازی حساب بانکی

در زمان راه اندازی کسب و کار برای افتتاح حساب بانکی اطمینان حاصل کنید که بانک شما قابل اعتماد است. همچنین برای تسریع فرآیندهای مالی شرکت بهتر است از سرعت بالای انجام فرآیندهای بانکی بانک مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

 

موقعیت مکانی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار فیزیکی دارید موقعیت مکانی آن بسیار مهم است. مثلا اینکه موقعیتتان جایی باشد که مشتریان بتوانند به راحتی دسترسی داشته باشند و بتوانید مشتری‌های گذری در خیابان هم به دست آورید. پارکینگ، راحت بودن دسترسی، فضای دفترکار و … هم به خاطر داشته باشید.

در همین رابطه بخوانید: مراحل راه اندازی کسب و کار مجازی از ایده تا اجرا چیست؟

 

مرحله ششم: سرمایه کسب و کار را تامین کنید

اگر نمی‌توانید خودتان سرمایه‌ی کسب و کارتان را تامین کنید، جایگزین‌های زیادی وجود دارد که شامل وام، تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران و … می‌شود. با من همراه باشید تا با نحوه‌ی تامین برای سرمایه کسب و کارتان آشنا شوید.

 

پیدا کردن سرمایه گذار

در شرایط مناسب ما می‌توانیم بدون هیچ کمک خارجی خودمان سرمایه‌ی کسب و کارمان را تامین کنیم. اما حقیقت این است که اکثر افراد نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. بنابراین می‌توانید از سرمایه گذاران استفاده کنید که تا زمان رشد کسب و کارتان در کنارتان باشند.

 

تامین سرمایه کسب و کار

برخی از صاحبان کسب و کار نمی‌خواهند به سرمایه گذاران رو بیاورند و علاقه‌ای به سرمایه گذاران خطرپذیر ندارد. به جای آن، آن‌ها می‌خواهند راه‌های دیگری برای سرمایه گذاری بر کسب وکارشان پیدا کنند. پس می‌توان از وام‌های بانکی استفاده کرد یا از اقوام و دوستان این سرمایه را تامین کنند.

برای پیدا کردن بهترین روش تامین سرمایه کسب و کارتان می‌توانید به مقاله‌ی بهترین روش‌های تامین سرمایه‌ی استارتاپ مراجعه کنید.

 

مرحله هفتم: تیم، شرکای تجاری و تامین کننده خوب پیدا کنید

راه اندازی کسب و کاری موفق به تنهایی کاری غیرممکن است. شما در طول مسیر به کمک بقیه‌ی افراد و تیم خود نیاز خواهید داشت.

 

پیدا کردن شرکای تجاری

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای هر کسب و کار جدید ذخیره‌ی سرمایه کافی جهت تقویت و رشد کسب و کار است. در این جا است که شرکای تجاری می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. اگر سرمایه‌ی خود را برای راه اندازی کسب و کارتان از دست داده‌اید و بودجه‌ی کافی جهت بازاریابی و تبلیغات ندارید پس بهتر است به دنبال یک شریک تجاری باشید.

 

انتخاب تامین کنندگان

فروشندگان و تامین کنندگان برای هر کسب و کاری ضروری هستند. بدون تهیه‌ی مواد اولیه‌ی محصولی که می‌سازید یا بدون تامین محصولی که می‌فروشید نخواهید توانست کسب و کارتان را موفق کنید.

 

تیم سازی

نحوه ی تیم سازی

زمان‌هایی وجود دارد که کارآفرین احساس می‌کند تمام کارها را تنهایی به دوش می‌کشد. بنابراین در ابتدای راه اندازی کسب و کار فرصت خوبی است که یک تیم مناسب برای توسعه کسب و کار خود پیدا کنید.

در همین رابطه بخوانید: ۶ چالش اصلی استارتاپ ها در ایران چیست؟

 

مرحله هشتم: کسب و کار را راه اندازی کنید و به دنبال توسعه‌ی آن باشید

در این مرحله شما آماده‌ی راه اندازی، رشد و بازاریابی کسب و کارتان به مشتریان بالقوه و مخاطب هدفتان هستید. در ادامه نکاتی راجع به ایجاد برنامه فروش، چگونگی رشد کسب و کار،ایجاد توازن میان خانواده و کار و ارتباط با مشتریان گفته‌ام.

 

برنامه ریزی برای فروش

زمانی که آماده‌ی راه اندازی کسب و کارتان هستید قدرت برنامه ریزی را فراموش نکنید. یک برنامه‌ی منسجم و پایدار جهت بازاریابی محصولات و سرویس‌های خود به مشتریان هدف طراحی کنید. برای این کار باید استراتژی بازاریابی طراحی کنید که می‌توانید برای یادگیری آن بهترین روش تدوین استراتژی بازاریابی چیست؟ را مطالعه کنید.

 

رشد کسب و کار

کسب و کارتان آماده‌ی شروع فعالیت است و قرار است طبق بیزینس پلن و ساختار کسب و کارتان پیش بروید. همچنین تیمی یکپارچه در پشت صحنه‌ی کسب و کارتان کار می‌کند. پس وقت آن رسیده که کسب و کارتان را به مشتریان بالقوه خود معرفی کنید و بازاریابی انجام دهید. برای بازاریابی محصولات ابتدا صفر تا صد بازاریابی دیجیتال و سنتی را یاد بگیرید.

 

توازن زندگی شخصی و کاری

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای جدید در ابتدا نمی‌توانند میان زندگی شخصی و کاری خود توازن برقرار کنند. راه اندازی کسب و کار به مراتب برای پدر و مادری که فرزند دارد سخت‌تر است. برای این کار بهتر است در مواقعی که کسب و کارتان با چالشی روبرو نیست آخر هفته را به خانواده‌ی خود اختصاص دهید. همچنین اگر زمانی برای رسیدگی به فرزندتان ندارید پرستار استخدام کنید.

 

ارتباط با مشتریان

ارتباط با مشتریان

برای اینکه بتوانید مشتریان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و برند خود را به برندی دوست داشتنی در ذهن مشتریان تعریف کنید باید همیشه در دسترس باشید و در صورتی که مشتری با مشکلی در رابطه با محصولات و سرویس‌های شما مواجه شد به سرعت آن را رفع کنید. پس ایجاد یک کانال ارتباطی سریع بسیار اهمیت دارد که یکی از راه‌های ارتباطی سریع ارتباط تلفنی است.

برای پاسخگویی سریع و حرفه‌ای به مشتریان نیاز است که مرکز تماس راه اندازی کنید و چون نیاز به خرید تجهیزات و استخدام نیرو دارد هزینه‌ی هنگفتی به کسب و کارتان تحمیل خواهد شد. به همین دلیل برون سپاری مرکز تماس راهکار مناسبی است.

ما در دفترشما مرکز تماس کسب و کارتان را بدون نیاز به خرید تجهیزات راه اندازی می‌کنیم و از کارشناسان ارتباط با مشتری حرفه‌ای و با تجربه‌ی خود جهت پاسخگویی به تماس مشتریان شما استفاده خواهیم کرد. با این کارشناسان مشتریانتان تجربه‌ی خوبی از ارتباط تلفنی با کسب و کارتان خواهند داشت و تاثیر مثبتی بر برندینگ کسب و کارتان خواهد گذاشت. جهت آشنایی با سرویس هم می‌توانید 15 روز به صورت آزمایشی و کاملا رایگان از آن استفاده کنید.