سرمایه گذاری در تکنولوژی می‌تواند یک مزیت رقابتی برای استارتاپ‌ها محسوب شده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

از نرم افزار حسابداری گرفته که مدیریت فاکتورها را ساده می‌کند تا پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی که کمک می‌کند دردسرهای پرداخت آنلاین حذف شود، خلاقیت در تکنولوژی می‌تواند بدون صرف هزینه‌های زیاد عملکردی قوی برای استارتاپ‌ها رقم بزند.

در حالی که بسیاری از کسب و کارها هر روزه از تکنولوژی‌هایی مثل ایمیل یا پلتفرم‌های ارتباطی آنلاین بهره می‌برند بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده یک چهارم استارتاپ‌ها از پلتفرم‌های دیجیتال مثل گوگل و لینکداین استفاده نمی‌کنند. همچنین یک نظرسنجی مشابه نشان می‌دهد تقریبا 49 درصد از کسب و کارهای نوپا احساس می‌کنند تکنولوژی به آن‌ها کمک کرد بتوانند با برندهای بزرگتر رقابت کنند.

7 تکنولوژی که به کاهش هزینه‌های استارتاپ کمک می‌کند

انتخاب تکنولوژی مناسب که ممکن است به رشد کسب و کار شما کمک کند، هزینه‌ها را کاهش دهد و نیاز به فعالیت‌های مخرب محیط زیست مثل تبلیغات چاپی یا فضای کار فیزیکی را کم کند بسیار حائز اهمیت است.

1. تکنولوژی‌های دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتالی در دسترس است که بازاریابی را موثرتر و تاثیرگذارتر می‌کند، از تکنولوژی برای ساخت فروشگاه اینترنتی گرفته تا کمک به ظاهر شدن در نتایج ابتدایی موتور جستجو و نرم افزاری که ساخت کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را آسان‌تر می‌کند.

پلتفرم‌های محبوب ساخت فروشگاه اینترنتی شامل شاپیفای، ووکامرس در نمونه‌های خارجی و شاپفا، دیجیفای و سازیتو در نمونه‌های ایرانی می‌شود. همچنین در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی Hootsuite در پلتفرم‌های خارجی و نوین هاب در پلتفرم‌های داخلی محبوب است.

در همین رابطه بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کار

 

2. تکنولوژی امنیت سایبری

برخی از تکنولوژی‌ها کمک می‌کنند هزینه‌های مخفی کاهش پیدا کنند مثل پیامدهای حمله سایبری یا نیاز به اطمینان از تداوم کسب و کار در صورت وقوع حوادث طبیعی.

بر اساس گزارشی که OGL منتشر کرده است 51 درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط خطرات سایبری را دلیل اصلی پذیرش تکنولوژی ذکر کردند.

نرم افزارهای امنیت سایبری شامل ابزارهایی برای امن نگه داشتن داده‌های کسب و کارتان به وسیله‌ی پشتیبان گیری، استفاده از فایروال‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ی شرکت و نرم افزار نظارتی برای جلوگیری از بدافزار و دیگر حملات می‌شود.

 

3. دورکاری

پلتفرم‌های آنلاین به تیم‌ها اجازه می‌دهد مشارکت کنند، فایل به اشتراک بگذارند و ارتباط بگیرند که می‌تواند هزینه‌های سفر و فضای کاری فیزیکی را کاهش دهد و منجر به کارایی بیشتر شود.

یک نظرسنجی که اخیرا توسط Office for National Statistics انجام شده است نشان می‌دهد اکثر کارکنان زمانی که در خانه دورکاری می‌کنند سریع‌تر کار می‌کنند و حواس پرتی کمتری دارند.

پلتفرم‌هایی مثل Microsoft Teams، Google Workspace و Zoom نرم افزارهای مورد نیاز کار تیمی را مثل وایت برد مجازی، کنفرانس ویدیویی، واژه پرداز و spreadsheets را با هزینه‌ای کمتر در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

در همین رابطه بخوانید: ۵ مزیت استفاده از تلفن ابری برای شرکت‌های دورکار

 

4. پلتفرم‌های CRM

یک نرم افزار CRM مدرن مثل HubSpot می‌تواند وظایف مختلفی را مدیریت کند و اطمینان پیدا کند که فعالیت‌ها به صورت کامل و با کمترین هزینه‌ی اضافی انجام می‌شوند.

کاربردهای ممکن برای این خدمات شامل ارتباط با مشتریان، ترکیب داده‌ی فروش و بازاریابی و استفاده‌ی موثر از داده‌ها برای مدیریت موجودی انبار و حمل و نقل می‌شود.

 

5. تکنولوژی ابری

بسیاری از تکنولوژی‌های موجود مثل فضای ذخیره سازی ابری و تکنولوژی ابری به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد به منابع و توان محاسباتی در هر زمان که نیاز داشتند دسترسی داشته باشند.

این موضوع بدین معنی است که محاسبات فشرده از توسعه دهنده‌های اپلیکیشن گرفته تا برنامه ریزان املاک برای اجرای نرم افزار مدل سازی با کارایی بالا از قدرت پردازش اضافه‌تری بهره ببرند یا از مجازی سازی نرم افزار برای تست اپلیکیشن بر روی سیستم‌های مختلف استفاده کنند.

تکنولوژی ابری از خرید تجهیزات سخت افزاری گران قیمت توسط استارتاپ‌ها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود هزینه‌های آنان کاهش پیدا کند.

در همین رابطه بخوانید: تاثیر استفاده از تلفن اینترنتی در کاهش هزینه کسب و کارهای کوچک

 

6. شبکه 5G

تکنولوژی 5G اینترنتی 100 برابر سریع‌تر از 4G ارائه می‌کند. این به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد فرآیندها و سیستم‌ها را با سرعت بیشتری رصد کنند، مثل تولید خودکار سریع‌تر.

همچنین این سرعت اینترنت ممکن است نوید بخش پذیرش بیشتر فناوری باشد مثل واقعیت مجازی که امکان یادگیری و آموزش مقرون به صرفه را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند.

 

7. اتوماسیون و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در کسب و کار

بسیاری از استارتاپ‌های جدید از هوش مصنوعی که با عناوین machine learning و اتوماسیون هم شناخته می‌شود استفاده می‌کنند.

این تکنولوژی طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌کند مثل اینکه مشتری یک سوال راجع به محصول بپرسد و به صورت اتوماتیک مرتبط‌ترین پاسخ را انتخاب کند و برای او بفرستد.

اتوماسیون می‌تواند در ابزارهای مختلف کسب و کار مثل ربات‌های چت پشتیبانی در وبسایت که بدون نیروی انسانی سوالات مشتریان را مدیریت می‌کند هزینه‌های اضافی را از طریق جمع آوری اتوماتیک داده‌ها و پردازش آن‌ها کم کند.