موفقیت کسب و کارهای کوچک تا میزان زیادی به استراتژی بازاریابی و مارکتینگ پلن آن‌ها بستگی دارد. برای جذب مشتریان از بازاریابی استفاده می‌شود و وجودش برای زنده نگه داشتن کسب و کار نیاز است.

استراتژی‌های بازاریابی برای کمک به کسب و کارها در جهت رسیدن به اهداف فروش و برندینگ به کار می‌رود. از میان تکنیک‌های مختلف، دیجیتال مارکترها سعی می‌کنند با روش‌های مختلف مشتریان مناسب کسب و کار را جذب کنند.

زمانی که صاحبان کسب و کار به تدوین برنامه‌ی بازاریابی مشغول می‌شوند نیاز است اینکه چه کاری برای کسب و کار نوپایشان عقلانی است و چه چیزی مناسب بازار است را در نظر بگیرند. در ادامه به 8 استراتژی بازاریابی برای موفقیت کسب و کارهای کوچک اشاره کرده‌ام و در انتهای مقاله نیز نمونه‌ای از استراتژی بازاریابی برای دانلود قرار داده شده است.

1. ایجاد برند

مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه‌ی شما باید بدانند که چه شرکتی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و در واقع نیاز است یک هویت برند روشنی داشته باشند. باید هویت برند خود را با نام خود، لوگو، ترکیب رنگ‌ها و تصویر برندی که در ذهن مشتری می‌سازید سازگار کنید.

ممکن است صاحبان کسب و کارهای کوچک تصمیم بگیرند برند خود را با کمک یک فریلنسر یا همکاری یک آژانس دیجیتال مارکتینگ شناخته شده پایه گذاری کنند. این روند می‌تواند هزینه‌بر باشد اما در نهایت ارزشش را دارد.

راجع به رسمیت شناختن برند‌های شناخته‌ شده‌ای مثل مک دونالد یا استارباکس توسط افراد و اینکه چگونه تشخیص آن‌ها به برند، لوگو و رنگ‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها وابسته است فکر کنید. از آن جایی که هر کسب و کاری لوگوی اختصاصی خودش را دارد بنابراین از آن باید در هر چیزی اعم از تبلیغات، کارت ویزیت، وبسایت، بسته پستی و ایمیل استفاده کرد.

 

2. مشتری خود را بشناسید

چنین چیزی وجود ندارد که یک استراتژی‌ بازاریابی مناسب همه‌ی کسب و کارها باشد. هر کسب و کاری نیچ متفاوتی در بازار دارد بنابراین هر شرکتی به مارکتینگ پلن (برنامه‌ی بازاریابی) اختصاصی خودش که بر اساس اهداف‌ و نیازهایش تنظیم شده است نیاز دارد.

قبل از تصمیم گیری راجع به تکنیک‌ها و استراتژی، صاحبان کسب و کارهای کوچک باید درک خودشان از اینکه مشتری هدف کیست را با پرسیدن این سوالات بهتر کنند:

  • مشخصات جمعیت شناختی آن‌ها چیست؟
  • چند سال دارند؟
  • از چه سرویس‌های آنلاینی استفاده می‌کنند؟
  • چگونه به دنبال محصول موردنظرشان می‌گردند؟

دانستن این موارد در رابطه با مخاطب هدف به استارتاپتان کمک خواهد کرد که استراتژی بازاریابی جامع هدفمند و تاثیرگذاری را توسعه دهد و بر روی کانال‌هایی تمرکز کند که بهترین نتیجه رقم بخورد.

در همین رابطه بخوانید: پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

3. وبسایت بسازید

وبسایت‌ها کارت ویزیت مدرن کسب و کارها هستند. در واقع اولین چیزی است که مشتریان بالقوه از طریق جستجو در موتورهای جستجو با آن مواجه می‌شوند و اولین فرصت شرکت برای تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها است. وبسایت بنیان مارکتینگ پلن است. شرکت‌ها می‌توانند برای دادن اطلاعات بیشتر به مشتریان، به دست آوردن ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستجو، هدایت افراد به شبکه‌های اجتماعی و تثبیت خودشان به عنوان متخصص در بازار از طریق تولید محتوا از وبسایتشان استفاده کنند.

اگر هنوز کسب و کارتان وبسایت ندارد نگران نباشید چون راه اندازی آن کار چندان سختی نیست. کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

1. خرید دامنه: نامی که می‌خواهید را انتخاب کنید سپس موجود بودن دامنه‌ی آن را بررسی کنید و برای در اختیار گرفتن آن هزینه‌‌اش را پرداخت کنید.

2. خرید هاست: اینجا‌ باید برای میزبانی صفحات وب خود از شرکت‌های ارائه کننده‌ی خدمات هاستینگ اقدام به خرید هاست کنید. البته به احتمال زیاد شرکتی که از آن دامنه را خریداری کرده‌اید خدمات هاست هم ارائه‌ می‌کند.

3. از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید: برای ساخت و بروزرسانی وبسایت در طول زمان به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید. قالب‌های آماده‌ی رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد اما اگر به دنبال قالبی منحصر به فرد یا شخصی سازی شده هستید باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

 

4. از قدرت سئو بهره ببرید

رایج‌ترین روش جذب ترافیک برای وبسایت جستجوی گوگل است. از آن جایی که الگوریتم گوگل تغییر کرده است بنابراین کسب و کارهای کوچک برای رتبه گرفتن در گوگل باید به صورت مداوم از بهینه بودن کلمات کلیدی خود اطمینان حاصل کنند.

داشتی سایتی که در صفحه‌ی اول نتایج نمایش داده می‌شود شانس کلیک بر روی آن را بسیار بالا می‌برد بنابر این استارتاپ‌ها باید تمام تلاش خود را جهت بهبود رتبه‌ی گوگل خود کنند.

در همین رابطه بخوانید: سئو یا گوگل ادز؛ کدام مناسب کسب و کار من است؟

 

5. پروفایل کسب و کارتان را در گوگل تکمیل کنید

گوگل بیزینس پروفایل

Google Business Profile ابزار مفیدی برای کسب و کارهای بومی با مشتریان بومی است. زمانی که افرادی که در منطقه‌ی مشترکی قرار دارند و به دنبال محصول یا سرویس مورد نظر خود هستند کسب و کارتان در بالای نتایج به آن‌ها نمایش داده خواهد شد.

زمانی که مشتریان بالقوه پروفایل کسب و کارتان را بینند و با امتیاز و نظرات مثبتی از سوی مشتریان قبلی مواجه می‌شوند کسب و کارتان اعتبار بیشتری به دست می‌آورد و افراد تمایل بیشتری برای اعتماد به شما پیدا می‌کنند.

 

6. به مشتریان ایمیل بفرستید

استفاده از ایمیل در استراتژی بازاریابی مزایای زیادی دارد. ایمیل مارکتینگ ویژگی‌هایی اعم از اینکه انجام آن آسان است، می‌تواند اتوماتیک باشد، ارتباطی فوری بین شما و مشتری فراهم می‌کند، هزینه‌های آن کم است و می‌تواند به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشد دارد.

از آن جایی که هر روز آدرس‌های ایمیل جدیدی به بانک ایمیل مشتریان شما اضافه می‌شود بسیار مهم است که علاقه‌ی مخاطبان را در نظر بگیرید و محتوای ارزشمند و مرتبط برای آن‌ها تولید کنید. در این صورت ایمیل‌های ارسالی شما توسط اکثر کاربران باز خواهد شد و دیگر سر از اسپم درنمی‌آورند!

 

7. از گوگل ادوردز استفاده کنید

به یاد داشته باشید اینکه در زمان جستجو در گوگل کاربران به راحتی شما را پیدا کنند اهمیت زیادی دارد که با استفاده از گوگل ادوردز می‌توانید شانس خود را برای دیده شدن توسط کاربران افزایش دهید.

گوگل ادز نسبت به دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ گران‌تر است اما این را نیز در نظر بگیرید که یک ابزار بازاریابی قدرتمند است.

 

8. از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

شبکه های اجتماعی در استراتژی بازاریابی

اگر به دنبال مخاطبان بیشتر و تعامل مداوم با مشتریان هستید شبکه‌های اجتماعی راه حل مناسبی است. در واقع هر کسب و کار کوچکی باید از آن استفاده کند. در حالی که ممکن است بزرگترین عامل رشد فروش نباشد ولی می‌تواند برای آگاهی مخاطبان و اهداف برندینگ شما مورد استفاده قرار بگیرد.

میانگین زمان صرف شده در طول روز توسط افراد در شبکه‌های اجتماعی 3 ساعت است. اگر چه این موضوع فرصت خوبی برای شما فراهم کرده است ولی فراموش نکنید نیازی نیست در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی موجود فعالیت کنید. به جای آن می‌توانید بر روی مخاطبان هدف خود متمرکز شوید. مثلا اینکه بیشترین زمان خود را در کجا صرف می‌کنند؟ از چه نوع محتوایی لذت می‌برند؟ چگونه می‌توانید بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید؟ مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

فعالیت کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی باید از استراتژی هوشمندی پیروی کند. از آن جایی که می‌دانید مخاطبان شما در کجا قرار دارند یک برنامه‌ی محتوایی هدفمند بسازید و بر طبق آن فعالیت کنید. چندین هفته بر طبق آن پیش بروید ولی از ایجاد تغییرات کوچک در مسیر نترسید.

 

استراتژی بازاریابی کسب و کار خودتان را طراحی کنید! + دانلود نمونه

جهت طراحی استراتژی بازاریابی کسب و کارتان عوامل مختلفی مثل بودجه و پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید. برای اینکه راحت‌تر بتوانید استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را طراحی کنید فایل خامی آماده کردیم که بخش‌های مختلف استراتژی بازاریابی را مشخص کرده و می‌توانید با جایگذاری استراتژی خودتان در فایل، استراتژی بازاریابی کسب و کارتان را طراحی کنید.

دانلود فایل نمونه استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک (نسخه PDF)

دانلود فایل نمونه استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک (نسخه WORD)