مراحل رشد استارتاپ از شروع به عنوان ایده گرفته تا تبدیل به شرکتی بزرگ و موفق شدن راهنمایی برای کسب و کارهای نوپا است. هر مرحله شامل تمرکز بر اجزای مختلفی از توسعه‌ی استارتاپ جدید است.

یادگیری روند رشد استارتاپ‌ها می‌تواند زمانی که قصد دارید به یکی از آن‌ها بپیوندید به شما کمک کند. در این مقاله، در رابطه با اینکه مراحل رشد استارتاپ چیست صحبت خواهیم کرد پس تا انتها همراه من باشید.

مراحل رشد استارتاپ چیست؟

مراحل رشد استارتاپ قدم‌هایی هستند که باید برای توسعه‌ی کسب و کارهای نوپایی که پرسونای مخاطب خاصی دارند برداشته شوند. این مدل کسب و کار شامل عواملی می‌شوند که منجر به پایگاه مشتریان بزرگ و درآمدی پایدار می‌شود.

این مراحل معمولا توسط کارآفرینانی که محصول یا سرویسی با پنانسیل رشد سریع دارند استفاده می‌شود. مراحل رشد معمولا از زمانی که محصول و سرویس باید در میان مشتریان مقبولیت پیدا کند تا وقتی که در بازار محبوب شود طول خواهد کشید.

در همین رابطه بخوانید: مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق از صفر تا صد چیست؟

 

8 مرحله‌ی رشد استارتاپ کدامند؟

در حالی که ترتیب زمانی توسعه‌ی استارتاپ برای هر کسب و کار متفاوت است اما آن‌ها بعضی مراحل مشترک دارند. مراحل رشد استارتاپ‌ها به شرح زیر است:

1. مرحله‌ی پیش از بذر

در مرحله‌ی پیش از بذر، یک کسب و کار ایده یا طرحی است که قرار است اجرا شود. در واقع این مرحله‌ی توسعه است و بنیانگذاران به دنبال گرفتن بازخورد از افراد مختلف برای ارزیابی امکان تبدیل ایده‌ی خود به استارتاپ هستند.

در اینجا راجع به پرسونای مخاطب خود تحقیق می‌کنید که آیا واقعا به محصول یا سرویس شما نیاز دارند. همچنین اینکه محصولات مشابهی نیز در بازار وجود دارد را بررسی کنید تا متوجه شوید رقابت بالقوه‌ای وجود دارد یا خیر. اگر رقابتی بود پس باید سعی کنید نیازی که در بازار فعلی وجود دارد ولی رفع نشده است را برطرف کنید. در این مرحله از روند رشد استارتاپ بنیانگذاران به دنبال تامین سرمایه و کار با تیمی کوچک هستند.

 

2. مرحله‌ی کشت بذر

مرحله کشت بذر زمانی است که اعضای یک استارتاپ به سرمایه گذاران برای تامین سرمایه استارتاپ خود نزدیک می‌شوند. آن‌ها کسب و کار خود را به امید اینکه رشد کند توسعه می‌دهند.

در طول این مرحله‌ ممکن است بیزینس پلن، بیانیه ماموریت و اهداف خود را نیز توسعه دهید. همچنین منابع و تخصص لازم را برای ارائه محصول و سرویس به مشتری ارزیابی خواهید کرد. موارد دیگری که باید در مرحله‌ی کشت بذر طوفان فکری برای آن‌ها برگزار شود شامل موارد زیر هستند:

 

3. مرحله‌‌ی شروع

از آن جایی که تحقیقات خود را برای استارتاپتان انجام داده‌اید می‌توانید آن را به صورت عملی اجرا کنید. در واقع این مرحله برای زمانی است که استارتاپ شما راه اندازی می‌شود. در اینجا بر روی شکل گیری اجزا مثل قرارگیری تیم در کنار یکدیگر و  تامین سرمایه نیز کار می‌کنید. همچنین استارتاپ تست مکرر محصول را هم انجام داده است و در حال تلاش برای افزایش پایگاه مشتریان است.

در این مرحله شما بر روی جمع آوری بازخورد مشتریان جهت بهبود تجربه‌ی آن‌ها با استارتاپ خود و سودمندتر کردن محصولتان کار می‌کنید.

در همین رابطه بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی استارتاپ در ایران

 

4. مرحله‌‌ی رشد

در مرحله‌ی رشد، استارتاپ به درجه‌ای رسیده که یک پایگاه مشتریان پایدار و منبع درآمد ثابت دارد. این مرحله در زمانی است که جریان نقدینگی استارتاپ شما شروع به افزایش سریع می‌کند. چون کسب و کارتان در حال رشد است برای کمک به مدیریت حجم کاری شروع به استخدام کارمندان بیشتر می‌کنید.

همچنین استارتاپتان در این نقطه یک بیزینس مدل واضح خواهد داشت و از یک بودجه‌ی بازاریابی پالایش شده استفاده می‌کند.

 

5. مرحله‌ی تثبیت

مرحله تثبیت زمانی است که استارتاپ به یک کسب و کار موفق تبدیل شده است. در اینجا پایگاه مشتریان وفادار در حال شکل گیری است و جریان نقدینگی قابل پیش بینی‌تر می‌شود.

از آن جایی که استارتاپ به یک وضعیت تثبیت شده دست یافته است ممکن است روند کاری هم آسان‌تر شده باشد. اگر چه کارآفرینان هوشیار باقی می‌مانند و برای رفتن به مرحله‌ی توسعه به رشد پایگاه مشتریان کمک می‌کنند.

 

6. مرحله‌ی توسعه

در مرحله‌ی توسعه‌ یک کسب و کار رشد در بازارها و کانال‌های توزیع جدید را تجربه‌ می‌کند. در طول این مرحله استارتاپ سرمایه گذاری‌ها و سودهای جدید را امتحان خواهد کرد. همچنین زمانی که استارتاپ ممکن است تصمیم به ارائه‌ی محصول یا سرویس جدید بگیرد در این مرحله قرار دارد.

آن‌ها این کار را به عنوان راهی برای نوسازی خودشان و بازآفرینی رشدشان در بازار انجام می‌دهند. بر فرض مثال، یک شرکت تولید کننده‌ی کفش ممکن است تولید و فروش جوراب را نیز شروع کند.

در همین رابطه بخوانید: ۶ چالش اصلی استارتاپ ها در ایران چیست؟

 

7. مرحله‌ی بلوغ

مرحله‌ی بلوغ زمانی است که استارتاپ در مدت زمان طولانی به یک درآمد پایدار و خرید مجدد مشتریان وفادار می‌رسد. در این نقطه صاحبان کسب و کار کمتر فعالیت‌های روزانه‌ی تیم مدیریت را به دست می‌گیرند.

این استارتاپ‌هایی که به وضعیت بلوغ دست یافتند حضوری قوی در بازار دارند و نسبت به درک برند (Brand Perception) خودشان آگاهی دارند.

 

8. مرحله‌ی ادغام

ادغام استارتاپ ها

مرحله‌ی ادغام برخی از اوقات و زمانی که شرکت دیگری تصمیم به خرید استارتاپی برای دست یابی به کنترل آن می‌کند می‌گویند. استارتاپ‌ها ممکن است با یکدیگر ادغام شوند که فعالیت‌ها و منابع همدیگر را با هم ترکیب کنند.

هر دو فعالیت به عنوان راهی جهت ایجاد ارزش برای سهام داران و توسعه‌ی دستاوردهای شرکت به کار می‌روند. ادغام می‌تواند به تنوع محصولات و کاهش ریسک‌ها کمک کند. همچنین فروش یک استارتاپ می‌تواند به صاحبان کسب و کاری که رشدی فراتر از ظرفیت را تجربه کرده‌اند کمک می‌کند.

 

نکاتی برای موفقیت در مراحل رشد استارتاپ

برای کمک به موفق شدن استارتاپ خود در میان مراحل رشد استارتاپ از نکات زیر استفاده کنید:

منحصر به فرد بودن خودتان را به یاد بیاورید

در حالی که مراحل رشد استارتاپ را طی می‌کنید به یاد داشته باشید که هر استارتاپ متفاوت است و روندهای میان مراحل ممکن است در بازه‌های زمانی مختلفی اتفاق بیفتد.

 

بر روی مشتریان خود تمرکز کنید

تمرکز بر مشتری

هدف اصلی شما زمانی که استارتاپ خود را توسعه می‌دهید رفع نیازها و خواسته‌های مشتریان است و به این معنی است که آن‌ها همچنان در راس توسعه‌ی شما هستند.

در همین رابطه بخوانید: راه هایی برای کاهش هزینه‌های راه اندازی استارتاپ

 

ساده بگیرید

زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می‌کنید تمرکز خود را به یک حوزه محدود کنید بنابر این می‌توانید یک محصول یا سرویس ساده و با کیفیت ایجاد کنید که با بودجه‌ی شما سازگاری دارد. البته به خاطر داشته باشید که در آینده می‌توانید محصولات بیشتری را ارائه دهید.

 

در مقیاس کوچک شروع کنید

استارتاپ خود را با مخاطبان کم راه اندازی کنید زیرا این گونه می‌توانید ببینید چه چیزی کار می‌کند و بخش‌های مناسبی را برای سرمایه گذاری مقدار زیادی پول پیدا کنید که آن را به گروه بزرگ‌تری از مشتریان ارائه دهید.