اگر قصد دارید فروش کسب و کار سنتی خود را بیشتر کنید و فعالیت خودتان را در فضای آنلاین شروع کنید یا می‌خواهید فروشگاه آنلاین ایجاد کنید راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی بهترین گزینه است.

اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در میان ایرانیان است که بیش از 40 میلیون کاربر در کشور دارد. برخی از افراد صرفا جهت سرگرمی در آن حضور دارند ولی اکثر کسب و کارهای کوچک اینستاگرام را به بازاری آنلاین جهت فروش محصولات خود تبدیل کردند.

به جای جذب مشتریان به فروشگاه اینترنتی، در اینستاگرام که اغلب آن‌ها دوست دارند وقت آزاد خود را در آن جا بگذانند با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای تجارت الکترونیک پست‌های اینستاگرامی خود را در وبسایتشان نمایش می‌دهند.

چگونه فروشگاه اینستاگرامی راه اندازی کنم؟

همان طور که می‌دانید اینستاگرام با قابلیت “Instagram Shopping” امکان راه اندازی فروشگاه آنلاین را فراهم کرده است ولی این امکان صرفا برای برخی از کشورها در دنیا فعال است که متاسفانه کشور ما در لیست این کشورها قرار ندارد. اما این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد فروشگاه اینستاگرامی نشده و بسیاری از افراد فروش بسیار خوبی را در اینستاگرام تجربه می‌کنند.

جهت سفارش محصول و پرداخت در صورتی که فروشگاه اینترنتی دارید مشتریان را به سایت منتقل می‌کنید و این روند اتوماتیک انجام خواهد شد ولی در غیر این صورت مثل بسیاری از فروشگاه‌های اینستاگرامی می‌توانید فرآیند سفارش محصول را از طریق دایرکت اینستاگرام یا واتس اپ ثبت کنید و برای پرداخت هزینه محصول از پلتفرم‌های پرداخت یار مثل زرین پال، پی پینگ یا آیدی پی استفاده کنید و یا از طریق فرآیند بانکی کارت به کارت آن را دریافت کنید.

ویژگی‌های منحصر به فردی که هر کسب و کار برای رشد به آن‌ها نیاز دارد در اینستاگرام وجود دارد. اما چگونه می‌توان فروشگاه اینستاگرامی راه اندازی کرد؟ در ادامه راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی را در چند مرحله برایتان توضیح داده‌ام.

 

1. محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید

سوال مشترکی که ذهن همه‌‎ی شما را درگیر کرده است این است که چگونه فروش در اینستاگرام را شروع کنیم؟

قبل از فروش در اینستاگرام، یک محصول را انتخاب کنید، سعی کنید به سراغ یک محصول نیچ بروید که خیلی در بازار به آن پرداخته نشده است. زیرا این به توسعه‌ی سریع‌تر فروشگاه اینستاگرامی شما کمک خواهد کرد. توصیه‌‌ای که دارم این است است که اطلاعات عمیقی از نیچ انتخاب شده داشته باشید، زیرا این نیز در رشد فروشگاه شما بی تاثیر نیست.

هدف گیری یک نیچ خاص حتی پیدا کردن فروشگاه اینستاگرامی شما توسط مخاطبانتان جهت حل مشکلشان را آسان‌تر می‌کند. بعد از اینکه محصول نیچ خود را انتخاب کردید، از هشتگ‌های مرتبط با محصولتان جهت جذب مشتری استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: با این ۱۰ روش فروش اینترنتی خود را افزایش دهید

 

2. یک پروفایل بیزینس ایجاد کنید

یک پروفایل اینستاگرام بیزینس به شما کمک خواهد کرد که در فروش از طریق اینستاگرام مزیت رقابتی داشته باشید. داشتن یک پروفایل بیزینس در اینستاگرام مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ام:

  • شما می‌توانید شاخص‌های قطعی که به دانستن عملکرد محتوایتان کمک می‌کند را با ابزار ساخته شده آنالیز اندازه بگیرید.
  • مشتریان می‌توانند به صورت مستقیم از شما در اینستاگرام خرید کنند.
  • اینستاگرام مزیتی برای حساب‌های بالای 10 هزار فالوور دارد و آن امکان باز کردن لینک با بالا کشیدن صفحه است.
  • با اضافه کردن اطلاعات تماس مثل شماره تلفن و آدرس ایمیل فالوورهای شما می‌توانند به راحتی ارتباط برقرار کنند.

 

4. یک بایو جذاب بنویسید

نوشتن یک بایو مناسب برای اکانت اینستاگرام شما می‌تواند بازدیدکنندگان پروفایلتان را تحت تاثیر قرار دهد. البته نباید بیشتر از 150 کاراکتر باشد.

برای نوشتن یک بایو جذاب دو نکته‌ی زیر را مدنظر داشته باشید:

  • برند خود را در یک خط تعریف کنید، آن را معرفی کنید و به اعتبار برندتان (Brand Authority) اشاره کنید.
  • از کال تو اکشن جذاب که باعث شود بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شوند استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: ۱۲ روش تضمینی افزایش فالوور در اینستاگرام

 

5. کاتالوگ محصول بسازید

زمانی که از یک مغازه‌ی فیزیکی بازدید می‌کنید از همان ابتدا از فروشنده می‌خواهید که محصولات را به شما نشان دهد. همین طور در فروش آنلاین محصولات خریداران انتظار دارند قبل از خرید تصاویر محصولات را ببینند. از آن جایی که اینستاگرام یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس و ویدیو است با پست کردن تصاویر و ویدیوهای محصول و قرار دادن کپشن‌های جالب می‌توانید از امکانات آن بهترین بهره را ببرید.

قرار دادن تصاویر دوست داشتنی به همراه کپشن جذاب مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند. حتی می‌توانید کاتالوگی از محصولات بسازید که به راحتی در میان کاربران قابل اشتراک گذاری باشد.

 

6. روش‌های پرداخت متنوعی قرار دهید

روش پرداخت فروشگاه های اینستاگرام

زمانی که مخاطبان در حال رصد محصولات شما هستند بهترین زمان ایجاد کال تو اکشن برای خرید است. می‌توانید لینک پرداخت در بایو قرار دهید یا از آن‌ها بخواهید هزینه را به کارت بانکی‌تان واریز کنند.

مشتریان زمانی خرید آنلاین محصولی را راحت می‌دانند که از طریق روش‌های ترجیحی خود پرداخت کنند. شما می‌توانید در فروشگاه اینستاگرامی خود از روش‌های پرداخت متفاوت پشتیبانی کنید. مثلا در تصاویر محصولات از کیوآرکد استفاده کنید یا اینکه لینک پرداخت را در بایو یا توضیحات محصولات قرار دهید.

با تحلیل پرسونای مخاطب مشتریان خود می‌توانید بهترین روش پرداختی مناسب آنان را پیدا کنید. داشتن روش‌های پرداختی مختلف به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند و به برندتان اعتبار می‌بخشد.

در همین رابطه بخوانید: وفاداری مشتری چیست و چگونه مشتریان را وفادار کنیم؟

 

7. از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید

استفاده از هشتگ‌های مرتبط یکی از بهترین راه‌های دسترسی به مشتریان جدید و ارائه‌ی محتوا به مخاطبان جدید است. سعی کنید همیشه هشتگ‌های ترند را رصد کنید و بهترین‌های آن‌ها را برای برندتان انتخاب کنید. از مناسب‌ بودن هشتگ‌هایی که انتخاب کردید و اینکه مخاطبان هدف شما آن را جستجو می‌کنند اطمینان حاصل کنید.

همچنین برای پیدا کردن بهترین هشتگ‌ها می‌توانید از ابزارهای آنالیز هشتگ استفاده کنید. در این ابزار با وارد کردن مرتبط ترین هشتگ‌ها پیشنهادات متنوعی دریافت می‌کنید. در استفاده از هشتگ برای پست‌ها زیاده روی نکنید. اینستاگرام تا 30 هشتگ برای هر پست را پشتیبانی می‌کند اما توصیه می‌شود در هر پست از 4 یا 5 هشتگ استفاده کنید. این موضوع به تعامل شما هم کمک خواهد کرد.

 

8. از استوری‌های اینستاگرام بهره ببرید

استوری‌های اینستاگرام روش خوبی برای جذب خریداران و متقاعد کردن افراد به خرید محصول است. با به نمایش گذاشتن محصولات در استوری می‌توانید از مزایای تاثیرگذار بودن استوری‌ در اینستاگرام بهره مند شوید. همچنین استوری‌های مرتبط با محصولاتتان بسازید و مشتریان را از اینکه چگونه می‌توانند با استفاده از محصول شما مشکلاتشان را حل کنند آگاه کنید.

علاوه بر این، رضایت مشتریان را استوری کنید و آن‌ها را برای تایید اجتماعی تگ کنید. این کار به ساخت اجتماع وفادارتان در طولانی مدت به شما کمک خواهد کرد. استوری‌های اینستاگرام روش‌ تاثیرگذاری برای جذب، آگاهی و متقاعد کردن مشتریان است.

برخی از نکاتی که باید در استفاده از استوری اینستاگرام در نظر گرفت:

  • از تایمر شمارشگر معکوس جهت ایجاد فوریت در مشتریان استفاده کنید.
  • با استفاده از باکس سوال، استیکر و نظرسنجی با مخاطبان تعامل برقرار کنید.
  • بهترین استوری‌های خود را به هایلایت‌ها اضافه کنید.

 

9. پست بگذارید و تعامل برقرار کنید

پست های اینستاگرام

حفظ روند منظم قرار دادن پست در اینستاگرام به توسعه‌ی فروشگاه اینستاگرامی شما کمک خواهد کرد و تعامل بهتری با مخاطبان شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شو نیازهای آنان به راحتی تشخیص داده شوند. توسعه‌ی یک برنامه محتوایی مناسب ضروری است و سپس برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری باید آن را دنبال کنید. برنامه محتوایی موردنظر باید کاربردی و مقیاس پذیر باشد.

نیاز است که برخی از نکات را جهت تولید محتوای تعاملی در نظر بگیرید:

  • کپشن‌های کوتاه و مفید بنویسید. شما می‌توانید با پرسیدن سوال یا ترغیب فالوورها به تگ دیگر کاربران در بخش کامنت‌ها تعامل بیشتری ایجاد کنید.
  • تصاویری که اینفلوئنسرها محصولتان را تبلیغ می‌کنند را پست کنید یا تصاویر مشتریان به همراه محصول را قرار دهید.
  • با شروع مکالمه با افراد در بخش کامنت مشتریان بیشتری پیدا کنید و تعامل را افزایش دهید.

در همین رابطه بخوانید: ۵ روش از بهترین راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام چیست؟

 

نتیجه گیری

با به کارگیری مراحل که در بالا گفته شد می‌توانید به راحتی فروشگاه اینستاگرامی خود را راه اندازی کنید. نیاز دارید یک استراتژی درست توسعه دهید و در شبکه‌های اجتماعی حضور مداوم داشته باشید. ابزارهای زیادی در بازار موجود است که به سادگی به روند بازاریابی شما کمک می‌کند اما بهتر است برای شروع بهتر تمرکز خود را بر روی فروشگاه اینستاگرامی خود قرار دهید.

انتشار مداوم محتوا و حفظ تعامل با مخاطبان موثر است. اگر این کار به خوبی انجام شود می‌توانید یک فروشگاه اینستاگرمی پرسودی داشته باشید.

 

ثبت سفارشات فروشگاه اینستاگرامی خود را به دفترشما بسپارید

مشتریان برای سفارش محصول در فروشگاه‌های اینستاگرامی باید از طریق دایرکت، واتس اپ یا تماس تلفنی اقدام کنند. اتوماتیک نبودن این فرآیند گاهی اوقات وقت زیادی از صاحبان فروشگاه‌های اینستاگرامی را می‌گیرد. به همین دلیل می‌توانید فرآیند مشاوره و ثبت سفارش محصولات خود را به منشی‌های دفترشما بسپارید و تمرکز خود را بر روی افزایش فروش و بازاریابی قرار دهید.

در واقع شما یک خط تلفن ثابت مجازی از ما خرید می‌کنید و خط موردنظر را برای کانال ارتباطی با مشتریان در صفحه‌ی فروشگاه خود قرار می‌دهید. مشتریان با این شماره تماس می‌گیرند و کارشناسان ارتباط با مشتری ما سفارش آن‌ها را ثبت می‌کنند.

کارشناسان طبق دستور العملی که شما تعیین می‌کنید تماس تلفنی را هدایت می‌کنند. به یاد داشته باشید که با این شماره‌ی مجازی تعامل خود با مخاطبان را نیز حفظ می‌کنید. برای راه اندازی این سرویس کافی است یکی از بسته‌های سرویس منشی مجازی را انتخاب کنید و بقیه‌ی مراحل را پیش بگیرد. همچنین جهت آشنایی شما با این سرویس امکان استفاده‌ی رایگان به مدت 15 روز را فراهم کرده‌ایم.