بر اساس آمار Statista در سال 2022 بیش از 4 میلیارد و نیم کاربر در دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و این عدد در سال 2027 به 6 میلیارد کاربر خواهد رسید. بنابراین، اگر از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید قطعا یک فرصت بازاریابی باور نکردنی را از دست داده‌اید.

اینکه امروزه، هر کسب و کاری به حضوری قوی در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد یک حقیقت انکار نشدنی است. بدون اهمیت به اینکه یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت چند ملیتی را اداره می‌کنید شبکه اجتماعی باید بخش ضروری از استراتژی بازاریابی شما باشد.

نه تنها شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید، بلکه آگاهی از برندتان را بیشتر می‌کند و لیدها و فروشتان را نیز به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

بدون شک شبکه‌های اجتماعی یکی از پلفترم‌های ایده آل برای بازاریابی کسب و کار می‌باشند. اگرچه، به خاطر رقابت در حال افزایش و ظهور الگوریتم‌های شبکه اجتماعی چشم انداز کلی از شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده است. اگر واقعا می‌خواهید در رقابت پیشتاز باشید نیاز دارید به دنبال ایده‌های منحصر به فرد در بازاریابی شبکه اجتماعی باشید که بتوانید کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را جذاب‌ کنید.

در این مقاله، قرار است با بهترین روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing آشنا شویم. اگرچه، قبل از آن یک نگاه کلی به بعضی از آمارهایی راجع به شبکه‌های اجتماعی که دانستن آن‌ها اهمیت دارد می‌اندازیم.

95 درصد از افراد بزرگسال (بین 18 تا 34 سال) تمایل دارند حداقل یک برند را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. (منبع: MarketingSherpa)

حدود 63 درصد از مشتریان انتظار دارند کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی خود پشتیبانی ارائه دهند. (منبع: Smart Insights)

42 درصد از جمعیت جهان هیچ حسابی در شبکه‌های اجتماعی ندارند. (منبع: Statista)

در همین رابطه بخوانید: ۵ روش از بهترین راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام چیست؟

9 روش‌ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

1. اهداف خود را طراحی کنید

داشتن یک هدف بازاریابی یکپارچه برای هر کسب و کاری ضروری است. به هر حال اگر ندانید چه می‌خواهید به دست بیاورید، چگونه قرار است آن را به دست بیاورید؟

قبل از اینکه بازاریابی شبکه اجتماعی خود را راه اندازی کنید، اهداف شفافی که با فعالیت‌های بازاریابی شما سازگاری دارد ایجاد کنید. توصیه‌ می‌کنم اهداف خود را بنویسید. مطالعات نشان می‌دهد اگر اهداف خود را بنویسید تمایل بیشتری به موفقیت خواهید داشت.

برای طراحی اهداف خود می‌توانید:

  • از اعداد استفاده کنید (مثل به دست آوردن 10 هزار فالوور در اینستاگرام)
  • اهداف شما باید خاص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، دست یافتنی (Attainable)، واقع بینانه (Relevant)، دارای چارچوب زمانی (Time-Based) و به عبارتی SMART باشند.

 

2. مخاطبان خود را بشناسید

برای ساختن یک استراتژی موفق در شبکه‌های اجتماعی باید آگاهی کافی از مخاطبان خود داشته باشید.

در واقع باید بتوانید نیازها، درخواست‌ها و تمایلات آن‌ها را تشخیص دهید. در ادامه برخی تکنیک‌ها را جهت درک بهتر مخاطبان کسب و کارتان آورده‌ام:

  • از مخاطبان خود نظرسنجی کنید که دغدغه‌هایشان را بهتر بشناسید
  • به ویژگی‌های جمعیت شناختی (سن، جنسیت و …) آن‌ها نگاهی بیندازید
  • در مباحثی که مخاطبان هدفتان حضور دارند شرکت کنید
  • به کامنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید
  • بازخورد بگیرید

زمانی که دقیقا بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، بهتر می‌توانید به آن‌ها کمک کنید.

در همین رابطه بخوانید: پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

3. محتواهای گوناگونی برای شبکه‌های اجتماعی مختلف تولید کنید

برای اکثر کسب و کارها، پست کردن تصاویر در اینستاگرام و ارسال توییت‌های کوتاه در توییتر آسان است. در حالی که در اکثر شبکه‌های اجتماعی می‌توان اشکال مختلف محتوا را به اشتراک گذاشت که شامل ویدیو، تصاویر، اینفوگرافیک، پست‌های بلاگی و .. می‌شود.

این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر به تولید دوباره و دوباره‌ی محتوای مشابه ادامه دهید ممکن است برای مخاطبان آزار دهنده باشد و این موضوع شما را از دست یابی به اهدافتان باز می‌دارد. با فراهم کردن محتواهای گوناگون می‌توانید بهترین نوع محتوا برای مخاطبان هدف خود را تعیین کنید.

در همین رابطه بخوانید: با این ۷ اصل محتوای جذاب و تعاملی تولید کنید

 

4. از محتوای ویدیویی غافل نشوید

بازاریابی ویدیویی یکی از ترندهای شبکه اجتماعی است که به طور مداوم در حال رشد است. بر اساس گزارش سال 99 آپارات ماهانه بیش از 60 میلیون کاربر ویدیوهای آپارات را تماشا می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که ویدیو یک محتوای عالی برای ارتقا کسب و کار شما است.

هیچ شکی در این نیست که میلیون‌ها ساعت محتوای ویدیویی هر ساله در شبکه‌های اجتماعی مختلف تماشا می‌شود. اگرچه، ویدیوهای شما باید توسط افراد مناسب تماشا شوند. در واقع اگر ویدیوی شما وایرال شود و بازدیدکنندگان با بازار شما مرتبط نباشند بی فایده است.

سعی کنید افراد مناسبی را هدف گذاری کنید که کال تو اکشن مورد نظرتان را پس از تماشای ویدیو انجام دهند. به همین دلیل است که شما باید مخاطب هدف خود را قبل از برنامه ریزی استراتژی‌های بازاریابی تعیین کنید. برخی از ابزارهایی که می‌توانید برای تشخیص مخاطب خود استفاده کنید شامل گوگل آنالیتیکس، Keyword Planner و بخش آمار پیج اینستاگرام می‌شود.

مخاطبان خود را بر اساس جنسیت، علایق، سن، شغل، سطح آگاهی و موقعیت مکانی مشخص کنید. همچنین، با ابزارهایی مثل Magisto ویدیویی بسازید که محصولات یا سرویس‌های شما را به خوبی توضیح دهد و اکثر مخاطبان به پاسخ سوالات خود برسند.

فراموش نکنید که کیفیت بالا، استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی و زمان بندی ویدیوی شما اهمیت زیادی در موفق شدن بازاریابی ویدیویی دارد. همچنین، نتایج را در هر زمان رصد کنید و تکنیک‌های خود را بر اساس آن نتایج تغییر دهید.

 

5. محتوای تولید شده توسط هواداران و فالوورهای خود را به اشتراک بگذارید

محتوای تولید شده توسط کاربران

زمانی که شما محتوای تولید شده توسط کاربران را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، چشم انداز تازه‌ای به برندتان می‌دهید و به شما کمک می‌کند روابط قوی‌تری با آن‌ها ایجاد کنید. حتی بر اساس یک نظرسنجی انجام شده افراد به محتوای تولید شده توسط کاربران بیشتر از محتواهایی که از سمت کسب و کارها است اعتماد دارند.

شما ممکن است از خریداران خود بخواهید تجربیاتشان را با محصولات و سرویس‌ها به اشتراک بگذارند که بتوانید از آن محتواها در شبکه‌های اجتماعی خود بهره ببرید.

بر فرض مثال، اگر کسب و کاری در زمینه‌ی مبلمان دارید، می‌توانید از خریداران خود بخواهید تصویر چیدمان مبل در خانه‌ی خود را به اشتراک بگذارند. بعد از این، شما می‌توانید آن تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی خود با لینک به پروفایل آن خریدار به اشتراک بگذارید و به دیگر مخاطبان ایده‌ای راجع به اینکه چگونه می‌توانند از محصولات شما استفاده کنند بدهید. قطعا باعث می‌شود علاقه‌ی مخاطبان نسبت به برندتان افزایش یابد.

 

6. به مخاطبان خود آموزش دهید

بدون اهمیت به اینکه اهدافتان چیست باید راجع به محصولات و سرویس‌های خود برای مشتریان آموزش تهیه کنید. آموزش یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد روابط با مخاطبان هدف است.

زمانی که به مخاطب خود یک توصیه‌ی کاربردی می‌کنید یا اطلاعات ارزشمندی به او می‌دهید، به عنوان یک مرجع به شما نگاه خواهد کرد و به مشتریان وفادارتان تبدیل می‌شود. برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را نسبت به کسب و کارتان آگاه کنید شبکه‌های اجتماعی گزینه‌ی خوبی هستند. همچنین می‌توانید برای آگاهی بیشتر آن‌ها پست‌های بلاگی و وبینارهای آموزشی تهیه کنید.

 

7. کمتر تبلیغ کنید و بیشتر به داستان سرایی بپردازید

زمانی که روش آموزشی را به کار می‌گیرید بیشتر از اینکه بفروشید آموزش می‌دهید. همچنین داستان سرایی (Story Telling) یک ماهیت آموزشی دارد. داستان سرایی در برانگیختن احساسات کاربران و درگیر شدن آن‌ها با موضوع کاربرد خوبی دارد. همیشه این نوع محتوا نسبت به محتواهایی که جنبه‌ی تبلیغاتی دارند تاثیر بیشتری بر کاربران می‌گذارد.

 

8. اینفلوئنسر مارکتینگ را امتحان کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین ایده‌ها برای تبلیغ محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی است. زمانی که با یک شخص تاثیرگذار مشارکت می‌کنید، نه تنها آگاهی از برندتان را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد ایجاد می‌کند.

همیشه اینفلوئنسری را انتخاب کنید که دیدگاهش با شما سازگاری داشته باشد. در ادامه برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر به برخی نکات برای برندتان اشاره کرده‌ام:

  • شاخص‌های مختلفی از اینفلوئنسر مدنظرتان مثل تعامل را بررسی کنید
  • برای اینکه بتوانید اینفلوئنسری که با استارتاپ شما مرتبط است پیدا کنید زمانی را برای social listening صرف کنید
  • به مهارت‌هایشان نگاهی بیندازید. از آن جایی که اینفلوئنسر مارکتینگ چیزی بیشتر از لایک، ارتباط و تعامل است یک اینفلوئنسر باید از برخی تکنیک‌ها برخوردار باشد. اگر اینفلوئنسر بالقوه‌ی شما در طراحی گرافیک، مدیریت بحران و دیگر تجربه‌های کاربردی مهارت داشته باشد یک برگ برنده است.

 

9. تعامل انسانی را افزایش دهید

همه‌ی ما تمایل داریم در زمان پشتیبانی کسب و کارها با یک انسان سروکار داشته باشیم تا یک ربات چت که پاسخ‌هایش از پیش تعریف شده است. اگر برندتان رفتاری انسان گونه را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را ارتقا دهید. ممکن است شما به کامنت‌های فالوورها پاسخ دهید و محتواهای تولیدی کاربران را نیز به اشتراک بگذارید ولی به هر حال این کافی نیست.

برای پیشتاز بودن در رقابت باید راجع به اعضای تیم خود و داستان‌هایشان صحبت کنید که کاربران احساس صمیمیت بیشتری با کسب و کارتان داشته باشند و هر یک از فعالیت‌های بازاریابی خود را به داستان منحصر به فرد برندتان ارتباط دهید.

سعی کنید در پست‌های خود شوخ طبع باشید. البته، قرار نیست همیشه و حتی در مسائل جدی شوخ طبعی کنید. باید توازن میان دادن اطلاعات به کاربر و شوخ طبعی را حفظ کنید.

در همین رابطه بخوانید: موثرترین راه‌های ارتباط با مشتری برای صاحبان کسب و کار

 

سخن پایانی

شبکه‌های اجتماعی به یکی از اجزای ضروری استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری تبدیل شده است. در واقع روشی خوب برای دست یابی به مخاطبان زیاد، متخصص جلوه دادن شما، نشان دادن اعتبارتان به کاربر، تشویق به تعامل و ارائه‌ی پشتیبانی سریع است.

در اینکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به تلاش زیادی نیاز دارد شکی نیست ولی مزایای آن غیرقابل انکار است. اگر تا الان آن را جدی نگرفته‌اید لیدها، مشتریان و فروش زیادی را از دست داده‌اید.

فراموش نکنید که شبکه‌های اجتماعی برای گفتگو با دیگران ساخته شدند. پس تا زمانی که مخاطبان خود را در اولویت قرار ندهید نتایج دلخواهتان را نمی‌بینید. علاوه بر این، هر شبکه اجتماعی متفاوت است بنابراین باید بدانید بهتر است از کدام نوع محتوا در آن استفاده کنید. امیدوارم روش‌های بازاریابی اشاره شده در مقاله به بهبود بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان کمک کند.